Saab 99 projekt/80tals – Styling
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 projekt/80tals – Styling
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 projekt/80tals – Styling
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
mars 8, 2021 at 16:42 #482376
Hej, trots min blyga ålder på 20år så har äldre Saabar alltid legat mig nära hjärtat, speciellt egentligen de lite senare V4orna men de har ju under de senare åren gått upp väldigt i pris.
Men iaf, när jag var 17 år köpte jag min en Saab 9-5, min allra första bil som skulle skrotas. En 9-5 vector med 04/05 aero paket som jag lagade upp, innan detta hade jag en väldigt måttlig kunskap när det kommer till mekande, men har med tiden blivit helt okej. Utbildat mig till elektriker och jobbar som elektriker så bilmeket är självlärt. Men med tiden så har jag börjat sukta efter något äldre, speciellt Saab och som ovan nämnt speciellt V4or, men de dök aldrig upp något. Men i höstas dök det upp en beige Saab 99a från -83 med måttliga 12000mil på mätaren som sedan blev min.
Tanken med köpet var då att jag bara skulle ha den som simpel vinterbil, för speciellt jättefin eller välvårdad är den inte och det följde med en hel del brister och har under tiden dykt upp olika tecken på dåligt underhåll som jag åtgårdat. Såsom total renovering av hela bromssystemet (huvudbromscylindern är dock orörd), byte av vattenpump, huvudkopplingscylinder, vattentempgivare + oljetryckgivare, sedan har jag även gjort ett standardmässigt serviceutförande. Svetsat upp ena länkarmsinfästningen och rättat upp en del elfel.
Har lite bilder på det jag gjort, men kommer i framtiden uppdatera lite mer detaljerat.
Här är den precis hemkommen från köp. Kungälv till Uddevalla gick smärtfritt.
Det första jag gjorde var såklart att polera den, syns inte på första bilden men den var ordentligt matt, dock gjorde jag poleringen lite hastigt men ser betydligt bättre ut.
Sedan blev jag tyvärr påkörd på jobbet i en smitningsolycka :/
Som ovan nämnt har jag renoverat bromsarna, dessa har jag inte köpt något nytt av (bortsett från bromsslangar belägg och skivor) utan renoverat upp.
Bak har jag tyvärr inte bild på
Sen tyckte jag inredningen var rätt grisig så plockade ut allt och gjorde rent
Passade såklart på att ljudisolera
Även slängt på extraljus, satt på farsans egna 99a han hade för länge sedan.
I helgen köpte jag även dessa fälgar, och som nu genast tänker är att den både ser för hög och gubbig ut, men ska återkomma till detSådär, dessa bilderna är det jag har. Men jag har lite idéer över hur jag ska göra med denna, från början skulle den bara fungera som en udda vinterbil, men med tiden har jag nästan blivit kär i den, fantastisk körmaskin och med flera udda och roliga konstruktionslösningar. Färgen är enligt mig det största problemet med bilen. Beige är i sig lite rolig då den är såpass udda, men väldigt gubbig. Lacken ser inte heller något vidare ut, halva bilen är omlackerad tidigare och det syns. Det är flera parkeringsbucklor och den är rätt rostig på vissa ställen, sitter för tillfället och överväger att lacka den svart med vitorangea stripes på sidan. Lackeringen kommer ske isf till sommaren i ett partittält.
Den har ett överbett – vill ha spoiler fram
Sitter på ett jalusi
Har ev en vinge på gång.
Sänkas
Äldre grill
-78ans stötfångare fram och bakDetta var nog allt tillsvidare.
Attachments:
mars 8, 2021 at 16:47 #482379Nu verkar inte alla bilder ha följt med. Ska försöka en gång till.
Attachments:
mars 8, 2021 at 18:44 #482389Härligt!????
Grattis till en underbar bil som fortfarande går att få för vettiga pengar. Och kul att du vill styla i en stil som väl är typ 20 år äldre än du själv? ??
Ser fram emot fortsättningen!?96 V4 1975 ”Bollen”
mars 8, 2021 at 19:10 #482395Hej! Kul med respons!
Ja verkligen, de känns verkligen undervärderade med tanke på vad för bil man får för pengarna! Har alltid haft en viss attraktion till 80talet, både musik och klädstil, då känns det nästan naturligt att göra detsamma med min hobbybil 🙂
mars 8, 2021 at 19:15 #482403Vilken trevlig bil. Grattis. Är något av de charmigaste man kan åka runt i tycker jag. ? blev stor skillnad på sätet.
mars 8, 2021 at 19:29 #482405Hej! Kul med respons!
Ja verkligen, de känns verkligen undervärderade med tanke på vad för bil man får för pengarna! Har alltid haft en viss attraktion till 80talet, både musik och klädstil, då känns det nästan naturligt att göra detsamma med min hobbybil ?Ja, mycket bra musik! Och kläderna är ju inne igen – min yngsta dotter klär sig som tjejerna i min gymnasieklass.
Läge för hockeyfrilla också??96 V4 1975 ”Bollen”
mars 8, 2021 at 19:57 #482413Vilken trevlig bil. Grattis. Är något av de charmigaste man kan åka runt i tycker jag. ? blev stor skillnad på sätet.
Ja verkligen! Trivs mycket bra bakom ratten 🙂 Ja det var otroligt smutsigt innan, tyvärr är det en 900-stol på förarsidan :/
mars 8, 2021 at 20:00 #482414Kul bil, gummibandsfärgad är underskattat! Tycker det är läckert. Inredningen i beige är snyggast tycker jag, och verkar vara riktigt hel och fin efter noggrann puts ?? Kämpa på, och uppdatera så vi får se ? Mvh Nils
Hej! Kul med respons! Ja verkligen, de känns verkligen undervärderade med tanke på vad för bil man får för pengarna! Har alltid haft en viss attraktion till 80talet, både musik och klädstil, då känns det nästan naturligt att göra detsamma med min hobbybil ?
Ja, mycket bra musik! Och kläderna är ju inne igen – min yngsta dotter klär sig som tjejerna i min gymnasieklass. Läge för hockeyfrilla också??
Mycket! Kan lova dig att det nästan bara spelas den sorten i min Philips kasettspelare 🙂 Och jag ser ut som farsan gjorde haha! Har faktiskt sett några ha det, men jag kör på mittbena istället 😉
mars 8, 2021 at 20:04 #482416Kul bil, gummibandsfärgad är underskattat! Tycker det är läckert. Inredningen i beige är snyggast tycker jag, och verkar vara riktigt hel och fin efter noggrann puts ?? Kämpa på, och uppdatera så vi får se ? Mvh Nils
Tack! Det är minst sagt en både udda och häftig färg, får se vilken färg det får bli sedan! Men inredningen gillar jag, däremot är dörrsidorna i ett ganska styggt skick. solblekt och inbränd aska samt upplöst masonit. Så de ska jag försöka renovera och ev lacka om – möjligtvis svart. Kan bli en snygg brytning till det beiga (?)
Tack! Ska försöka mitt bästa 🙂
Hej!
Va roligt med en klassiker. Min första tanke med avseende på färgen var precis som du skrev, lite udda, men därmed också speciell. (typ definition av SAAB?)
Gummibandsfärg har jag inte hört förut, men förstår kopplingen ?
Jag tycker du ska behålla den beige och slänga på lite stripes, istället för att måla om. Men du bestämmer givetvis själv.
Beige, stripes, och dedär fälgarna blir väl ett coolt, “funky” 80-tals stuk?Tråkigt med olyckan, och vilka fegisar till människor det finns som smiter från sina handlingar…
Såg inga bucklor på bilderna, var det denna bil du blev påkörd i?
Oavsett, lycka till med planerna. Jag ser gärna mer bilder av den.Ha de gött! 🙂
mars 8, 2021 at 22:28 #482423Saab 99a!!! ?
Är ALLTID underskattade. Det är som du säger, en “körmaskin” där man kan ändra och justera mycket. Det efter eget tycke och smak.Ang stolen så har ja nog 2 av rätt modell/färg.
Pma om det är intressant. Finns i Mellerud.Tack för att du delar med dig!!
mars 8, 2021 at 22:33 #482424En Volvo 240 med liknande färg har varit ute på Blocket som ”protesbrun”.?
96 V4 1975 ”Bollen”
mars 9, 2021 at 08:57 #482430Verkligen fin och trevlig bil. Du tycker den ser lite ”gubbig” ut med de nya fälgarna, men var bara lugn, om 30år passar ni bra ihop, då är både du och bilen fulländade.
mars 10, 2021 at 19:42 #482465Hej! Nu här med en till uppdatering. Skulle från början försöka installera en extern varvräknare från 80talet, men det gick lite si och så. Vet att det är fördraget och hittade kablarna rätt snabbt, hittade styrkabeln men lyckades få varvräknaren att gå upp till 700 varv en enstaka gång sen inte igen, ni här kanske kan hjälpa mig?
Däremot medans jag grejade och hade bilen igång gick kylfläkten igång, jag har hört den en gång tidigare så en broms låg på och motorn blev varm och den lät frukansvärt, lät som den skulle lägga av närsomhelst eller explodera. För att rensa min frustration från varvräknaren så plockade jag bort den och isär den
När den var av kände jag genast glappet, så jag särade snabbt på ramen och plockade isär den helt, helt isärtagen glömde jag dock fota.
Till min överraskning var det en helt vanlig likströmsmotor, dessa har jag jag skruvat en hel med i skolan och även räknat en hel del på, men märkte att det var torrt på de ytor där det inte ska vara torrt, märkte även att den hade en skada – har någon försökt laga den tidigare? Så att den var torr var inte konstigt. Smörjde upp den och prova den på en batteriladdare – knäpptyst.
Av ren rutin gör jag alltid rent saker
Jag har haft en hel del problem med kopplingen på denna bil, och att den dricker bromsvätska. Har som ovan nämnt renoverat huvudkopplingcylindern, vilket fixade problemet för stunden men problemet har återkommit. Kopplingspedalen har låst sig vid några tillfällen, även att bromspedalen har sjunkit måttligt vid tung bromsning vid ex uppförsbackar. Men har inte riktigt Klurat ut varför. Såg nu igår då att röret mellan slav och huvudkopplingscylindern läcker. Förstår inte hur jag missat det. Plockade snabbt av det och åkte med förhoppning att Uddevalla hydrual kan fixa det.
Vilket de kunde! Det kostade även bara 50(!!!!) kronor! Satte snabbt ihop det och kopplingen känns banalt annorlunda, växlarna glider in på ett helt annat sätt och bromsen känns hård igen.
Sen så har jag retat mig att denna plasten varit såpass repig, så plockade bort. Råkade dock paja ”knappen” till trippmätaren, så får fixa en ny hastighetsmätare vid ett senare tillfälle.
Snabb polering gjorde mkt, är betydligt större skillnad i verkligheten.Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.