Saab och väghållning

Forum Övrigt SSR Saab och väghållning

Detta ämne innehåller 38 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-18 18:47.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98116

    fuling
    Deltagare

    Borttaget pga att tråden är pajad.

    #98117

    emul
    Moderator

    Okej, på gränsen för OT nu, men har ni några tips på bra littertur för att lära sig mer om chassieteknik som nämns här ovan?

    #98118

    ulf
    Deltagare

    Inlägg raderat av ulf ericsson

    #98119

    fuling
    Deltagare

    Borttaget pga att tråden är pajad.

    #98120

    emul
    Moderator

    395 spänn är det snålt med nu i kurslitteraturstider… Du vet inte nåt som kan tänkas finnas billigt på engelska nånstans eller kanske tom nåt väldigt grundläggande som kan finnas på något bibliotek i vårt avlånga land?

    #98121

    christian bruce
    Deltagare

    Arne Walfridsson 2:a totalt i Gröna Dalen-rallyt sommaren 2004, LÅNGT före närmaste grupp-E bil. Missminner jag mig inte så totalvann väl han från Katrineholm, jag och namn…, Hällefors vintertävlig. Tämligen övertygad oxå om att Erik Uppsäll kommer att placera sig inom topp 15 totalt nu till helgen i Trollhättan. Jag däremot bereder mig på att ta stryk av någon grupp-E bil, dock inte många, men det beror inte på bilen utan på föraren.

    #98122

    hans s.
    Deltagare

    Det litteraturförslag jag har är http://www.bokus.com/b/0912656468.html Detta är en bra grundläggande bok.
    /Hans

    #98123

    matthias r
    Deltagare

    Katrineholmaren du nämner Christian är Gunnar Fredriksson, en förarbegåvning i klass med Jan-Erik.

    #98124

    kalle .p
    Deltagare

    Hallå!!! Ingen som tycker att detta med väghållning har spårat ut .

    Jag vet att Saaben 96 inte gjordes i går och med tanke på detta så har den myckert bra väghållning som nästan också kan jämföras med en morden bil.

    Det är klart att en bil som väger runt 900 kg går bättre än en som väger över 1500 kg och det finns nästen inga bilar nya bilar som väger under 1500 kg. Jag tror det kalas ljud isolering, elektionig och krocksäkerhet är sådant som väger fläsk och de har inte våra gammel Saabar något ting av.

    Min teroi är att det är lättare att bygga bra väghållnig på en bil som väger 900 än en som väger 1500.

    #98125

    fuling
    Deltagare

    Borttaget pga att tråden är pajad.

    #98126

    roger
    Deltagare

    Inlägg raderat av Roger

    #98127

    fuling
    Deltagare

    Borttaget pga att tråden är pajad.

    #98128

    ulf
    Deltagare

    Inlägg raderat av ulf ericsson

    #98129

    fuling
    Deltagare

    Borttaget pga att tråden är pajad.

    #98130

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag håller med om att en standard v4:a hade bra väghållning för sin tid, med mycket modern teknik. En v4:a idag, som inte är uppgraderad på något sätt tycker jag inte är något vidare på asfalterad väg, även om en duktig förare ändå kan köra rätt fort. Dock tycker jag även en standard V4:a kan göra rätt bra ifrån sig på en kurvig grus- eller vinterväg, pga den fina balansen, smala däcken och höga markfrigången.

    Men, med väldigt små medel, går det att göra V4:an klart konkurrenskraftig med mycket modernare bilar även på asfalterad väg. Jag har lagt ner ca 1000:- på min väghållning och där det svänger kan jag hävda mig med vilken standardbil som helst.

    Att använda en enda tävling för att döma ut en biltyp totalt kan man ju göra, men då undrar jag vilken bil det är som duger egentligen. Finns det någon bil som aldrig rullar i rally?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 39 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng