Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 885 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Så, då har muntergöken Janne inlett förberedelserna för vinterns arbete: ett bromsok ligger i elektrolysbad och en okej drivknut har packats om med nytt fett och ny damask, samt att axeln målats. Har sett att andra gjort detta utan att klyva yttre knuten, vilket man ju gärna slipper när man inte har specialverktyg, och visst gick den nya damasken att trä över det inre t:et, även om det inte gick helt lätt. Det trista var att inre damasken sprack vid demonteringen, vilket jag tror beror på att klämman hade gjort ett litet hål i gummit, något som förstås blev en perfekt brottanvisning. Har fler beg damasker liggande, men nervös som jag är ser jag redan framför mig hur alla spricker och att jag likförxxxat måste plocka isär knuten…

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Bilagor:
    oskarforsberg
    Deltagare

Hur gick det, hittade du felet till dunkandet?

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Janne Hagnell
    Moderator

Hur gick det, hittade du felet till dunkandet?

Nej, det har varit tyst så jag kör vidare och fixar under tiden iordning nav med nytt lager, drivaxel med nyinfettad knut med ny damask samt nyrenoverat ok med ny kolv, löst utanför bilen. Pajar det ordentligt så byter jag, annars blir det i vinter.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Förvirringen ökar… 🙁
    Idag kom det lite smådunk igen men BARA när jag kör rakt fram (tidigare vid vänstersväng) och det låter mer som det kommer från höger BAK! :-O
    Körde av musstag en kortare bit med handbromsen åtdragen idag, misstänker att det kan vara boven men SAMMA ljud?! Och nu var INGET av hjulen varmt!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Intresseklubben kan notera att det går att kränga även en beg inre drivknutsdamask över T:et på drivaxeln! 😀
    Trodde det skulle vara kört då den damasken jag testade med faktiskt hade sprickor längs kanten på det lilla hålet som måste töjas ut, men förvånande nog gick dessa inte vidare trots den extrema belastningen.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Bromsok avrostat, lackat och monterat. Nu ska jag bara beställa en rostfri kolv att klämma in också, då vore det väl själva 17 om inte det här oket ska funka nöjaktigt! Det övre fästet med den fastrostningsvänliga metallhylsan funkade faktiskt klanderfritt på det här exemplaret, så jag behövde inte ta till skruv & mutterlösning. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    William
    Deltagare

Snyggt med bromsoket! Bra att veta med inre damasken också, kommer säkert behöva bytas nångång..

Janne Hagnell
    Moderator

Snyggt med bromsoket! Bra att veta med inre damasken också, kommer säkert behöva bytas nångång..

Tackar!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Så, då vart det ljust i kombiinstrumentet igen! 🙂
    Gjorde en liten skiss över hur det ser ut på baksidan av den sena typen av det gamla instrumentet, när nu Saab inte behagade bidra med korrekt info.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Efter onsdagens skyfall hackade Bollen mer än lovligt när jag skulle hem från jobbet. Nästan så jag blev orolig om jag skulle ta mig hem… :-O
    Dock blev det bättre ju längre jag körde och idag hackade hon bara lite någon gång. Symptomen samt ett enerverande, varvtalsberoende ljud i bandaren (inte radion, lustigt nog) har fått mig att misstänka tändkablarna. Då jag ska köra en student imorgon tyckte jag det var lika bra att byta nu ikväll då jag hade nya liggande. Biltema, men i alla fall nya! Och ja, startade gjorde hon åtminstone efteråt – eldprovet kommer imorgon!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

…och jag har även plockat fram en annan fördelare som jag gör iordning med nya brytare och ny konding så det bara är att byta om felet inte låg i kablarna. Skulle ju ändå vara skönt med en fungerande vacuumdosa…

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Alltså, nu börjar det gå troll i detta!
    Med två timmar till studentkörning har jag provkört bilen med nya tändkablarna och tom kostat på mig att byta slangen till spolarpumpen, som avgassystemet bränt hål på. Ska bara köra dottern ett ärende, kommer ut och – tanklocket borta!!
    Åker förbi macken där jag tankade, inget där heller! Så nu vanpryds Bollens vänstersida av ett modernt universaltanklock i plast…
    >:-(

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Lilln
    Deltagare

Typiskt! 😕

Janne Hagnell
    Moderator

… och hackar gör den fortfarande, fast nu när den blivit riktigt genomvarm. Får fortsätta min operation att byta allt i tändsystemet undan för undan. Ska ta och öppna bränslepumpen och kolla om filtret är igensatt och byta nummer två av slangfiltrena också, mest för säkerhets skull. Är mer inne på att detta är tändningsrelaterat.
    Blev i alla fall en lyckad studentkörning och många uppskattande kommentarer från festdeltagarna, både för bilen och för min matchande, bruna tweedkostym med äppelknyckarbyxor. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Saabfestivalen åker jag till imorgon, så idag hann jag med lite anti-hackningsmek.
    Började med att kolla bränslepumpens filter. Fick förstås inte loss filterhusets skruv på plats utan fick plocka loss hela pumpen, vilket visade sig vara lika bra. Någon putte hade nämligen mellan block och pump satt dit en packning som var trasig vid ena skruvhålet! Illa nog, men putten hade dessutom valt att vända packningen så den inte utnyttjade tyngdlagen för att falla mot skruven utan bort från den (V4-pumpen sitter inte helt lodrätt)!
    Följden ser ni på en av de bifogade bilderna. Lyckligt nog hade jag packningsmaterial hemma, så efter lite pappslöjd hade pumpen en ny packning. 🙂
    Jaha, och filtret då? Jodå, på tanksidan fanns det allt en del rostflagor (se bild). Tillräckligt för att skapa problem? Tveksamt, men nu är de borta, iaf!
    Blåste även bränsleledningen baklänges och bytte slangfilter nr2 (nr1 bytte jag i vintras).
    Förgasaren tvivlar jag på behöver rengöras med tanke på mängden filter innan den.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 256 till 270 (av 885 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.