Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 841 till 855 (av 868 totalt)
  • Författare
    Lilln
    Deltagare

Pilligt jobb?

Janne Hagnell
    Moderator

Pilligt jobb?

Jodå, inte minst med den ständigt överhängande risken att smätta iväg fjädrar och stift åt alla håll.😬 Lyckades faktiskt med den blundern men hittade alla delar utom en fjäder. Hade som tur var en till.😊

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Mats Jedmo
    Webbmaster

Ett tips är ju att ha en kraftig magnet intill cylindern när man tar isär låset. Smätter en fjäder iväg är chansen stor att den sedan sitter på magneten. Ett tips ifrån tidningen Classicmotor och deras husmekaniker Jim. Om du har den så finns det en artikel om just detta jobb i nummer 11 – 2019.

SAABoholic

96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-5 Linearsport Sp -03

• Det här svaret redigerades för 4 månader, 3 veckor sedan av .
    Janne Hagnell
    Moderator

Jo, jag såg det. Men det är väl ingen sport!😂
    Den riktiga missen kom fö när jag trodde allt äntligen satt ihop ordentligt. Det gjorde det inte…😬

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Så, nu är vinterns stora arbete, kylsystemet, avklarat! Hoppas jag, iaf…
    Skulle ju ”bara” köra igenom med diskmaskinsmedel men det hela urartade i vanlig ordning… 😛 Efter att ha plockat bort kylaren för separat sköljning hade jag bestämt att plocka isär pumpen för att se att den inte var för sliten. Det var den inte, så den åkte tillbaka, givetvis med nya packningar. Då drabbades jag av ett klassiskt anfall av ”måste bara testa”: Hur bra håller egengjorda packningar gjorda av vätskepapper? Detta billiga tips dyker ju upp titt som tätt och jag har testat det några gånger men skulle det funka på en vattenpump? En vettig människa skulle inte haft lust att riskera att få plocka isär alltihop igen utan kört på riktigt packningsmaterial. Vad gjorde Janne..? Försöker mildra galenskapen genom att intala mig att jag gör det för er klubbmedlemmar så ni slipper testa själva. Och ja, packningarna överlevde testkörningen, i alla fall.
    IMG_5128
    Som ni kanske noterar på bilden ser slangarna lite annorlunda ut. Jodå, nästa steg i Jannes gds-galenskap! Har länge tyckt illa om Fordrovans ormbo av slangar och rör för kylvattnet. Kanske har det att göra med motorns ursprung som avkapad V8 men jag har alltid tyckt att det ser väldigt mycket vedbodsbygge ut. Massor med övergångar mellan slangstumpar och illa bockade rör borde dessutom bromsa flödet. Sagt och gjort, utan med hela sk*ten på motorn högersida. Röret från pumpen till motorn kapades helt sonika strax efter att det delat sig i två och en rejält grov kylarslang drogs under grenröret. För att skydda slangen från hettan behövdes en värmesköld. I gömmorna hittades – hängaren för en dammsugarslang! Uppochner blev den en perfekt skärm som dessutom trycker ner slangen lite extra just där den passerar grenröret.
    IMG_5126
    Även denna lösning överlevde provkörningen. Vid demonteringen noterade jag att bypasslangen från termostathuset till pumpen sitter så tight mot den andra slangen att de skaver på varandra. Ändrade vinkel på anslutningen och ersatte slang-rör-slang med en rejäl slang som dessutom fick gå i en båge runt generatorn. Bättre flöde? Kanske det. Större vätskevolym? Jodå, säkert flera centiliter!
    Till min glädje funkade allt som tänkt med vatten i och motorn startad. Så, i med diskmaskinstabletter!
    IMG_5165
    Vattnet som kom ut efter varmkörning hade en knallorange ton, nästan som morotssaft. Kändes som ett tecken på att jag var på rätt väg.
    Efter tre sköljningar monterades ny termostat och det rena vattnet ersattes med glykoldito. Nu ska bara front och huv monteras så är jobbet klart. ”Bara” alltså…

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Lilln
    Deltagare

Snyggt jobbat och bra beskrivet! 👍

Janne Hagnell
    Moderator

”Vätskepapper” (eller eg vätskekartong) är alltså finspråk för en gammal juiceförpackning.😎

96 V4 1975 ”Bollen”

patlon00
    Deltagare

Återvinning är ju i ropet..gött testat.. Alla vi som renoverar och återanvänder måste vara lite miljöhjältar… även om man släpper ut lite avgaser ibland….. kör på aspen 4takt för att gasa med gott samvete😉

Janne Hagnell
    Moderator

Så, nu ska arbetet med kylsystemet vara klart och allt är återmonterat. Passade på att kolla att bakbromsarna, inklusive handdito, funkar. Haft problem med dem tidigare men nu tog de bra. 😊 Nu återstår bara ny olja+filter, tvätt och vax så är Bollen klar för säsongen och för besiktningen.
    Har länge tyckt att original fläktrem är lite kort. Har man den nyare typen av oljelock med ventilation ligger generatorn i princip mot det. Så jag bytte 1075mm mot en på 1090mm och det blev perfekt!👌🏻
    0F48471F-1629-4193-8ACB-7EA806165509

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

Säsongspremiär idag! Mitt ”nya” kylsystem funkade utmärkt de första milen fast jag tycker det slår lite mycket på mätaren när termostaten öppnar och stänger. Har varit med om det tidigare när det varit för lite vatten i systemet men nu var det helt okej i expansionskärlet, i alla fall. Får kolla kylaren imorrn.

96 V4 1975 ”Bollen”

Bilagor:
    knut
    Deltagare

fast jag tycker det slår lite mycket på mätaren när termostaten öppnar och stänger.

Har du bytta termostat? Jeg satte inn en ny termostat på min V4 for to år siden (fra Mekonomen, eller Motomobil, husker ikke). Etter dette har temperaturmåleren fungert akkurat slik du beskriver. Viseren går ned tre-fire millimeter når termostaten åpner, og går sakte opp igjen. Jeg har lufta kjølesystemet flere ganger, uten resultat.

Den nye termostaten mangla det lille ”pilothullet” med en nagle (nit) i, som var på originalen. Kan dette ha noe å si?

-57 Ferguson FE35, -72 96V4

Janne Hagnell
    Moderator

Bytt termostaten och ja, funderat på om det är nåt sånt. Har hört om folk som borrat extra hål i termostaten och det har blivit bättre. Det lustiga är att ju långsammare jag kör desto mer ligger nålen kvar på N!😵
    Det viktigaste med mitt kylmek var ju att få bilen mindre känslig i sommarköer så om bara det funkar kan jag ta att nålen åker lite upp och ner. Kanske testar jag att borra termostaten i vinter.

96 V4 1975 ”Bollen”

knut
    Deltagare

Har hört om folk som borrat extra hål i termostaten och det har blivit bättre.

Da får jeg nesten lyst til å gjøre det samme, men bare nesten, for da jeg bytta termostat, knakk ene skruen til termostathuset 🙁 . Jeg har ikke lyst på den ekstrajobben en gang til…

-57 Ferguson FE35, -72 96V4

Janne Hagnell
    Moderator

😬
    Det förstår jag…
    Verkar förresten som systemet håller på att självjustera sig. Mätaren slår inte alls lika mycket längre.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Bollen rätt igenom besiktningen med beröm!😃😍👍🏻
    Dock upptäcktes att höger yttre drivknutsdamask spruckit IGEN! 😵Den förra höll en säsong så jag fick en ny kostnadsfritt (tack, reservdelslagret!) . Den har hållit två säsonger. What?🤔

96 V4 1975 ”Bollen”

Visar 15 inlägg - 841 till 855 (av 868 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng