SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96GL-79 "Sköldpaddan"

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 661 till 675 (av 694 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #486512
    Janne Hagnell
    Moderator

    Att tankmätare i bilar som stått kan leva sitt eget liv vet jag, inte minst från Bollen. Men när varningslampan inte bara var antingen tänd eller släckt utan ibland lyste svagt blev jag misstänksam. Och visst hade jag förväxlat sladdarna vid armaturen! 🤭 Så nu funkar både lampa och mätare som de ska.😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486540

    😄
    👍

    #486545
    Janne Hagnell
    Moderator

    Däremot finns andra skumma elfel: Blinkersindikatorn blinkar i otakt, eller inte alls, med lamporna MEN med varningsblinkersen funkar allt som det ska! DESSUTOM ”blinkar” tempmätaren i takt med blinkersen!🤪
    Tempmätaren stiger fö till nästan rött när man kör. Men stannar man går den ner till normalt. Det har alltså inget med motorvarvet att göra utan bara om bilen rör sig eller inte. Wtf?!?😧

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486551
    Janne Hagnell
    Moderator

    Igår kväll plockade jag ur instrumenten och rengjorde och smorde kontaktytor. Idag håller sig tempnålen stadigt strax under N och följer inte med blinkersen.😀
    Det skumma felet med indikatorlampan kvarstår dock. Hade loss reläet och fixade med kontakterna och fick det att funka lite ibland och i vissa vinklar på reläet. Låter ju som fel på själva reläet men varför funkar då varningsblinkersen?🤔

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486553
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Nja eller njae …..

    Om det yttre blinkerslamporna har ett puls / paus förhållande en bra bit ifrån 50% / 50% så kommer kontrollampan att lysa en ganska kort tid och den hinner då inte tända ordentligt. Så har jag på min 79:a vintertid innan temperaturen i kupén kommit upp i behaglig nivå 🙂

    Men precis som du säger så fungerar ju varnings blinkersen, den stora skillnaden är ju att då har du 4*21 watt istället för ”bara” 2*21w och eftersom det finns eller kanske fanns ett lagkrav på att föraren skulle kunna avgöra om en av lamporna inte blinkade. Detta löstes ju så att om en lampa går sönder så blir blinkfrekvensen en helt annan och det är just det som gör att kontrollampan inte fungerar riktigt som den skall.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 automat
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell (Nä, jag stammar inte kanske borde söka för detta)

    • Det här svaret redigerades för 1 månad, 3 veckor sedan av .
    #486555
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det där förstod jag – typ…😜
    Kan ditt resonemang användas för att räkna ut var felet ligger?🤔

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486558
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Ja det enklaste att testa och det första jag hade gjort är att testa med ett annat relä och du har ju ett i din bil du kan prova med eller ?
    För du har väl inte fallit offer för det moderna med att ha lysdioder istället för glödlampor till blinken ?
    Om det är lysdiodblinker så drar de för lite så att ditt flintarelä tror att lamporna är trasiga, då ska de blinka fort & då hinner inte kontrollampan med.

    E du med eller ska vi ta det över telefon, då blir det lättare att förklara.

    SAABoholic

    95 V4 Lhd -74 Indisk gul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Aero -00
    9-5 Linearsport Sp -03 automat
    9-5 Linearsport Sp -03 manuell (Nä, jag stammar inte kanske borde söka för detta)

    #486560
    Janne Hagnell
    Moderator

    LED? Vad sjutton är det?😧😆
    Nejdå, och nu har jag kollat skarvdon och anslutningar och lampor. Ingen skillnad! Ja, möjligen hänger kontrollampan med lite bättre nu, men det kan vara önsketänkande.
    Nåja, nästa steg var att få igång instrumentbelysningen även på kombiinstrumentet. Jo hej, du! 😵 Bakom instrumentbrädan är det ett sammelsurium av kablar i skiftande färger, sammanfogade med en uppsjö kabelskor. En del kablar hänger bara löst och andra har uppenbart hamnat på fel plats. 😬 Hade inte Alva använt bilen dagligen vete 17 om jag inte rivit ut alltihop och börjat från noll med hjälp av vhb…😅
    Efter lite kopplande fram och åter fick jag faktiskt igång instrumentbelysningen – men nu vill inte oljelampan. Igen…😑
    Apropå jordfel: Värsta sorten är väl när jordkabeln inte är ansluten..?😲😅 När jag ruckade på kombiinstrumentet växlade det mellan att visa full tank, kall motor och ha instrumentbelysning till att visa tom tank, kokning och sakna belysning. 😵 När jag i karossen skruvade fast en liten ringkabelsko som hängde övergiven i änden på sin svarta kabel funkade allt hela tiden! Instrument ska tydligen kunna jordas både via kabel och direkt via chassit?! Hängslen och livrem? 🤔 Men nu funkar det, i alla fall!😀

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #486809
    Janne Hagnell
    Moderator

    Släpvagnskontakten saknade ström för höger blinkers och dito bakljus. Kan ha berott på att kablarna inte var inkopplade…🤪
    Kablarna till själva baklampan var dock redan skarvade, av någon anledning.🤔
    4A646AFE-C677-4851-B745-64D8FF3AF658
    Satt fast lite sådär bra så jag gjorde om. Vem behöver skarvdon när man har 230-prylar liggande?😆
    15967A5B-5A35-40D4-9F65-C8390D1C4349
    AF005952-B52E-456D-8A63-D4CC9CE848E0

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #486830
    Janne Hagnell
    Moderator

    Idag blev Sköldpaddan dekaltrimmad! Klistermärkena från Caltex och Saabfestivalen 2013 fick vara kvar och kompletterades med två från SSK och ett från det lokala fenomenet Retrovägen.
    DFA1C3B1-5C26-4761-B83F-CF42519A9B3B
    När Alva fyllde 18, innan vare sig bil eller körkort var klart, fick hon hemsnickrade dekaler med lämpligt motiv.
    7D9DD8CA-A9E7-4EB4-874A-3CE8E60F88F5
    1EBD32BA-3FB4-4DBF-B904-474B20EBF194
    Dodge SuperBee och Plymouth Roadrunner är inspirationen och räserpaddan är lånad från 70-talsreklamen för en känd tillverkare av bilvårdsprodukter.😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #486835

    👏Tufft!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487453
    Janne Hagnell
    Moderator

    Klantarslet Janne hade förstås beställt inomhusdekaler…🙄 Gör om, gör rätt! Nu fick det även bli klistermärken till de bedagade elefantöronsemblemen – i lämpligt sköldpaddig färg!😎
    52B2738E-1D8C-4EF6-A49E-353CBEC7E729
    80FF2A44-1AF4-4408-AD49-C141C1710B58
    400B080B-C258-46A6-95B8-2A4F48A1AAA4

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487462
    M.Broberg
    Deltagare

    Det är inte utan att man är lite avis på Alva!

    visst, jag körde og900 T16 med taklucka och allt när jag fick körkort 2009 och hade snabbast bil av alla kompisar.

    men det e ju nått jävla coolt med Sköldpadan!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487487

    Tufft Alva!!

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #487633
    Janne Hagnell
    Moderator

    Dagen efter att Bollen la av spricker Sköldpaddans vindruta!😭
    Hade ÄNTLIGEN fått den tät och det var där den sprack. Kan jag ha lagt i för mycket tätguck? Ska det verkligen kunna belasta så hårt?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 661 till 675 (av 694 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.