SAAB 99 GL -84

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 99 GL -84

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #398408
    patlon00
    Deltagare

    Om man misstänker tjuvluft kan man ju spraya lite startgas där man tror det läcker.. ändras då varvtalet så har man hittar rätt…Brukar funka. …

    #433543
    askelius
    Deltagare

    Nu är det väl dags för en uppdatering såhär drygt ett år senare 😀

    Nåväl det har inte skett något större förutom en ny blockpackning på 99an vilket förde med sig en ordentlig sköljning av kylsystemet eller ja rättare sagt allt rostslam som fanns i blocket 😱 Inte vetat om detta då kylvätskan varit bytt ett par gånger på senare tid och såg fräsch ut. Tog försiktigt med en mejsel och ”görade” runt så gott det gick ner i kylkanalerna samt slog i en flaska kylarrens, vilket jag tror gjorde god skillnad. Innan avställning fram i höst väntas byte av spindelled samt lite översyn på rostskyddet 👍 Just det! Jag ”lånade” en cool idé som jag sett på FB, nämligen mugghållare till 99an 😎 Och ja självklart Saab original fast dock hämtat från 9-5 ans baksäte.

    IMG_4218

    IMG_4241

    IMG_4264

    IMG_4231
    Detta fanns i blocket 😱

    IMG_4440

    IMG_4442

    IMG_4472

    IMG_4407

    IMG_4495
    Så gött med fräscht innertak 😎

    IMG_4517
    Paket från klubben med bland annat Quadrolube olja till växellådan, nya torkarblad mm 👍

    Bilagor:
    #470491
    askelius
    Deltagare

    Länge sedan man uppdaterade här, har inte hänt så mycket då Saaben bara rullar på 👍 en Kilen sänkningssats samt KYB gasdämpare har dock monterats, även nya däck. Skulle väl kanske ge mig på att försöka fixa original hastighetsmätare som kärvar, i nuläget sitter en av äldre sort. Någon som har tips kring detta? Har förstått att ”plattan” bakom kan vara en bov…

    E1515C5E-3835-40AC-9887-1AC16F36E55A

    BE07A611-FFB5-4C7F-89DC-4BC344334C21

    6261B085-A410-43C1-88F0-162A0CA4BF99

    Bilagor:
    #470563
    Lsoderlund
    Deltagare

    Snygg bil det där. Man blir ju faktiskt sugen på att få tummen ur och färdigställa sin egna.

    Kan eventuellt ha en hastighetsmätare övers, skickar PM i så fall.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #470569
    patlon00
    Deltagare

    Hur har det gått med ryckningarna? Försvann de när du bytte topplockspackningen?
    Eller har du bytt något mer? Har liknande problem fast på en B-motor…. /Patric

    #470586

    Hur har det gått med ryckningarna? Försvann de när du bytte topplockspackningen? Eller har du bytt något mer? Har liknande problem fast på en B-motor…. /Patric

    Ryckig B-motor kan bero på flera saker. Utgår ifrån att stift, rotor å lock m.m. är i ordning.
    Jag har haft problem med slitna lager i strömfördelaren vilket ger variation på brytaröppningen som följd. Sedan kan vakumklockan till föreställningen läcka. Då går den bra vid hård acceleration men rycker när man ”möter” med gasen beroende på hur stort läckaget är. Detta är några exempel iaf som man kanske inte tänker på…

    #470590
    askelius
    Deltagare

    Snygg bil det där. Man blir ju faktiskt sugen på att få tummen ur och färdigställa sin egna.
    Kan eventuellt ha en hastighetsmätare övers, skickar PM i så fall.

    Visst är det! Tycker US turbo gör sig väl på 99an🙂 du har väl en s.k. ”Hörapparatsbeige” 99 4d? Den ser mycket fin ut. Det gäller väl att hitta rätt tillfälle och motivation, min 99a stod i 8 år innan jag fick ett ryck och fixa iordning den… tack, men jag vill nog främst få fart på originalmätaren, jag har extra liggandes men original är ju original du vet 🙂

    #470591
    askelius
    Deltagare

    Hur har det gått med ryckningarna? Försvann de när du bytte topplockspackningen? Eller har du bytt något mer? Har liknande problem fast på en B-motor…. /Patric

    Den fungerar faktiskt ganska bra nu, men något står inte helt rätt till. När den stått längre perioder tar det en stund innan den går på alla cyl, brukar puttra på 3cyl i början. Samma problem uppstår vid de tillfällen jag glömt blyersättning i bränslet, då räcker det att den stått över natten för att den skall gå på 3cyl de första sekundrarna. Jag höjde förgasarnålen för att öka bränslemängden och det har gjort gott mot ryckningarna, men jag tycker den drar i överkant, ca 1,5dl mer än tidigare så nu ligger den på dryga litern per mil, innan ca 0,85-0,9. Så det huvudsakliga problemet finns nog, bara att det dolts rätt mycket med en fetare bränsleblandning. Funderar på att leta efter ett drivpaket från en Saab 90, tydligen skall man slippa blyersättning fr.o.m. års -85. Hoppas du hittar problemet på din, som Andreas säger kan ju tändfördelaren vara en bov. Har du kollat över förgasare och slangar runt om? Tänker spontant kondensator, är den bytt?

    #470600
    M.Broberg
    Deltagare

    Blyersättnings vara eller icke vara beror väl på toppen?

    skifta till en 85+ B201 topp helt enkelt? finns ju på 900 med.

    #470621
    Bengt Karlsson
    Deltagare

    Hej. Det finns en tråd här på forumet under OG900 skapad 28 april 2015 som jag uppfattar som att vissa förgasarbilar av årsmodell 84 tillverkade senare delen av året kan köras blyfritt. I tråden anges motornummer E51661

    #470627

    Något som jag har råkat ut för på H-motorn är att topplocket spricker i förbränningsrummet som får till följd att vatten tränger in och får bilen att gå på 3 cylindrar i 10-20 sekunder då den stått för att därefter starta klockrent hela dagen.
    Jag kommer inte ihåg om jag upplevde några ryckningar vid körning.
    Det var cylinder 2 eller 3 som felade, kunde inte avgöra om den drog vatten, har man ett tränat öga ska man kunna se att tändstiftet är renare på den cylinder som tar in vatten, körde med bilen tills sprickan blev så stor att trycket i vevhuset sköt ut oljestickan och olja.
    Lycka till med bilen!

    MVH Micke

    Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

    • Det här svaret redigerades för 23 timmar, 42 minuter sedan av .
    #470669
    rallyelwood
    Deltagare

    Snygg 99:a. Juste lösning med kopphållare från 9-5-baksäte.

    Vh. Henning
    Saab 99 GLT16 -84
    Kobolt Runabout (Super-7-replika)
    http://hoftware.com

    #470679
    askelius
    Deltagare

    Blyersättnings vara eller icke vara beror väl på toppen?
    skifta till en 85+ B201 topp helt enkelt? finns ju på 900 med.

    Jo det är ju helt rätt så sett, där är dock en skum ”krater” i cyl 3, se inringat i bild. Tror det kanske har blivit en skada efter den stått ganska många år alternativt fel från fabrik. Växellådan känns oxå lite sisådär, nu har jag inte kört så många Saabar från 80 talet men denna kräver känsla o teknik för att få till en smidig växling utan att växlarna är svåra att få i. Lite därav jag funderat på att byta allt.

    E553F561-4752-44AD-AD54-5BC75CA3A90B

    Bilagor:
    #470682
    askelius
    Deltagare

    Hej. Det finns en tråd här på forumet under OG900 skapad 28 april 2015 som jag uppfattar som att vissa förgasarbilar av årsmodell 84 tillverkade senare delen av året kan köras blyfritt. I tråden anges motornummer E51661

    Tack för infon! Skall kolla vad för motornummer min har, vill minnas att det sitter placerat mellan bränslepumpen och topplocket på blocket.

    #470683
    askelius
    Deltagare

    Något som jag har råkat ut för på H-motorn är att topplocket spricker i förbränningsrummet som får till följd att vatten tränger in och får bilen att gå på 3 cylindrar i 10-20 sekunder då den stått för att därefter starta klockrent hela dagen. Jag kommer inte ihåg om jag upplevde några ryckningar vid körning. Det var cylinder 2 eller 3 som felade, kunde inte avgöra om den drog vatten, har man ett tränat öga ska man kunna se att tändstiftet är renare på den cylinder som tar in vatten, körde med bilen tills sprickan blev så stor att trycket i vevhuset sköt ut oljestickan och olja. Lycka till med bilen!
    MVH Micke

    Känner igen detta lite, farsan som skruvat en del Saabar nämnde detta oxå. Vet du om det var några speciella årsmodeller det gällde eller generellt för alla årsmodeller av H-motorn? Min farmor hade en -84a 900 GL där toppen sprack och fick bytas ut.
    /Jerry

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng