Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 96 -62
- Detta ämne har 257 svar, 41 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-09 17:31 av .
- FörfattareInlägg
- 1 mars, 2009 kl. 16:50 #136530
fredrik.a.
DeltagareHar hållt på med att försöka få bort bottenkåpan på motorn till den blå bilen men den visade sig vara rejält fasst limmad så det slutade med att jag fick ge upp. Någon som har tipps för att få isär den utan att skada något?
1 mars, 2009 kl. 18:48 #1365402takt_nicke
DeltagareJag brukar banka med en gummihammare på den större delen mot svänghjuls sidan,
bara banka uppåt om motorn ligger upp o ner.
1 mars, 2009 kl. 19:13 #136541Dicst
DeltagareHmm, är du säker på att du inte glömt lossa några bult?
1 mars, 2009 kl. 19:23 #136542lars-erik
Deltagare2 bult ska ju lossas från motsatt sida, vid svänghjulssidan !
1 mars, 2009 kl. 19:45 #136546fredrik.a.
DeltagareJa alla bullt tog jag bort inklusive dom bakom svänghjulet. Knackade även ur bluggen som är ipressad mellan halvorna närmast svänghjulet. Det verkar va något superlimm, syns ricktigt hur dom vräkt på. Har till och med försökt att hänga den upp och ned i bottenkåpan och skruvat i bultarna och knackat på dom. Inget verkar hjälpa! Dom kanske rent av limmat lagrena i bottenkåpan. Vet inte om det kanske skulle hjälpa att starta den så den blir ricktigt varm? Får väl ta och slänga i den i bilen igen.
1 mars, 2009 kl. 19:55 #136548lars-erik
DeltagareDet finns 2st som ska lossas från motorsidan = uppifrån. Totalt ska du lossa 8st med 1/2 sexkant och 8st med 9/16 sexkant.
1 mars, 2009 kl. 20:27 #136553fredrik.a.
DeltagareJäklar, då har jag nog glömt dom på översidan. Fasen vad pinsamt! Får kolla det.
7 september, 2009 kl. 22:33 #145103fredrik.a.
DeltagareHar nu hafft isär den motorn och det var ju en vanlig standardvev i.
Tänkte göra en liten uppdatering i alla fall.Den sissta rossten på karossen är nu lagad, skönt!
lite svetsprimer ditlagt till slutbisen
isvetsad bit vit höger sidruta
bakaxeln rostslipad och rostskyddad
vad lätta dom är igentligen, var inga problem att slänga upp bilen på bocken på två man!7 september, 2009 kl. 22:35 #145104fredrik.a.
Deltagaremer:
Så har jag svetsat dit en kant som nässtan var helt bortrosstad förutfjädrarna ditsatta
en huv jag fick av Stefan G som ska få tropikgälar är tanken
å, så fick jag tag på en fin huv i Gistad som skall vara orginalOch en -65 motor fick följa med också.
Så nu är det lite kittning som återstår på karossen samt lite målning i hjulhus innan det skall på tecktyl.
8 september, 2009 kl. 08:22 #145111modo
DeltagareNice!
8 september, 2009 kl. 17:52 #145144fredrik.a.
DeltagareLite mer uppdatering,
ett hål jag passade på att fixa när bakaxeln var borta.
provade huven från Gistad, verkar passa bra, ej skev!
å, så svetsade jag upp bakskärmarna idag
fick göra mallar effter en plasstskärm som är till den blå trubbnosen
blev ett dugligt resultat i alla fall, ska ju ha kromplåt där på sedan med.
och den andra bakskärmen som inte var så dålig
svetsat och slipat, bara att borra hål kvar
så passade jag på att laga ett par sprickor vid hålena till handtaget på bagageluckanså nu är det bara dörrarna kvar vad det gäller svetsning!
9 september, 2009 kl. 22:29 #145183svarvaren
DeltagareSnyggt! :applause:
I Hjortedskogen lyser flitens lampa.10 september, 2009 kl. 11:42 #145209fredrik.a.
DeltagareTänkte att jag skulle ta mig i kragen och få lite gjort på den igen. Jag har lite förhoppningar om att hinna få den färdig till nässta sommar. Men man får se.
18 september, 2009 kl. 20:32 #145531fredrik.a.
Deltagare18 september, 2009 kl. 20:54 #145532lars2t
DeltagareOrolig? Vevstakarna skall gå att skjuta i sidled, eller framåt/bakåt egentligen… Kontrollera rullhållarna av aluminium som du kan se ner du skjuter vevstaken framåt/bakåt på axeln, kolla varvet runt, inga sprickor skall finnas. Isf är det bara att renovera. Eller skicka veven på renovering och slipp de bekymmren…
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.