Saab och väghållning

Forum Övrigt SSR Saab och väghållning

Detta ämne innehåller 38 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-18 18:47.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14766

    kalle .p
    Deltagare

    Har nu införskaffat gas stötdämpare från 90/99 och satt fram på min rally Saab först trodde jag att den skulle bli för hård fram men icke men fick nu men helt annan mer balanserad väghållning.
    Blev mycket nöjd över detta inköpet skall bara se ur bilen går på sprinten på söndag då det slut giltiga svaret om det var ett bra köp eller inte.

    Nu har jag en liten historia att berätta.

    Är en flitig deltagare i fika träffar med den klubben som jag är med i Svkg. Där är det alla möljiga och omöjliga bilar med i och min Saab syns både har och där.
    Men de flesta vet om vad bilen och föraren går för men inte riktigt alla visa det sig.

    Var igår med på en sådan fikar träff och det var med någon bil och personer som inte har varit med tidigare de hade någon form av 80-tals jänkare. När de tittade på min bil så hörde jag att de pratade om att en sådan gammal risig Saab, kan väll inte gå så bra för den har ju så liten motor och se så smala däck den har också och så skrattade de.

    Vi bestämde vilket fik som det skulle bära i väg till. Vi träffas på en plats inne i centrala Göteborg med vetskapen om vad vi skulle köra så har vi några olika platser som vi kan mötas upp på utanför stan för det är så lätt att komma i från varandra.

    Det bar sig inte bättre än att jag hittade platsen framför de där två med 80-tals jänkaren och det blev säker lite sura för det trodde säkert att jag skulle vara n stoppkloss framför de. Men väl ute på lite rolig kurvig väg så var det inte jag som kom på efter kälken utan den jävla pråmen som låg efter mig den blev dessutom omkörd av två bilar för att den inte kunde hålla farten.

    I en av de bilar som körde om pråmen så satt den en person som i sin ungdom hade kört en vanlig tvåtakt Saab. Han hade inte sett hur bra en rally Saab kan gå på vägen och senare pratade om att en original Saab aldrig hade kunnat håla ett sådant tempo på en kurvig väg. Efter det så var det klart att en sådan bil i händarn på orädd och van förare kunde varit en solklar vinnare på 60-talet.

    Att Saab 96 har mycket bra väghållning är en solklar sak var oss som kör denna bil men det är inte alltid så för alla andra för än de får se det med egna ögon.

    Har flera kompisar som har sakt detta till mig. Att det hade svårt att köra ifrån mig eller hänga på mig på en kurvig väg. En sa att fick aldrig bort den där jävla Saaben från backspeglarna hur mycket han än försökte gasa på med sin bil, hela tiden låg Saaben en liten bit bakom honom.

    Det är sådana har saker som gör att man älskar sin Saab och där med kommer alltid att vårda den.

    #98102

    gammsaaben
    Deltagare

    Kung!

    #98103

    Molte
    Deltagare

    Hej!
    Det bevisar att det är inte hästkrafterna som spelar roll och inte heller bredden på däcken. Är inte bilen välbyggd från början är det svårt att få fason på den. Nog kunnde saab sina saker alltid och det är skönt att vi inte behöver 300 hk för att klara oss ute på vägarna. Vad ska man med kraften till när man inte har chassi som kan ta hand om den?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #98104

    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag tycker att man ska vara försiktig med att köra kapp på allmän väg. Det bleknar desto mer när man har varit på racerbanan och kört en dag.
    Men nog är det bra väghållning på våra bilar så det räcker.
    http://regretmanracing.com/20060827.wmv

    #98105

    kortnos
    Deltagare

    Ha ha
    Du är min hjälte! sätt dem på plats bara

    #98106

    kalle .p
    Deltagare

    Hej nu är det ingen rally körning som jag menar utan lite mer aktiv körning, typ att inte broms bort all fart utan att försöka hålla den även i kurvorna. För det om man skall göra mer rally körning så finns det mycket bättre platser att gör det på än på almänväg.

    Det jag menar är att många personer är förvånade att en gammel Saab kan ha så bra väghållning så att nästan inte dagen bilar hänger med den på en riktig kurvig väg.

    #98107

    ulf
    Deltagare

    Inlägg raderat av ulf ericsson

    #98108

    kalle .p
    Deltagare

    Det jag menar är inte någon uppgraderad väghållning utan mer än vanlig svenssonbil.

    För det är klart att jag har kört en modern bil med uppgraderad väghållning.

    För innan jag köpet min rally saab så hade jag en alfa 164 v6 på 210hk och den var både sänkt och hådare hjulupphängning på det ända problemet var att även om bromsarna var av race modell så efter en stund rally körnig så mattades de rejält.

    Så man får gemföra med bilar som är av samma årsmodell som saaben så har den mycket bra väghållning.

    Sedan kan du väll er gänna att en saab 96 har bra väghållning detta utan att man måste förklara vad man menar.

    #98109

    stefan w
    Deltagare

    Och dessutom är biltypen snart 50 år

    Det är ju rent grymt egentligen!

    #98110

    mikael jardstam
    Deltagare

    Jag håller med om att gammelsaabarna går bättre på vägen än många jämnåriga kamrater, dessutom hänger den med väl i modern trafik utan att behöva skämmas (förutom i långa uppförsbackar kanske).

    Nyare bilar går självfallet också de bra på vägen, självklart. Däremot kan de vara mer eller mindre inspirerande att köra men ändå ha fullt tillräcklig väghållning för att kunna framföras långt över hastighetsgränserna, om man nu håller på med sånt. Det är nog inte många som uppgraderar väghållningen på gatbilar på ett medvetet sätt, de flesta byter till korta röda fjädrar för att bilen ska se tuffare ut. Om man får bättre väghållning i någon högre utsträckning är tveksamt, däremot känns bilen kanske sportigare att köra.

    #98111

    Molte
    Deltagare

    Körde vår 9-5 2,3t för ett tag sedan. Va på väg hem efter att jag skruvat med min egen 96:a. När jag va på väg hem med 9-5:an mötte jag en v4:a i toppskick i Åstorp och tänkte denna får jag följa efter en bit och titta lite på. Men oj vad jag fick gasa för att hänga med. Bilen såg helt orginal ut och va de säkert också. Ska bli skönt när min är i träfik så jag får känna på den ordentligt.

    Är det någon i klubben som har en brun v4:a i Åstorp eller va på besök här för 2 veckor sedan ungefär?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #98112

    hans s.
    Deltagare

    Jag tror det är så här efter egna erfarenheter, väghållning är en icke kvantifierbar känsla, faktiskt väggrepp är kvantifierbart då man kan mäta maximal kurvhastighet etc. Moderna bilar har oftast bättre väggrepp än en 96a men man känner det inte så, man får inte samma respons från bilen. Med den moderna bilen kan man klara ut otroliga situationer, men efteråt sitter man och har skitit på sig! Med 96an får man bättre respons från bilen på vad som händer och framförallt var gränserna är och vad som är på gång, det är som att köra i mörker, har man dåligt ljus kör man försiktigare då man inte kar koll på väg och eventuella hinder medans med bra ljus där man ser vägen och har koll på hinder kan man köra förtare med bibehållen säkerhet.
    Det blev lite flummigt, men det står jag för!
    /Hans

    #98113

    ulf
    Deltagare

    Inlägg raderat av ulf ericsson

    #98114

    fuling
    Deltagare

    Borttaget pga att tråden är pajad.

    #98115

    Dicst
    Deltagare

    Jag hade en Ford Taunus 17M P3 -63 ett tag. Bladfjädrar! Herregud…vilken lömsk bil. Tog man en kurva hårt så slutade den inte åla sig förrän efter en halv kilometer.

    Inför och under ett Lotus 7-bygge så studerade jag några böcker om chassieteknik. Man imponeras över hur bra och korrekt konstruerad SAABen är gentemot många samtida bilar. Jämför infästningspunkter, vinklar och längder på A-armarna i framvagnen med framgångsrika sportvagnar under 60->80-talet så får ni se.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 39 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng