Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 903 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Ordningen återställd!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Alltså, jag måste nog koppla in en senillampa till handbromsen! Nu har jag kört drygt två mil med den åtdragen! Det enda positiva är att jag fått bevisat att jag i princip bara har handbroms på höger sida – vänsterhjulet var alldeles svalt.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Nu dras snaran åt kring hackningsproblemet! Har flyttat fördelaren fram och åter de senaste dagarna och trenden är tydlig: Mer förtändning ger mindre hackande. Det är ju helt i linje med att vacuumdosan är kass; då måste man ju kompensera vridningen av tändplattan med att vrida hela fördelaren för att bilen ska gå bra vid mer gas å så får tomgången bli som den blir.
    Men nu har jag bytt tändkablar, stift och tändspole (den senare beg). På festivalen stod jag och Matte R och sög likt nikotinslavar efter en rökfri dag i en vacuumdosa som då visade sig funka, så nu har jag en okej fördelare som jag utrustat med ny konding och nya spetsar och det bästa beg fördelarlock och rotor jag hade i samlingarna. Nu ska jag bara lite snabbt och elegant byta fördelare och sedan göra ett nytt, och denna gång förhoppningsvis framgångsrikt, försök att ställa tändningen med stroboskoplampa.

96 V4 1975 ”Bollen”

Håller på tummen och jag är säker på att man inte får till ”go” gång utan fungerande vakumförställning.

Janne Hagnell
    Moderator

Tack, det verkar som tummarna kan ha funkat! 🙂
    När jag idag körde de dryga två milen till stugan fanns inte tillstymmelse till hackning. Misstänker att det är de nya stiften som gjort susen.
    Men trasig vacuumdosa är ju ändå dumt att ha. När övriga arbetsuppgifter i stugan var avklarade gjorde jag ett raskt fördelarbyte och ställde in med stroboskoplampa enligt konstens regler.
    Hemresan blev eldprovet och minsann – inga ryckningar! Inte heller den slöhet vid acceleration som kommer av rätt inställning men trasig vacuumdosa återkom utan bilen gick bra, helt enkelt! 😀
    Som om inte detta var nog fick jag ett telefonsamtal som resulterade i att Bollen nog kommer att bli filmstjärna!
    Inte ens att tutan visade sig ha gett upp andan (nej, inte säkringen) kunde få mig ur humör! 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

ulf
    Deltagare

Skall du med bilen till Trollhättan för filminspelningen? Fick också en bekräftelse att de vill ha min bil den 24 aug o en vecka framåt.

Janne Hagnell
    Moderator

Skall du med bilen till Trollhättan för filminspelningen? Fick också en bekräftelse att de vill ha min bil den 24 aug o en vecka framåt.

Jepp!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Jo just det, ja! Hittade idag också en liten brytare nere vid handbromsspaken. Kikade i vhb och det verkar som den styr om bältesvarningslampan ska lysa? Är det tänkt att lampan bara ska lysa om handbromsen är släppt och bilen därmed anses vara på rull? I så fall är det ju en smal sak att koppla in en varningslampa där, så jag slipper köra med handbromsen åtdragen fler gånger.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Vad säger ni, det var läge att byta, va..?

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Lilln
    Deltagare

De där har många mil kvar 😊

Janne Hagnell
    Moderator

Tycker nog de är lite väl ”pulverlackade” vilket tyder på att de suttit i länge, men visst, med en rengöring så. Dock undrar jag det inte är åtminstone några av dem som är bovar i hackdramat. Överslag och krypströmmar syns ju inte utanpå.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Nu funkar tutan igen! 😀
    Det var kontakten bakom ratten som hade fallit i sina beståndsdelar, men det var bara att pressa ihop den igen så funkade allt.

96 V4 1975 ”Bollen”

Lilln
    Deltagare

Då är det bara att tuta och köra😁 Nya stift kan göra underverk ibland så det är klart du ska byta 👍

Stiften sparas på hyllan med monument!

Janne Hagnell
    Moderator

Stiften sparas på hyllan med monument!

lol

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 271 till 285 (av 903 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng