Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 419 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 19, 2009 at 00:26 #141765

      Hmm…. att kränga på däcken va inget problem. Det kunde första bästa däckverkstad, men att balansera…DET kan ju inte vara nåt problem ändå trodde jag i min enfald.

      Standardsvaret blev –Ett sånt stort centrumhål har vi ingen kona som passar till prova med XYZ.. samma svar där. Men på fjärde verkstan blev det napp….

      Så, trots att Linköping en gång i tiden var fullt med 95/96 så är det tydligen (för) länge sen 🙂

      Nå, bra blev det till slut. Ser rätt cool ut med navkapseln så “långt in”….

      Hjulen är nyss (ikväll) påskruvade på bilen. Det verkar som Karl har rätt, (jag tvivlade faktiskt inte), 185/65-15 får plats under bakskärmarna !

      / Kenth

        juni 21, 2009 at 00:21 #141806

        Eftersom solen lyser med sin frånvaro så får ESAB-solariet duga istället. En “kylargolvplåt” klipptes och manglades till samt svetsades på plats.

        Sen snyggades diverse fästen och annat till samt alla onödiga hål i motorrumsgolv och innerskärmar lades igen. För att göra det som jag egentligen skulle vilja ha det måste motorn ur men det får anstå till nästa vinter. För att ha en vettig chans att få ut bilen i år så får jag stå ut med lite “oklarheter”…

        Huvlåsfästena har oxo monterats på sin plats (det ena syns på nedanstående bild). En liten stång emellan dom och sen en wire med lämplig spak (antagligen från og900), inne på kontoret, för manövrering. Ett par gasfjädrar nånstans ska också dit, för att underlätta öppningen.

        En dag kvar på helgen…
        / Kenth

          juli 15, 2009 at 10:49 #142825

          Inte för att jag är flitig som ett bi men lite framåt går det allt ! Motorhuv invändigt samt främre delen av maskinrummet målat. Vit Mekanlack känns som ett bra och lämplig färg. Resten av maskinrummet får målas när motorn åker ur vilket nog kommer att ske förr eller senare ;). Vidare så har framskärmarna målats invändigt med primer och ska få svart Mekanlack vilket också hjulhusen ska få. Mycket vånda om vad som var lämplig färg där. Slutligen bestämde jag mej (tror jag) för svart eftersom karossen utvändigt skall bli mattsvart och då kan det nog störa med vita hjulhus (vilket iofs är snyggt och lätt att hålla rent).

          Ett snabbjobb som gav stor “tillfredsställelse” var att tennspackla skarven mellan rutram och dörrskinn på framdörrarna. Ett typisk sånt arbete som gör mycket för utseendet jämfört med nedlagd tid :).

          Frambalken med småplock såsom fästen, huvgångjärn och lås har också sprutats, halvmattsvarta. Huvlåset (två og900-lås med en stång emellan, en modifierad reglagewire samt en og900-spak sittandes på en specialkonsol under instrumentbrädan) var f.ö. ett litet h-vete att få till. Det känns ju som en bra idé att huven går lätt att öppna… DET gör den nu efter en del justerande. Där gick det istället åt mycket tid i förhållande till resultatet… 🙁

          Senast så hade jag och bilen en mysig kväll i garaget tillsammans med gasolbrännare, spackelspade och avfettningsmedel. EN RIKTIG FEST. Och, fint blev det som synes på den dåliga bilden nedan. Positivt var att under underredsmassan så hittade jag ingen ny överraskande rost. Fanns bara lite i nederkant vid drivaxelgenomföringen, som jag redan visste om.

          Fortsättning följer…

          / Kenth

            augusti 11, 2009 at 00:43 #143843

            Nyss hemkommen från en vecka på sydligare breddgrader klev jag ut i garaget för att hälsa på mitt projekt. Upptäckte då att jag glömt att torka av de straxt före avresan tennspacklade sparklådorna och bakre sidoplåtarna med “bakpulvervatten”…SUCK. Det hade resulterat i att den rena plåten runtom den förtennade/spacklade ytorna hade rostat. Jag skriver detta som varning till andra tennspacklare. Så det blev till att ta fram vinkelslip med stålborste på och köra bort rosten vilket iockförsig gick bra men så förb… onödigt jobb :banghead:

            Så nu, med två renskrapade hjulhus och plåtrena sparklådor/sidoplåtar så ska Hagmans gula 2k-primer provas för första gången 🙂 Frågan är vad som händer med den primern om man målar den på lätt ytrostiga ytor (typ stålborstade men ej blästrade). Nån som vet ?

            Den ohemult spännande fortsättningen kommer att berättas nedan….

            / Kenth

              september 8, 2009 at 23:46 #145157

              Målartider ! 2k-primern på plats. I hjulhusen kompletterades med biltemas rostskyddsfärg, den röda men numera grå varianten som penselmålas. Ovanpå det så 2-3 lager vit Mekanlack, mycket praktisk hjulhusfärg 😉 . Denna färgkombination har provats tidigare och befunnnits göra sitt jobb. Få se om det fortfarande stämmer. Framskärmarna hade redan tidigare fått rostskyddsfärg och Mekanlack. Dessa provmonterades och fick lite ordentligare monteringshål.

              I samband med det så måste ju några snygga skruvar till, åtminstone de som är synliga och sitter i bakkant på framskärmen (justja bakhängda dörrar). Det enda som var aktuellt var ju original d:o. Skruvar var det dock ingen större brist på i högarna MEN clips :confused: Det går ju inte så lätt att få tag på clips som passar originalskruvarna… Men på den utmärkta järnhandelln Wûrth så finns det clips som passar 6mm plåtskruv. Om man tar dessa och filar (roterande fil i borrnmaskin t.ex.) upp hålet till 6 mm så fungerar dessa utmärkt till de trapetsgängade (1/4″ ?) originalskruvarna. Så va det problemet snabbt och kvickt ur världen 😎

              Frontbalk, huvgångjärn, huvlås och huv å sånt har återmonterats oxo. Gav mej på att lufta bromsarna men stötte på patrull. Inget bromsolja tog sig genom de främre slangarna.. Har hörts förr och nu drabbade det även mej. Nya slangar inköpta och skall bytas ASAP. Sen skall bilen ut ur garaget, fotograferas och backas in (näe det blir handkraft…) för att ta tag i de sista svetsjobben i bakänden. Tack och lov inte så mycket. Nån finurlig form av tanklock/lucka planeras oxo. Ser lite tråkigt ut att ha den i bakskärmen 😎

              Fortsättningen på historien kommer berättas här. Missas på
              egen risk… / Kenth

                oktober 4, 2009 at 23:31 #146225

                Verksamheten är, som vanligt, störst på det mentala planet men liiite har de även hänt rent praktiskt.
                Framskärmarna har monterats “på riktigt” med clips och skruv.

                Fäste för främre kofångaren har fixats.

                Sen har frambromsarna snyggats till. När ändå slangarna skulle bytas så kunde jag inte hålla mej från att plocka bort oken, plocka isär dem och be sonen blästra av dem. Sen var tanken att de skulle få sig ett lager av Biltemas röda hammarlack. Väl på plats i varuhuset så såg färgprovet mer ut som rosa. DET vore just snyggt, ROSA bromsok. (Nån i SAABerspace kanske vet om det verkligen blir rosa ??) Nå, det fick bli blå istället. Jag hade tänkt att såsmåningom måla styrning, bärarmar och allt sånt med samma färg så därför var en “bromsoksfärg” aktuellt. Men det blev väldigt vackert med blått också. Nu är oken återmonterade, återstår att koppla in bromsrören. Men, det var hiskeligt va det va trångt, speciellt på vänstersidan. När de skulle bort så togs sågen till hjälp men den är ju inte till mycket hjälp nu… Men, det ska nog gå det oxo.

                Vid närmare eftertanke så har ju faktiskt bruksAero900an fått rätt mycket omvårdnad. Så fullt så lat har jag kanske inte varit :jobbar: men den har inget med detta projekt att göra så det får bli en annan tråd…kanske… Kul att slippa ringarnas tyranni och få åka genuin SAAB igen ! (Jag hävdar med en druckens envishet att og900 är den sista riktiga SAABen !)

                Fortsättning följer.
                / Kenth

                  oktober 14, 2009 at 23:50 #146648

                  Jodå, nog kom bromsarna på plats men det var hiskeligt trångt vid anslutningen av bromsrören fram (typ innifrån). Dessutom så (som vanligt) fick jag göra nya bromsrör. Passade på att köpa nya kopplingar till bromsrörens anslutning till slangarna. Det finurliga var att emedan den gamla hade 14 mm (troligtvis 9/16″) som nyckelvidd så saluförde Biltema d:o men med 12mm nyckelvidd. Dessa 2 ynka mm gjorde skillnad som natt och dag. Med en uppkapad vanlig ringnyckel (12kant=bra) så var det en baggis att får dit de nya bromsrören!

                  När jag ändå var i (s)kapar-tagen så knåpades det ihop ett “mellan-fjädertornen-stag” :welder: . Vet inte om det behövs men det känns som det iallafall inte sitter ivägen (nädå huven GICK att stänga efteråt) 🙂 På bilden syns oxo en av soulmannen stulen idé (äras den som äras bör) nämligen luftfiltret med lock i form av en navkapsel. Väldigt stiligt, tack för idén ! :thanks:

                  Efter läsning av annan tråd så har en mental process startat rörande servostyrning…..det vore ju trevligt….å andra sidan så kanske jag borde fokusera på att få ut bilskrället på gatan. sommaren är här fortare än man tror…

                  Med väldiga halsringar / Kenth

                    oktober 15, 2009 at 08:46 #146657

                    haha,, kul att kunna bidra med ideer :), det blev ju som det var tänkt,, kanon,
                    Kul att det går frammåt med bygget,
                    Ja sommarn kommer snart igen men frågan är väll vilken sommar,,??? det kommer ju en ny sommar varje år:).
                    keep up the good work 🙂

                    Dennis

                      oktober 20, 2009 at 14:09 #146843

                      Den evigt smygfotograferande legenden Hans G Lehmann tog visst en lov på den Östgötska slätten och lyckades fånga denna bild när projektbilen smet ut på gatan, helt olovandes….

                      / K

                        oktober 20, 2009 at 17:54 #146856

                        Tror knappast att det är Lehmann eftersom bilden är skarp, saknar en trädgren eller buske mellan objektet och kameran och en stirrig förare bak ratten. 🙂

                        /B


                        Bengt Åkesson
                        bengt@akesson-motorsport.se
                        Facebook

                          oktober 20, 2009 at 18:48 #146859

                          Ojj.. :doh:
                          Ojj.. Tusan att det blir nog en häftigt Saab 95 “Custom”. . . :hammer:
                          Jag har läst :lecture: er inläggningarna :deal: om er intressant 95-projekt :welder: och väntar att se på då den är färdigt… :racesmile: …kanske till nästa vår?? :worshippy:

                            oktober 28, 2009 at 00:59 #147198
                            Bengt Akesson wrote:
                            Tror knappast att det är Lehmann eftersom bilden är skarp, saknar en trädgren eller buske mellan objektet och kameran och en stirrig förare bak ratten. 🙂

                            /B

                            Aj då, avslöjad… :blush:

                            Nå, när man köper ett projekt och säljaren säger “uppsvetsad OCH rostfri” så har man ju sin egen bild av vad detta innebär. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma uppfattning som säljaren. Ibland är det nog enklare att ta en olagad bil och gör det själv (nu hade ju inte jag det alternativet, men ändå). Nån annan kanske tar lärdom och slipper de överraskningar jag fått…

                            / Kenth

                              november 8, 2009 at 01:16 #147703

                              Verksamheten fortsätter, som nämnts tidigare så är det en del omgörning…. Bort med dåliga lagningar och dit med nya, förhoppningsvis bättre. Bl.a. så blev det att försiktigt slipa bort vänstra nedre bakljushålet och svetsa in det på en snyggare, rakare plåt. Allt för att slippa spackla mer än nödvändigt (och för att sova bättre om natten 😉 )

                              För att få grepp om hur bakpartiet ska byggas upp/om så monterades dragkroken, bakljusen samt bakluckan. Sen ställdes reservdäcket på dragkroken och bak-kofångaren ställdes på plats m.h.a. pallbockar. Ett par papp-skivor klipptes till och fick agera “fyll-plåt” mellan kofångare och kaross. Det ser inte ut att bli så tokigt även om jag tycker att däcket hamnar lite högt upp MEN det är tyvärr inte så mycket att göra åt, dragkroken sitter där den sitter och ska så göra.

                              Får fixa till så att mittre delen av kofångaren är löstagbar så att man kommer åt att, vid behov, hänga en kärra på kroken.

                              Som en liten teaser så bifogas nedanstående bild….

                              Nu vidtar en massa plåtknackande… åsså blev det ju liksom aktuellt att grunna på det där med nedvevbar bakruta…..igen….

                              Hmmmmm….

                              / Kenth

                                november 8, 2009 at 13:14 #147725

                                Vilket sinnessjukt fränt bygge! Jag är djupt imponerad.
                                Keep up the good work, och hoppas att vi ses på vägarna i sommar.
                                /E

                                  november 16, 2009 at 00:28 #148075

                                  TackTack Emil, jo jag hoppas också på att den verkligen kommer ut i sommar. Det blir tyvärr lätt att ….om jag ändå ska….så kan jag lika bra göra… åsså tar det ohemult mycket längre tid än tänkt, speciellt som bilen faktiskt INTE är prio 1 (näe så är det faktiskt).
                                  Nå, i helgen har det blivit mest mäta och fundera, men lite blev det faktiskt svetsat. En modifierad bakskärm enligt bild nedan. Har även hunnit med att förbereda en del av plåtbitarna till andra sidan så den går förhoppningsvis snabbare att få till.

                                  Helst skulle hjulhusöppningen också sänkts men jag tror att det blir FÖR besvärligt att få av hjulet då, så det får väl lösa sig med en fenderskirt om det behövs. Det får framtiden utvisa, bilen hade ju faktiskt fenderskirts i sitt tidigare liv.

                                  / Kenth

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 419 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.