Saab 96 V4 1975: Bollen

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 1975: Bollen

  • Detta ämne är tomt.
Visar 13 inlägg - 856 till 868 (av 868 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #469713
    M.Broberg
    Deltagare

    har du i för mycket fett?

    #469714
    Janne Hagnell
    Moderator

    har du i för mycket fett?

    Tror inte det. Hur mycket rekommenderar du?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #469720
    Regin
    Deltagare

    Bollen rätt igenom besiktningen med beröm!😃😍👍🏻

    🙂 Grattis med det 👍

    Amy gjorde nyss samma sak i dag 😎 👌

    Dock upptäcktes att höger yttre drivknutsdamask spruckit IGEN! 😵
    Den förra höll en säsong så jag fick en ny kostnadsfritt (tack, reservdelslagret!) . Den har hållit två säsonger. What?🤔

    ”Gummi” e inte vad det har varit tyvärr –
    ser man ofta på saker som handbromswire etc etc ….. 🙄

    #469724
    Janne Hagnell
    Moderator

    Grattis till dig också, då!🥳👍🏻

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #469779

    Gött!
    Inte lika gött…
    Jag brukar klämma ur luften innan jag drar åt klämman. Jag har varit för det att damaskerna lossnat och kom på detta trix. Säker någon som tipsat mig…

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #469787
    M.Broberg
    Deltagare

    har du i för mycket fett?

    Tror inte det. Hur mycket rekommenderar du?

    …lagom? 😛

    sen som ANdreas säger, se till att damasken inte är spänd när man drar åt

    #469790
    Janne Hagnell
    Moderator

    har du i för mycket fett?

    Tror inte det. Hur mycket rekommenderar du?

    …lagom? 😛
    sen som ANdreas säger, se till att damasken inte är spänd när man drar åt

    😂
    Vid närmare inspektion såg jag torrsprickor så ”fettspåret” går nog bort.😕

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #469792

    Nyp ihop med en häftpistol!

    #469821
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nyp ihop med en häftpistol!

    Inte utan att jag tänkte på det!😜

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #469986
    Janne Hagnell
    Moderator

    Efter ett tips i ett Volvoforum testar jag att limma ihop damasken med Casco Rubberfix. Gummilim avsett att laga stövlar, regnkläder och liknande. Gjorde rent ytorna, limmade, tryckte ihop och armerade med remsor av cykelslang. Ska bli intressant att se hur detta går!😎
    Önskar jag kunde säga att jag gör detta som ett ovetenskapligt test men det är nog en rejäl portion lättja inblandad också.😜

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #471752
    Janne Hagnell
    Moderator

    ”Det är bara kokosnöten som är sig lik”…
    Den gamla Poveldängan passar på mina försök att få loss påfyllningspluggen till växellådan. Har försökt tidigare men nu 😈!
    Istället för invändig fyrkant har den här pluggen utvändig.
    D68846ED-BA72-4919-A138-6BA723616E70
    Detta i ett trångt utrymme och troligen aldrig öppnad – ja, en utmaning! Skallen var sedan tidigare lätt runddragen så jag testade i nämnda ordning värma (varmluftspistol) och dra med öppen nyckel, tvinga på en hylsa, skära ett spår och sätt i en jätteskruvmejsel, banka i spåret (tom i bägge riktningar) med först en mejsel och sedan en kofot.😦😦😦
    Ska bespara er bild på hur det såg ut sedan men pluggen sitter där den sitter, med cirka 1/4 av skallen kvar.🥴
    Nu fick jag göra som vid tidigare oljebyten och fylla genom nivåhålet. Funkar bra men tar tid. Mycket tid…
    C8135AE8-2CFF-490F-B4C8-2B3F7F4D6676
    Varför då oljebyte? För ett antal år sedan bytte jag till Quadralubeoljan klubben säljer. Funkade bra men när lådan blev varm började frihjulet släppa. Bytte till en tjockare, Castrol EP90. Frihjulet blev bra men den högre viskositeten gjorde lådan svårarbetad kall. Något jag kunde leva med på en sommarbil. Senaste tiden har dock frihjulet börjat krångla igen så jag bestämde mig för rensköljning och byte.
    När jag frågade Oljemagasinet om råd föreslog de en Motul multigrade 80w90. Mineral och ska vara snäll mot äldre lådor.
    55AB5AA7-ACB0-49B9-BEC9-2BC0DE80B315
    Har nu kört några mil och hittills har lådan uppfört sig okej. Inte helt bra kall men bättre. Får se hur den blir vid start från stillastående riktigt varm.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #471946
    Fredrik
    Deltagare

    Jag använder Castrol EP90 och håller med om att lådan är ”trögväxlad” när lådan är kall. Annars tycker jag EP90 verkar vara en bra olja. Lådan uppför sig smidigt och ”lätt” när den kommit upp i temp.
    Tycker du den nya oljan funkar bra fortfarande?

    #471947
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, hittills har den bara krånglat några enstaka gånger och problemen när det är kallt ute (eller ja, mindre varmt) är i princip borta. Sedan kan förstås en del av förbättringen bero på tvätten också.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 13 inlägg - 856 till 868 (av 868 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.