Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 419 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 8, 2012 at 06:44 #40618

      Visst går det att använda stötdämpare som utfjädringsstopp. Kruxet är att du behöver den modellen som är gjord för det, dvs. vissa funkar bra andra mindre bra, så det blir att kolla vilka bilar som låter stötdämparen även ha den funktionen.

        maj 8, 2012 at 09:26 #43329

        @janne2takt wrote:

        Kan du inte använda remmarna på något vis. Hur går det med tanken nu får den plats eller blir det modifiering av den me :wrench

        Remmarna går kanske att få dit men det vore enklare om stötdämparen kunde göra det jobbet. Remmar och deras infästning är inte gjorda för de påkänningar som det skulle kunna bli med bälgarna (t.ex. vid hoppövningar…. :czy )

        (Bensin)-Tanken monterade jag redan från början så att det skulle finnas plats för luftbälgarna. men jag måste tillstå att lite spännande var det att svetsa alldeles bredvid tanken :weld2, utan att se den. Men det gick ju bra. På andra sidan sitter ju batteriet och det va inte alls lika spännande….

        Ingemar, jag får ta och åka ner till Biltema och fråga vart stötdämparen dom sålde för 20 år sen (inte till mej, tyvärr) passar. Om man mejlar dem så vet dom inte. —När en sån har vi aldrig haft i vårt sortiment… Eller så får jag byta ut den mot en som jag VET kan ta den lasten. Synd bara när jag nu har en fungerande dämpare.

        / Kenth

          maj 8, 2012 at 17:45 #43348

          Kan en katalog från 1975 vara till någon hjälp så ring mig på 0733 408855 så kan jag kolla.

          Magnus

            maj 8, 2012 at 23:12 #43366

            Jag slår dej gärna en signal.
            Hursomhelst så är stötdämparna biltemas gula gastryckstötdämpare troligen inköpta för c:a 20 år sen.
            Märkta BILTEMA 67-184 0115K eller möjligtvis 9115K på slutet.

            / Kenth

              maj 9, 2012 at 07:49 #40705

              Jag har jämfört numren men inget stämde. Och 1975 hade dom inga stötdämpare med eget märke på. Då fanns det gosaker som BOGE, GERLING, De Carbon, KONI, BILSTEIN i sortimentet .

              Jag ska leta i arkiven o se om jag finner en katalog som inte är riktigt så gammal.

                maj 14, 2012 at 23:33 #43655

                Inte nån bild denna gång men trots det så pågår en viss aktivitet. Upptäckte att 1/2″ BSP och 1/2″ NPT inte är gängor som passar nåt vidare bra ihop. Iallafall inte BSP-utvändig till NPT-invändig. BSP är alltså den vanliga rörgängan i Sverige typ 1/2″ G eller R15 som den numer heter. Detta fick till följd att jag fick ta en tur till Svedol och inhandla en 1/2″ G-tapp så jag kunde korrigera de hål i t.ex tanken där BSP-gänga ska in. Det är också en djungel med vilka gängor som är koniska och vilka som är raka. Såååååå det går att krångla till det. Men nu är det nog ordning iallafall.

                I övrigt är karossen hel igen innanför fjädrarna. Återstår lite plåtslageri vid trycktanken. Sen är det bara att koppla pneumatik och elektrik, montera manometrar m.m. Hopp finnes att bilen är ute på gatan innan juni…

                Lutar åt att det tills vidare blir utfjädringsstopp med balataremmar. Men de måste nog bytas mot nåt stadigare såsmåningom.

                / Kenth

                  maj 17, 2012 at 23:59 #43767

                  Biltemas kundservice på hufvudkontoret va visserligen mycket serviceinriktade men kunde inte lämna besked om stötdämparen. Artikelnumret fanns inte nånstans i deras arkiv….

                  I garaget så har fjäderutrymmet fått sig lite kitt och färg. Turen är kommen till utrymmet för trycktanken. Det har breddats 10 cm på varje sida så nu ska det vara gott om plats.

                  Lite intressant att notera, det finns ju hur mycket outnyttjat utrymme som helst runt hjulen i bakvagnen. OM man hade gjort karossen som t.ex. SAAB99 med “hjulbaljor” sååååååååååå mycket mer bagagevolym man hade kunnat få….

                  Jaja, de hade nog sina skäl…

                  / Kenth

                  Såg att detta var mitt 100:e inlägg på nya forumet HIPP HIPP HURRA :AP :AP :AP

                    maj 18, 2012 at 18:42 #43790

                    Ballataremmar (om det är äkta vara) håller för otroligt mycket.

                    Men infästningarna är ju den kritiska punkten. Jag misstänker dock att du har kompetens att pilla ihop ngt som håller 😉

                    /M

                      maj 20, 2012 at 00:48 #43840

                      Jo balataremmar blir det men som du säger, det gäller att få till infästningarna. Har ju blivit lite trängre vilket är ogynnsamt för geometrin….

                      Nu har iallafall alla hål bak svetsats igen, zinksprejats och kittats.

                      Som sagt…. utfjädringsstopp…

                      Fortsättning följer.
                      / Kenth

                        maj 24, 2012 at 00:13 #41386

                        Så va det äntligen på plats, luftfjäderdon, stötdämpare och utfjädringsstopp i form av en balatarem avsedd för Amazon-kombi. De är lite längre än SAABens original så det passade rätt bra med de nya infästningarna vilka behövde en längre rem. De säljs fortfarande, av Autoexperten ( näe inte Amazon-kombis utan balataremmar) vilket kan vara bra att veta, kanske.

                        Nu vidtar installationen av luftförsörjningen d.v.s. tank, kompressorer, ventiler och manometrar. Fästen är redan tillverkade så det är “bara” att skruva i / ihop…

                        / Kenth

                          juni 3, 2012 at 23:34 #44385

                          Så har det rört på sig lite igen. En kompis skrotsamling innehöll bl.a. en rostfri bänk. Den blev bra att tillverkar en plåt att sätta ventilerna till bakre bälgarna på.

                          Längst upp till höger på plåten sitter påfyllningsventiler att använda i yttersta nödfall. Är kopplade direkt till tanken respektive direkt till bakre bälgarna. Tänkte inte med att behöva använda dem men om…..

                          I övrigt så har trycktanken försetts med kopplingar, säkerhetsventil, avvattningskran så nu är det bara att skruva fast och ansluta…..

                          Ska bara göra lite fler hål i karossen så jag kan släppa ut luften utanför bilen när jag t.ex. sänker bakändan…

                          Jobbar på… / Kenth

                            juni 4, 2012 at 21:29 #44417

                            Du får koppla det så att när du släpper ut luften så blir det en maralin monrooe. Alltså ett kjol lyft 😉

                              juni 4, 2012 at 23:43 #44419

                              God idé
                              @soulmannen wrote:

                              Du får koppla det så att när du släpper ut luften så blir det en maralin monrooe. Alltså ett kjol lyft 😉

                              Härmed efterlyser jag förslag på vad jag ska göra med “sänkluft-pusten”. Ut i en visselpipa kanske eller i en såndär barnkalas-“flärp” eller i nån slags såpbubblemaskin…..

                              Fler förslag emottages :AP :AP

                              / Kenth

                                juni 5, 2012 at 01:41 #44420

                                Pruttkuddeflärp kanske? 😆

                                  juni 6, 2012 at 15:03 #44494

                                  Detta måsta vara världens bästa SAAB-forum, finns ju massor av sköna byggen på SAAB här ju… denna Custom95:a tillhör mina favoriter… bra jobbat !! 😀 😀 😀

                                Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 419 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.