Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 V4 1975: Bollen

Visar 15 inlägg - 571 till 585 (av 916 totalt)
  • Författare

Idag började vinterns största projekt: Höger främre hjulhus. Första åtgärden, att få bort skärmen, vållade inga större bekymmer, undantaget nedersta skruven vid dörren där huggmejsel och tång fick hjälpa till.
      Med skärmen borta visade sig det jag redan visste, ett större hål i plåten ovanför batteriet. I övrigt blev jag positivt överraskad. Visst, svetsen behövs på några ställen vid skärminfästningen men i övrigt verkar allt helt! Skärmarna har nog bytts för inte allt för många år sedan, så här handlar det bara om att åtgärda ytrost och sedan återmontera.
      🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 8, 2016 kl. 11:57 #418875

Tog mig före att göra iordning den demonterade blinkersen. Det visade sig att den behövde åtgärdas på tre olika sätt:
        – En trasig lagning av en sladd behövde lödas om.
        – Främre fästet hade gått av och fick återmonteras mha en plåtvinkel och nitar.
        – Rengöring av gummihuset som var gruvligt skitigt.
        Jag insåg dessutom att (troligen) den som monterat nya skärmar hade gjort det lätt för sig och satt blinkersen med bara den yttre fästskruven. Inte skruv och bygel saknas helt. En gissning är väl att bygeln rostat av och att vederbörande inte gitte tillverka en ny.
        Som tur är har jag betydligt fräschare blinkers liggande, med bygel och allt. Så den gamla blinkersen hamnar i reservhyllan. Jaha, och varför i hela friden la jag tid och kraft på rengöring och lagning om jag inte ska använda den?? För att jag kan!
        🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 8, 2016 kl. 15:31 #418894

Haha! ”För att jag kan” Det är rätt attityd! Heja på!

oktober 9, 2016 kl. 16:15 #418916

Dagens tre insikter:
            1) Det är samma kofångare på långnos och V4, förutom hornen. 🙂
            2) Kofångarnas yttre, böjda del är samma höger-vänster. 🙂
            3) V4-ägares favorithobby verkar vara att krocka böjarna. 🙁
            Med en långnosfångares fästjärn som mall blev det en smal sak att knacka till Bollens krökta fästjärn. Men det vore ju trevligt att även slippa bucklan på böjen! Jag hade fyra böjar att välja bland och ALLA var småkrockade! :-O
            Till slut föll valet på den vänstra böjen från långnosfångaren. Den är dessutom förvånasvärt fräsch på insidan, vilket kanske kan förklaras med hjälp av Saab Original reservdel-lappen på insidan. 🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 10, 2016 kl. 20:15 #418935

Kofångarens yttre fästjärn lackade med body. Dessa sticker ju fram om man står en bit ifrån och tittar, så det är en detalj som gör mycket för helheten.
              Tog loss hjulet så jag skulle komma åt att rengöra hjulhuset inför arbetena där. Såg då att bromsklossarna som jag tänkt att slita ut nog inte kommer att hålla en hel säsong till, så det fick bli nya. Å så på med en plastpåse över bromsgrejerna och bara att gå lös med avfettning, borste och vattenslang!
              🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 11, 2016 kl. 18:24 #418951

Hade någon optimistisk tanke om att fixa hjulhuset utan att ta bort huv och front. När jag idag började kapa i den rostiga plåten insåg jag snabbt det fruktlösa i detta, så huv och front åkte av i ett huj – det är ju nästan löjligt enkelt på dessa bilar.
                Rosten var faktiskt ungefär som väntat, som omväxling, och det går tom att behålla överdelen på skärminfästningen som referens. Är ju annars väääldigt lätt att ”kapa bort sig” så man står där med stora hål och noll koll… 😛

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 14, 2016 kl. 16:23 #419035

Bland det fådda partiet med V4:a-delar fanns alltså komplett höger blinkers med fästbygel och allt, låt vara att originalbygeln verkar vara ersatt med ett bockat spikband. Bra efter rengöring och lack blev det, iaf.

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                    oktober 22, 2016 kl. 00:04 #419478

Idag började svetsarbetena i främre hjulhuset. En riktigt fröjd nu när jag har en bra och fungerande svets men det tog ändå sin tid då skärmkantsinfästningen har många vinklar och vrår och det ska ju helst passa ihop med huv och skärm också.
                    😛
                    Fick även passat in en egen lösning: En tallriksventil som förhoppningsvis förbättrar luftgenomströmningen i motorrummet under sommarköer. Dessutom är det ju en blinkning till tvåtaktssportarna.
                    🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 23, 2016 kl. 15:20 #419509

Idag: Jannes recept för hur man fulfixar sin V4:a-front!
                      1) Titta på alla rostfläckar och stenskott och kom ihåg hur mycket arbete det var att göra iordning Bimsans front, något man fick glädje av i två veckor innan den blev totalkvaddad.
                      2) Sucka.
                      3) Plocka bort enbart grillen (ja, jag tog bort lykttorkarna också men det var av annan orsak).
                      4) Slipa bort den värsta rosten.
                      5) Tvätta ren framsidan men bara där det är absolut nödvändigt på baksidan.
                      6) Leta upp någon slatt med metallgrund du har stående och dutta på slipställena (så långt hann jag idag).
                      7) Maska hjälpligt och spraya hela framsidan med 1K-spray du ändå hade över.
                      8) Spraya lite tunnflytande rostskydd lite här & där på baksidan.
                      9) Tänk. ”ja, jag ska ta en av mina lösa fronter och göra iordning ordentligt så småningom, men detta håller så länge”.
                      10) Avfärda tanken att intentionen i 9 säkert aldrig blir verklighet.
                      11) Se glad ut och ta en kopp kaffe eller annan, valfri dryck.
                      🙂

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                        oktober 23, 2016 kl. 15:30 #419513

Okej, okej, jag ger mig! Har insett följande:
                        1) Då Bollen bara körs på sommaren så behöver kylningen funka även i köer varma dagar.
                        2) Också eftersom Bollen bara körs på sommaren så är lykttorkare inte så nödvändigt. OCH de är redan frånkopplade.
                        Så summan av 1 och 2 är att torkarna får stryka på foten till förmån för en elektrisk kylfläkt. Det är liksom enda stället den får plats om man inte ska skrota originalfläkten och då behöver ju hela remhjulet bort och man får skaffa annan fläktrem och… Nej, så här fick det bli!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                          oktober 28, 2016 kl. 15:18 #419728

I takt med att Bollen blir fräschare utvändigt har det märkts allt mer hur dassiga fälgarna är. Ena hjulet är ju loss för svetsarbetena, så då passar det ju bra att måla det under tiden. Quick’n’dirty men bättre än innan!

96 V4 1975 ”Bollen”

Attachments:
                            november 1, 2016 kl. 20:01 #419823

Puh! Nu är nedre hörnet där högra hjulhuset möter fronten svetsat! Det är en del pill, flera plåtar som möts och det är ju en fördel om det passar mot skärmen också… Fast det sistnämnda har jag inte testat än, man får sluta medan man ligger på topp!
                            😛

96 V4 1975 ”Bollen”

november 1, 2016 kl. 20:04 #419831

Glömde bilderna…

96 V4 1975 ”Bollen”

november 1, 2016 kl. 20:09 #419837

Var i valet och kvalet om jag skulle skära bort och fixa till domkraftsfästet när jag ändå grejar i området. Satte till sist dit kapskivan om det var nog väl det, med tanke på vad jag fick i handen några sekunder senare…

96 V4 1975 ”Bollen”

november 2, 2016 kl. 13:29 #419857

Idag blev en sådan där härlig dag när man bara kapar bort utan att få något nytt på plats. Hålet i tröskeln och golvet där domkraftsfästet satt är nu saftigt stort men nu ska det väl bli bra också!
                                  Fast jag kommer delvis att svetsa i kupén, något jag trodde jag skulle slippa denna gång, så främre mattan och stolarna måste ut. Jaja…
                                  Klubben säljer nytillverkade domkraftsfästen men det är ju inget för Janne ”Snål-Werner”! De mest vitala bitarna på det gamla fästet är ju intakt, så det ska nog gå att få till! Skulle ta lite mått på motsvarande fäste på vänster sida och möttes av synen på bild nummer ett. Hur 17 kunde det gå igenom besiktningen i våras?! Men det får bli nästa vinters problem.
                                  Litet glädjeämne till slut också: Skärmen passar perfekt mot de nysvetsade plåtarna!

96 V4 1975 ”Bollen”

• Det här svaret redigerades för 9 år, 6 månader sedan av Janne Hagnell.
                                Visar 15 inlägg - 571 till 585 (av 916 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.