Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)
- Detta ämne har 418 svar, 57 deltagare, och uppdaterades senast 2023-07-06 01:22 av saabcustom.
-
FörfattareInlägg
-
maj 8, 2012 at 06:44 #40618
Visst går det att använda stötdämpare som utfjädringsstopp. Kruxet är att du behöver den modellen som är gjord för det, dvs. vissa funkar bra andra mindre bra, så det blir att kolla vilka bilar som låter stötdämparen även ha den funktionen.
maj 8, 2012 at 09:26 #43329@janne2takt wrote:
Kan du inte använda remmarna på något vis. Hur går det med tanken nu får den plats eller blir det modifiering av den me :wrench
Remmarna går kanske att få dit men det vore enklare om stötdämparen kunde göra det jobbet. Remmar och deras infästning är inte gjorda för de påkänningar som det skulle kunna bli med bälgarna (t.ex. vid hoppövningar…. :czy )
(Bensin)-Tanken monterade jag redan från början så att det skulle finnas plats för luftbälgarna. men jag måste tillstå att lite spännande var det att svetsa alldeles bredvid tanken :weld2, utan att se den. Men det gick ju bra. På andra sidan sitter ju batteriet och det va inte alls lika spännande….
Ingemar, jag får ta och åka ner till Biltema och fråga vart stötdämparen dom sålde för 20 år sen (inte till mej, tyvärr) passar. Om man mejlar dem så vet dom inte. —När en sån har vi aldrig haft i vårt sortiment… Eller så får jag byta ut den mot en som jag VET kan ta den lasten. Synd bara när jag nu har en fungerande dämpare.
/ Kenth
maj 8, 2012 at 17:45 #43348Kan en katalog från 1975 vara till någon hjälp så ring mig på 0733 408855 så kan jag kolla.
Magnus
maj 8, 2012 at 23:12 #43366Jag slår dej gärna en signal.
Hursomhelst så är stötdämparna biltemas gula gastryckstötdämpare troligen inköpta för c:a 20 år sen.
Märkta BILTEMA 67-184 0115K eller möjligtvis 9115K på slutet./ Kenth
maj 9, 2012 at 07:49 #40705Jag har jämfört numren men inget stämde. Och 1975 hade dom inga stötdämpare med eget märke på. Då fanns det gosaker som BOGE, GERLING, De Carbon, KONI, BILSTEIN i sortimentet .
Jag ska leta i arkiven o se om jag finner en katalog som inte är riktigt så gammal.
maj 14, 2012 at 23:33 #43655Inte nån bild denna gång men trots det så pågår en viss aktivitet. Upptäckte att 1/2″ BSP och 1/2″ NPT inte är gängor som passar nåt vidare bra ihop. Iallafall inte BSP-utvändig till NPT-invändig. BSP är alltså den vanliga rörgängan i Sverige typ 1/2″ G eller R15 som den numer heter. Detta fick till följd att jag fick ta en tur till Svedol och inhandla en 1/2″ G-tapp så jag kunde korrigera de hål i t.ex tanken där BSP-gänga ska in. Det är också en djungel med vilka gängor som är koniska och vilka som är raka. Såååååå det går att krångla till det. Men nu är det nog ordning iallafall.
I övrigt är karossen hel igen innanför fjädrarna. Återstår lite plåtslageri vid trycktanken. Sen är det bara att koppla pneumatik och elektrik, montera manometrar m.m. Hopp finnes att bilen är ute på gatan innan juni…
Lutar åt att det tills vidare blir utfjädringsstopp med balataremmar. Men de måste nog bytas mot nåt stadigare såsmåningom.
/ Kenth
maj 17, 2012 at 23:59 #43767Biltemas kundservice på hufvudkontoret va visserligen mycket serviceinriktade men kunde inte lämna besked om stötdämparen. Artikelnumret fanns inte nånstans i deras arkiv….
I garaget så har fjäderutrymmet fått sig lite kitt och färg. Turen är kommen till utrymmet för trycktanken. Det har breddats 10 cm på varje sida så nu ska det vara gott om plats.
Lite intressant att notera, det finns ju hur mycket outnyttjat utrymme som helst runt hjulen i bakvagnen. OM man hade gjort karossen som t.ex. SAAB99 med “hjulbaljor” sååååååååååå mycket mer bagagevolym man hade kunnat få….
Jaja, de hade nog sina skäl…
/ Kenth
Såg att detta var mitt 100:e inlägg på nya forumet HIPP HIPP HURRA :AP :AP :AP
maj 20, 2012 at 00:48 #43840Jo balataremmar blir det men som du säger, det gäller att få till infästningarna. Har ju blivit lite trängre vilket är ogynnsamt för geometrin….
Nu har iallafall alla hål bak svetsats igen, zinksprejats och kittats.
Som sagt…. utfjädringsstopp…
Fortsättning följer.
/ Kenthmaj 24, 2012 at 00:13 #41386Så va det äntligen på plats, luftfjäderdon, stötdämpare och utfjädringsstopp i form av en balatarem avsedd för Amazon-kombi. De är lite längre än SAABens original så det passade rätt bra med de nya infästningarna vilka behövde en längre rem. De säljs fortfarande, av Autoexperten ( näe inte Amazon-kombis utan balataremmar) vilket kan vara bra att veta, kanske.
Nu vidtar installationen av luftförsörjningen d.v.s. tank, kompressorer, ventiler och manometrar. Fästen är redan tillverkade så det är “bara” att skruva i / ihop…
/ Kenth
juni 3, 2012 at 23:34 #44385Så har det rört på sig lite igen. En kompis skrotsamling innehöll bl.a. en rostfri bänk. Den blev bra att tillverkar en plåt att sätta ventilerna till bakre bälgarna på.
Längst upp till höger på plåten sitter påfyllningsventiler att använda i yttersta nödfall. Är kopplade direkt till tanken respektive direkt till bakre bälgarna. Tänkte inte med att behöva använda dem men om…..
I övrigt så har trycktanken försetts med kopplingar, säkerhetsventil, avvattningskran så nu är det bara att skruva fast och ansluta…..
Ska bara göra lite fler hål i karossen så jag kan släppa ut luften utanför bilen när jag t.ex. sänker bakändan…
Jobbar på… / Kenth
juni 4, 2012 at 21:29 #44417Du får koppla det så att när du släpper ut luften så blir det en maralin monrooe. Alltså ett kjol lyft 😉
juni 4, 2012 at 23:43 #44419God idé
@soulmannen wrote:Du får koppla det så att när du släpper ut luften så blir det en maralin monrooe. Alltså ett kjol lyft 😉
Härmed efterlyser jag förslag på vad jag ska göra med “sänkluft-pusten”. Ut i en visselpipa kanske eller i en såndär barnkalas-“flärp” eller i nån slags såpbubblemaskin…..
Fler förslag emottages :AP :AP
/ Kenth
juni 6, 2012 at 15:03 #44494Detta måsta vara världens bästa SAAB-forum, finns ju massor av sköna byggen på SAAB här ju… denna Custom95:a tillhör mina favoriter… bra jobbat !! 😀 😀 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.