SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne har 501 svar, 52 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-01 15:33 av .
Visar 15 inlägg - 466 till 480 (av 502 totalt)
  • Författare
    96GT
    Deltagare

Point taken… blir en runda med rostskydd…. och detta blir en sommar glidare som blir bara körd I regn vid Saab träffar:)

Ja…nä det är klart att det blir lite pilligare att spackla å slipa till allt om det är ”löst”…

96GT
    Deltagare

… fronten tredje gången gillt… grill fälld in mellan skärmar och nedre del byggd om för en snyggare overgång (tycker i alla fall jag) blir inga kederister fram heller.. skärmar punktade mot innerskärmar… bade för styrka och för en renare look…

… och så ett litet avbrott från plåtdelar… ett lågt pund har sina fördelar… 360mm blir bra bicepsträning det… tänkte matcha denna med golvspak med stålkula….

• Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av .
    96GT
    Deltagare

Da er alle skjermer sveiset sammen og slipt… forsatt kreves en del retting og tinning for å få dette helt topp… men så langt er jeg fornøyd ”stuket” på karosseriet…

Har også fikset det siste på fronten…

Motorrom

Sveiset alle hull i skjermer… sveiset tilbake hengsler i bakkant… ikke funnet løsning på vipping av panser i front eller bakkant… så enten lås eller old school llivrem… vi får se…

Neste blir midlertidige motorfester og å prøve seg på montering av tannstang…

Janne Hagnell
    Moderator

Kan du inte plocka huvgångjärn från en modern bil och svetsa på torpeden?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

96GT
    Deltagare

Kan du inte plocka huvgångjärn från en modern bil och svetsa på torpeden?

Du är inne på något… har två huvgångjärn som inhandlades för en stund sedan… från Volvo 140… kanske inte modern bil.. men kan möjligen funka om de placeras in lite så de inte tar i fjderstöd och rör…

Hoppas att lufintaget föll i smak….

• Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
    Janne Hagnell
    Moderator

Med modern menade jag mest bara bakhängd, så 140 funkar ju.
    👍

96 V4 1975 ”Bollen”

Mycket snygg breddning som nästan inte syns så bra är den. Tufft luftintag, lite i smyg det oxå!

96GT
    Deltagare

Med modern menade jag mest bara bakhängd, så 140 funkar ju. 👍

Kunde inte låta bli att checka… något så här kanske… om det också funkar med dockning huv bakkant/torpedvägg får tiden utvisa…

• Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
    96GT
    Deltagare

Mycket snygg breddning som nästan inte syns så bra är den. Tufft luftintag, lite i smyg det oxå!

Tack tack… hela idén är att alla ändringar skall vara så diskreta som möjligt… om jag lyckast får vi se när allt är färdiglackat…

janne2takt
    Deltagare

Underbart bygge själv använde jag gångjärn till amazon som sitter som en smäck på min men jag tror dina förstärkningrör ev kommer ivägen för dessa.
    Men det ser ut som dina järn kommer att funka också.

IMG_2489

Bilagor:
    96GT
    Deltagare

Trubbis med bakhängt… Coolt… smart förstärkning du har gjort..

…har varit inne på Amazon gångja¨rn… kommer inte riktigt ihåg varför det blev 140 i stället… tror nog attt rör är i vägen oavsett… men flytt av dessa är inte aktuellt… ..

96GT
    Deltagare

Sista tiden har det varit fokus på styrningen… mycket att ta hänsyn till när det gäller placering, bump steer etc… egentligen överkurs för mig… men efter mycket tänkande, testande, kapning, svetsning och special delar sitter nu allt provisoriskt på plats… och det går att svänga åt både höger och vänster… och det är ju inte så dumt…

Styr paketet

Ny fräst längre spårskruv

Fästen som svetsas på tvärbalk

Fäste för Corsa el-servo

Provisoriskt på plats

• Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av .
    Janne Hagnell
    Moderator

Funderar själv på elservo i V4:an. Borde vara betydligt enklare att muschla dit än vätskeservo.
    Angående huvupphängningen så funderar jag på att göra typ tvärtom och sätta mekanismen från en V4:a eller kanske 99/900 på en Alfasud. Dessa underbara bilar har typ de klenaste huvgångjärnen i världshistorien…

96 V4 1975 ”Bollen”

96GT
    Deltagare

Funderar själv på elservo i V4:an. Borde vara betydligt enklare att muschla dit än vätskeservo. Angående huvupphängningen så funderar jag på att göra typ tvärtom och sätta mekanismen från en V4:a eller kanske 99/900 på en Alfasud. Dessa underbara bilar har typ de klenaste huvgångjärnen i världshistorien…

Ja, tror det måste till en en del special för att få västske servo att fungera.
    Det med Alfasudem låster ju spännande…. detta är verkligen en kul bil med bra väghållning…

Visar 15 inlägg - 466 till 480 (av 502 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng