Saab V4 Super -78

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab V4 Super -78

  • Detta ämne har 211 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-14 18:16 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 212 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19149
    fredrik.a.
    Deltagare

    Nu har man äntligen fått tag på en V4:a som man kan köra med som lite bruksbil. Är en Brun -78 super som gått 8000. Hadde från början tänkt att köpa en betydligt äldre V4:a nere i Skåne men så dök denna upp på Blocket inte alls lågnt hemmifrån som dessutom var i trafik och besiktigad dock med ett antal tvåor som jag måsste fixa till. Bilen gick i alla fall att köra hem de 13 milen utan problem. Man har ju inte kört såna här bilar förut några längre sträckor så det kändes lite konstigt att ligga på 90 blås utan att kunna pilla i en femte växel, men man vande sig snart, ricktigt kul att köra gammel saab ju! 😀 Tyverr är det en del rosst, inte under men hjulhus, skärmar och sådant. Dörrar och baklucka hade han som jag köpte den av bytt ut så dom är ju hela. Där emot måsste jag byta alla skärmarna hellst på sikt. Tänkte väl ta det i etapper efftersom man kör med den. Ska väl se till att den går igenom besiktningen femte januari -09 i alla fall. Sedan blir det lite vad effter och till sisst kanske man lackar om hela bilen. Innuti är den ricktigt fin, det man saknar är väl åtminstonde en radio som jag tänkte slänga i sedan, har ju alldrrig varit radio i den förut. En sak som besiktningen slog ner på var de något blekta baklycktsglasen, tänkte eventuellt sätta dit den äldre typen av baklycktor men jag vet inte om man får det, vad tror ni? Då har man ju inga backlampor längre. Och så tänkte jag på ett alltenativ att bleka ner dom helt och ha färjade lampor som är rett inne nu! Vad tycker ni? Kanske någon som har glas ligger? Lägger in lite bilder på den.
    [img]http://www.geting.se/image.php/137890-1..JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/137891-2..JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/137892-3..JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/137893-4..JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/137894-5..JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/137895-6..JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/137896-7..JPG" />

    #131570
    chakka
    Deltagare

    Blekta bakljus är tyvärr mycket vanligt. Det verkar som just den sista modellen bleks väldigt fort om bilen står ute i solen emellanåt. Vill minnas att det finns särskild färg för att bättra på iaf det röda, i blinkersen kan du alltid sätta i amberfärgade lampor.

    Bakskärmarna är likadana oavsett vilka bakljus som sitter på, så visst kan du sätta i den lite äldre orange/röda varianten. Backljus är absolut inget krav på besiktningen, så det kan du bara koppla ur om du inte vill sätta dit separata backlanpor.

    #131571
    janneh
    Deltagare

    Titta, en tvilling till min Tant Brun! 😀 I ungefär samma skick också, min är kanske något bättre men å andra sidan inte i trafik. Får man fråga vad du har för chassinummer?

    #131572
    fredrik.a.
    Deltagare
    Chakka wrote:
    Blekta bakljus är tyvärr mycket vanligt. Det verkar som just den sista modellen bleks väldigt fort om bilen står ute i solen emellanåt. Vill minnas att det finns särskild färg för att bättra på iaf det röda, i blinkersen kan du alltid sätta i amberfärgade lampor.

    Bakskärmarna är likadana oavsett vilka bakljus som sitter på, så visst kan du sätta i den lite äldre orange/röda varianten. Backljus är absolut inget krav på besiktningen, så det kan du bara koppla ur om du inte vill sätta dit separata backlanpor.

    Ja skärmarna har ju samma försänkning. Blir nog att sätta dit den äldre typen av baklycktor med separata backlampor som du skriver. Och så är ju de äldre snyggare också, tycker jag i alla fall!

    JanneH wrote:
    Titta, en tvilling till min Tant Brun! 😀 I ungefär samma skick också, min är kanske något bättre men å andra sidan inte i trafik. Får man fråga vad du har för chassinummer?

    Jo den är nog fulare än de flessta V4:or till det yttre. Chassinummret på den är: 96783002279. Du har ingen bild du kan visa på din då? Kan va kul att se!

    Har även ett bekymmer, förra ägaren kopplade ur automat chåken för att den inte skulle rusa så mycket. Men nu vill den knappt gå igång när den stått ute över en natt, vet inte ricktigt var dom kopplat ur något så om någon har tipps så vore jag tacksam för så här går ju inte att ha det. Och så vill den ju knappt gå på tomgång, men det har väl med detta att göra. Ska väl ta och byta rotor och fördelarlock på den sedan som inte ser så fint ut jusst nu!

    #131575
    Morten S.
    Moderator

    Aldri feil å ha en V4 også 🙂

    Vedr automatchocken så er det flere måter å koble bort denne. Ett alternativ er staget som går fra bimetallfjäderhuset og til chokespjellet. Se om dette er inntakt. Ett annet er å koble vannslangene som går inn på fjäderhuset bort fra dette.
    Fjäderhuset ligger på den siden av forgasseren som vender mot førerplassen. Sees lettes ved å ta av luftfilterboksen.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #131576
    fredrik.a.
    Deltagare

    Tack så mycket för hjälpen, ska folla igenom detta! Hadde isär fjäderhuset igår men jag kanske inte fick ihop det rätt. Ska kolla grundligt.

    #131578
    piin
    Deltagare

    jag byggde om min från automatchoke med lite allmänt skräp jag hade i garaget, klart bättre med manuell imo.

    att den inte vill gå på tomgång kan bero på att den drar tjuvluft vid insugets botten, väldigt vanligt fel.. på min hade jag knappt någon tomgång då den var kall, blev bättre då man fått upp värmen för att sedan vara obefintlig igen efter längre resor.

    #131581
    cch
    Deltagare

    Ännu en V4 Super, trevligt 🙂

    Vad gäller lykteglasen kan du kolla hos Panduro Hobby, de har en massa färger som man kan måla plast med.

    Mvh

    CCH

    #131589
    fredrik.a.
    Deltagare

    Jo, jag har också tänkt på det där om man skulle ha manuell chåk istället. Tänkte väl ta hen hel sån förgasare att sätta dit eventuellt om det nu stemmer med en 76:a som står på skroten? Men vad det gäller tomgången så är det ju samma symtom som du skriver Piin. Och då hjälper det att byta packningar i båda insugen då eller? Tack CCH för tippset om färgen, det ska jag kolla, men jag kanske sätter dit de äldre lycktorna till att börja med i alla fall! Typiskt igentligen, förra ägeren hadde tydligen satt dit helt nya glas men dom stals över en natt när den stod vid hyreshuset där han bor. 😡 Oärliga saab ägare som behövde glas då? :crazy:

    #131590
    fredrik.a.
    Deltagare

    Har du föressten någon Webb adress till Panduro Hobby? Tackar på förhand.

    #131591
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ett hett tips kan ju vara http://www.pandurohobby.se 😀

    /B

    #131592
    fredrik.a.
    Deltagare

    Tack, ibland är det lättare än vad man tror!

    #131604
    chakka
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Jo, jag har också tänkt på det där om man skulle ha manuell chåk istället. Tänkte väl ta hen hel sån förgasare att sätta dit eventuellt om det nu stemmer med en 76:a som står på skroten?

    Nej usch, gör inte det! ”Smogförgasaren” från -76 är en riktig nödlösning som inte funkade särskilt bra ens när alla delar var nya och fräscha. Dessutom innebär det att du måste byta insug till ett som bara detta otyg passar på. Försök hellre fixa automatchoken på din Solex eller bygg om den till manuell (det finns ombyggnadskit att köpa om du inte vill hemslöjda). På det insug du har kan du dessutom montera en Weber DGV eller DCD istället, åtminstone DGV går att få dit med orginal gaslänkage och vacuumplatta.

    #131636
    fredrik.a.
    Deltagare

    Tack så jätte mycket för tippsena! Är tacksam när man får bra råd då man alldrig skruvat något spesiellt på V4:or förut! Men då skiter jag i 76 förgasaren då! Får väl försöka pilla ihop automatchåken eller om jag försöker mig på att måntera manuell chåk vilket jag igentligen heller använder då man är van vid det på 900:dran som man annars kör med.
    Var i garaget en sväng nu i kväll och tog bort v bakskärm som besiktningen slog ner på, och fy fan vad dåligt det var där under. När jag tagit bort de stjuärnskruvarna som håller skärmen under bakluckekanten så hang skärmen bara i en skruv som gick att vicka bort. Så där har man jobb, och själva hjulhusena upptill var det heller inte mycket kvar av under all jäkla plastickpadding som den 87 årige gubben lagt på som ägt den tidigare. Tänkte väl laga upp det så gått det går och sedan sätta dit en annan skärm i gått skick som jag har liggande. Och höger hjulhus som är likadant tänkte jag provisoriskt laga upp med lite punktade plåtar och tektyl, så får man väl byta ut den skärmen med och göra det ordentligt när man får tid! Glömde kameran så några bilder blev det ej, men det blir i nässta inlägg!

    #131651
    fredrik.a.
    Deltagare

    Här kommer lite billder på eländet. Blev en stor hög med tjock plastickpadding som dom vräkt på över all rosst ursh!! :whistle:

    [img]http://www.geting.se/image.php/138192-11.JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/138193-22.JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/138194-33.JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/138195-44.JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/138196-55.JPG" />

    [img]http://www.geting.se/image.php/138197-66.JPG" />

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 212 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng