Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95 -69 (Eller, inkarnation av en Custom95a)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 415 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #148156
    saabcustom
    Deltagare

    Åsså andra sidan. Nu är det också färdigfunderat över kofångarfästen (vilka nog bör vara lite stadigare än original eftersom den sitter längre ut och inbjuder till sitt/häng-övning. Några bitar 40*20*2 ska nog klara biffen.

    Det blir väldigt lågt mellan kofångarens undre del och backen. Där ska ju också en avgaspipa få plats….. Får nog ta det lugnt med skarpa uppförslut med tanke på överhänget bak 😀

    På kofångaren nedan syns också ett par nygjorda distanser att användas för att hålla främre kofångarfästet/bakskärmen på plats. Det är bra med folk som kan och har resurser. Tack till den som gjorde dem !

    / Kenth

    #148788
    saabcustom
    Deltagare

    En bild på (h)julpysslet denna helg (förutom de sedvanlig ”införförstaadventutsmyckningsaktiviteterna”). Det blev som synes 7 bitar att lappa ihop i bakre nedre delen av skärmen. En del svetsande, KYLANDE, knackande och mera svets+kyl så blir det såhär sett, oslipat, från insidan. Om man ser till att plåten omkring svetsen inte blir varmare än ljummen (man ska utan obehag kunna lägga handen på den) så håller sig det någotsenär rakt. Men det krävs tålamod och åter tålamod så man inte svetsar utan att ha kylt ner föregående svets tillräckligt. Det krävs inte så mycket värmeutvidgning för att det ska bli krokigt och svetsar man då ihop det så, jag då haf man skaffat sig mer jobb…. Saliga äro de saktmodiga…..

    / Kenth

    #148822
    swempa
    Deltagare

    Ett galet bygge som är kul att följa! Det bästa är att du verkar ha koll på grejjerna så förr eller senare får vi nog se en riktig custom-saab på vägarna. Bara att jobba vidare!

    #148835
    mook
    Deltagare

    😀 :racesmile: :hype:

    #148840
    janne2takt
    Deltagare

    Härligt att se :thumbup: :thumbup:
    Plus för att det ökar på ens egna inspiration och skaparglädje.
    Sitter själv och läser SFRO:s handbok för att få koll på läget :deal:

    #148855
    saabcustom
    Deltagare
    Janne2takt wrote:
    Härligt att se :thumbup: :thumbup:
    Plus för att det ökar på ens egna inspiration och skaparglädje.
    Sitter själv och läser SFRO:s handbok för att få koll på läget :deal:

    TackTack :thanks: Det är alltid kul med feedback på galenskapelsen… Hörrdu Janne, kan du inte ”läsa högt” för mej ur SFRO-boken om lakepipes… måste ju få till nåt vettigt avgassystem men vill som jag skrev tidigare inte bygga för mycket på ”höjden”. Vill såsmåningom kunna lägga trösklarna i backen å då vill det till att ha ett platt avgassystem…

    Åsså…har du grunnat mer på luftbälgar fram ?? Får det plats ? Du har ju förmånen att ha en lätt(are) motor. Lägre ”framaxeltryck” ger enklare installation av bälgarna.

    Jag har visserligen första (!) editionen av SFRO-handboken men avser be tomten om en ny, modernare. Men de e långt till jul…

    / Kenth

    #148880
    janne2takt
    Deltagare

    Ett litet kort citat ur bibeln.. Avgasrör ska mynna ut utanför karossen, annars finns det risk för att avgaser kommer in i kupe´n, eller att det uppstår resonansljud mellan marken och karossen.
    Sidepipes måste mynna ut bakom dörren och får peka rakt ut på vänster sida. Men höger sida ska avgasmynningen peka ned mot marken.
    Beroende på karossformen och om bilen är öppen eller täckt,kan det komma in avgaser i kupe´n, vid ogynnsam placering av slutröret. Ofta beror detta på turbulens bakom bilen. ett klassiskt exempel på detta är den klassiska jeepen utan tak. Dessa bilar hade originalavgasrören pekande åt sidan. Men den som i stället låter slutröret mynna ut bakom bilen blir avgasförgiftad.
    Där blev det i alla fall lite ord på vägen

    #148895
    chakka
    Deltagare

    Så här står det i bibelns 7:e upplaga:

    ”Sidoutsläpp framför bakhjulen godtas i regel om rören samtidigt också är nedvinklade.
    Förutsättningen är i så fall att vänster rör riktas 45° utåt och höger rör 45° nedåt”

    (SFRO Bygghandbok, sjunde upplagan 2002, s. 29)

    #148896
    soulmannen
    Deltagare

    o gud skapade saaben och han såg att den var god 🙂

    #148898
    saabcustom
    Deltagare

    Tack för svaren på mina afgasfrågor. Ett par kopplade lakepipes känns ju liksom aktuellt då. Men då kvarstår problemet med ljuddämpning. Kan inte tro att det finns nån dylik i lake-piporna, eller ??? Nån som vet ? Men, de kanske bara är för utsmyckning. Om man läser senaste Wheels så finns en lakepipeförsedd Pontiac Safari där. Den har faktiskt avgasrör därbak också….

    Sidepipes är inte att tänka på, även om det finns ljuddämpning i dom. De är på tok för feta….

    / Kenth

    BTW I ovannämnda tidning förekommer faktiskt en SAAB 96 från -64. Inte ofta SAAB förekommer i den tidningen 🙂

    #148988
    chakka
    Deltagare

    Du kan ju alltid sätta lock på lakepipesen och leda avgaserna vidare via en anslutning på insidan till vanliga ljuddämpare längre bak. Locken är ju enkla att skruva av när man vill ha bilen lite ballare.

    Annars borde någon ljuddämparbyggare kunna smida till något liknande mittendämparen i Simons 2″-system. Har inte tittat på min på ett tag, men har för mig att den inte är mer än 3″ i diameter. Ett par långa sådana i rostfritt, kanske med invändig ”megafon” istf utvändig avsmalning i bakänden, borde ju dämpa ljudet märkbart. Med tre cylindrar och en liter (eller har du en större V6:a nu?) per sida, kanske man dessutom skulle kunna gå ner till 1 1/2-1 3/4″ innerdiameter utan att strypa motorn nämnvärt.

    #149230
    saabcustom
    Deltagare

    Jo, men tanken va att slippa ha avgassystem under bilen (för att spara markfrigång), men det blir nog ett par lakies iallafall, som ren prydnad 😎 å sen grunnar ja på om man inte skulle kunna hitta rektangulära rör med en area motsvarande en 2″-pipa men med en godstjocklek på 1.5mm att dra under bilen… få se vad det blir… Spelar f.ö. ingen större roll med lite mottryck i systemet eftersom det INTE är nån räcerbil. Den ska ha andra företräden är det tänkt…

    Igårkväll så fick jag den ädlare kroppsdelen ur vagnen och satte dit en gasfjäder som baklucksuppehållare. Detta föranleddes i första hand av att jag ådrog mej en bula i huvudet när den nödtorftigt, medelst ett fyrkantsprofil, uppstagade bakluckan med fart och kläm trillade ner i mitt oskyddade huvud :crying: :crying:

    Hur den kunde komma på en sån elak idé är för mej en fullständig gåta. det enda jag gjorde var ju att knuffa undan fyrkantsprofilen…hmmm….

    Kan inte se annat är att tingen understundom verkar mot mej men för bilen (som ju fick en snygg gasfjäder). Densamma kommer f.ö. från en av de og900or vilka genom min försorg saligen insomnat.

    / Kenth

    #149231
    kortnos
    Deltagare

    Går det inte att dra delar av avgasröret genom en av tröskellådorna?? Vad säger SFRO om det? eller blir det för varmt i tröskeln? riskt för avgaser i kupen?

    Du löser ju lite av problemet, släppa ut avgaserna i hjulhuset eller dra ett rör vidare i hjulhuset och släppa ut det bakom bilen

    har funderat i liknandne banor till min bil, vet inte om det är lagligt eller ej?

    #149276
    chakka
    Deltagare

    Glömde en detalj tidigare. Min idé var att de långa tunna dämparna skulle funka som dämpade sidepipes, utan att se alltför feta ut under trösklarna. Främre delen av avgassystemet hamnar ju tyvärr ändå under bilen, om man inte drar ut rören i hjulhuset bakom framhjulen (trångt!).

    Om du ändå vill bygga med rören under bilen, kan du alltid använda dubbla standardrör. Lätt att få tag på, du sparar 1/2″ i höjd och får 12,5% större tvärsnittsarea. Det går dessutom att spara ytterligare några mm genom att montera rören närmare golvet än standard, det brukar vara onödigt stor marginal med orginalfästena.

    #149277
    saabcustom
    Deltagare

    Jo, det är en god tanke med dubbla 1½”-pipor per sida. Största problemet är faktiskt under motorrumsgolvet. Man kanske skulle försöka sig på tricket som man hade på dubbelblåstopps-trimsystemet, att dra ut rören över drivknutarna och ner genom golvet framför torpeden. Dåförtiden påstods det att det värmde upp växellådan (av strålningsvärmen) så att densamma tog stryk. men nu kan man ju bandagera rören så….

    / Kenth

Visar 15 inlägg - 91 till 105 (av 415 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.