SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Detta ämne innehåller 501 svar, har 52 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-09-01 15:33.

Visar 15 inlägg - 451 till 465 (av 504 totalt)
  • Författare

96GT
    Deltagare

Vilket imponerande jobb, puh!

Tack, du har så rätt… vi är nu inne på femte året med vinkleslip och svets.. egentligen mer en vad man klarar…

Jiggen är av…

Första koll med hjul på

Förstärkning av halv rören…

Ânnu än kontroll att allt passar…

Mycket att ta hänsyn till… och motorrum är ju egentligen för litet… men det verkar som om detta kan funka… blir nog ok ”Ride height” och förhoppningsvis några cm over avgassystemet vid all down… blir air strutsen som sätter bergräsningarna tror jag…

Motorrumsgolv…

Ser otroligt bra ut… inte helt lätt att få knäckt till… Tusen tack! Henning…
    Blir lite småfiks mot front… I bakkant mot framvagnsbalk blir det nog en liten z-profil för styrkans skull…

För 7 månader sedan…

• Det här svaret redigerades 3 år, 6 månader sedan av .

Janne Hagnell
    Moderator

Så du ska ha motorrumsgolv fast du har annan motor? Sticker oljetråget ner i bakkant? Eller kör du oljekyl för att hålla nere oljetempen?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

96GT
    Deltagare

Så du ska ha motorrumsgolv fast du har annan motor? Sticker oljetråget ner i bakkant? Eller kör du oljekyl för att hålla nere oljetempen?

Ja det är nog ett måste för att hålla styrkan… Fiestan har ju framvagnsben… och innerskärmarna i sig själv är långt ifrån tillräckligt starka… Oljefilter och avtappning sitter på baksidan av motor mot framvagnsbalk. Om du med oljetråg menar botten på motor, så tror jag att det blir att såga ett hål i golvet för att få plats… vi får se… tänkte nog ha en liten small oljekylare under kylaren hur som helst…

Janne Hagnell
    Moderator

På V4:orna känns det lite som en nödlösning att de har sågat hål i golvet för oljetråget. Tvåtaktarna behövde ju inte det. Tänkte att du kanske satsade på att få ett helt slätt golv med hål bara för oljepluggen och lösa kylningen helt med en oljekylare.

96 V4 1975 ”Bollen”

96GT
    Deltagare

På V4:orna känns det lite som en nödlösning att de har sågat hål i golvet för oljetråget. Tvåtaktarna behövde ju inte det. Tänkte att du kanske satsade på att få ett helt slätt golv med hål bara för oljepluggen och lösa kylningen helt med en oljekylare.

Fölger tankegången din… Leker lite med tanken att gömma en smal oljekylare under kylaren lite i nivå med strax under stötfångaren.. men kanske måste jag såga lite i alla fall… rädd för att motor är lite för hög.. liksom spetsig nedåt… det här projektet är en ständig kamp mot millimetrarna 🙂

96GT
    Deltagare

Hej Janne!

Kanske jag hade kommt att göra så här även utan dina inpass… men det är inte säkert… så jag säger tusen tack för ditt engagemang… luftintaget kyler motor och växellåda och så har jag tänkt att ha intercooler framför kylaren och en liten oljekylare under dessa två… kan nog funka att borra några hål bakom störfångaren… hål kommer nog inte att synas…

• Det här svaret redigerades 3 år, 5 månader sedan av .

Janne Hagnell
    Moderator

Tack! Så trevligt att jag kunde bidra lite till projektet. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

reino
    Deltagare

Fantastiskt jobb!! 😀 Alltid kul att följa detta! Ser fram emot att se slutresultatet sen. 😉

Keep up the good work!

96GT
    Deltagare

Tack! Så trevligt att jag kunde bidra lite till projektet. 🙂

Ja, en en gang tack 🙂

Fantastiskt jobb!! 😀 Alltid kul att följa detta! Ser fram emot att se slutresultatet sen. 😉
    Keep up the good work!

Tack tack…

Gjorde schweizerost här…

Gillade inte handtaget på bakluckan så det rök… tiltade plats för nummerplåt något och hoppas på att få plats med ett par tuna LED-ljus…

Och så blev det att svetsa dit en liten läpp och förlänga skärmarna något… det ät 11 cm mellan golv och läpp och det samma avståndet blir det nog mellan golv och avgassystem… så får vi hoppas att man kan sänka lite till vid all down…

Janne Hagnell
    Moderator

Snygg lösning på bakluckan!

96 V4 1975 ”Bollen”

M.Broberg
    Deltagare

så jävla coolt.

men varför gjorde du hål i bakväggen? hade ju vart perfekt som brandvägg och ha tank i bagaget för o vinna markfrigång.

96GT
    Deltagare

Snygg lösning på bakluckan!

Tack

så jävla coolt.
    men varför gjorde du hål i bakväggen? hade ju vart perfekt som brandvägg och ha tank i bagaget för o vinna markfrigång.

Tack…

Tja, hade inget bättre för mig den kvällen 🙂 och för att minska risken för knäppningar och spara lite vikt… Idèen med tanken är ju smart… men bilens lägsta punkt är nu motor fram eftersom Ford 3-pipan är en del högre… och sen vill jag ha lufttanken där bak också…

Lilln
    Deltagare

Det är så jäkla fränt och inspirerande. Vilket jobb du lägger ner! 👍

96GT
    Deltagare

Tack Lillin 🙂

Så var det bakskärmarnas tur… faktiskt tredje gången jag sågar upp skärmarna… men nu är jag nöjd med resultatet och att jag fick in Rota fälgarna…. dessa blir fin skor när bilen skall på fest.. tänker att ha stålisar till vardags… som alla vi vet så är skärmar originalt skruvade med kederlist, men jag tänker svetsa de mot karossen… smart, coolt eller dumt? men jag gillar stilen bättre och tror det blir lättare att få till ett fint slutresultat… utmaningen är få till övergången mellan skärm och kaross på ett snyggt sätt… men det tar vi senare…

Vänster sida…

Höger sida…

• Det här svaret redigerades 3 år, 2 månader sedan av .

Fränt alltså!
    Men det hade varit lite fräckt med kederlist oxå, blir lite mer sleeper/orginalstuk/smygare så. Men det är min högst personliga uppfattning. Att göra mer custom är ju kanske tuffare..?
    Hur som helst så är detta ett helt ofattbart bygge å jättekul att följa!
    Kör på!

Visar 15 inlägg - 451 till 465 (av 504 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng