Snack om 9000 Talladega

Forum Modellspecifika forum 9000 Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 672 totalt)
  • Författare
    sjuntorpsdaniel
    Deltagare

angående nivå på audiosystemet, så har jag lagt en förfrågan till gamla försäljare på saab ana i Trollhättan.

De vill i förhand minnas att det rörde sig om det stora systemet dock
    både på talladega 90
    & aero 91

sjuntorpsdaniel
    Deltagare
    Daniel Eliasson wrote:
    Rodder76 wrote:
    Ja, det där med ljudsystemet är lite knepigt.
    Personligen har jag aldrig stött på en 9000 med 7″ bak. Kan till och med ställa sig frågan, ”var tusan skulle den sitta”.
    Men så har jag förvisso inte samma detaljkännedom som många andra.

Så det är lätt att tro att ”alternativsystemet” aldrig fanns till 9000 utan var 900:ans alternativ.

Man specialdesignade adapterrör som man fäste de så kallade de 7tummarna, men det är nog så att de faktiskt är just 7tummare.
    Jag har två nya i kartong & de är inte riktigt 20cm i diameter.
    De kallas för 8tummarna säkert för att det är en vanlig dimension.

Röret som mynnar upp under högtalargallret som basarna sitter på i CD modellen är lagom stort att få plats brevid mellanregister & diskanten.

Basarna i CD modellen sitter vinklade så att de tar mindre plats

Bilden är tagen i en CDE av 90 årsmodell

phermansson
    Deltagare

7″ är inte någon vanlig dimension på högtalare, tvärtom. Standard är 6,5″ och 8″, så det borde vara något av det.

rodder76
    Deltagare

Tack för bilden på hur det ”ska se ut” i en CD.
    Nyfiken i en dumstrut som man är så måste man ju fråga. CDE -90. Vilket nummer och vilken motor?

Men visst kan man tycka att Saabs ingenjörer borde lärt sig att mäta. Att det sitter 8″ i de med CD med 10 element står i broschyren, frågan är hur det är i de 9000 med 8 element… om de någonsin fanns. För det är där det står att de skulle vara 7″

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Talade just med FACIT. DVS min far. han minns ditt produktblad.

Han vill därmed bekräfta följande

Faktum:

Det som saab menar med ”SAAB 9000 AUDIO SYSTEM” i de tidiga katalogerna ÄR det största systemet.

Det mindre systemet hade inget namn. På tillvalslistan kallades det bara radio.

Med det midre systemet syftar jag till systemet med 8 högtalare & en 4*20w effektsteg.
    8 högtalare betyder tvåvägssystem fram & bak. Det blir 8högtalarelement totalt.

DEt betyder ATT talladega & CDE modell 90 hade det största systemet monterat från fabrik.
    Detsamma gäller CDE, Aero (CC/CD)på modell 91, samt CDE modell 92.

Detsamma gällde Turbo sport för export (talladega för tyskland) modell 90.

HAn bekräftar även historian ovan om systemen i mitt tidigare inlägg.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Det lilla systemet fanns till för de som inte ansåg att de behövde mer än det ljud som orginalhögtalarna presterade. Det mindre systemet delade samma framsystem som det stora systemet, men utan delningsfilter. Bak så består standard uppsättningen av en 6½tums bas plus diskant på varje sida i orginaluttagen i hatthyllan. Även de spelar utan delning av frekvensen.

Med standard högtalare menas de högtalare som kunde väljas till bilen om man till exempel ville ha en annan radio i bilen, men samtidigt ha orginal högtalare anpassade för bilens uttag. som en slags förberredelse.

Till detta kunde kunden välja de huvud enheter som ingick i i det stora systemet, äve med CD om man så ville, då följde den mindre 4*20w förstärkaren med, eftersom radion saknar effektsteg.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Det där med 7tum ansåg han vara tryckfel. Det var antagligen enklare att skriva än 6½tum.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Så på din fråga är svaret ETT RUNGANDE : JA!!!

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

JAg hoppas att detta gör att du kan avsluta denna del i din kartläggning av hur de olika ta-bilarna är specificerade.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Här är den 90:a CDE som bilden med 8 tummarna kommer i från.

Höll på att köpa den, men det blev något förnuftigare.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

ser även i ditt produktblad att de benämner basarna i CC modellen som 5 tums basar.

Även detta är en förenkling, då den verkliga diametern är 5 & en kvarts tum. inget annat.

Intressant basslåda förövrigt , med push pull kopplade element.

Denna lösningen gav mycket god transientåtergivning.
    Vet än idag ingen bil vid den tiden som hade så bra orginalljud.

Inte ens Merca eller BMW kunde mäta sig. De hade förövrigt knappt ens CD att erbjuda orginal till sina kunder. För att inte tala om Volvo.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Skilladen på CD & CC modellerna i ljud är att basen är lite ”fläskigare” i CD modellen, medan i CC modellen så är basen lite renare & snabbare i responsen.

Att man kan återge den Djupbas som man erhåller i Cc modellen trots dess små element, beror på att elementen har lång slaglängd.

Sedan är dessutom, som tidigare omnämt, lådan byggd av kända svenska Audio pro & vid dentiden byggde de fortfarande exklusiva hemmahögtalare & fina separata aktiva subwoofers.

HAde man lagt ner lika mycket jobb på dagens saabar ,så hade det kostat skortan.

Far leasar en 9-3 med det senaste bose ljudsystemet i.
    Det låter inte alls lika rent i basen som de gamla CC bilarna med audiosystem.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

Jobbar själv på att bygga ett komplett system.

Har än sålänge nya 8″ basar, CD spelaren, Främre effektsteg 200Hz & upp, 4*20w, samt nya bakre mellanregisterhögtalare för CC modellen.

Jag tror att jag kommer att ha båda systemen bara för att man vet inte om det blir en CC eller en CD i framtiden.

sjuntorpsdaniel
    Deltagare

här är huvud enheterna (De två övre endast) för modell 89

Radion är identisk till utseendet, men har lite andra finesser.

rodder76
    Deltagare

Tack för alla inlägg Daniel.
    Det är nog precis som du säger angående elementens storlek att det får ses som avrundningsfel eller tryckfel. När det gäller Saab så är man nästan förvånad att de inte var angivna i metrisk skala 😉

Vad gäller ”alternativsystemet” så kom jag på en annan fundering. Det är inte så enkelt att de bakre högtalarna är de vanliga bakre högtalarna? Saab 9000 var på den tiden i sin grund bara utrustad med främre högtalare från fabrik. Alternativsystemet skulle således kunna vara de vanliga bakre högtalarna.
    Om så vore fallet så tycker jag att det går bra ”hand i hand” med din fars kommentar om att det lilla systemet bara listades som ”radio”.

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 672 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.