Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 96 V4 1975: Bollen
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 21 juni, 2015 kl. 14:00 #375813
Janne Hagnell
Moderator21 juni, 2015 kl. 20:12 #375821Lilln
DeltagarePå bild såg det ju väldigt bra ut 👍
22 juni, 2015 kl. 09:08 #375834Janne Hagnell
ModeratorPå bild såg det ju väldigt bra ut 👍
Tack! Jovars, och iaf betydligt bättre än svart med lite färgrester på, som det var innan!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)25 juni, 2015 kl. 09:30 #376015Janne Hagnell
ModeratorHm, min idé att kunna koppla en handbromsvarningslampa till den befintliga brytaren på spaken sket sig då brytaren, som jag misstänkte, bryter när handbromsen är dragen.
Samtidigt måste jag återigen lyfta på hatten mot Saabteknikerna: En bältesvarnare som inte bara aktiveras av bältena och passagerarstolen (i förarstolen måste ju någon sitta så den är alltid i läge ”på”) utan även är beroende av parkeringsbromsen! Bromsen i = bilen står still => ingen bältesvarning behövs!
Vidare kunde jag konstatera att bältesvarningen fortfarande inte funkar, trots byte av trasig lampa. Felet ligger troligen i bälteslåsen.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)25 juni, 2015 kl. 15:07 #376022Janne Hagnell
ModeratorIdag fick jag förklaringen till varför bältesvarningen inte funkar, då jag hittade det på bilden på golvet bakom förarstolen.
Jepp, någon har helt sonika klippt av kablarna till bälteslåsen! Min gissning är att antingen själva låsen gått sönder och behövt bytas, eller att bältesvarningsknapparna gått sönder och ägaren ledsnat på att köra med ständigt lysande lampa (fast det väsnas ju inte som i en gammal Volvo…). Mest troligt det första, för det sticker inte ut några kabelstumpar där låsen sitter i golvet.
Därmed hamnade detta miniprojekt på is, för jag sliter inte isär låsen i atomer medan jag använder bilen.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)25 juni, 2015 kl. 15:20 #376024Janne Hagnell
ModeratorOch varför vill jag prompt ha igång bältesvarningen? Jag säger som den gamle Mount Everestklättraren (nej, inte sir Edmund Hillary): För att den finns där!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)25 juni, 2015 kl. 22:27 #376051Andreas Hermansson
DeltagareHåller med du!!
Vinter projekt..?26 juni, 2015 kl. 19:56 #376073Janne Hagnell
ModeratorBlir nog vinterprojekt, ja…
Igår var det en hyfsat fin kväll så jag och en kompis styrde kosan till veteranträffen i Gräfsnäs slottspark. Andra gången Bollen medverkar och denna gång blev det bla en hel del trevligt nörderi om årsmodellsskillnader under huven.96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)29 juni, 2015 kl. 09:14 #376219Janne Hagnell
ModeratorNu har jag angenäma problem! Har börjat fixa iordningen en hub med ok hjullager till Bollens högra framhjul. Igår budade jag dock hem ett nytt lager på Tradera, knappt 300kr lägre än i klubbshopen. 🙂
Spara det beggade och sätta dit det nya eller vice versa?96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)30 juni, 2015 kl. 20:51 #376280Janne Hagnell
Moderator4 juli, 2015 kl. 10:03 #376421Janne Hagnell
ModeratorHar i ett par dagar tyckt att det har varit svårt att få i backen utan skorr. Igår insåg jag att kopplingen tar nästan nere vid golvet! Började förbereda mig på att det skulle bli renovering av både huvud- och slavcylinder och undrade i mitt stilla sinne hur länge biken skulle gå att köra.
Lät iaf en av döttrarna trampa på pedalen medan jag kollade slavcylinderns rörelse – och den rörde sig utmärkt!
Läste i vhb att spelet ska vara 4mm och att det justeras med en skruv på höger sida kopplingskåpan. Det visade sig att spelet var typ 2cm och skruven var utgängad typ en centimeter från låsmutterns läge (på bilden har jag redan skruvat i den en bra bit)! :-O Antar att den vibrerat loss?
Med 4mm spel injusterat var det genast en annan känsla i kopplingspedalen och den tar nu helt okej högt upp. Man ska ha tur ibland!96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)4 juli, 2015 kl. 13:39 #376433Lilln
DeltagarePlötsligt händer det! 😁
7 juli, 2015 kl. 18:14 #376518Janne Hagnell
ModeratorAlltså, det är ju duktigt tråkigt att ha bytt den trasiga bältesvarningslampan och ändå inte ha så den lyser pga bälteskontakterna (eller avsaknaden av desamma). Så nu har jag kopplat in så lampan varnar för dragen handbroms också! 😀
En dragströmbrytare av modell bromsljuskontakt till moppe nere på golvet och anslutning från jord och vidare till handbromsbrytaren för bältesvarningen.
Tanken är att lampan sedemera ska varna för bägge sakerna: Lyser lampan när jag kör iväg är antingen inte bältet på eller så har jag glömt handbromsen!
Och ja, i en 70-talsbil duger bara ur-Dymotext!!96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)5 augusti, 2015 kl. 22:35 #377657Janne Hagnell
Moderator5 augusti, 2015 kl. 23:21 #377662Andreas Hermansson
Deltagare - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.