Saab V4 Super -78

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab V4 Super -78

  • Detta ämne har 211 svar, 30 deltagare, och uppdaterades senast 2011-03-14 18:16 av .
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 212 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #132550
    fredrik.a.
    Deltagare

    Bytte ut slangarna, men tror du inte att det drog med sig ett haveri också! Den förgrenings grejen där vakumslangarna går ihop och sedan sitter samman med kylarslangen, en av anslutningarna på den plasst grejen gick av. Vet inte vad den heter, vore tacksam över om någon kunde berätta det så man kan köpa en ny!

    Så har jag märkt att den vandrar i tomgången, i bland går den fint men tillexempel om man kör iväg och sedan kopplar ur och stannar vid ett stopp. Då lägger den djäveln av! Och så kan den ge rejäla baksmällar när man stänger av den. Och jag som satt dit en ny ljuddämpare, fan om den också går söner! Ibland blir men trött på gamla bilar! Och särskillt när man är beroende av dem! Kan det vara något i tändningen? Vore mycket tacksam över om någon har förslag på åtgärd!

    #132561
    Lustgasen
    Moderator

    Jag skulle börjat med att göra en stor service på bilen, byta gamla tänddelar, nya vätskor etc..
    Blåsa rent förgasaren
    och ställa in tändinngen med stroboskoplampa…
    hjälper inte detta då kan man börja forska lite mer i ämnet…

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #132563
    piin
    Deltagare

    precis som jag skrev först så tror jag att den drar tjuvluft vid insugets botten, då är tomgången helt omöjlig att ställa, rusar ibland, för att plötsligt vara obefintlig..

    jag köpte en sotningssats på Biltema till min, då får du även med ventilkåpspackningarna samt termostatpackningen mm. som du ju kan passa på att byta då du ändå river.
    http://www.biltema.se/carparts/carpart_info.asp?iSecId=1435&strCarId=Saab&iItemId=68765&iRelItemId=68709

    och som lustgasen säger så skulle jag nog ändå börja med att byta stift, kablar mm. kostar inte många kronor. kolla även att inte kablarna ligger mot godset på motorn eller tar ihop med varandra.

    #132656
    fredrik.a.
    Deltagare

    Ja, jag har ju bytt ut en del grejer som: rotor, fördelarlock, tändstifft, vakumslangar och så ska jag byta termostaten nu i kväll tänkte jag då den heller inte vill gå upp i temp ricktigt! Men jag får väl ta och köpa en sådan sotningssatts då! Och kanske man skulle byta kondensatorn med? Brytarna är ju fina!

    Men som sagt, vore bra om någon visste vad plasst fördelaren till vakumslangarna heter? Allstså den som sitter samman med kylar slangen med 3 plasstpipor till vakumslangarna!

    Kanske någon har en sådan att sälja?

    Och så har jag nu konstaterat att bilen drar 2 liter milen! Kan detta vara möjligt? Värre än en V8 för fasen! Men bilen är ju helt klart inte frisk!

    Tacksam för svar!

    #132666
    Lustgasen
    Moderator

    skruva på luftskruven, kanske därför den går dåligt ?
    vad hade den i CO värde?
    hur är oljan? luktar bensin?? tunn?

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #132669
    hotrodder
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Men som sagt, vore bra om någon visste vad plasst fördelaren till vakumslangarna heter? Allstså den som sitter samman med kylar slangen med 3 plasstpipor till vakumslangarna!

    Kanske någon har en sådan att sälja?

    Tekniskt sett gör den inte så mycket annat än ger en större tändförställning först när han e riktigt varm (se bild 3)

    Fredrik.A. wrote:
    Och så har jag nu konstaterat att bilen drar 2 liter milen! Kan detta vara möjligt? Värre än en V8 för fasen! Men bilen är ju helt klart inte frisk!

    Antar han ”gurglar” å går illa på tomgången, tjuvstannar och svarar dåligt på gasen…
    Några snabba…
    1, Tändning rätt inställd?
    2, vakumförställningen i fördelaren funkar? Koll; sug i vakumslangen till fördelaren och kolla att fördelarplattan rör sej. Koppla förbi ovan nämda vakumventil så du har vakum kopplat som på en utan avgasrening (plugga ena anslutningen på förgasaren)
    3, Tjyvluft? Kolla med startgas runt förgasarfot, vakumslangar, förgasarhus etc. Kolla även slangen/backventil till bromservot.
    4, Öppnar automatchoken helt vid varm motor?
    5, Länkage spjällaxlar primär-sekundärt gasspjäll? ENBART primär spjället ska öppna till ca. 2/3-dels gaspådrag sedan ska sekundären slå upp fullt under den sista 1/3-delen av länkage/gaspedalens totala rörelsväg (mycket vanligt att sekundärspjället har fastnar och sitter som f’n hos ”gubbägda” 96/95´or)
    5, Hur ser det ut rätt ner i halsringen i förgasaren på tomgång sölar det och droppar bränsle? Isåfall får du en katastrofförbrukning i klass med v-åttor för där ska du bara ha en fin fin knappt synlig bränsledimma. Åtgärd: Av med locket på förgasaren, Kolla flottörnivå, Skruva ur munstyckena och kolla så dessa inte sitter igen, Blås försiktigt rent kanaler.
    6, CO skruven; Skruva in helt OBS FÖRSIKTIGT!!! Skruva ut ca. 2 varv. Tomgång ca 800/1000Rpm = skruva sakta in/ut och hitta där tomgången går upp. Justera ner tomgången till 800/1000Rpm… skruva sakta in/ut CO-skruven och hitta där tomgången går upp osv. tills han ”går bäst”

    #132712
    fredrik.a.
    Deltagare

    Tack så jätte mycket för hjälpen! Ska prova dom här grejerna nu, man har ju alldrig gått någon fordons utbildning så det är därför man är lite dålig på såna här grejer. Men man lär ju sig så länge man lever! Är verkligen tacksam över eran hjälp. Gått nytt år föressten!

    #132722
    henric
    Deltagare

    Min 78:a ddrog åxå nåt kopiöst med bensin och det var som Julle påpekat choken som låg på fast motorn var varm, så kolla det.

    Henric

    #132725
    fredrik.a.
    Deltagare

    Ja chåken fungerar ju, den hoppar ju igentligen ur för tidigt! Har sett det när jag tagit bort lufftrenaren och kollat effter den blivit varm! Och går i gör den också när den är kall. Måsste vara något annat som gör att den slukar så mycket soppa, vid start så går den ju orent så in i helsike. Då får man varva upp den så den går rent. Och den har börjat baksmälla mer och mer på sissta tiden när man kommer i hög fart och saktar ner! Hade tänkt mig att bilen skulle dra under 1 liter/ milen, men nu är det ju mer än dubbelt så mycket, inte så ekonomiskt att köra med direckt!

    #132953
    fredrik.a.
    Deltagare

    Jusst nu håller jag på att montera en enkelförgasare med manuell chåk för att se om den går bättre med en sådan! Vet inte om den kanske slukar mintre soppa också med en sådan förgasare? Och nu när jag höll på att byta insug och grejer så passade jag på att känna lite på svänghjulet och det kändes ju ricktigt glappt! Har för mig att jag var på och kände tidigare men jag vill inte minnas att det var glappt då, eller om jag inte kände tillreckligt noga kanske! Hur fort tror ni lagrena kann gå ner? Har ju kört en hel del med den, axat i omkörningar och varit uppe i 120/h minst. Men det ska dom väl tåla? Han jag köpte bilen av sa ju att lagrena var igenomgågna och att där inte fanns några glapp. Vet inte om han kanske pratade i sin okunnighet kanske. Men det räcker väl att byta lagren då va? Är det bökigt? Räcker det att ta bort fronten och göra det med motorn i?

    Tacksam för svar!

    #132955
    fredrik.a.
    Deltagare

    Å, jusst det. Var en annan fundering jag hadde också. Har fått tag på ett par frammskärmar från en -68, alltså utan blinkershål! Lurade på om jag skulle slänga dit en -60 tals frånt med och få den att se lite äldre ut. Kan det bli godkänt på besiktningen tror ni? Kanske man måsste ha blinkers på skärmarna i alla fall? Skulle ju va tufft ju!

    #132967
    piin
    Deltagare

    problemet är att glasen är vita på långnosfronten, funkar bra att ha vita blinkers fram och röda bak fram till 75. vet inte hur dom reagerar ifall du har färgade lampor i, men det borde ju gå..

    saxat från http://www.VV.se

    ”78 § Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.

    Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.

    #132991
    William
    Deltagare

    tyvärr måste motorn ur för balansaxellagren.
    se tex: https://saabklubben.se/saabfacts/9596/rep-mod/balansaxel.php

    det ska nog inte vara några problem med vitt glas med orange lampor för blinkers. men hur är det med p-ljus, sitter de i huvudstrålkastaren på gamla fronten? (eller saknas sådant med tanke på danska bilars lite arrangemang med p-ljus/blinkers i samma glas)

    förbrukningen kan ju bero på dålig förgasare, om den andra förgasaren är okej bör du märka en drastisk förbättring i räckvidd 🙂

    #133077
    fredrik.a.
    Deltagare

    Hadde en ihoptagen V4:a motor som suttit i en Taunus stående som ej hadde något glapp i balansaxeln. Men när jag månterat bort balansaxeln så upptäckte jag att där inte fanns några lager alls! Endast glidytor? Verkar konstigt, var det inte lika dant i alla V4:or?

    Se bild, står 23 instansat på den.

    Tacksam för svar!

    #133081
    hotrodder
    Deltagare
    Fredrik.A. wrote:
    Hadde en ihoptagen V4:a motor som suttit i en Taunus stående som ej hadde något glapp i balansaxeln. Men när jag månterat bort balansaxeln så upptäckte jag att där inte fanns några lager alls! Endast glidytor? Verkar konstigt, var det inte lika dant i alla V4:or?

    Tacksam för svar!

    Ehhh ”glidytor” Vet inte riktigt vad du menar men balansaxeln är lagrad på samma sätt i alla V4´or som vilken annan snurrande del som helst i motorn…

    Nedan en närbild på det främre skurna balansaxellagret i Finfyran

    Samma motor, samma ställe men med ett nytt balansaxellager

    Närbild på balansaxelns lageryta som bara var skrot

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 212 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng