Skrotavg.,avställn. nu j-lar!

Forum / Övrigt / Off Topic / Skrotavg.,avställn. nu j-lar!

Forum / Övrigt / Off Topic / Skrotavg.,avställn. nu j-lar!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 17, 2006 at 11:57 #15118

      I senaste nr. av Classic skriver man om detta! Som vanligt blir det en svensksoppa! Orkar inte läsa texten fler ggr. utan undrar om någon av er har fattat det hela?

        november 17, 2006 at 12:23 #100107

        Jag tror ialla fall att jag har fattat,

          november 17, 2006 at 14:16 #100108

          Förklara gärna lite kort för en som förmodligen inte får se tidningen på ännu en vecka.

            november 17, 2006 at 15:26 #100109

            Enl. vad man kan läsa och hör av bilskrotarna så får vi inget för våra gamla bilar efter årsskiftet!Plockar man bort motor,vxl.låda och kat. har mottagaren rätt att ta ut en avgift.Mao så är man på ruta ett då skrotet hamnade i naturen!
            Förregistrerade bilar får betala skrotn.avg. då de ställs på. ?????
            Bilskrot.fonden avskaffas men medel kan tas ur den för att betala skrotpremie för fordon äldre än 1988.Detta gäller dock bara bilar som var i trafik den 1jan.-07.Bör vi ställa på avställda bilar (med årsmod. tom -88) till årsskiftet för att ev. få skrotpremien????????
            Premie kan också betalas ut för vissa avregistrerade bilar,såsom sådan som skrotats administrativt eller där man kan visa att den sannolikt inte fanns i behåll vid avregistreringen.?????
            I fortsättningen kommer avställn.tiden generellt att vara ett år-därefter ställs den automatiskt på igen!Längre avst.tid kräver ansökan vars krav fn är oklara! Veteranfordon-30 år eller mer-ska kunna ställas av längre utan förnyelse.

            Så var det med det! /KG

              november 17, 2006 at 15:38 #100110

              Jag säger bara HURRA !!!!! Fan va mycke billiga delar man kommer att kunna hitta i naturen . ( Om det nu blir så )

                november 17, 2006 at 15:47 #100111

                Jag saxar lite vilt ur ett inlägg jag gjorde i september:

                – Skrotpremien ska enligt liggande förslag(inget beslutat än) bort vid nyår och det ska som kompensation bli gratis att lämna bort bilen till skroten. Detta känns bara som försteget till hur det kan vara i andra länder där man dessutom måste ha alla bilar i sin ägo i registret och trafikförsäkrade . Ingen vet ju något när man frågar…
                (Ringde och frågade VV om man får tillbaka det insatta värdet (1700:-)i bilen på skattsedeln…. Gissa om

                Det här gör ju att man måste ha alla fordon minst trafikförsäkrade på sin folkbokföringsadress, även när de inte används, om man inte kan ange särskillda skäl att ha bilen avställd? Då gäller det ju även att ha bilen veteranklassad hos försäkringsbolaget, vilket ibland kan vara svårt om man överträder det bestämda miltalet.

                Sen förstår jag inte riktigt vad du skriver: att mottagaren får ta betalt för att man tömt bilen på grejor? Konstigt, men jag antar att det är skrotaren som vill ha grejor att sälja.

                  november 17, 2006 at 16:09 #100112

                  Jag säger bara
                  Som vanligt är det de som utnyttjar systemet (=brukskör veteranbilar i ur och skur tills de rasar, köper en ny osv) för att slipp skatt och besiktiga vartannat år som man vill åt och vi entusiaster som hamnar emellan. MHRF har väl redan sagt sitt som remissinstans så det finns väl inget hopp om att detta ändras…

                    november 17, 2006 at 17:09 #100113

                    Vilka är oss????

                    Jag anmäller mig till bruksåkar V4 typen som enligt vissa utnyttjar systemet.
                    Varför??
                    Jo för jag kan 96/95 V4 rätt bra och har rätt mycket resdelar som ligger.
                    Mao jag åker billigt.
                    Sen om jag får betala bilskatt eller ej allså ca 1000kr per år är för mig totatalt ointresankt.
                    Är det dessa pengar man är ute efter lider man av andra problem typ skriker när man skiter.

                    Och sen behöver jag en testbänkt för växellådor som rullar tämligen mycket.

                      november 17, 2006 at 18:21 #100114

                      Janne H …. Vi som utnyttjar systemet ???? Säger som Fuling , har mycke delar och tycker det är trevligt att bruka sin bil . Dom pengarna som det handlar om är inget avgörande skäl . Men att köpa en ny bil som tappar 20-25 tusen bara du kör utanför grindarna tycker inte jag är nån bra ekonomi …

                      Fast det är vad jag tycker …..

                        november 17, 2006 at 20:00 #100115

                        hmm… funderar då på vad som händer med bilar under renovering efter årsskiftet, måste man ha några särskilda anledningar till att inte ha den påställd eller försäkrad, t.ex. den är helt nerskruvad så jag har ingen anledning att ställa på den.. (en vit -74:a)

                        förövrigt bruksåker jag 96GL V4 -1978 Cardinalröd just nu i ur och skur och salt och annan ondska… just för att drivpaketet rasat på min 900t16 för tillfället. kom ganska snart fram att det man vinner på att åka billigt i försäkring och skatt försvinner lika fort ner i tanken och ut i avgasröret…

                        blir helt enkelt att avvakta och se vad som händer, om det blir så att skrotpremier avskaffas och man i princip får betala för att bli av med bilen så kommer det givetvis att hammna mer skrot i naturen igen, om man inte sälger bilskrället rensat till stena metall..

                          november 17, 2006 at 20:09 #100116

                          Jag vet egentligen inte vad det är som händer, har politikerna inte tänkt till alls? Läste om detta i en artikel i tidningen Klassiker för ett tag sedan, att veteranbilar inte skulle få vara veteranbilar längre, att de skulle beskattas ganaka hårt. Förslaget kom från vår förra infrastrukturminister… Ulirka Mässing var det om jag inte minns helt fel…

                          Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                          Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                          Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                          Saab 9-3 Vector SC ´09

                          Skämsbil:
                          Audi A6 Avant

                          Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                            november 17, 2006 at 23:50 #100117

                            Varför så många starka farhågor för konsekvenserna (?) av de här (kanske)aktuella ändringarna?
                            Måla inte horngamlingen på garageväggen innan ämnet belysts lite mer…

                            Letat gamla Saab-bitar i många år och genom detta blivit väl bekant med flera bilskrotare ffa i hemlänet. Har därför hunnit skaffa mig lite hum om tillämpningen av mottagaravgifter och rutinerna, i a f hur de fungerat genom de senaste tjugo åren.

                            Därför lite kommentarer!

                            “Enl. vad man kan läsa och hör av bilskrotarna så får vi inget för våra gamla bilar efter årsskiftet!Plockar man bort motor,vxl.låda och kat. har mottagaren rätt att ta ut en avgift.”(slut på citatet)

                            Så sant, men så här har det fungerat tidigare;
                            1988 till 1/6 2001 var utbetald premie från bilskrotningsfonden 500 kr per bil oavsett kriterier (ålder, avst eller ej, osv). Med inslag av en temporär (1992-97) höjning till 1500 kr för bilar besiktigade o godkända inom ett tidsintervall om nio månader bakåt i tiden.

                            De flesta skrotfirmor tog fram till ca 1996 hela premien eller minst 250 kr i avgift för att skrota bilen. Oftast inget eller ganska lite över till ägaren för att täcka transporten till skroten, i a f av en icke körbar bil. S k högpremiebilar (under åren 1992-97) brukade dock ge i snitt tusen kronor över till siste ägaren.

                            Runt 1996-97 chockhöjde ett mindre antal skrotfirmor, ffa i storstäderna, sina mottagaravgifter. Ända upp till 2500 kr kunde debiteras den som lämnade ifrån sig sin bil.
                            Diffen att betala för denne (mottagaravgift minus premie) blev alltså upp till 2000 kr.
                            Man motiverade med kostsam miljöcertifiering p g a sina anläggningar för korrekt skrothantering.

                            Men de allra flesta firmor låg kvar på att kvitta premien(500:-) mot mottagaravgiften.
                            Gratis att lämna alltså, men inget över.

                            Det blev under dessa år mycket övergivna bilar, både i allmän skogsmark men även rishögar som ställdes på privat tomt helt enkelt därför att ägarna inte hade råd att åka och skrota bilen.

                            1/6 2001 höjdes premien av denna anledning ( bl a) till 1200 resp 1700 kr(bilar 17 år o äldre)
                            Detta gjorde att i snitt har ägarna fått runt 1000 kr eller mer över, de ”dyra” storskrotarna har
                            i alla fall nöjt sig med att kvitta premie mot avgift (=inget över, men heller inget att betala
                            för skrotbilens inlämnare).

                            Resultatet har bl a blivit att många av de värsta rishögarna som skräpat ner naturen mest, under dessa fem år succesivt nått skroten.

                            Vad händer då när premien tas bort?

                            Idag mer eller mindre konkurrerar skrotarna i fråga om att få in bilar, betydligt mer än innan 2001. Förklaringen är att det kilopris firmorna får för blandskrotet, d v s pressade bilar, de sista två åren skjutit i höjden. Skrotarna går plus för varje paket (=pressad bil) som Stena hämtar. Innan 2001 blev det i stort sett inget över, då metallpriset låg riktigt lågt fick man en period till och med betala för att bli av med skrotet(transport+pressning kostade mer än man fick för paketen).

                            Då detta kilopris verkar stå sig för överskådlig tid framöver, förväntas få om ens några skrotar ta betalt för mottagningen. Även ett rensat skal betingar en vikt på kanske ett par hundra kilo eller mer. Men visst, man vet aldrig….

                            Men visst svider lite för våra egna plånböcker att inte få igen närapå tusen spänn för restena av en donator-96:a eller den gamla bruks 900:an.

                            Citat:
                            “I fortsättningen kommer avställn.tiden generellt att vara ett år-därefter ställs den automatiskt på igen!Längre avst.tid kräver ansökan vars krav fn är oklara! Veteranfordon-30 år eller mer-ska kunna ställas av längre utan förnyelse.:p

                            Alltså en lagide som om den sätts i verket rör bilar yngre än 1977 års modell. Översatt till vårt intresseområde; ett exempel.

                            Någon har sparat och ställt av ett exemplar av sista 99:an (1984) för framtida planer. Borde inte vara något problem att få igenom en sådan avställningsdispens om ägaren med foton kan påvisa att objektet förvaras på ett bra, inte nedskräpande sätt och ämnas bevaras för framtiden.
                            Oavsett vilket skick den är i! Särskilt lätt att motivera och få igenom borde det bli då det gäller fordon under renovering som bevisligen är isärtagna.

                            Är det för optimistiska tankar rörande VV:s villighet till en sådan avställningsdispens? Glöm inte att Sveriges myndigheter överlag nuförtiden har ett ganska gott öga till vår veteranhobby—efter att den funnits i närmare ett halvsekel inser man att det är såväl folkrörelse som en kulturinstans. Inte kan vi påstå att vi är direkt motarbetade!

                            Syftet med en ev. tidsbegränsad avställningsrätt skulle logiskt nog återigen vara—att komma åt sophögarna som står ute och förfaller. Genom ett ”påställningstvång” påminns ansvarige ägaren att det är dags att göra något åt saken.

                            Ska inte försöka måla mig vit i det här avseendet—hade i flera år en hörna bakom den hyrda ladan där reservdelsbilar kunde stå i åratal innan de hanns med att plockas ned—inget brukade läcka ut, men det såg ut… Äntligen är där tomt på halva 95:or…

                            Citat:
                            “Skrotpremien ska enligt liggande förslag(inget beslutat än) bort vid nyår och det ska som kompensation bli gratis att lämna bort bilen till skroten. Detta känns bara som försteget till hur det kan vara i andra länder där man dessutom måste ha alla bilar i sin ägo i registret och trafikförsäkrade . Ingen vet ju något när man frågar…”:p

                            Kolla den här närbesläktade tråden…
                            http://www.saabklubben.com/ubbthreads/sh…ge=5#Post567516

                            / Matte

                              november 19, 2006 at 16:32 #100118

                              Vilka är oss????

                              Jag anmäller mig till bruksåkar V4 typen som enligt vissa utnyttjar systemet.
                              Varför??
                              Jo för jag kan 96/95 V4 rätt bra och har rätt mycket resdelar som ligger.
                              Mao jag åker billigt.
                              Sen om jag får betala bilskatt eller ej allså ca 1000kr per år är för mig totatalt ointresankt.
                              Är det dessa pengar man är ute efter lider man av andra problem typ skriker när man skiter.

                              Och sen behöver jag en testbänkt för växellådor som rullar tämligen mycket.

                              Tänkte nog att det kunde komma mothugg mot min åsikt. Man får tycka vad man vill om att köra veteraner som bruksbilar: Det är ändå den kategorin makthavarna vill klämma åt. Drar mig till minnes en tråd före valet om att infrastrukturminister (?) Ulrika Messing ville att 2:or hos SBP automatiskt skulle medföra att skattebefrielsen försvann för ens veteran. Men vad vet jag, det kanske finns de där ute i kategorin som inte “skriker när de skiter” som längtar efter att få börja betala skatt igen också?

                                november 20, 2006 at 15:52 #100119

                                Och sen behöver jag en testbänkt för växellådor som rullar tämligen mycket.

                                Nu blev man ju inte nyfiken va
                                Berätta vad du har på gång

                                  november 21, 2006 at 18:25 #100120

                                  Det värsta är ju att skrotavgiften är ju en summa pengar som man en gång i tiden betalat in då man köpte bilen. Det är ju ren förskingring att sno dom.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.