Saab 96 -62

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -62

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 258 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • september 18, 2009 at 20:55 #145533

      Rulla på vevlagren, lyssna på skicket, låter det “kaffekvarn” är det dags att renovera… Det främre lagret kan ta stryk om den främre packboxen har läckt in smörjfett, då kan du med en värmepistol lossa lagret gärna tillsammans med en avdragare. Värm upp det nya lagret som skall monteras, då glider det på lättare. Olja alla lager innan du sätter ihop allt…

        september 18, 2009 at 21:03 #145534

        Tack för snabbt svar! Då är ju det rätt då. Och det främmre lagret är ju facktiskt något glappt, så då får jag väl byta det då. Du har ingen uppfattning om vad det skulle kossta om jag lämmnar i veven på totalrenovering? Lagrena svåra att få tag på kanske?

          september 18, 2009 at 21:04 #145535

          Det är inga problem att hitta lager, SKF lager, kolla numret på lagret.

            september 18, 2009 at 21:06 #145536

            Det svåra är väl att pressa isär och ihop vev vikterna…

              september 18, 2009 at 21:12 #145537

              Det skulle jag inte ge mig på själv, det du kan enkelt göra på egen hand är att byta det främre lagret.

                september 18, 2009 at 21:14 #145538

                Okej, då får jag kolla nummret på lagren då, får nog byta det främmre lagret som är lite glappt.

                  september 18, 2009 at 21:15 #145539

                  Kan ju passa på att fråga vart ni köper era lager och kolvar?

                    september 19, 2009 at 23:38 #145584

                    Gjorde rent och gick igenom vevpartiet lite mer ingående idag, verkar tots allt vara rätt shyssta lager i samt att det ser bra ut i övrigt.

                    Gjorde också rent motorblock med mera, verkade va lite täppt inuti! :crazy:

                    Så har jag en liten undran till er som satt på kortnostopp på en långnosmotor, verkar ju som det lätt skulle kunna läcka ut i två av hörnen?


                    blir det inte leckage här? Är ju ingen anligningsyta alls!


                    har också en liten fundering på hur bränslepumpen fungerar, går den med hjäpl av koprisonen eller? Är ju van vid att det är en pinne in där till kammaxeln på 4 tacktare. Hur funkar detta?

                    Tacksam över all hjälp att få lite kött på benen!

                      september 20, 2009 at 08:29 #145593

                      Bränslepumpen går på vevhuskompression.
                      Man får svetsa igen på toppen,
                      xp har special packning ifall man inte vill svetsa.

                      När skall filen får träffa blocket då…..(:

                        september 20, 2009 at 11:17 #145597

                        Då var det som jag trodde då med pumpen, tar väl och hör med xp då om det är smidigast. Jo det blir nog lite filning på blocket vad det lider men jag tänkte börja med att slänga i den och starta upp den. Är det 42 häst på en sån här motor original eller är det mer? Vore ju skoj om man kunde få lite till!

                          september 20, 2009 at 11:24 #145598

                          Kan inte hitta xp här på forumet nu, någon som kan hjälpa mig?

                            september 20, 2009 at 11:52 #145600

                            Hej Fredrik.
                            Här hittar du Nicklas:
                            http://www.classicsaabracing.com/index-sv.htm
                            Prova att meila.

                            TTuffe

                              september 20, 2009 at 13:43 #145604

                              Tackar!

                                september 21, 2009 at 18:48 #145667

                                Har en anan fundering om jag ska ha kvar långnostopp men inte ha elfläckt. Är det över huvud taget möjligt att vända toppen om? Blir det rätt kylning till exempel då motorn lutar som den gör?

                                I så fall pekar ju till att börja med vattenröret åt rätt håll.


                                Sedan skulle man ju kunna gänga upp hålet här och plugga med en bult.
                                Och till fläckt stången borde det ju gå att bygga hållare av plattjärn som man skruvar fasst i topplocks bultarna och sedan får det väl på något vis ligga emot toppens sida så det inte ger vika när man spänner remmen.

                                Vad tror ni om idén? Kanske går att göra likadant med toppen rättvänd bara att det är mer grejer evägen då.

                                  september 21, 2009 at 20:04 #145672

                                  Vad tror ni, går det att vända på toppen utan att kylningen blir fel? Annars är det väl liksidigt?

                                Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 258 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.