Saab 99 Turbo S 1980

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 Turbo S 1980

  • Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2017-11-30 08:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #438420

    Tänkte lägga upp en tråd om mitt nya projekt, blir en rullande renovering till en början.
    Har efter många års letande lyckats köpa en 99 turbo igen, och att den är i hyfsat bra orört skick, samt körbar är fantastiskt trevligt. Lägger upp några bilder som den ser ut nu.

    20171124_120924

    20171124_120932

    20171124_120944

    20171124_121102

    20171124_121502

    20171124_121522

    20171124_121552

    20171124_121617

    20171124_121647

    Bilagor:
    #438431
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ah, Akaciagrön, snyggaste färgen!!👍👍
    Grattis till en trevlig bil!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #438434

    Roligt!
    Grattis!
    Inte vanligt att hitta orörda bilar. En del blev ju ”renoverade” redan efter typ 10 år…..

    #438436
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul bil och projekt. Även om det är en del fix. =)

    #438448

    Tog in bilen efter jobbet i fredags och gjorde en koll, blev positivt överraskad över hur den såg ut under. Ingen rost i bärarmsinfästningarna och inget i golvet, innerskärmarna finns det lite rost samt bak i skuffgolvet. Nytt avgassystem samt båda övre bärarmar måste bytas, bromsarna fungerar perfekt även handbromsen. Motormässigt fungerar den bra dock vill den inte starta när den är riktigt varm, utan måste svalna en stund. Sitter även helt ny vattenpump monterad. Gjorde en riktig tvätt utvändigt innan jag avslutade dagen, blev stor skillnad när all skit försvann.

    20171124_131258

    20171124_131329

    Bilagor:
    #438452
    M.Broberg
    Deltagare

    Stiligt!

    nån som lekt med saab 900 emblem där bak ^^

    #438473

    S:et följde med vatteninsprutningssatsen för 99 turbo.
    Om denna nu har vattensprut vet jag ju inte men det ser ut som det….

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 2 månader sedan av .
    #438475

    Jodå den har orginal vatteninsprutning, allt sitter på plats.

    #438477
    M.Broberg
    Deltagare

    hade inte 99an den gamla turbo loggan? eller gällde det inte -80?

    #438483
    flaset
    Deltagare

    Det är korrekt emblem, både turbomärken och ”S”.
    ”Styrboxen” till vatteninsprutningen kan man se på bild ovan, ovanför/ bakom vänster hjulhus, i motorrummet.

    Kristian, har du funktion på vatteninsprutningen också!? 🙂

    Med vänlig hälsning
    Andreas

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

    #438486

    Andreas jag har inte kollat upp det ännu hoppas den fungerar, annars får jag lösa det då.
    Ska hitta felet som kommer när den är varm/stått i varmgarage vägrar starta då, får den stå ute nån timme går den direkt. Misstänker styrtrycksventilen, ska försöka hitta en annan att testa med.

    #438492
    flaset
    Deltagare

    Misstänker styrtrycksventilen, ska försöka hitta en annan att testa med.

    Håller med, börja med den!
    Ska bli kul att följa, kör hårt! 🙂

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

    #438504
    Markus_H
    Deltagare

    Hej! fin bil!
    Ang. startproblemet vid varm bil hade jag samma på min -78.
    Började med styrtrycksventil, sen ackumulatorn vid tanken för att till sist hitta problemet….ingen backventil vid soppapumpen 🙂

    Min projekttråd om du vill läsa lite 🙂

    SAAB 99 Turbo -78

    #438509
    Tomas Johansson
    Deltagare

    79:an var den sista 99:an som hade gamla loggan.
    Vad jag har hört så var den för lik Skandias logga så dom fick inte ha kvar den.
    Annars var det ju en riktigt snygg logga.
    //Tomas

    Sonett -69 #1850 Saab 96 -75 Saab 99 Turbo -80

    #438511
    gv8
    Deltagare

    Fler möjligheter angående startprolem:
    Termotidkontakten som styr kallstartventilen kan vara en möjlig orsak. Den ska dosera startbränsle efter motortemp.
    Du skulle kunna kolla om stiften är torra eller blöta efter ett misslyckat startförsök för att avgöra om det är för lite eller för mycket bränsle.
    Om du vill få lite bättre koll på insprutningen så kan du skaffa en tryckmätare och mäta styr- resp systemtryck.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng