Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 885 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Innan semesterresan fick jag ett ryck och lackade grilldelen på huvnäsan. Knappt hemma igen åkte den tillbaka på. Metalliclacken jag har är inte jättelik, den sticker åt blått, men på lite håll, så.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Bilagor:
    Lilln
    Deltagare

På bild såg det ju väldigt bra ut 👍

Janne Hagnell
    Moderator

På bild såg det ju väldigt bra ut 👍

Tack! Jovars, och iaf betydligt bättre än svart med lite färgrester på, som det var innan!

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Hm, min idé att kunna koppla en handbromsvarningslampa till den befintliga brytaren på spaken sket sig då brytaren, som jag misstänkte, bryter när handbromsen är dragen.
    Samtidigt måste jag återigen lyfta på hatten mot Saabteknikerna: En bältesvarnare som inte bara aktiveras av bältena och passagerarstolen (i förarstolen måste ju någon sitta så den är alltid i läge ”på”) utan även är beroende av parkeringsbromsen! Bromsen i = bilen står still => ingen bältesvarning behövs!
    Vidare kunde jag konstatera att bältesvarningen fortfarande inte funkar, trots byte av trasig lampa. Felet ligger troligen i bälteslåsen.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Idag fick jag förklaringen till varför bältesvarningen inte funkar, då jag hittade det på bilden på golvet bakom förarstolen.
    Jepp, någon har helt sonika klippt av kablarna till bälteslåsen! Min gissning är att antingen själva låsen gått sönder och behövt bytas, eller att bältesvarningsknapparna gått sönder och ägaren ledsnat på att köra med ständigt lysande lampa (fast det väsnas ju inte som i en gammal Volvo…). Mest troligt det första, för det sticker inte ut några kabelstumpar där låsen sitter i golvet.
    Därmed hamnade detta miniprojekt på is, för jag sliter inte isär låsen i atomer medan jag använder bilen.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Och varför vill jag prompt ha igång bältesvarningen? Jag säger som den gamle Mount Everestklättraren (nej, inte sir Edmund Hillary): För att den finns där!

96 V4 1975 ”Bollen”

Håller med du!!
    Vinter projekt..?

Janne Hagnell
    Moderator

Blir nog vinterprojekt, ja…
    Igår var det en hyfsat fin kväll så jag och en kompis styrde kosan till veteranträffen i Gräfsnäs slottspark. Andra gången Bollen medverkar och denna gång blev det bla en hel del trevligt nörderi om årsmodellsskillnader under huven.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Nu har jag angenäma problem! Har börjat fixa iordningen en hub med ok hjullager till Bollens högra framhjul. Igår budade jag dock hem ett nytt lager på Tradera, knappt 300kr lägre än i klubbshopen. 🙂
    Spara det beggade och sätta dit det nya eller vice versa?

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Siennabrun är snygg men ack så tålamodsprövande när den väl blivit oxiderad. Idag skedde tredje poleringen för säsongen… Tur man har bilderna kvar, iaf!

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Har i ett par dagar tyckt att det har varit svårt att få i backen utan skorr. Igår insåg jag att kopplingen tar nästan nere vid golvet! Började förbereda mig på att det skulle bli renovering av både huvud- och slavcylinder och undrade i mitt stilla sinne hur länge biken skulle gå att köra.
    Lät iaf en av döttrarna trampa på pedalen medan jag kollade slavcylinderns rörelse – och den rörde sig utmärkt!
    Läste i vhb att spelet ska vara 4mm och att det justeras med en skruv på höger sida kopplingskåpan. Det visade sig att spelet var typ 2cm och skruven var utgängad typ en centimeter från låsmutterns läge (på bilden har jag redan skruvat i den en bra bit)! :-O Antar att den vibrerat loss?
    Med 4mm spel injusterat var det genast en annan känsla i kopplingspedalen och den tar nu helt okej högt upp. Man ska ha tur ibland!

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Lilln
    Deltagare

Plötsligt händer det! 😁

Janne Hagnell
    Moderator

Alltså, det är ju duktigt tråkigt att ha bytt den trasiga bältesvarningslampan och ändå inte ha så den lyser pga bälteskontakterna (eller avsaknaden av desamma). Så nu har jag kopplat in så lampan varnar för dragen handbroms också! 😀
    En dragströmbrytare av modell bromsljuskontakt till moppe nere på golvet och anslutning från jord och vidare till handbromsbrytaren för bältesvarningen.
    Tanken är att lampan sedemera ska varna för bägge sakerna: Lyser lampan när jag kör iväg är antingen inte bältet på eller så har jag glömt handbromsen!
    Och ja, i en 70-talsbil duger bara ur-Dymotext!!

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

I ett försök att slita dottern från Minecraft satte jag henne i arbete med de extra bromsljusen jag haft liggande länge. Ja, det blev väl en hel del jobb för pappa också, men bra blev det!
    🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:

Jahaja…
    Jag satte min dotter i arbete…å några till…

20150805_195813

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 286 till 300 (av 885 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.