Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 420 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 26, 2012 kl. 05:56 #41441

      :weld :weld :weld2 :weld2 :CE :CE

      Janne2takt

        mars 26, 2012 kl. 13:02 #41371

        Jahaja, då kunde jag inte skylla på det heller….

        NO MERCY… 😆 😆

        / Kenth

          mars 29, 2012 kl. 22:57 #41655

          Sigge Johansson hade EN. Staberg likaså. Jag är kanske först med två ?

          Efter lite kapande i lådans bak sidoväggar så fick tanken en lite bättre plats. Blev dock lite luftigt men nya passande sidor ska tillverkas.

          Blir lite plats över i lådan för ventilpaket o.dyl.

          Nå, fortsättning följer.

          F.ö. intressant hur man kan förvandla en ganska praktisk arbetshäst till nåt helt odugligt :ID :ID

          / Kenth

          BTW Missa inte TopGears provkörning av BMW Brutus och Bentley Meteor (eller vad den ska kallas) Helt osannolika bilar….

            april 2, 2012 kl. 23:50 #41798

            Åsså va fästen till kompressorerna gjorda. Tanken på väg att skruvas på plats. Ventilpaketen ihopkopplade. 1/2″ hela vägen. Blir nog (lite väl) bra respons i det systemet, befarar jag. I värsta fall så får man slå till på en strypning men det känns lite sådär.. Får nog prova med bitarna på plats först.

            Så gnetar vi vidare mot målet att åtminstone ha luft bak till sommaren. Möjligen fram också…

            / Kenth

              april 8, 2012 kl. 00:03 #42011

              Fortsätter med montering av nya bakfjäderdon. Medför att vi sågar hål upp ett hål i karossen alldeles innanför bakfjädrarna. Detta eftersom luftbälgarna diameter är lite större, 150mm i diameter istället för 110mm. Den bortsågade plåten ska såklart ersättas med en mer passande.

              Nu vidtar lite tillverkning :h :weld2 av nya fjäderdonsfästen så jag kan ta bort domkraften och konservburken.

              Bromstrumma och axel ska nog få sig lite färg innan sommaren också.

              Får också grunna lite på hur utfjädringsstoppet ska ordnas. Smidigast vore om stötdämparen kan ta den uppgiften….

              Fortsättning följer….

              / Kenth

                april 9, 2012 kl. 07:00 #42064

                Gillar inte att du ligger steget före :sad Å andra sidan kan du lösa konstruktionen :wrench så går det fortare för mej när jag väl kommer igång igen.
                Bra jobbat Kenth

                Janne2takt

                  april 9, 2012 kl. 22:29 #42092

                  @janne2takt wrote:

                  Gillar inte att du ligger steget före :sad Å andra sidan kan du lösa konstruktionen :wrench så går det fortare för mej när jag väl kommer igång igen.
                  Bra jobbat Kenth

                  Hihi, jo men det är ju så att det är hur enkelt som helst att skära isär bilen, det är snabbt och kvickt gjort. Få ihop den, det är värre. Det brukar alltid vara några överraskningar på vägen….

                  Men om jag får ihop den så delar jag mer än gärna med mej av eventuella lösningar…

                  / Kenth

                    april 19, 2012 kl. 00:03 #42419

                    Ja så har vi då ena sidan, närmare bestämt den undre. En liten skiss finns också i bakgrunden för den hugade grovsmeden.
                    Fästet passar som en …. Kläms alltså fast runt undre fjäderfästet.

                    Fortsättning följer med det övre d:o. Sen är det tänkt att handgripligen prova att bälgen får det utrymme den behöver innan hålet i karossen svetsas igen.

                    / Kenth

                      april 19, 2012 kl. 07:01 #42430

                      Jag följer med spänning fortsättningen :AP Är det slam Specialties SS5 bälgen som du köpte?

                      Janne2takt

                        april 19, 2012 kl. 08:35 #39746

                        @janne2takt wrote:

                        Jag följer med spänning fortsättningen :AP Är det slam Specialties SS5 bälgen som du köpte?

                        Näe det blev RE6 runt om. Det var tänkt med SS5 fram och SS6 bak men blev rekommenderad att välja RE-bälgar istället eftersom de hade aluminiumgavlar. Sen räcker det gott och väl med 200psi. Det blev RE6 bak för slaglängdens skull. Tänkte RE5 fram för utrymmet men han kunde inte leverera RE5or då och eftersom RE6 är marginellt större så det fick duga / funkar nog oxo. Det handlar ju bara om ½” på diametern… åsså bär dom lite mer vid samma tryck vilket inte är fel heller. Hoppas klara mej med 150/175 psi systemtryck. Det bestäms av lasten på framfjädrarna.

                        / Kenth

                          april 21, 2012 kl. 00:17 #42526

                          Orolig dels för att bli omkörd av Janne2takt del för att inte ha nåt att åka i om nån månad eller så, så försöker jag lägga på ett kol :wrench :wrench . En spiralfjäderersättning har tillverkats :h :weld till höger bak. Provpassning med olika fjäderutslag visade att…..jodå, det går fritt. Insåg också att jag måste ha ”skyddsplåtar” som tar hand om fjädergummit när fjädern är helt ihoptryckt (trycklös). Som det är nu så kan den skava mot fjäderfästena och det vore ju tråkigt att få punktering i FJÄDRINGEN :czy

                          Imorgon vidtar nog som sagt tillverkning a fästen och modifiering av kaross på vänster sida. Vädret ser ju inte ut att inbjuda till andra aktiviteter, SÅÅÅÅ synd att vårrustningen av trädgården får vänta nån vecka till.

                          / Kenth

                            maj 1, 2012 kl. 00:42 #42970

                            Så var då infästningar och bälgar färdiga till båda sidorna. Tillkommet ”sen sist” är aluminiumbrickorna som sitter monterade i var ände av bälgarna. Dessa är till för att ”ta emot” gummit när man kör trycklöst d.v.s. när bakvagnen står på genomslagsstoppet (vilket är inbyggt i bälgen).

                            Varför jag inte redan är klar…. Ta en koll på bakgrunden så förstår nog en del, varför.

                            Så nu ska jag försöka (få lite tid att) ”reparera” hålen som jag tog upp i karossen för att få plats med bälgar och tryckluftstank.

                            Återkommer…. / Kenth

                              maj 1, 2012 kl. 06:27 #42975

                              Badrum? Tar sin lilla tid det :wrench

                              Denna bil är jag så extremt spänd att få se färdig! Tror det blir så fränt!

                                maj 7, 2012 kl. 23:17 #43313

                                Åsså lite jobb på LOW95 igen (emellan badrumspysslet, helt rätt Christian).
                                Plåten innanför bakfjädrarna kapades bort och ett par ”ekonomibitar” tillverkades.

                                Som synes så ger det lite med plats än originalet, närmare bestämt 40mm.
                                Dessa punktades på plats.

                                Så kan då bakfjädrarna med dess fästen anses färdiga. Jaja, lite färg ska på men annars…..

                                Den uppmärksamme kan se att det inte finns nån fästbult stickandes ner från övre fjäderfästet. Den som satt där pillrades (nåja en trycklustshammare var ett lämpligt verktyg) bort och ersattes med en lite kortare M12. I skrotlådan låg händelsevis en lite äldre M12 med samma nyckelvidd som den 1/2″-bult som satt där från början. Så den sitter numer där, ibland.

                                Nu ska lite mer plåtarbete till för att lägga igen / bredda lådan längst bak där tryckluftstanken ska vara monterad. Dess fästen är redan klara men som sagt, det saknas lite plåt.

                                Sen en fråga till er läsare. Kan man anta att en teleskopstötdämpare kan ta på sig jobbet som utfjädringsstopp ?
                                Jag tänkte nämligen låta mina gamla Biltema-”har-aldrig-funnits-några-dämpare-med-det-numret”-gasstötdämpare göra det.
                                Åsikter i ärendet emottages tacksamt.

                                Fortsättning följer.. / Kenth

                                  maj 8, 2012 kl. 05:43 #43316

                                  Kan du inte använda remmarna på något vis. Hur går det med tanken nu får den plats eller blir det modifiering av den me :wrench

                                  Janne2takt

                                Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 420 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.