Saab 96 ´65 TT, Pruttingvar
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 ´65 TT, Pruttingvar
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 ´65 TT, Pruttingvar
- Detta ämne har 36 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2023-08-21 19:36 av
Lsoderlund.
-
FörfattareInlägg
-
september 6, 2021 at 20:48 #488216
Lyckans ost, sommarbil 96:a brun, vinterbil 96:a grön
SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vinterslädenseptember 7, 2021 at 05:27 #488248Lyckans ost, sommarbil 96:a brun, vinterbil 96:a grön
Inget hindrar dig, Mats! 79:a på sommaren, 79:a på vintern. Och samma färg!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”januari 29, 2022 at 16:05 #491794Bensinpump har jag beställt och fått hem. Blev en Hardi-pump, av modell 14412, vilket betyder att den levererar ett tryck på 0,2 bar, vilket är vad bilen behöver.
Även inhandlat lite kring-delar för att montera pumpen. Frågan är bar hur man bör koppla på pumpen. Bör man låta den mata från tändningen? Vill ju bara att pumpen går när bilen igång.
Kommer nog även införskaffa mig lite utrustning i garaget som möjliggör lättare underhåll av alla hushållets bilar. Har råkat ut för två rätt så allvarliga incidenter med pallbockar som gett vika, alltså spruckit i svetsfogen/svetsfogarna och skickat ned bilen i backen, den ena var en gammal och den andra tämligen ny, och har helt enkelt tappat bort förtroendet för allt vad pallbockar heter efter dessa incidenter.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
januari 29, 2022 at 18:11 #491797Kan väl vara bra att köra den över tändningsläget. Man står ju helst inte med tändningen påslagen utan att motorn är igång för då är det lätt att elda tändspolen.
SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenÄr du rädd för att den ska bygga för mycket tryck och bli varm så sätt en övertrycksventil precis efter matningen tillbaka till tanken.
är du riktigt finurlig går det koppla den över signlalen till varvräknaren.
då går den när du drar startmotorn och när motorn är igång.
ännu ett tillägg till idén med varvtalssignal är att lägga en timerstyrd krets på nån sekund när du vrider på nyckeln. då bygger den tryck direkt men stannar sen tills du vrider om startmotorn.
som vilken modern bil som helst 🙂
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av
M.Broberg.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av
M.Broberg.
februari 3, 2022 at 17:22 #491927Då har lite garageutrustning hittat till garaget, och det i form av en service-lyft från verktygsboden. Nu kommer inte jag lyfta någon Polestar utan riktiga bilar.
Har det däremot lite svårt att göra något alls, inte ens montera ihop lyften, då jag varit tvungen att operera handen. Det är förvisso en annan historia, men de närmsta veckorna blir inget gjort alls.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
Nu kommer inte jag lyfta någon Polestar utan riktiga bilar.
😆
Ibland blir det jobb ”på egen hand”.
Skämt åsido, hoppas det läker, och blir bra.mars 16, 2022 at 18:58 #492761Handen börjar sakta läka, så skall väl försöka få igång lyften, och börja förbereda inför säsongen. Är ju lite att göra när man har några bilar som alla skriker efter sin uppmärksamhet.
Har nu skaffat vad jag tror jag behöver för att plocka bort den gamla vakuumpumpen, och för att montera på denna nya. Har tittat till ”PruttIngvar” i sitt förvaringsgarage och lyckats få kylvätskeläckaget fixat. Nu markerar den inte revir med kylarvätska längre i alla fall.
Skall även försök jaga rätt på eller själv tillverka ett extraljusfäste. Har kommit över ett extraljus med gult glas, kommer bli snyggt tror jag. Nytt för säsongen är även att jag kommer köra med gula H4-lampor (lite franskt, jag vet) i strålkastarna, fult eller snyggt, alltid retar det någon.
Har även letat fram lite annat kul kuriosa till bilen.
Har sedan länge köpt på mig två av dessa, tro det eller ej, men helt nya och oanvända i rätt storlek. Man ser ju lite koko ut i dessa hjälmar idag, men tuffa är dem på något sätt.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
mars 21, 2022 at 11:12 #492817Håller med att gula lampor är coolt! Hade det på min savannbeiga 96 71:a, helrätt tyckte jag då och nu.
De gula ljusen finns ju även på Le Mans. De vita är för de snabba sportvagnarna.
Tretronhjälmar är också snygg!
//Hjuni 19, 2022 at 14:59 #495012Har väl hänt lite med PruttIngvar sedan sist.
Blev lite skruvat med bensinpumpen.
Köpte ett täcklock speciellt anpassat för just långnosen. Visst hade man kunnat ordna ett lock själv, men passar perfekt och ser snyggt ut, i alla fall snyggare än vad jag kunnat fixa själv.
Var dock tvungen att lägga på lite brickor för att inte bulten skulle gå i botten. Medföljande bulten var nämligen för lång.
Det ser ju hyfsat original ut ändå.
Gamla pumpen, den mekaniska som suttit där har ju läkt en del, så det är grisigt lite runt om.Har dragit ny el till den elektriska pumpen, och tycker nog jag fick till det ganska bra, så där lagom dolt. Verkar inte ha fått med någon bild på det, men tog strömmen från tändningslåset, så när tändningen är påslagen så går pumpen, slås den av så slås pumpen av.
Pumpen är däremot helt provisoriskt, och är osäker på vart man skall montera den för att det dels skall se snyggt och bra ut, men även för vettig montering säkerhetsmässigt.
Någon som som monterat en elektrisk pump och kan visa vart de satt den? Gärna visa med en bild.Bilen kommer nu under veckan lämna sin provisoriska förvaring för att tas hem och få en större genomgång innan vi börjar köra lite med den.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Attachments:
juni 19, 2022 at 16:25 #495018Det ser ju inte ut som på V4:a motorn men där såg jag en sak som i alla fall lät bra. På firman som stod intill oss på Kinnekulle Å sålde trimprylar. Där fans en el-pump med tryckregulator på en hållare som man monterade i den mekaniska pumpens skruvhål med en packning mot motorn. Snyggt, praktiskt Å inga nya hål i hjulhuset.
Det ser ut som om det är lite för lite plats där på pruttingvar men kanske en ide.
SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // Vinterslädenjuni 22, 2022 at 10:35 #495082Intressant lösning, kanske man borde fundera på.
Tanken var ju att jag skulle fixa iordning tvåtaktaren denna vecka, men det har kommit så mycket annat i vägen, primärt jobb.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juli 14, 2022 at 13:04 #495683Då var herr pruttingvar på banan igen. Monterade nya pumpen premanent på samma plats, den pumpar på finfint och bilen håller väl tomgången lite bättre.
Däremot märkte jag häromdagen när jag var på väg till Stockholmssektionens tisdagsträff, att bilen liksom dör i motorvägsfart. Den går att starta upp igen under färd så att säga. Den dör liksom inte för mig på samma sätt varje gång. Kan vara under frihjulande tomgång, såsom under gaspådrag.
Kan den få för mycket bensin? Fick några förgasarsmällar vid återstart, så det brukar ju tyda på oförbärnt bränsle, och då brukar man ju tänka på tänddelar. Men där är allt bytt och nytt. Brytare, rotor, lock, kablar, tändstift och kondensator. Tändingställning är det inte, då den går som den skall. Verkar lite som att problemet uppträder i längre körning i hastigheter överstigande 65km/h.
Någon som har en aning om vad det kan vara?
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av
Lsoderlund.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av
Lsoderlund.
-
Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av
Lsoderlund.
Attachments:
augusti 8, 2022 at 23:06 #496166Efter att ha hört mig för lite bland vissa kännare, så kan jag kanske hittat problemet.
När jag tänker efter och kollar gamla bilder, så är det ett bränslefilter före pumpen, och ytterligare ett i själva pumpen (glasbehållare med filter i). När jag nu monterade den elektriska pumpen, så satte jag inte dit något filter mellan tank och pump, utan mellan pump och förgasare.Efter att ha läst på lite på olika forum avseende pumpen, och dryftat det hela med andra saabfränder, så skall jag helt enkelt koppla på ett filter före pumpen, och ta bort det filter som sitter på idag mellan förgasare och pump.
Utöver det kan jag även behöva bestycka om förgasaren. Bränslet idag blir ju sämre och sämre, så det kan också vara en orsak till problem.Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.