Saab V4 Super -78

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab V4 Super -78

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab V4 Super -78

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 212 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 6, 2009 at 20:04 #133087

      Ha ja, i min okunnighet så trodde jag att det skulle vara ett mera homogent lager men här lägger man i kula för kula då? Och den balans axeln från Taunusen är väl bara skrot då? Effterssom lagerspåret på den delvis är obefintligt? Eller går det att svarva om ven eller liknande.

      Tack så mycket för billderna föressten.

        januari 6, 2009 at 20:15 #133090
        Fredrik.A. wrote:
        Ha ja, i min okunnighet så trodde jag att det skulle vara ett mera homogent lager men här lägger man i kula för kula då? Och den balans axeln från Taunusen är väl bara skrot då? Effterssom lagerspåret på den delvis är obefintligt? Eller går det att svarva om ven eller liknande.

        Tack så mycket för billderna föressten.

        Kula för kula??? Det är inga kulor i ett glidlager och lagerytan på axeln lagrar direkt på ytan på lagret du ser på min bild. Vidare, spåret i axeln är inget lagerspår utan ett smörjspår och ska bara gå runt halva axeln. Svårt att se på din bild hur sliten lagerytan på axeln är men någon här på forumet kan säkert ge de ett mått som du sedan enkelt kan kolla.
        Kom ihåg… ingen fråga är för dum :hug:

          januari 6, 2009 at 20:27 #133092

          Jag trodde det skulle ligga kulor i hålen på banan som sitter på motorn! Men då kanske det inte är något fel på den här axeln då, var ju som jag skrev inte ett enda litet glapp när den satt i motorn! Vet inte något om vad som igentligen hänt med motorn mer än att farsan fick den för 10 år sedan och att den då stog ute. Kanske den bara rosstat ihop. Men då ska det väl bara vara att försöka följa instruktionerna i verkstadshandboken och pula dit grejerna från Taunusmotorn i min V4:a?

            januari 8, 2009 at 22:21 #133251

            Så där då var motorn urlyfft! Lite skitigt i motorrummet, så en rejäl tvätt är nog inte helt fel. Och rosstmässigt verkar den ju va bra i motorummet, annars vet man ju att tornen brukar rossta upp!

            inte visste jag att det vexer gräs i V4:or!


            Har ju inget motorstativ så det fick bli till att lägga den på sidan, men det går ju det med!


            Mycket skit är det, igentligen borde man ju ta ur lådan med men det är jag för lat för, får städa runt den så gått det går.

            Så får man väl se om man rer ut att skiffta över balansaxellagren från den andra motorn!

              januari 8, 2009 at 23:06 #133258
              Fredrik.A. wrote:
              Så där då var motorn urlyfft! Lite skitigt i motorrummet, så en rejäl tvätt är nog inte helt fel. Och rosstmässigt verkar den ju va bra i motorummet, annars vet man ju att tornen brukar rossta upp!
              Mycket skit är det, igentligen borde man ju ta ur lådan med men det är jag för lat för, får städa runt den så gått det går.

              Så får man väl se om man rer ut att skiffta över balansaxellagren från den andra motorn!

              Man återanvänder INTE!!! begagnade balansaxellager utan ringer till Stefan i Torpshammar och varför inte lyfta ur både motor låda samtidigt??? Ja! jag vet att Fuling oxå delar på motor låda men sånt bök. Lättare att både plocka ur och framförallt lyfta tillbaka med motor och låda ihopmonterat åsså kan man ju göra rubbet rent och snyggt.

                januari 9, 2009 at 13:26 #133273

                Hadde en tanke om jag ska återanvända lagret från skrotmotorn att jag kunde kapa sönder blocket runt lagret för att inte skada det, då kan det väl gå att använda det? För då har man ju inte bankat sönder det!

                Tog ur enbart motorn efftersom det är enklare att hantera när man inte har en lyfft på hjul att dra runt den med på golvet!

                  januari 9, 2009 at 13:44 #133274

                  kostar så lite och ger så mycket, du vet ju ingenting om lagret, det kanske håller runt knuten och sedan är det bara riva ut motorn, bättre lägga på någon hundring å få något som du kan köra 10,000mil MINST,, tjänar inget på att fuska, tro mig jag vet vid det här laget 😀

                  kapa i blocket?? då måste du ha en stark kapskiva och tålamod :duck:

                  Skall du sälja bilen så är det ju STOR fördel när det står “nybytt balansaxellager” eftersom folk som köper v4 vet att detta brukar gå sönder så blir ju chansen större att folk är intresserade av just DIN bil eftersom den har detta bytt och därför behövs inte det göras på ett bra tag.

                  så nu är det bara ringa stefan å betsälla en sats!

                  Saab 93B -59 (Blå)
                  Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  Saab 9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

                    januari 9, 2009 at 13:50 #133275

                    lagren kostar 280kr……….

                      januari 9, 2009 at 22:45 #133315

                      Nä, fuska är jag inte mycket för om man inte blir tvungen, :duck: visste inte att priset var så pass lågt på lagren! Tog ur växellådan i dag med då jag tänkte att det är bättre att få det ordentligt rengjort än att ligga och pilla runt omkring den. Och kapa i blocket hadde nog inte varit helt omöjligt, tänkte använda tunna kapskivor för rosstfritt i så fall men så blir det ju inte nu när det går att köpa nya lager! Så får man väl se hur länge man ska ha bilen kvar, hällst vill jag ju ha en 95:a. Men man får se hur det blir, ska väl köra ett tag med den här först i alla fall.

                        januari 9, 2009 at 23:09 #133318

                        Man blir ju lite nyfiken på dina projekt, Hjorted är ju nästgårds..
                        Trevlig läsning.

                        /Owe

                          januari 10, 2009 at 13:05 #133339

                          Ja, Storebro är ju inte lågnt bort, farsan har ju lämnat in nån bil på blässtring och Lack där på Åbergs mekaniska!

                            januari 10, 2009 at 18:31 #133373

                            Nu vet jag varken ut eller in! Har hållt på och rengjort motor och låda idag och då passade jag på att känna än en gång på remmskivan till balansaxeln och nu känns det inte som det är något glapp. Motorn har ju legat ett par dagar på sidan i ett kallgarage nu, kann det påverka att den lilla oljan som finns kvar i den effter att jag tappat ur den kan ha tjocknat till så pass att man inte känner glappet längre? Får väl ta och slita veck oljetrådet och känna lite mera noggrant! Är ju onödigt att lägga ner för mycket jobb om det inte är nödvändigt. Vad tror ni?

                              januari 10, 2009 at 18:45 #133375

                              Hur motorn än ligger kan inte påverka balansaxel glappet, när du har motorn på golvet är ju största jobbet gjort. Jag tycker du ska byta lagren det är inte svårt det finns tydliga märkningar på transmissionsdreven inget att oroa sig för.

                                januari 10, 2009 at 19:14 #133377

                                Jo, presis då vet man ju att det är okej sedan. Bara det att men tycker det är lite konstigt att först känna ett glapp och sedan inte! Kanske var det jag som var glapp! 😉 Är ju ett glapp i kuggorna, kann ju varit det jag kände. Det ända problemet jusst nu är att få tag på ett dorn till lagret. Har en kompis som har en svarv men den har han inte kopplat in än då han nygligen flyttat. Någon som hyr ut dorn?

                                  januari 10, 2009 at 20:12 #133382

                                  Om du inte har ett dorn så går det ändå :duck: Tälj till en träbit, eller en plastklubba eller nåt – huvudsaken är att man knackar in lagren jämt och försiktigt, inte får hack eller grader i det och att det hamnar i rätt läge i blocket – det finns spår och hål i lagren som måste sitta rätt, annars blir det bara skit av det 😉

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 212 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.