Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 672 totalt)
  • Författare

Fler saker:

Daniel Eliasson wrote:
      Detsamma gällde Turbo sport för export (talladega för tyskland) modell 90.

Vet du, din far eller någon annan på vilka marknader namnet Talladega användes?

Daniel Eliasson wrote:
      Här är den 90:a CDE som bilden med 8 tummarna kommer i från.

Höll på att köpa den, men det blev något förnuftigare.

?? Förnuftigt idag får väl anses vara att köpa en CDE. Dessa bilar kan, såvitt jag vet, inte särskiljas i Transportstyrelsens register. Detta innebär att man inte har en susning om hur många som existerar idag. Tyvärr verkar de flesta fått sugmotorer, något som antagligen förstör entusiastvärdet.

Daniel Eliasson wrote:
      här är huvud enheterna (De två övre endast) för modell 89

Radion är identisk till utseendet, men har lite andra finesser.

Tycker på ett sätt att det blev lite lustigt med denna bild i tråden efter närmre två sidor om det ”riktiga” ljudsystemet. Men lite skoj ändå. Har aldrig sett något liknande, specellt inte monterat i en 9000.

maj 30, 2009 kl. 07:49 #140742
        Rodder76 wrote:
        Tack för alla inlägg Daniel.
        Det är nog precis som du säger angående elementens storlek att det får ses som avrundningsfel eller tryckfel. När det gäller Saab så är man nästan förvånad att de inte var angivna i metrisk skala 😉

Vad gäller ”alternativsystemet” så kom jag på en annan fundering. Det är inte så enkelt att de bakre högtalarna är de vanliga bakre högtalarna? Saab 9000 var på den tiden i sin grund bara utrustad med främre högtalare från fabrik. Alternativsystemet skulle således kunna vara de vanliga bakre högtalarna.
        Om så vore fallet så tycker jag att det går bra ”hand i hand” med din fars kommentar om att det lilla systemet bara listades som ”radio”.

Stämmer exakt rodder

maj 30, 2009 kl. 08:01 #140743
          Rodder76 wrote:
          Fler saker:

Daniel Eliasson wrote:
          Detsamma gällde Turbo sport för export (talladega för tyskland) modell 90.

Vet du, din far eller någon annan på vilka marknader namnet Talladega användes?

Daniel Eliasson wrote:
          Här är den 90:a CDE som bilden med 8 tummarna kommer i från.

Höll på att köpa den, men det blev något förnuftigare.

?? Förnuftigt idag får väl anses vara att köpa en CDE. Dessa bilar kan, såvitt jag vet, inte särskiljas i Transportstyrelsens register. Detta innebär att man inte har en susning om hur många som existerar idag. Tyvärr verkar de flesta fått sugmotorer, något som antagligen förstör entusiastvärdet.

Daniel Eliasson wrote:
          här är huvud enheterna (De två övre endast) för modell 89

Radion är identisk till utseendet, men har lite andra finesser.

Tycker på ett sätt att det blev lite lustigt med denna bild i tråden efter närmre två sidor om det ”riktiga” ljudsystemet. Men lite skoj ändå. Har aldrig sett något liknande, specellt inte monterat i en 9000.

Talladega återfinns endast för svensk marknad.

Samma modell, fast med liten vinge heter turbo sport för tyskland.

Angående philips radion & CD’n, så får du ett klipp från youtube här:

http://www.youtube.com/watch?v=cRXxTCIp2_c
          Tita speciellt vid 2,30min in i videon.

Radiokombinationen återfinns även i ”Form & funktion” katalog tryckt 1988, för
          modellår 89. Där finns även en utförlig beskrivning av ”saab 9000 audio system”

maj 30, 2009 kl. 08:10 #140744

Skoj med allt Talladega snack! Min rivs som bäst ner i atomer nu, men mitt i allt hittades original bandaren, i flyttstädningen hos min bror (förre ägaren som sagts tidigare). Den ligger i garaget, men jag kan ta ett foto å lägga ut. Det står så fint ”9000 Audio System” på sargen 🙂
            Nä, ut å köra V4:a nu!

maj 30, 2009 kl. 08:28 #140745
              Daniel Eliasson wrote:
              Stämmer exakt rodder

Hade inte tänkt i de banorna innan, men helt plötsligt så framstår det som fullkomligt självklart.
              GOTT! Då kan vi nog anse ämnet med Audio System utagerat… för nu 😉

Daniel Eliasson wrote:

Som ni kanske sett/vet så har jag på bild hittat en katalog för Talladega från något annat land. Bilen på bilden, tagen snett bakifrån, är inte svart….. Tyvärr har jag bara den bilden (framsidan på broschyren) och vet inte från vilket land den kommer.
              Har på en finsk annonssida hittat en 9000 som skulle kunna förklaras som en röd Talladega med svarta Talladegastripes. Antagligen ett hemmabygge, och tyvärr kunde jag inte tyda ett ord i annonsen.
              Det som tyder på hemmabygge är att om man jämför med ”Carlsson” som får anses vara UK-marknadens motsvarighet till Talladega (och Aero) så verkar det som de röda bilarna inte fick stripes. Carlsson kunde, om jag förstått rätt beställas i svart, rött och vitt. De svarta hade stripes, men med Carlsson istället för Talladega. De röda jag sett har aldrig haft stripes, och den enda vita jag vet att jag sett hade stripes….. Med detta i bakhuvudet så tror jag inte riktigt på den röda finska med svarta stripes.

Skulle som sagt vara skoj att veta hur modellerna benämndes på de olika marknaderna och på vilka marknader Talladega fanns.

maj 30, 2009 kl. 08:29 #140746
                Per-Erik wrote:
                Skoj med allt Talladega snack! Min rivs som bäst ner i atomer nu, men mitt i allt hittades original bandaren, i flyttstädningen hos min bror (förre ägaren som sagts tidigare). Den ligger i garaget, men jag kan ta ett foto å lägga ut. Det står så fint ”9000 Audio System” på sargen 🙂
                Nä, ut å köra V4:a nu!

O du vet att jag följer dina framsteg 😉
                MYCKET roligt att du hittade bandaren, speciellt då baslådan satt kvar i din bil.

maj 30, 2009 kl. 08:47 #140747
                  Rodder76 wrote:
                  Daniel Eliasson wrote:
                  Stämmer exakt rodder

Hade inte tänkt i de banorna innan, men helt plötsligt så framstår det som fullkomligt självklart.
                  GOTT! Då kan vi nog anse ämnet med Audio System utagerat… för nu 😉

Daniel Eliasson wrote:

Som ni kanske sett/vet så har jag på bild hittat en katalog för Talladega från något annat land. Bilen på bilden, tagen snett bakifrån, är inte svart….. Tyvärr har jag bara den bilden (framsidan på broschyren) och vet inte från vilket land den kommer.
                  Har på en finsk annonssida hittat en 9000 som skulle kunna förklaras som en röd Talladega med svarta Talladegastripes. Antagligen ett hemmabygge, och tyvärr kunde jag inte tyda ett ord i annonsen.
                  Det som tyder på hemmabygge är att om man jämför med ”Carlsson” som får anses vara UK-marknadens motsvarighet till Talladega (och Aero) så verkar det som de röda bilarna inte fick stripes. Carlsson kunde, om jag förstått rätt beställas i svart, rött och vitt. De svarta hade stripes, men med Carlsson istället för Talladega. De röda jag sett har aldrig haft stripes, och den enda vita jag vet att jag sett hade stripes….. Med detta i bakhuvudet så tror jag inte riktigt på den röda finska med svarta stripes.

Skulle som sagt vara skoj att veta hur modellerna benämndes på de olika marknaderna och på vilka marknader Talladega fanns.

Om jag inte minns helt fel, så hade talladega i Talladegaröd kulör svarta stripes.
                  Minns att jag sett detta för längesedan, då bilarna var nya.

maj 30, 2009 kl. 09:44 #140751
                    Daniel Eliasson wrote:
                    Om jag inte minns helt fel, så hade talladega i Talladegaröd kulör svarta stripes.
                    Minns att jag sett detta för längesedan, då bilarna var nya.

Detta skulle ju i så fall vara et stort genombrott i de olikfärgade Talladegorna om något sådant kunde bevisas.
                    Jag betvivlar dock om så vore då ingen av de röda, den vita eller blå jag sett haft talladegastripes alls. Dessutom verkar dessa bilar ha kromade grillar, något som vissa ägare justerat i efterhand. Ibland till färgmatchad och ibland till svart/mattsvart.

maj 30, 2009 kl. 09:58 #140753

Sommaren 1990 hade vi en Saab 9000 sport på semestern till holland.
                      Bilen var saabägd & gick som provbil.

Den var identisk med Talladegan men hade den lilla lackade vingen.
                      Grillen var dock standard i chrome. effekten i motorn var den samma.
                      Buffalo special DVS läder med mockainlägg, all el, 9000 audio system, mm mm
                      Bilen var svart & jag tror mig veta att alla även alla turbo sport antingen var röda eller svarta.

Det fanns två typer av ”platta” vingar(spoiler): dels den som var standard på Turbo, samt att det fanns en med snarlig design, men var delvis lackerad i bilens kulör.
                      Denna spoiler har en delningslinje i bakkant.

Den sistnämda är mycket lik den som sitter på CS modellen.

Denna lackerbara vingen satt på turbosport till kontinenten, samt turbo S till US/CA.

Det jag nu pratat om gäller modellår 90

maj 30, 2009 kl. 10:11 #140754

Förövrigt, så var jag på SASCA finalen i billjud 1993 & där deltog Clarion med tre saabar.
                        Varav den ena är den talladegan man tidigare använt.

Man döper projektet till SAAB ICHIBAN. Tror det betyder ”nummer 1” eller ”bäst/snabbast”

Jag har en folder som beskriver saaben, men saknar scanner.

På motorhuven var det ett stort japanskt tecken.

Ska se om jag inte kan få detta inscannat.

Denna bil vann vann proffs klassen överlägset & Saab fick fin marknadsföring påköpet.

maj 30, 2009 kl. 10:17 #140755

kommer du till saabensdagar?

Bor ju själv i Trollhättan

maj 30, 2009 kl. 13:37 #140759

Hej Rodder! Du har hela repotaget i ditt PM. /Magnus

maj 30, 2009 kl. 15:08 #140760

Dagens hjälte ”saabfjollen” :worshippy:
                              Tyvärr verkar inte bilen leva längre. Transportstrelsen hittar inget på reg.nummret

Daniel:
                              Tack för all redgörelse! Hoppas att duhittar en scanner och scannar allt material ”av intresse”.

maj 30, 2009 kl. 15:19 #140761

Intressant tråd! Försöker ju själv få ihop 2 kompletta CC audio system. Saknar bara bakre steget & ett galler bak… Minns även jag att jag sett en bild på en vit talladega med röda sripes.

/Filip

maj 30, 2009 kl. 18:58 #140766
                                  saabfjollen wrote:
                                  Hej Rodder! Du har hela repotaget i ditt PM. /Magnus

Varför inte lägga ut det här?

Jag är intresserad av repotaget iallafall. snälla.

Visar 15 inlägg - 151 till 165 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.