Ska och provköra en 95 -07 BP imorgon.
- Detta ämne har 27 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2009-08-25 16:40 av
anders dahl.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 6, 2009 kl. 12:11 #143663
var noga med att kolla alla pixlar till klimat o stereo mm.
o testa cd spelaren många är kassa, o många tänker inte på att testa stereon ordentligt.
blocket har en bra beg guide om du går in på en 95 annons o tittar så har dom en länk till begtest har jag för mig
lycka till med köpet.mvh dennis
augusti 6, 2009 kl. 13:06 #143665Dom drar väl ca 20-30% mer än en bensinare har jag för mig. Hade själv en 9-3 1,9 TiD -07 förut, och kan starkt rekommendera den dieseln i Saab…:)
Men du kanske inte är intresserad av just diesel?.Mvh Anders
mina föräldrar köpte en sån för 6 mån sen och det är en bra bil. trygg oavsett underlag och hastighet. tyst och bekväm. det är ju en stor tung bränsletörstig bil, men räknar man in inköpspriset är det ju en bra affär. speciellt om man behöver en stor bil.
den har gått ungefär lika långt och vid service var tydligen några bussningar i bakvagnen slitna, vilket skulle kosta 3-4000kr, kan ju vara värt att kolla. tror även bränslepumpen bytts på återkallelse, men är den Saab-servad är den väl bytt.
den är snål på långkörning och törstig i stan. 0,75 – 1,25 manuell. etanol är inte lönsamt i dagsläget. den drar iaf mer än 30% över bensin. men den blir ju roligare att köra! 🙂
om du vågar kan du ju prova KVD.se, som de gjorde. de är ganska hårda i bedömningen och granskningen så det kändes inte så avskräckande. ”bilen var finare i verkligheten” eller hur man ska säga.
ps, åkte en Taxi Stockholm BioP automat som går konstant med etanol i tanken, den hade landat på 1,6 l/mil vilket jag tyckte var snålt, som de kör liksom..! :doh:
Bussninger i fram og bakvagn er ett problem. Når de blir slutt, bytt de ut med powerflex.
Sportchassis er å anbefale.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tidaugusti 6, 2009 kl. 20:26 #143688Det är vad jag lyckas prestera, många mil på kort tid är oftast ett bra bilköp, de fel som kommer är ju alltid garanti. Fel som räknas som ”standard” är kanske redan åtgärdat på en bil med dessa miltal, men bilen med halva stäckan har felet ej visat sig ännu varvid ägaren själv får stå för ev kostnader.
Däremot är jag dieselfrälst, dock inte på SAAB just nu efter de bekymmer jag hade med min -06 9-3 SC 1,9 TID, den han dock rulla 15000 mil på 27 månader även om jag och verkstaden delade på den :jobbar:
KVD brukar totalsåga bilarna som jag lämnar dit. Dom är duktiga på att hitta fel men sämre på att nämna all extrautrustning om man inte jagar dom med blåslampa :hammer:
Återkallelsen för bränslepump gällde väl bara tidiga -06:or ?
Vid 12000 mil är det med all säkerhet dags för en ordentlig genomgång av bakvagnen. Nya bussningar såklart och helst även fjädrar + dämpare.
Kolla även skicket på bromsarna, kan vara dags för första bromsbytet.
Var observant på ev glapp i styrningen. Glapp = prutläge och felet är enkelt fixat 😉
Fukt i lyktglas är ganska vanligt.
Lacksläpp kan förekomma, framförallt kring backspeglarna
Serviceboken, tänk på att BioP har 1500mil serviceintervall oavsett vad man tankar.
Se till att få med textilmattorna som säkert ligger oanvända och delarna till ett ev lastpaket (surrningsöglor, lastnät, spännband) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.