saab 96 tvåtakt ”långnos”

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT saab 96 tvåtakt ”långnos”

Detta ämne innehåller 19 svar, har 15 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-05 15:38.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14762

    anonymous
    Deltagare

    Hej,

    Jag heter Amir och under hur mkt bensin saab 96 ”långnos” tvåtakt drar med trippelförgasare?

    Mvh

    Amir

    #98077

    porsche944
    Deltagare

    Mycket ca 0,9- 1,2 beroende på körsätt, som veteranbil är det ju totalt ointressant.

    #98078

    anonymous
    Deltagare

    inte om man vill använda som veteranbil som åretrunt bil tycker jag iaf. 🙂

    Mvh

    Amir

    #98079

    matthias r
    Deltagare

    Mkt individuellet för varje motor! Beror på kondition, inställning, ev. glapp i spjällaxlarna samt inte minst typ
    av avgassystem. Likaså om det sistnämnda är ett standard 1 3/4″ och är igentäppt av sotrester.

    Men rent generellt kan man säga att om allt härovan är OK kan man räkna med 0,8-0,9 på landsväg.
    Det finns de exemplar som nöjt sig med 0,7 även vid ganska hård körning, men det är ovanligt…
    Körde en mkt sliten trepipa på 0,96 lit/mil under en tur till Tyskland för några år sedan, samma motor hinkade i sig 1,2- 1,3 liter i stan. M a o är säkerligen det förbrukningsområde Michael skriver om ganska nära verkligheten.

    Men Amir… vinter med 2-t… saltet tar hårdare än man tror… ställ av klenoden när den värsta
    slask och snusk perioden kommer och åk tusenkronors 900 istället! Saltet lägger sig bakom lister och i alla skrymslen och vrår som tänkas kan.

    Förvisso är Saab 2-t en underbar vinterbil med många fina egenskaper som värme i nutidsklass, suverän framkomlighet och superlättstartad motor i polarkyla, men man vill ju bevara bilen för framtiden och detta är lättare när bilen i fråga
    står inställd i det torra då fuktsnusket härjar som värst mot karossen.

    Bara lite egna minnen av blöta saltvintrar med såväl kort som långnosar/ Matte R

    #98080

    emul
    Moderator

    Saltmängden i denna stad är ju dessutom inte ens nästan rimlig. Man nästan ser hur bilarna smälter ner när de står stilla. Vä sida på min 9000 som står mot gatan och blir slaskskvätt flera gånger om dan (Stigbergsgatan rensas tämligen flitigt vid Tinnerbäcken) har blivit halvt uppäten på en vinter, medan hö sida inte har en enda rostfläck. Jag gillar inte salt.

    #98081

    saabsport
    Deltagare

    Kör inte 2-t på vintern!
    Gör som Matthias sa,och köp en tusenkronors 900 och nöt upp den istället,så kan du sen på sommaren köra 2-t!

    #98082

    Molte
    Deltagare

    900:orna kommer också bli mer efftertraktade, kör Volvo på vintern. De är ändån bara bra om de rostar väck 😛

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #98083

    enor
    Deltagare

    inte om man vill använda som veteranbil som åretrunt bil tycker jag iaf. 🙂

    Mvh

    Amir

    Jo, faktiskt. Om du ska använda den som bruksbil så kostar ju en trafikförsäkring bara några hundra om året, och du betalar ingen skatt, och den kostar nästan inget i inköp. Då spelar nån deciliter hit eller dit faktiskt ingen som helst roll…

    För övrigt hade jag en gång en 65:a med 66:ans trippelförgasarmotor i. Den kom jag aldrig under 2 liter milen med, men så gick den också riktigt illa. Ett byte till enkelförgasarmotor löste problemet!

    #98084

    Martin Sigge
    Deltagare

    900:orna kommer också bli mer efftertraktade, kör Volvo på vintern. De är ändån bara bra om de rostar väck 😛

    Rätt så!!

    #98085

    kalle .p
    Deltagare

    Det är tur att du inte har någon rally trimmad för om du tycker att runt en liter milen är för mycket se det så har då tankade 23 liter efter att bara kör 8 mil rally körning det är kul att köra men detär ännu roligare att tanka.

    #98086

    anonymous
    Deltagare

    hej igen,

    Tack för Era svar. Jag skulle nu behöva litevägledning. Jag är kluven som bara den 🙂
    Nu under sommaren har kunnat pendla till jobbet med min motorcykel medan jag har letat efter någon veteranbil. Eftersom jag är lite petig av mig enligt folk som känner mig så har jag ännu inte ett lämpligt exemplar. Det finns lite andra anledningar dock inte ekonomiska skäl. Jag skall även besöka Giestad imorgon ihopp om att hitta något lämplig bil att köpa.

    Jag har haft två bubblor tidigare från 64 och 67 och letar efter någon bil som har rattväxel och gärna tvåtakt. Nära och kära tycker att jag ska köpa mig något modern fordon men hur än jag vrider och vänder på det hela och mig själv så kan jag bara inte förmå mig själv att köpa någon modern bil Jag kan bara inte att tänka tanken och köra omkring i en modern bil. Problemet är att mc säsongen är snart slut och jag behöver något fyrhjuligt att åka omkring på.

    Någon som har någon form av vägledning? Vad tycker ni? Ska jag satsa på någon modernt eller veteran? Jag har hittat en saab 96 med trippelförgasare men eftersom jag ofast pendlar 10 mil fram och tillbaks är jag lite nojig av mig när det gäller bränsleförbrukning.

    Mvh

    Amir

    #98087

    phermansson
    Deltagare

    Får nog hålla med de andra, tvåtakt är för ‘fint’ att åka på vintern. För min egen del hade jag lite samma problem vid den här tiden förra året, efter att ha köpt tvåtaktaren blev vardagsPeugoten trist. Lösningen? Saab 9000!
    Kul att köra, billig att äga, billig i inköp. Massa bil för pengarna och finns många att välja på!
    Man behöver ju inte lägga mer än 10-15k för att få en riktigt fin välutrustad bil.

    #98088

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag har samma problem. Har prövat åka modernt, men det är helt enkelt inte roligt. Mitt eget recept är Saab V4, modell 95 och/eller 96. Fantastisk vinterbil och rolig att köra! De senare årmodellerna är bättre bruksbilar (om man står ut med gummikofångare), då de har defroster på bakrutan och de blev både lite bränslesnålare och starkare efter modell -77B.

    Det börjar bli snudd på synd att köra även V4:a på vintern, men sköter man om bilen med underredsbehandling, oljesprutning och tvättar ofta med underspolning så klarar man sig ändå rätt långt. Sen är det ju faktiskt upp till var och en vilken bil man vill köra och när. Men kör du en gammal Saab så sköt om den!

    #98089

    enor
    Deltagare

    Amir,

    Ingen 2-taktare är speciellt snål; dessutom tillkommer ju priset för 2-taktsolja vilket fördyrar soppan med sådär 2 kr per liter om du köper oljan på macken (billigare om du köper stor mängd nån annan stans, men minst 1 kr i snitt är nog rimligt att tänka sej).

    Kort sagt: körglädje kostar lite mer. Vill du åka billigt – köp en gammal Micra.

    #98090

    stefan w
    Deltagare

    Inlägg raderat av Stefan W

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.