Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 916 totalt)
  • Författare

Plockade igår även loss sätesbälteslåsen fram för att kolla brytarna till varningslampan. Som jag misstänkte var bara den ena trasig, med följden att lampan alltid lyste. Kan förstå att man därför kopplar ur brytarna, men varför kapa sladdarna och slänga kontakten när det hade räckt med att bara dra isär kontaktstyckena??
      Nåja, hade ett fungerande lås med kontakt liggande, så jag behövde bara skarva kabel på en. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

september 13, 2015 kl. 19:00 #379469

Det finns alltid att göra på gamla bilar, det är helt klart.

En fundering på rosten där, är det inget som bilprovningen märker? Iofs kanske inte det är en vital punkt ur säkerhetssynpunkt.

september 13, 2015 kl. 21:22 #379486

Tidigare ägare har kört stenhårt på ”om inte bilprovningen bryr sig, bryr inte vi oss”. Stötdämparinfästningarna var svetsade och delar av hjulhusen för att hindra det värsta grussprutet in i kupén, men annars har det fått vara. På högersidan var övre främre hörnet av hjulhuset icke existerande…

96 V4 1975 ”Bollen”

september 13, 2015 kl. 22:47 #379490

Hehe, minimalt med arbete för att hålla bilen rullande ett år till har alltså tidigare ägare kört med. Verkar vara rätt vanligt när bilar hamnar i stadiet innan de blir veteraner.

september 14, 2015 kl. 00:34 #379493

Ja, det gäller att knipa dem innan det har gått för långt. Några år till i saltslask och hon hade varit förlorad.

96 V4 1975 ”Bollen”

september 15, 2015 kl. 12:44 #379583

Bälteslåsens tryckknappar såg i vanlig ordning anskrämliga ut. Hade hemma en röd sprayfärg som inte liknar originalfärgen en enda dag i veckan, men det blev ju i alla fall mindre fult!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                  september 21, 2015 kl. 00:19 #379842

…och idag åkte bälteslåsen och deras elanslutningar på plats i bilen. Nu ska väl bälteslampan funka som det är tänkt!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                    september 21, 2015 kl. 09:11 #379848

Seger!!

oktober 4, 2015 kl. 18:48 #380363

Ingen återvändo nu! Idag åkte vänstra bakskärmen av och blottade vinterns svetsjobb. Ser betydligt bättre ut än höger sida, märkligt nog. På högersidan fick jag utan vidare in hela handen genom övre främre hjulhushörnet, här är det mer fråga om titthål.
                      Hålet från hjulhuset in i bagagen hade, som jag misstänkte med stänkplåtens övre fäste att göra. Det var lagat med en riktig quick’n’dirty: plåtvinkel fastpunktad men hålet in till bagagerummet fick vara…
                      Övre stötdämparfästet ser värre ut än vad det är, då det är svetsat på insidan – fast rakt på den rostiga plåten här också…

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 4, 2015 kl. 19:15 #380367

På något skumt sätt så längtar jag ut i garaget när jag ser sånna här bilder ?

oktober 4, 2015 kl. 19:43 #380368

På något skumt sätt så längtar jag ut i garaget när jag ser sånna här bilder ?

Inget skumt med det – ut i garaget, bara! 😀

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 18, 2015 kl. 17:36 #380795

Snabbrenovering av bakre kofångaren: Amerikansk riktning (hammare och huggmejsel) av bärjärnet som fått en smäll så böjen pekat uppåt, avborstning av järnen och skenornas insidor följt av body och rostskyddsvätska. Inget för originalrenoveringen, men helt klart ett lyft för bruksbilen.

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                              november 11, 2015 kl. 18:44 #381570

Dagens ökt var att befria hjulhuset från det jag inte hann skruva av förra gången. Det innebar förutom fjäder, stötdämpare, fångrem, stänklapp och lite annat plock , även tanken med tillhörande anslutningar.
                              Bestämde redan förra vintern att tanken skulle ut då det finns rost i det utrymmet, och att det var lämpligast att utföra det ihop med vänstra hjulhuset då ju tankpåfyllningen går där.
                              Hade väl hoppats på att hitta något spännande i tankutrymmet, typ pengar, semesterbilder, verktyg eller Raoul Wallenberg, men där fanns bara rosthål samt en popnitslagning av ett dito. Dessutom saknades locket till det stora hålet i mitten på golvet. Min gissning är att dräneringsgummina satt igen och att någon helt sonika pillat bort locket för att få dränering. Så ett lock får jag ordna.
                              Till yttermera visso avslöjade tankdemonteringen att även påfyllningsslangen är murken och behöver bytas (minnesgoda läsare erinrar sig kanske att jag bytte överfyllnadsslangen i somras då den knappt var hel mellan hålen).
                              Vid demonteringen av fjädern uppenbarade sig ytterligare en tredje sak som måste bytas: Till skillnad från på högersidan var fjäderns övre lagring tokslut.
                              Avslutade med tvätt av hjulhuset. Vattenstråle och borste avslöjade obarmhärtigt att min tidigare uppfattning att den här sidan är i bättre skick än den högra nog mest var önsketänkande…
                              Nästa gång åker vinkelslipen fram!

96 V4 1975 ”Bollen”

november 12, 2015 kl. 13:19 #381657

Ujajujaj!
                                Lite å pilla med ser jag….

november 12, 2015 kl. 15:10 #381658

Vintern räddad!

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.