Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › SAAB 99 GL -84
- Detta ämne är tomt.
- FörfattareInlägg
- 11 juni, 2016 kl. 21:31 #398408
Patric
DeltagareOm man misstänker tjuvluft kan man ju spraya lite startgas där man tror det läcker.. ändras då varvtalet så har man hittar rätt…Brukar funka. …
8 augusti, 2017 kl. 00:24 #433543askelius
DeltagareNu är det väl dags för en uppdatering såhär drygt ett år senare ?
Nåväl det har inte skett något större förutom en ny blockpackning på 99an vilket förde med sig en ordentlig sköljning av kylsystemet eller ja rättare sagt allt rostslam som fanns i blocket ? Inte vetat om detta då kylvätskan varit bytt ett par gånger på senare tid och såg fräsch ut. Tog försiktigt med en mejsel och ”görade” runt så gott det gick ner i kylkanalerna samt slog i en flaska kylarrens, vilket jag tror gjorde god skillnad. Innan avställning fram i höst väntas byte av spindelled samt lite översyn på rostskyddet ? Just det! Jag ”lånade” en cool idé som jag sett på FB, nämligen mugghållare till 99an ? Och ja självklart Saab original fast dock hämtat från 9-5 ans baksäte.
Så gött med fräscht innertak ?
Paket från klubben med bland annat Quadrolube olja till växellådan, nya torkarblad mm ?10 maj, 2020 kl. 23:52 #470491askelius
DeltagareLänge sedan man uppdaterade här, har inte hänt så mycket då Saaben bara rullar på ? en Kilen sänkningssats samt KYB gasdämpare har dock monterats, även nya däck. Skulle väl kanske ge mig på att försöka fixa original hastighetsmätare som kärvar, i nuläget sitter en av äldre sort. Någon som har tips kring detta? Har förstått att ”plattan” bakom kan vara en bov…
12 maj, 2020 kl. 11:31 #470563Lsoderlund
DeltagareSnygg bil det där. Man blir ju faktiskt sugen på att få tummen ur och färdigställa sin egna.
Kan eventuellt ha en hastighetsmätare övers, skickar PM i så fall.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
12 maj, 2020 kl. 13:04 #470569Patric
DeltagareHur har det gått med ryckningarna? Försvann de när du bytte topplockspackningen?
Eller har du bytt något mer? Har liknande problem fast på en B-motor…. /Patric12 maj, 2020 kl. 18:46 #470586Andreas Hermansson
DeltagareHur har det gått med ryckningarna? Försvann de när du bytte topplockspackningen? Eller har du bytt något mer? Har liknande problem fast på en B-motor…. /Patric
Ryckig B-motor kan bero på flera saker. Utgår ifrån att stift, rotor å lock m.m. är i ordning.
Jag har haft problem med slitna lager i strömfördelaren vilket ger variation på brytaröppningen som följd. Sedan kan vakumklockan till föreställningen läcka. Då går den bra vid hård acceleration men rycker när man ”möter” med gasen beroende på hur stort läckaget är. Detta är några exempel iaf som man kanske inte tänker på…12 maj, 2020 kl. 20:52 #470590askelius
DeltagareSnygg bil det där. Man blir ju faktiskt sugen på att få tummen ur och färdigställa sin egna.
Kan eventuellt ha en hastighetsmätare övers, skickar PM i så fall.Visst är det! Tycker US turbo gör sig väl på 99an? du har väl en s.k. ”Hörapparatsbeige” 99 4d? Den ser mycket fin ut. Det gäller väl att hitta rätt tillfälle och motivation, min 99a stod i 8 år innan jag fick ett ryck och fixa iordning den… tack, men jag vill nog främst få fart på originalmätaren, jag har extra liggandes men original är ju original du vet ?
12 maj, 2020 kl. 21:05 #470591askelius
DeltagareHur har det gått med ryckningarna? Försvann de när du bytte topplockspackningen? Eller har du bytt något mer? Har liknande problem fast på en B-motor…. /Patric
Den fungerar faktiskt ganska bra nu, men något står inte helt rätt till. När den stått längre perioder tar det en stund innan den går på alla cyl, brukar puttra på 3cyl i början. Samma problem uppstår vid de tillfällen jag glömt blyersättning i bränslet, då räcker det att den stått över natten för att den skall gå på 3cyl de första sekundrarna. Jag höjde förgasarnålen för att öka bränslemängden och det har gjort gott mot ryckningarna, men jag tycker den drar i överkant, ca 1,5dl mer än tidigare så nu ligger den på dryga litern per mil, innan ca 0,85-0,9. Så det huvudsakliga problemet finns nog, bara att det dolts rätt mycket med en fetare bränsleblandning. Funderar på att leta efter ett drivpaket från en Saab 90, tydligen skall man slippa blyersättning fr.o.m. års -85. Hoppas du hittar problemet på din, som Andreas säger kan ju tändfördelaren vara en bov. Har du kollat över förgasare och slangar runt om? Tänker spontant kondensator, är den bytt?
13 maj, 2020 kl. 08:50 #470600M.Broberg
DeltagareBlyersättnings vara eller icke vara beror väl på toppen?
skifta till en 85+ B201 topp helt enkelt? finns ju på 900 med.
13 maj, 2020 kl. 16:05 #470621Bengt Karlsson
DeltagareHej. Det finns en tråd här på forumet under OG900 skapad 28 april 2015 som jag uppfattar som att vissa förgasarbilar av årsmodell 84 tillverkade senare delen av året kan köras blyfritt. I tråden anges motornummer E51661
13 maj, 2020 kl. 21:25 #470627Mikael Hagenvald
DeltagareNågot som jag har råkat ut för på H-motorn är att topplocket spricker i förbränningsrummet som får till följd att vatten tränger in och får bilen att gå på 3 cylindrar i 10-20 sekunder då den stått för att därefter starta klockrent hela dagen.
Jag kommer inte ihåg om jag upplevde några ryckningar vid körning.
Det var cylinder 2 eller 3 som felade, kunde inte avgöra om den drog vatten, har man ett tränat öga ska man kunna se att tändstiftet är renare på den cylinder som tar in vatten, körde med bilen tills sprickan blev så stor att trycket i vevhuset sköt ut oljestickan och olja.
Lycka till med bilen!MVH Micke
Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50
- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
14 maj, 2020 kl. 12:53 #470669rallyelwood
DeltagareSnygg 99:a. Juste lösning med kopphållare från 9-5-baksäte.
Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout (Super-7-replika)
http://hoftware.com14 maj, 2020 kl. 19:18 #470679askelius
DeltagareBlyersättnings vara eller icke vara beror väl på toppen?
skifta till en 85+ B201 topp helt enkelt? finns ju på 900 med.Jo det är ju helt rätt så sett, där är dock en skum ”krater” i cyl 3, se inringat i bild. Tror det kanske har blivit en skada efter den stått ganska många år alternativt fel från fabrik. Växellådan känns oxå lite sisådär, nu har jag inte kört så många Saabar från 80 talet men denna kräver känsla o teknik för att få till en smidig växling utan att växlarna är svåra att få i. Lite därav jag funderat på att byta allt.
14 maj, 2020 kl. 19:20 #470682askelius
DeltagareHej. Det finns en tråd här på forumet under OG900 skapad 28 april 2015 som jag uppfattar som att vissa förgasarbilar av årsmodell 84 tillverkade senare delen av året kan köras blyfritt. I tråden anges motornummer E51661
Tack för infon! Skall kolla vad för motornummer min har, vill minnas att det sitter placerat mellan bränslepumpen och topplocket på blocket.
14 maj, 2020 kl. 19:24 #470683askelius
DeltagareNågot som jag har råkat ut för på H-motorn är att topplocket spricker i förbränningsrummet som får till följd att vatten tränger in och får bilen att gå på 3 cylindrar i 10-20 sekunder då den stått för att därefter starta klockrent hela dagen. Jag kommer inte ihåg om jag upplevde några ryckningar vid körning. Det var cylinder 2 eller 3 som felade, kunde inte avgöra om den drog vatten, har man ett tränat öga ska man kunna se att tändstiftet är renare på den cylinder som tar in vatten, körde med bilen tills sprickan blev så stor att trycket i vevhuset sköt ut oljestickan och olja. Lycka till med bilen!
MVH MickeKänner igen detta lite, farsan som skruvat en del Saabar nämnde detta oxå. Vet du om det var några speciella årsmodeller det gällde eller generellt för alla årsmodeller av H-motorn? Min farmor hade en -84a 900 GL där toppen sprack och fick bytas ut.
/Jerry - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.