Saab 96 ´65 TT, Pruttingvar
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 ´65 TT, Pruttingvar
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 ´65 TT, Pruttingvar
- Detta ämne har 36 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-21 19:36 av
Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
maj 3, 2021 at 15:20 #483999
Känner att det kanske börjar bli dags för en egen tråd för tvåtaktaren jag skaffade förra hösten.
Har varit på jakt efter en TT ett längre tag, men inte riktigt hittat det jag sökt efter, men som gubben i lådan så dök denna upp. Jag har känt till denna bilen ett bra tag, säkert över en 10 år, och var även nära på att köpa den för 10 år sedan.Hur som helst, bilen i fråga är en 96:a, 65:a, savannbrun till färgen (har jag för mig), och är inte renoverad, bortsett från att växellådan är vidgjord och nu även motorn, då jag fick vevaxelras på den för någon vecka sedan. Så nu ser vi över motorn också.
Bjuder på lite bilder på själva skicket:
Tror vi börjar där, så fyller jag på lite eftersom.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
maj 3, 2021 at 19:53 #484010Ja, skicket kan man inte klaga på, visst, den sina åldermärken, det finns stenskott, repor, bucklor och ”acne”, men man måste ju gå varsamt fram med ett icke renoverat yttre. Ska försöka mig på en liten polering och vaxning och se om man kan få ännu mer lyster i färgen.
Denna hängde med köpet. Den kan ju minst sagt komma till användning här framöver.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
maj 10, 2021 at 18:43 #484160Ja, den är i ett rätt trevlig skick. Att bilen inte är renoverad gör ju saken lite roligare. Man får betänka att bilen är från 1965, alltså 56 år gammal, om än med beskedligt miltal.b Vågar nog påstå att baksätet är näst intill osuttet.
Det finns däremot lite att göra, och nu åkte jag ju på en renovering av motorn också. Så början av denna säsong gick väl så där för herr pruttingvar.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
maj 10, 2021 at 19:43 #484165Den som väntar på något gott…??
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 28, 2021 at 21:49 #484806Lyckades jaga rätt på en bättre renoverad vev, och fick även hjälp med att sätta ihop motorn igen. Man måste bara älska gemenskapen och viljan att hjälpa till, inte så vanligt i denna hobbyn, men tycker att just Saab-hobbyn har en riktigt bra gemenskap.
Eftersom jag inte riktigt orkar lyfta i motorn helt själv med handkraft, och de få som faktiskt orkar eller kan hjälpa till inte har har möjlighet att lägga några timmar just nu så har inte motorn hittat in i motorrummet än. Har istället sysselsatt mig med att byta ut lite småsaker som samtliga kylslangar, där vissa var rejält slitna med sprickor i och till och med original från 1965. Nu är den i alla fall redo att montera tillbaka.
Är en trygghet om inte annat att veta om att vattenslangarna är fräscha och inte kommer läcka under någon strapats. Bilden nedan visar hur de såg ut, varav denna har ett ”jack” i sig.
Hade även turen att springa på två stycken reservdelsmotorer, som förhoppningsvis kan bli en komplett motor. Bägge är 65:or, där den ena lätt går runt medans den andra sitter fast som berget. Ska se om man kanske kan få den att släppa lite efter lite hantering.
Otroligt skönt att det ändå gått så pass smidigt, med tanke på att veven som rasade såg ut så här:
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 3, 2021 at 13:12 #485001Har hänt lite sedan senast.
Fann denna lilla folder i bilen, oanvänd givetvis, kommer kanske inte användas heller, men en kul kuriosa att ha kopplat till bilen om inte annat.Motorn har även funnit sin plats i motorummet, även provstartad och den går i gång, men behöver lite finjusteras i tändningen.
Som ni ser så behövs lite mer för att göra en provtur, men nu sitter den som sagt i och allt är inkoppat för att kunna börja montera tillbaka kylare, grill och allt därtill.Väldigt nära uppstart nu…
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 3, 2021 at 15:16 #485007Härligt Lars, heja heja.
Då ses vi nästa tisdag vid Årsta, välbesökt i tisdags, kul!
//Haraldaugusti 26, 2021 at 13:24 #487786Det tog sin tid, men nu är den äntligen på rull sedan några veckor. Tappade lite suget där en stund, och stängde garaget och njöt av semestern istället.
Men allt är monterat och klart, fick ju användning av verkstadshandboken som följde med, vilket var lite kul.
Hade lite strul med inpassningen av huven som inte riktigt ville öppna sig genom att dra i snöret, men det är nu fixat. Även haft lite strul med tändningen, och har nu efter några mils inkörning fått till den tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd. Är väl någon mm aggressivare än grundinställning, och den drar nu lika fint och rappt på växlarna som innan utan att vara för mycket. Svårbeskrivet, men det fungerar hur som helst bra nu.Hur döljer man att har en tändspole som kanske inte har så snygg logga? Enkelt:
Under perioden från att motorn rasade tills att den åter var monterad, så hittade 3 motorer hem till garaget. Kan ju vara bra att ha en övers, alla tre går runt, och är kompletta. Hör av er om ni skulle behöva någon! När man skruvar i ett trångt garage så blir det rätt rörigt, vilket också bilden nedan visar.
Blev några mil nu senaste veckan, strax över 20 närmare bestämt. Fotot taget av Anton Björklund från i tisdags.
Blev ett tillfälligt skiftbyte i uppställningsgaraget, caben skall hem och få en genomgång av bromsar bak, som inte riktigt verkar lira.
Pruttingvar kommer däremot plockas ut vid uppehållsväder, så man kan försöka klämma ut lite fler mil av säsongen.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
augusti 27, 2021 at 11:02 #487839Konstpauser kan krävas ibland för att repa mod och få tillbaka sug. Begreppet att vila sig i form är underskattat. Härligt att både du och Pruttingvar är laddade och på banan igen.
Kul å ses i tisdags //Haraldseptember 6, 2021 at 16:22 #488211Säsongen börjar lida för sitt slut för Pruttingvar.
Under helgen har bilen fått sig en välbehövlig polering och vaxning. Gick att få lite liv i en slitna lacken. Däremot tror jag att jag behöver lite grövre polermedel för att riktigt nå djupet i lacken.Upptäckte däremot att herr Pruttingvar är lite inkontinent och markerar revir, typ hela tiden. Läckage från undre kylslang från vattenpump till kylare. Troligen bara ärgning men ändå, det droppar lite där. När jag försöker åtgärda detta droppandet, så ser jag att det droppar lite från bensinpumpen också. Det droppar likt en otät kran, ungefär som dropp, 10 sekunder går, dropp osv. Läckaget kommer inte från någon bensinslang utan från själva pumpen. Här började jag ledsna lite, känner att det varit lite väl mycket motgång med denna bil denna säsong. Men tänker att jag kör in Herr Pruttingvar i garaget och så kan jag fixa med i bra ljus. Nu funkar inte kopplingen! Öppnar behållaren, och det är torrt som snus i den, Ridå. Slår igen huven och dörren och lämnar den inkontinente gubbskrället till bil garaget till en annan dag.
Dag 2, kollar efter läckage från huvudcylindern till kopplingen, inga läckage där, fyller upp behållaren och pumpar lite, ingen nivåskillnad. Troligen är det således slavcylindern som läcker. Luftar kopplingen lite lätt, den fungerar hjälpligt, kör Pruttingvar till vinterförvaringsgaraget och så får den stå där tills andan faller på. Bensinläckaget är förhindrat genom pluggning av bensinslangen, kylarvätskeläckaget låter jag vara tills senare. Ny slavcylinder skall införskaffas, så även elektrisk bensinpump.
Låter det vara där för nu. Har varit för mycket skruvade kontra körning med Pruttingvar i år, så nu köper jag hem grejer, så fixar jag det under vintern/våren inför nästa säsong.
Over and out
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av
Lsoderlund.
-
Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av
Lsoderlund.
Attachments:
september 6, 2021 at 20:32 #488215Surt. Själv åkte jag på kopplingens huvudcylinder tidigare i sommar men fick snabbt ordning på den, tack vare klubbens eminenta reservdelsgäng.??
När Bollen sedan började hosta och spotta direkt efter (tack och lov) Trollhättesektionens härliga sensommarutflykt fick det vara nog för den här säsongen.? Men jag får ändå förmånen att fortsätta köra V4, med Sköldpaddan som vinterbil!?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.