Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 415 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #41441
    janne2takt
    Deltagare

    :weld :weld :weld2 :weld2 :CE :CE

    #41371
    saabcustom
    Deltagare

    Jahaja, då kunde jag inte skylla på det heller….

    NO MERCY… 😆 😆

    / Kenth

    #41655
    saabcustom
    Deltagare

    Sigge Johansson hade EN. Staberg likaså. Jag är kanske först med två ?

    Efter lite kapande i lådans bak sidoväggar så fick tanken en lite bättre plats. Blev dock lite luftigt men nya passande sidor ska tillverkas.

    Blir lite plats över i lådan för ventilpaket o.dyl.

    Nå, fortsättning följer.

    F.ö. intressant hur man kan förvandla en ganska praktisk arbetshäst till nåt helt odugligt :ID :ID

    / Kenth

    BTW Missa inte TopGears provkörning av BMW Brutus och Bentley Meteor (eller vad den ska kallas) Helt osannolika bilar….

    #41798
    saabcustom
    Deltagare

    Åsså va fästen till kompressorerna gjorda. Tanken på väg att skruvas på plats. Ventilpaketen ihopkopplade. 1/2″ hela vägen. Blir nog (lite väl) bra respons i det systemet, befarar jag. I värsta fall så får man slå till på en strypning men det känns lite sådär.. Får nog prova med bitarna på plats först.

    Så gnetar vi vidare mot målet att åtminstone ha luft bak till sommaren. Möjligen fram också…

    / Kenth

    #42011
    saabcustom
    Deltagare

    Fortsätter med montering av nya bakfjäderdon. Medför att vi sågar hål upp ett hål i karossen alldeles innanför bakfjädrarna. Detta eftersom luftbälgarna diameter är lite större, 150mm i diameter istället för 110mm. Den bortsågade plåten ska såklart ersättas med en mer passande.

    Nu vidtar lite tillverkning :h :weld2 av nya fjäderdonsfästen så jag kan ta bort domkraften och konservburken.

    Bromstrumma och axel ska nog få sig lite färg innan sommaren också.

    Får också grunna lite på hur utfjädringsstoppet ska ordnas. Smidigast vore om stötdämparen kan ta den uppgiften….

    Fortsättning följer….

    / Kenth

    #42064
    janne2takt
    Deltagare

    Gillar inte att du ligger steget före :sad Å andra sidan kan du lösa konstruktionen :wrench så går det fortare för mej när jag väl kommer igång igen.
    Bra jobbat Kenth

    #42092
    saabcustom
    Deltagare

    @janne2takt wrote:

    Gillar inte att du ligger steget före :sad Å andra sidan kan du lösa konstruktionen :wrench så går det fortare för mej när jag väl kommer igång igen.
    Bra jobbat Kenth

    Hihi, jo men det är ju så att det är hur enkelt som helst att skära isär bilen, det är snabbt och kvickt gjort. Få ihop den, det är värre. Det brukar alltid vara några överraskningar på vägen….

    Men om jag får ihop den så delar jag mer än gärna med mej av eventuella lösningar…

    / Kenth

    #42419
    saabcustom
    Deltagare

    Ja så har vi då ena sidan, närmare bestämt den undre. En liten skiss finns också i bakgrunden för den hugade grovsmeden.
    Fästet passar som en …. Kläms alltså fast runt undre fjäderfästet.

    Fortsättning följer med det övre d:o. Sen är det tänkt att handgripligen prova att bälgen får det utrymme den behöver innan hålet i karossen svetsas igen.

    / Kenth

    #42430
    janne2takt
    Deltagare

    Jag följer med spänning fortsättningen :AP Är det slam Specialties SS5 bälgen som du köpte?

    #39746
    saabcustom
    Deltagare

    @janne2takt wrote:

    Jag följer med spänning fortsättningen :AP Är det slam Specialties SS5 bälgen som du köpte?

    Näe det blev RE6 runt om. Det var tänkt med SS5 fram och SS6 bak men blev rekommenderad att välja RE-bälgar istället eftersom de hade aluminiumgavlar. Sen räcker det gott och väl med 200psi. Det blev RE6 bak för slaglängdens skull. Tänkte RE5 fram för utrymmet men han kunde inte leverera RE5or då och eftersom RE6 är marginellt större så det fick duga / funkar nog oxo. Det handlar ju bara om ½” på diametern… åsså bär dom lite mer vid samma tryck vilket inte är fel heller. Hoppas klara mej med 150/175 psi systemtryck. Det bestäms av lasten på framfjädrarna.

    / Kenth

    #42526
    saabcustom
    Deltagare

    Orolig dels för att bli omkörd av Janne2takt del för att inte ha nåt att åka i om nån månad eller så, så försöker jag lägga på ett kol :wrench :wrench . En spiralfjäderersättning har tillverkats :h :weld till höger bak. Provpassning med olika fjäderutslag visade att…..jodå, det går fritt. Insåg också att jag måste ha ”skyddsplåtar” som tar hand om fjädergummit när fjädern är helt ihoptryckt (trycklös). Som det är nu så kan den skava mot fjäderfästena och det vore ju tråkigt att få punktering i FJÄDRINGEN :czy

    Imorgon vidtar nog som sagt tillverkning a fästen och modifiering av kaross på vänster sida. Vädret ser ju inte ut att inbjuda till andra aktiviteter, SÅÅÅÅ synd att vårrustningen av trädgården får vänta nån vecka till.

    / Kenth

    #42970
    saabcustom
    Deltagare

    Så var då infästningar och bälgar färdiga till båda sidorna. Tillkommet ”sen sist” är aluminiumbrickorna som sitter monterade i var ände av bälgarna. Dessa är till för att ”ta emot” gummit när man kör trycklöst d.v.s. när bakvagnen står på genomslagsstoppet (vilket är inbyggt i bälgen).

    Varför jag inte redan är klar…. Ta en koll på bakgrunden så förstår nog en del, varför.

    Så nu ska jag försöka (få lite tid att) ”reparera” hålen som jag tog upp i karossen för att få plats med bälgar och tryckluftstank.

    Återkommer…. / Kenth

    #42975

    Badrum? Tar sin lilla tid det :wrench

    Denna bil är jag så extremt spänd att få se färdig! Tror det blir så fränt!

    #43313
    saabcustom
    Deltagare

    Åsså lite jobb på LOW95 igen (emellan badrumspysslet, helt rätt Christian).
    Plåten innanför bakfjädrarna kapades bort och ett par ”ekonomibitar” tillverkades.

    Som synes så ger det lite med plats än originalet, närmare bestämt 40mm.
    Dessa punktades på plats.

    Så kan då bakfjädrarna med dess fästen anses färdiga. Jaja, lite färg ska på men annars…..

    Den uppmärksamme kan se att det inte finns nån fästbult stickandes ner från övre fjäderfästet. Den som satt där pillrades (nåja en trycklustshammare var ett lämpligt verktyg) bort och ersattes med en lite kortare M12. I skrotlådan låg händelsevis en lite äldre M12 med samma nyckelvidd som den 1/2″-bult som satt där från början. Så den sitter numer där, ibland.

    Nu ska lite mer plåtarbete till för att lägga igen / bredda lådan längst bak där tryckluftstanken ska vara monterad. Dess fästen är redan klara men som sagt, det saknas lite plåt.

    Sen en fråga till er läsare. Kan man anta att en teleskopstötdämpare kan ta på sig jobbet som utfjädringsstopp ?
    Jag tänkte nämligen låta mina gamla Biltema-”har-aldrig-funnits-några-dämpare-med-det-numret”-gasstötdämpare göra det.
    Åsikter i ärendet emottages tacksamt.

    Fortsättning följer.. / Kenth

    #43316
    janne2takt
    Deltagare

    Kan du inte använda remmarna på något vis. Hur går det med tanken nu får den plats eller blir det modifiering av den me :wrench

Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 415 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng