Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 903 totalt)
  • Författare
    Regin
    Deltagare

Vintern räddad!

Haha, men som tur, så har du redan en eller flera bilar.
    Du behöver inte handla på dig en för att ”rädda” vintern som en annan 😛

Janne Hagnell
    Moderator

Vintern räddad!

Haha, men som tur, så har du redan en eller flera bilar. Du behöver inte handla på dig en för att ”rädda” vintern som en annan 😛

Ja, jag lider inte av sysselsättningsbrist…

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Janne Hagnell
    Moderator

När jag köpte Bollen led tankmätaren av svårartade spasmer och slog hej vilt över hela skalan mer eller mindre oberoende av mängden bensin i tanken. Numera beter den sig riktigt vettigt men vägrar envist att gå högre än typ 2/3 fullt.
    Kanske inte konstigt att mätaren har betett sig konstigt när tankarmaturen såg ut som på bilden… Det blev isärplockning och putsning av kontaktytorna på stående fot! Ska senare koppla in armaturen löst och se om insatsen fått önskad effekt.
    Gummiringen som tätar mellan tank och armatur gillade inte att någon störde dess 40-åriga position, så där lär det få bli ett byte.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Fjäderstoppen på vänster bak hade ju, som så ofta, släppt i vulkningen. Ett problem man löser med en rejäl skruv och lite svets!
    🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Hade en from förhoppning om att jag skulle hinna blir klar med att skära bort all dålig plåt i vänster hjulhus idag, samt slipa kanterna inför svetsningen. Men som allt annat tog det längre tid än jag hade trott. Trevligt att arbetet räcker till, iaf!
    🙂
    Den skarpögde noterar popnitslagningen i framkant på tankutrymmet. Jag har skurit på flera punktade småplåtar, men denna låter jag faktiskt sitta kvar, som en del av bilens historia. Va, nörd, vem, jag?!
    😉

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Regin
    Deltagare

Dagens ”skörd”, fvb till soptunnan.

Hehe, ja inte är det mycket att hänga i granen –
    och priset på råvaru järn har t o m rasat duktigt vad jag har hört på diverse bilskrotar :/

Janne Hagnell
    Moderator

Minsann! Nu var det väl iof sig inte mycket järn i den högen. Mest underredsguck, Fe2O3 och Fe3O4…

96 V4 1975 ”Bollen”

Du får laga asfalten med det som är i hinken! Återvinning!

Janne Hagnell
    Moderator

Lite prylar till fjädringen som efter avrostning och målning nu läggs i högen med saker som ska återmonteras.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Torrtest indikerar att tankarmaturen funkar som den ska igen. Dock är det ju svårt att veta innan man testat den irl och tankat fullt.
    Däremot verkar inte varningslampan tändas, vilket den ju borde även vid torrtest? Får undersöka vidare.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Visade sig att jag hade monterat tankarmaturen lite fel efter att jag hade haft isär den . Efter isär- och (korrekt) ihopplockning funkade lampan – men mätaren gick, som tidigare, bara upp till 2/3!! 🙁
    Efter isär- och ihopplockning ytterligare ett par gånger, ytterligare putsning av kontaktytor och flyttande av jordpunkt så funkade till slut allt. Ja, fortfarande utan tank, då… 😛

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Tänk på vilodagen så att du helgar den. Var ändå en kort sväng i garaget, skäms på mig! 😮
    Körde en vända till med hetvatten och avfettning i hjulhuset och tankutrymmet, inför kommande rostskyddsbehandling. Upptäckte också att tankutrymmet fått sig en smäll på mitten och därmed var format som en liten kulle med det runda hålet som topp. Stor vits att ha det hålet öppet från dräneringssynpunkt, mao!
    Nämnda hål är fö 51mm eller 2″ i diameter. Vad är det för slags lock som ska sitta där?

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Lilln
    Deltagare

Det där hålet är väl för att man ska komma åt urtappningen för tanken? Härligt med lite inspirerande rostbilder föresten 🙂

Janne Hagnell
    Moderator

Det där hålet är väl för att man ska komma åt urtappningen för tanken? Härligt med lite inspirerande rostbilder föresten :)

Ja, nu börjar jag fatta! Då det är lite bensin kvar i tanken har jag inte vridit och vänt och tittat under den och hade inte koll på att där är en avtappning. Men där är ju förklaringen att det inte ska vara något lock utan bara en gummiring och jag kan sätta lite pengar på att den sitter kvar på tanken. Därmed är problemet löst!

96 V4 1975 ”Bollen”

Lilln
    Deltagare

Ja du ser, va bra! På tvåtaktarn är det nämligen så och det sitter ett gummi runt avtappningen på tanken som tätar mot golv. 👍

Visar 15 inlägg - 346 till 360 (av 903 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.