Saab 96 -62

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -62

  • Detta ämne har 257 svar, 41 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-09 17:31 av .
Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 258 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #152806
    Dicst
    Deltagare
    SAAB95RACING wrote:
    var köper man svetsprimer? har letat som en jäv–dåre efter detta! någon bra internetsida så man slipper lämna garaget? :thanks: (på förhand!)

    Eeeehum, (Host!) hos Volvo (Host, host) :whistle:

    #152807
    enor
    Deltagare

    Går den verkligen på alla tre? Den verkar så nervös i gången…

    #152815
    fredrik.a.
    Deltagare
    Dicst wrote:
    SAAB95RACING wrote:
    var köper man svetsprimer? har letat som en jäv–dåre efter detta! någon bra internetsida så man slipper lämna garaget? :thanks: (på förhand!)

    Eeeehum, (Host!) hos Volvo (Host, host) :whistle:

    Jo som sagt, det står volvo på burken, funkar kanon!!

    #152817
    fredrik.a.
    Deltagare
    enor wrote:
    Går den verkligen på alla tre? Den verkar så nervös i gången…

    Först gick den bara på 1an och 2an, men då visade det sig att 3ans tändstift var kass. Kanske det är gammla dåliga stift som gör det då? Men man undrar ju vad knacket kommer ifrån, kan det va dåliga lager i veven som gör det??

    #152831
    fredrik.a.
    Deltagare

    Har lite fler filmtagningar här:

    Video

    #152839
    ingvar k
    Deltagare

    Nu har jag inte läst igenom hela tråden, många sidor, så jag vet inte exakt vad du redan gjort.

    Men jag skulle börja med att montera nya tändstift, brytarspetsar och kondensator för att utesluta dessa som felkällor. Stefan har och med snabb leverans, glöm inte att ange fördelarens typbeteckning om du beställer.

    Med tanke på att vevaxeln är bytt och du troligen använder den remskiva som satt monterad på den gamla vevaxeln så är sannolikheten stor att märkena på remskivan inte stämmer överens med kolvens läge vid tändinställning (om du nu enbart använt remskivans märkning och inte mätt upp övre dödpunkten). Om så är fallet så kan det i sin tur betyda att tändningen kan stå rejält fel och kanske orsaka slammer.

    Det finns en gammal och utmärkt tråd som Mattias Roswall skrivit om tändinställning och jag tror även beskriver ommärkning av remskivan.

    Tändkablar. Kan spöka ibland, isynnerhet om de är avstörda
    Kompressionsprov. Skall väl egentligen inte behövas, motorn har ju varit demonterad
    Förgasare. Troligen också rengjord och borde inte vara orsak till ojämn gång.

    Säkert kan någon annan komplettera

    #152850
    ingvar k
    Deltagare

    Mitt inlägg försvann ut i cyberrymden, jag gör ett nytt försök. Ungefär så här skrev jag:

    Nu har jag inte läst igenom hela tråden, många sidor, så jag vet egentligen inte vad du har bytt/gjort. Men jag skulle börja med att byta till nya tändstift, brytarspetsar och kondensator för att eliminera dessa som felkällor. Stefan har och med snabb leverans. Om du beställer, glöm inte att ange typbeteckning på tändfördelaren.

    Med tanke på att vevaxeln är bytt och du troligen använder den gamla remskivan så är det troligt att märkningen på remskivan inte stämmer med kolvens läge. Det betyder i sin tur att tändningen kan stå rejält fel och kan orsaka oljud och slammer i motorn.

    Det finns en utmärkt gammal tråd, som Mattias Roswall mfl skrivit om tändinställning och som jag tror även behandlar ommärkning av remskivan.

    Kompressionsprov. Skall väl egentligen inte behövas med tanke på att motorn varit isärtagen och loppen honade.

    Tändkablar. Kan spöka ibland, särskilt om de är avstörda

    Förgasare. Den är troligen rengjord, borde inte vara orsaken till den ojämna gången.

    Säkert finns fler förslag

    #152851
    ingvar k
    Deltagare

    Hoppsan, där dök det första inlägget upp

    #152852
    fredrik.a.
    Deltagare

    Jo tändstiften var det inte mycket med, var knappt någon gnista ibland. Så jag prova med några andra som låg och då ville den gå betydligt bättre. Jag får göra som du säger och byta ut rubbet. Det där med remskivan är ju intressant, testade lite med stroboskoplampa förut och då var remskivans markering nästan ett halvt varv från blockets markering där den ska stå!! Men jag ska prova att ställa om den efter 2ans övre vändpunkt. Ska se om jag hittar Mattias inlägg! Tack för hjälpen!

    #154228
    fredrik.a.
    Deltagare
    Ulf R wrote:
    Köp Biltemas fläkt och vänd på fläkthjulet. Fungerar alldeles utmärkt.

    Har köpt en sån fläkt nu, men det blir ju ingen skillnad att vända på hjulet, blir ju sak samma! Men där emot gick det ju att skiffta pluss och minus så den gick åt andra hållet. Frågan är ju bara om man kan ha det så utan att skada fläckten?? Så har jag funderat på vad man behöver för grader på termostatreglatorn, såg att Stefan W här på forumet satt i en 72/67 graders till sin trimmade trippelmotor, kan jag sätta en sån i min med, vad tycker ni?? Köpte en slangadapter på Biltema med till den, dock är den så pass grov så att jag måsste sätta den intill vattenpumpen, är också en fråga om jag kan ha den där för rätt funktion?? Så borde ju fläkten gå via ett relä med, kanske huvudrelät?? Nu är jag riktigt frågvis, jag vet! 😉

    Tack på förhand!!

    #154842
    saab95racing
    Deltagare

    det finns satser att köpa till detta för några femtiolappar!

    #154901
    fredrik.a.
    Deltagare

    Låter ju bra det, vart hittar jag dom då? Så skulle jag va tacksam om någon vet vart man hittar lämplig tempgivare till fläkten, verkar ju inte va så lätt att hitta med så låga grader som till exempel 72/67!

    #154947
    ingvar k
    Deltagare

    Jag är också intresserad av den här frågan med el. kylfläkt.

    Enligt Biltemas centrala kundservice så går det bra att polvända för att ändra rotationsriktningen. Men det kan väl tänkas att det inte ger den bästa kyleffekten, troligen bättre med en fläkt med ”rätt” rotationsriktning från början.

    Strömförbrukningen är tydligen max 8 A och normalt skall ju fläkten inte arbeta kontinuerligt, möjligen en het sommardag och/eller i trafikkö. Jag tycker att en std 10 A säkring i säkringsdosan borde räcka till, men ett relä, t ex Biltemas nr 42-301 är troligen säkrare, kabeln för matarströmmen kan då dimensioneras upp.

    Synpunkter välkomnas från elkunniga.

    Så frågan om termokontakter. Det finns ju utprovade lösningar, bl Stefan W, Sten-Arvid, m fl, vi kan väl hoppas att de hör av sig och talar om vad de använt, det finns ju ingen orsak att uppfinna hjulet flera gånger. Det är troligen bra om termokontakten monteras mellan cyl lock och kylare, som t ex i Sten-Arvids fall, i ett tomt termostathus. Med den monteringen så känner kontakten av den högsta kylvattentemperaturen.

    Vilken Biltema fläkt använder du? Foto av monteringen?

    #154952
    phermansson
    Deltagare

    I min bil har jag en Spalfläkt som styrs via en brytare i kupen. Tanken från början var att automatstyra med termostat, men hittade bara en med för högt tempvärde. Dessutom drar fläkten så pass mycket att jag vill kunna reglera själv. Vid kökörning i varmt väder får man välja mellan halvljus och fläkt, eller att riskera ett urladdat batteri…

    Välkommen till Svenska Saabklubben!

    #154964

    Vill sticka in med att tala om att i min 93:a var ju generator-vattenpump ersatt med växelströmsgenerator och elektrisk vattenpump. Det innebar att vattenpumpen alltid gick med full kapacitet, vilket var en fördel vid t.ex. kökörning. Vilket jag dock sällan råkade ut för. Miss Piggy fick ”sträcka ut” på krokiga skånska asfaltsvägar.
    Jag hade aldrig några bekymmer med att hon nådde koktemperatur, trots att hon var uppskrämd till 55 – 60 hästar. SPAL-fläkten fungerade utmärkt tillsammans med kontakten i det tomma termostathuset kopplad via ett relä.

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 258 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.