SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Detta ämne innehåller 518 svar, har 39 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-10-20 09:55.

Visar 15 inlägg - 481 till 495 (av 519 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #419762

    Janne Hagnell
    Moderator

    Okej, nu har jag grunnat fram en fälttågsplan för nästa mektillfälle:
    1) Göra iordning förgasaren från reservmotorn och ta med.
    2) Ta med en meter NY bränsleslang.
    Sedan vore det väl själva…

    #421455

    Det var allt ett sorgebarn jag överlät till dig!

    #421456

    Åhjaheller!
    Hon ser inte ett dugg ledsen ut där hon står. D e som hon inte fattar vad hon ska göra…

    #424829

    Janne Hagnell
    Moderator

    Nä, så illa är det inte, bara så där retsamt nära. Men nu har jag plockat loss en reservförgasare som jag ska gå igenom och sedan blir det nya bränsleslangar och tre pumpar att välja mellan så vore det väl 17 om vi inte ska få fart på den nästa gång!

    #430144

    Janne Hagnell
    Moderator

    Fyndat på marknaden vid Skara sommarland idag: Nya og900 bakfjädrar (Biltema). Nersatta från 100kr till 50kr styck men jag fick dem, via ett missförstånd, för 80kr totalt. 😃
    Tänker använda Paddan för att testa det klassiska fjädringsreceptet og900-bakfjädrar-fram-och-framfjädrarna-bak. Tänker mig också att inte kapa framfjädrarna så mycket som är brukligt i sammanhanget då jag strävar efter lite högre akter. Dels för högre markfrigång och längre fjädringsväg, dels för att få en annan framtoning. Stance, kallar väl ungdomarna det…😜 Har lite Baja 1000-V4 som förebild.

    Bilagor:
    #433254

    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu jämrars ska det bli fart på Sköldis!😎
    Dottern har laddat upp ett rejält mek- och körsug och sådant får man ju inte låta gå till spillo! Så idag hämtade vi hem hennes bil från långtidsförvaringen hos Andreas (tack för det!).
    Att manövrera in en bil som inte går för egen maskin kan ta sin lilla tid men nu står den i alla fall i garaget! Första åtgärden blir att få bilen att starta och gå. Sedan väntar en lång men rolig att-göra-lista på far och dotter!👍

    Bilagor:
    #433835

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hade lovat mig att inte skriva något inlägg här förrän jag hade något kul att berätta och igår inföll det: Paddan startade!
    Sedan vi hämtade hem bilen har jag och dottern kunnat konstatera att bensinpumpen är för dålig. Den klarade att suga fram bränsle men att pumpa upp det till förgasaren gick sämre. Hade två gammaldags, renoveringsbara pumpar som jag haft isär och fixat med (rengöring, uppsmörjning och låta membranen ligga i bensin) men jag vågade inte chansa på att det skulle räcka utan beställde en ny pump. Faktiskt inte från SSK (shame on me…) utan den finns nytillverkad i lager hos Mekonomen – inte illa för en motorkonstruktion från 60-talet!
    För att vara på den säkra sidan plockade vi även ur tanken för rengöring och tillfixning. I vanlig ordning var inloppsröret murket och jag hade först tänkt svetsa det och laddade med vattenfyllning av tanken. Men så kom jag på att då hela bilens personlighet andas quick’n’dirty så borde ju inte detta vara ett undantag. Sagt och gjort, jag kapade röret innanför dess genomgång från hjulhuset och satte en vinklad slang istället! Tätt blev det och 17 vet om det är särskilt mycket sämre än att ha blottlagt stålrör rakt i grussprutet.
    Med tanken tillbaka kunde vi raskt konstatera att nu kom det bensin, minsann! Dit med slangen på förgasaren och stor spänning – skulle förgasaren hålla eller behövde den också isär efter stillaståendeåren? Nejdå! Så snart jag såg bensin i förgasarhalsen bad jag dottern dra choken och VROOOOOM!!!! 😀
    Efter lite micklande med fördelaren och skruvarna på förgasaren la sig motorn på en stabil tomgång och svarade bra på gasen. Och provturen då? Tyvärr så ligger minst en broms på och kopplingen tar så högt upp att jag till slut fick backa bilen tillbaka till garageuppfarten för att det skulle gå (den gick mycket bättre bakåt än framåt). Men det får bli kommande bekymmer, nu gläder vi oss åt UPPSTART!

    Bilagor:
    #433839

    Lilln
    Deltagare

    👍👍

    #434004

    Janne Hagnell
    Moderator

    HAHA! Tur som en tokig! Christian tipsade om att Paddan tidigare haft kopplingsproblem och att det då var slavcylindern. Och mycket riktigt, den kärvade och gick inte tillbaka hela vägen! 😵Efter lite motionerande och ny justering av spelet tar kopplingen som den ska om än med lite svampig känsla.😃
    Bromsarna visade sig ligga på på alla hjul utom ett – inte konstigt att det gått trögt! 😵 Det kärvande oket gick att motionera upp och bak handlade det bara om att bända tillbaka handbromshävarmarna så någon demontering krävdes inte (men det måste förstås göras om handbromsen ska kunna justeras ordentligt för besiktning).
    När jag ändå hade bilen uppe och hjulen av passade jag på att duscha underredet med rostskydd. Det var välbehövligt då underredsmassan var borta på flera ställen och det dessutom gjorts svetsningar som bara målats med typ blymönja.
    Fortsätter dick att imponeras av hur rostfri undersidan är. Några plåtar isvetsade i trösklarna, som sagt, men inget i hjulhusen förutom ett rejält hål i bakkant på vänster tröskel. Men å andra sidan blev det ju lätt att hälla in rostskydd då…😜

    Bilagor:
    #434009

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hmm, nu verkar inte bildtextfunktionen fungera längre. Nå, bilderna föreställer iaf det kärvande oket som visade sig vara utrustat med i princip nya belägg 😁, hjulhus höger bak före och efter rostskydd och sist den enkla åtkomsten av vänster tröskels innanmäte.
    Slänger väl med ett par bilder av de blymönjade områdena före och efter rostskydd.

    IMG_8604

    IMG_8607

    • Det här svaret redigerades 2 månader sedan av .
    Bilagor:
    #434272

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ytterligare lite mek idag för att göra Paddan mer lättflyttad. Smorde upp den andra frambromsen, som redan var ganska okej. Upptäckte då att, till skillnad från högersidan, var beläggen inte bytta! Visserligen en del kvar men jag letade ändå upp en låda med tre belägg jag köpt för nästan ingenting på en loppis. Har fått en del gliringar om vad jag ska med tre belägg till – här är svaret! 😎Det jämna paret var alltså till vänstersidan, vilket flyt!😃
    Medan jag ändå kröp runt bilen drog jag lite silvertejp (fast svart) runt den trasig drivknutsdamasken. Ingen lagning, förstås, men ett litet skydd när bilen flyttas runt på tomten, iaf.
    Förbättrade även rostskyddet jag började med för några dagar sedan. Att underredsmassa blir mer lättflytande av värme vet jag förstås men idag hade jag laddat för att dra ordentlig nytta av kunskapen: Liten kastrull inhandlad på loppis och kokplatta framletad ur gömmorna. I med underredsmassa och lite olja i kastrullen och på med plattan – sedan fick det stå och puttra glatt (nej, så mycket eldade jag inte på…) och plötsligt var det hur lätt som helst att pensla på ”klegget”!😎
    Efter att ha justerat in huven så den går att stänga ordentligt så backade jag ut Paddan ur garaget till förmån för Bollen. Med uppledad koppling och uppsmorda bromsar gick Paddan som ett jehu – bakåt! 😳 Framåt är det fortfarande trögt och jag slogs plötsligt av en tanke: Jag kanske inte alls får i ettan! Christian bytte ju växelspak och är inte helt säker på att han slutjusterade den. Tycker det känns misstänkt likadant att starta på ettan och trean… Får ge mig på vhb och plugga in justering!

    Bilagor:
    #434589

    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag åkte rattbock med tillhörande växelspak ut ur Paddan!😳
    Målet att justera växelspaken så ettan verkligen går i kräver iof sig inte så drastisk åtgärd men då växelspakslåset inte fungerar så tänkte jag att det var lika bra att ge sig på det också. Skulle ju vara trist att åka på det i kommande besiktning.
    Christians växelspakshaveri hade det goda med sig att alla skruvar släppte snällt, tom den ökända konpinnen i motorrummet. Minnesgoda forumanvändare kanske kommer ihåg hur jag till slut fick borra ur motsvarande pinne på Bimsan då vhb-metoden att dra ur den genom att flytta muttern från lill- till storänden var helt fruktlöst. På Paddan sa det bara plopp, så var pinnen ur!😁
    Med grejerna ute ur bilen kunde jag raskt konstatera att det inte var så konstigt att växelspakslåset inte funkade – det fanns inte!😜 Att ordna ett hamnade på att-göra-listan, tillsammans med att montera torkarspak, då även sådan saknas (torkarna manövreras med en vippbrytare på instrumentpanelen).

    • Det här svaret redigerades 1 månad, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #434616

    Janne Hagnell
    Moderator

    Och där kom växelspaken ut! Inte en låsmekanism så långt ögat når!😵

    Bilagor:
    #434758

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hade för mig att jag hade en rattstång liggande som en del i lasset med fådde-grejer jag hämtade för en tid sedan. Jojomen, där fanns en komplett rattstång, inklusive tändningslås som saknar nyckel!😜 Såg framför mig massor med arbetstid med att dyrka upp låset eller såga isär huset (har de andra låsen också så jag tänker försöka tillverka en nyckel, därav att jag inte ville borra) men en titt visade att växelspakslåset redan var uppbrutet!😳 Låskolven från låset var av men den delen jag saknade, den som sitter på själva växelstången, var hel och bara att plocka av!😃
    Bland fådde-grejerna fanns ju också en uppsjö skruvar och annat småplock. Rattbocken var bara fastsatt med en av de två specialskruvarna med midja för låssprint. Kunde en sådan möjligen finnas? Jajamen!😁😁 Nu vart jag ännu mer tacksam mot gubben som skrotade sin bil en gång i tiden och mot mig själv som lagt tid att sortera grejerna i prylfack!😎
    Så nu är växelspak och rattbock monterade i bilen igen. Vhb:s instruktion för hur man justerar in växellägena är inte så uttömmande så nästa gång får jag helt enkelt starta Paddan och testa mig fram.

    Bilagor:
    #434776

    Regin
    Deltagare

    Hade för mig att jag hade en rattstång liggande som en del i lasset med fådde-grejer jag hämtade för en tid sedan.
    Jojomen, där fanns en komplett rattstång

    🙃 Ja det där känner jag igen –
    det heter Bra att ha på lager 🙃

Visar 15 inlägg - 481 till 495 (av 519 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng