Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 916 totalt)
  • Författare

Jag upphör aldrig att förvånas över hur genomtänkta konstruktioner gamla Saabar är! Dräneringshål för att inte söla ner hela bagagen vid tankdemontering, naturligtvis finns det!
      😀
      Tack vare Matte R fick Bollen idag ett inte nytt, men väl fräscht begagnat, övre fjäderfäste. Lite slip och lack på det, bara, så är ytterligare en del i pusslet redo för montering.

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
        november 25, 2015 kl. 12:56 #382211

Den som söker finner – mer rost! :-O
        Trodde att de gamla lagningarna av vänstertröskelns bakände och utsidan av hjulhusets övre främre hörn skulle hålla för fortsatt bruk. Icke!
        Till avdelningen positivt hör att jag, när jag hade tömt tanken, mycket riktigt hittade både tätning och avtappningsplugg på undersidan. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

november 25, 2015 kl. 16:42 #382216

Svetsen betedde sig skumt idag: Sköt flera säkringar så jag till slut fick nöja mig med att den svetsade okej på högsta läget med bara två faser i funktion. Har sänkt ambitionsnivån lite, så det blev bara helsvetsning kantikant på synliga ställen, i övrigt punktning och plåtöverlapp. Tur att det finns karosserikitt! 🙂
          Ingen skönhetsbild, men det är iaf inte hål längre!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
            november 25, 2015 kl. 22:19 #382231

Kör du med 0.6 tråd?
            Märkligt d med svetsen. Nån kanske har en idé om felorsak…

november 25, 2015 kl. 22:44 #382233

Kanske någon diod som gett upp?

november 25, 2015 kl. 23:22 #382234

0,8-tråd om jag minns rätt. Diod, ger det sådana symptom? Säkringarna var gamla, iof sig, men svetsen har aldrig skjutit några tidigare.

96 V4 1975 ”Bollen”

november 26, 2015 kl. 06:08 #382235

Med 0.6 tråd blir svetsfogen inte lika ”toppig”.
                  Kan det vara så att det varit svetsloppor i munstycket så att det blivit kontakt emellan tråden å hylsan….?

november 26, 2015 kl. 09:44 #382236

Nä jag vet faktiskt inte vad det ger för symptom. Var det enda jag kom på 🙂

november 26, 2015 kl. 09:58 #382237

Med 0.6 tråd blir svetsfogen inte lika ”toppig”. Kan det vara så att det varit svetsloppor i munstycket så att det blivit kontakt emellan tråden å hylsan….?

Nej, hylsan var rengjord. När jag svetsade dit skruven till fjäderstoppen brände det fint på läge 3 (av 5) men när precis var klar gick strömmen. Då hade den fas som ”enfasprylarna” i svetsen (fläkt, matning mm) går på blåst säkringen, så jag bytte den. När jag sedan försökte svetsa tunnplåten bara smätte det och blev loppor. Trodde först att gasen inte kom fram, men jodå. Kollade då säkringarna igen och då hade fas nr 2 gått. Bytte säkringen men det vart lika illa. Lyckades då få den att svetsa ok på läge 5, så jag körde på det. När jag sedan kom in i huset upptäckte jag att en del lampor inte gick att tända. Kollade, och då hade säkring nr 3 blåst. Bytte den, men då jag var klar för dagen har jag inte testat svetsen igen.
                      Ok, alla tre säkringarna var gamla, men jag har ju svetsat tidigare utan problem. Att en eller tom två ger sig med ålderns rätt, visst, men alla tre?! Hade det varit ett fixt fel i svetsen borde väl dessutom samma propp blåst igen?

96 V4 1975 ”Bollen”

december 1, 2015 kl. 16:38 #382654

Fjädersätet avrostat, målat och klart för montering. Men vad i all världen ska han med öglan till vänster till??

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                          december 1, 2015 kl. 19:12 #382657

Piercing? ?

december 1, 2015 kl. 19:32 #382658

Hehe, så kanske man kan kalla det. Bilpiercing!

96 V4 1975 ”Bollen”

december 2, 2015 kl. 17:34 #382683

Hade hoppats på att bli färdigsvetsad idag, men icke. Svetsen funkade lika bra, eller dåligt, som förra gången, mao gick det ok att svetsa på högsta läget. Nu höll även husets säkringar, så det var inte det som var felet. Kanske det finns säkringar inne i svetsen och någon av dem har brunnit av? Nåja, felsökning får vänta tills jag är färdig med vinterns svetsande.
                              Förutom att jag inte blev klar upptäckte jag att tröskelns bakände var helt upprostad fram till den lagning som gjorts från hjulhuset. Hur har jag lyckats missa detta förut?! Så nu ökade arbetsmängden igen…

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                                december 9, 2015 kl. 21:27 #382885

Pust, äntligen färdigsvetsad. Typ. Behöver egentligen fixa vid domkraftsfästet plus att det är ytterligare ett litet hål i tröskeln intill en äldre lagningsplåt. Möjligen lägger jag igen det senare nästa gång, men domkraftsfästet är såpass okej att det bör klara besiktningen i vår. Annars får jag ta det problemet då. Vill komma vidare nu.
                                Insåg också att vänstersidan har varit ganska rejält mycket sämre än högersidan. Såg inte det förut, men sidoplåten är bytt upp till dekoratioslisten! Snyggt gjort, dock.

96 V4 1975 ”Bollen”

december 10, 2015 kl. 10:31 #382902

Gött å vara i stort sett färdig!

Visar 15 inlägg - 361 till 375 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.