SAAB 99 Gli -83 (Motorkonverterad, projekt)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 99 Gli -83 (Motorkonverterad, projekt)

  • Detta ämne har 83 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2008-06-29 21:05 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 84 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101968
    krister k
    Deltagare

    Då var en 2,3-topp införskaffad, och jakten på ett 2,1-insug fortskrider.


    Inte speciellt vacker, men det kommer naturligtvis att fixas till. Kommer även lämnas iväg på planing inom de närmsta dagarna.

    /Krister K

    #102085
    krister k
    Deltagare

    Jahapp, då var ett 2,1 insug införskaffat, bör väl dyka upp inom någon dag!
    Har även skickat en beställning till Speedparts, lite packningar…

    /Krister K

    #102086
    vm.
    Deltagare

    Hur mycket hästar räknar han med att klämma ur motorn?

    #102087
    krister k
    Deltagare

    Jadu, std är ju 125hk med kat, så jag säger mellan tummen & pekfingret… 125hk+! 🙂

    Allvarligt, jag vet inte, har inte tänkt så mkt i hk, kul om det blir någon skillnad man märker av iaf.

    Lutar nog åt kambyte också, men då blir det säkerligen omslipade, inga råämnes, då prisskillnaden är markant (ja, jag vet att man ofta (alltid?) får det man betalar för…) och pengar är en bristvara.

    /Krister K

    #102090
    Martin
    Deltagare

    Jag bytte växelspak på min 900-89 till en från en 900-92, och det var bara att bulta dit. Känslan var markant bättre. Behövde du byta spakhus innan du bultade dit spaken i din 99?

    #102092
    krister k
    Deltagare

    Nej, ingen modifikation behövdes, bara att skruva dit.

    /Krister K

    #102100
    Martin
    Deltagare

    Åkej! Jag var rädd för att man moddat spakstället under åren, men då vet jag. Tack

    #102141
    Lollo
    Deltagare

    Ska leta reda på fläkten i morgon och skicka med svärfar på Måndag.

    #102164
    krister k
    Deltagare

    Har hämtat ut två paket på posten idag:

    Sotningssats och drivknutsdamasker:

    2,1-insug:

    /Krister K

    #102372
    krister k
    Deltagare

    En liten uppdatering:
    Har skruvat dän den gamla bakaxeln från 99an. Upphör inte att bli imponerad av denna bil, fanns inte en skruv jag behövde vålda och bli arg på i hela bakvagnen, fantastiskt! :worshippy:

    Rosten lyser med sin frånvaro: :applause:

    Och så har jag lärt mig nåt nytt: 900ans bakaxel är INTE bredare än en 99 ´83 -axel,
    åtminstone inte om man ser till anliggningsytan till fälgen:

    Har även målat upp lite detaljer till bakaxeln, och plockat rent 2,3-toppen som ska få följa med till jobbet imorrn bitti för rengöring tillsammans med ventilkåpan.
    Förhoppningsvis hinner jag lämna in toppen på planing nu i veckan.
    Ska även åka och hämta en kylfläkt, modell 99 turbo, denna vecka. Har hittills kört utan fläkt då originalfläkten inte får plats mellan motor/kylare…

    /Krister K

    #103185
    krister k
    Deltagare

    Dags för en liten uppdatering igen.

    Har fått toppen planad:

    Har målat upp bakaxeln och bromsok:


    Japp, det ska läggas (minst) ett till lager färg… :blush:

    Handbromsvajrar är dragna:

    Har fixat tid hos Björkmans Bil här i Hedemora den 30/3 för komponentkontroll av motorn och dess avgasreningspryttlar inför regbes, så nu har man en deadline att jobba mot.
    Ska bli kul att prova bilen med nya toppen/insuget, vi får se om det blir någon märkbar skillnad.

    /Krister K

    #103337
    krister k
    Deltagare

    Då har det hänt lite grann i garaget igen. Tyvärr så fick jag batteritorsk i kameran…
    Har monterat bakaxeln, så nu står bilen på alla fyra igen. Monterade fjädrar bak från en 900cc som jag kortat 1,5 varv, men det blev på tok för lågt. Gör om, gör rätt.

    Nästa insats blir handbromsspaken, en lär ju ha en sån också…

    Ingen vänlig själ här som råkar ha en mörkgrå inredning från en 2/3 dörrars 900 upp tom ´90 att sälja billigt till mig..? 🙂 PM:a mig isåfall!

    /Krister K

    #103356
    lsoderlund
    Deltagare

    Ska du göra dig av med inredningen i din bil, den så ju fräsh ut..

    Uppsalaskroten i närheten av mig har en smälld 900 T med få mil på mätaren, Inredningnen i den bilen är Grått skinn, såg ganska fräsh ut när jag var där. Kanske skulle vara ngt? Kan åka förbi imorgon och kolla vad dem ska ha för den, är lite sugen själv faktiskt, dock beroende på priset.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #103360
    krister k
    Deltagare

    Njaej, är inte så intresserad av skinn, halkigt i kurvor och varmt på sommarn… Men tack för tipset!

    /Krister K

    #103493
    krister k
    Deltagare

    Lite nytt:

    En bild på hur låg bilen blev med de ett och ett halvt varv kortade 900-fjädrarna:

    Har nu satt tillbaka originalfjädrarna, dock kortade ett varv.
    Jag drog åt alla skruvar i bakvagnen, gjorde som så att jag hissade upp rumpan på bilen, plockade av hjulen och sänkte ner den på ett par klossar som jag ställt under bärarmarna. Uschligt trångt blir att komma åt alla skruvar…
    Passade på att ta mig en provtur också för att känna på den nya vxlspaken. Enorm skillnad, jag är helnöjd! Nära på samma distinkta känsla som jag har i min gamla 99 EMS.

    /Krister K

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 84 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng