Snack om 9000 Talladega
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 23, 2010 kl. 22:36 #161613
Hej, det verkar har varit premiär för 9000 CD Carlsson, 900 Carlsson 1988 i Storbritanien.
Hittade en sida med lite smågott.
http://www.saabcentral.com/features/9000_index.php
Samt ett tidningsklipp där man lovordar Saaben.
Vid sidan en test av Jaguar XJR-S, pris 1988 £45000.
CDn bara runt £25500
http://www.ashill.org/saab/brochures/what%20car%201.jpg
Kunde inte lägga in den eftersom den var för stor och jag ville inte pula med att förminska den.Tjena! Ser att 9000 kunnandet här verkar vara på topp. Jag har en M86 Turbo med nåt tidigt Airflowpaket. Jag är lite nyfiken på när Saab sålde det här spoilerpaketet. Det var iaf väldigt länge sen jag såg nån 9000 med det här paketet tillsalu. Har ni nån koll på om det är ovanligt nu. Det verkar iaf samla skit på alla möjliga ställen så rosten borde gilla det här paketet.
Bilder
http://www.garaget.org/?car=42
Hej Niklas.
Frågan rör ju inte Talladega, som denna tråd handlar om, men vi kan ta det ändå, och knyta ihop det med Talladega.Det som sitter på din bil är det klassiska Airflow-paketet. Saab original såklart. Detta plastpaket får man nog anse som ovanligt. Det var egentligen relativt ovanligt med kjolpaket från Saab/till Saab i alla avseenden. Det är framförallt på de modeller som hade det originalmonterat man ser kjolpaketen.
För att binda samman din fråga till Talladegatråden, så är det visa komponenter av detta plastpaket som användes till Talladega 1988 (front och bakkjol)
Bridgespoilern som du har på din bil, vill jag dock minnas är ett påfund som kom i samband med att Talladega fick sitt egna unika kjolpaket 1989.Hej Rodder76.
Eftersom du själv har utnämt dig till Talladega/Aero EXPERT,så är jag väldigt nyfiken på vilken bakgrund du har ,och varifrån du fått alla uppgifter som du skriver/kommenterar,
Hur många 9000 Aero/Talladega äger du ? eller har ägt
Har du jobbat på Saab i Thn eller kanske Nyköping.Det vore bra om vi som äger dessa bilar, som du predikar om,
vet att det finns substans i vad som skrivs i trådarna.Tacksam för svar.
Häls
Saab MoggeAhm, Rodder76 har ingen Talladega själv, vad jag vet, utan har lagt många timmar på efterforskningar, intervjuer, telefonsamtal osv – han har nog inte själv utnämnt sig till expert i frågan, utan det är nog mest så att eftersom han är en eldsjäl som tycker om att ”gräva”, och han är duktig på att hitta information, så låter vi honom göra det – han är även den förste att ändra sig om något bevisas fel… Bollande av ideer osv kan väl aldrig vara galet, eller?
Har du Saab Mogge något problem med något som sagts?
augusti 30, 2010 kl. 17:03 #161855varför ska det låta så otrevligt o misstänksamt mogge? har kanske missuppfattat det isåfall ber jag om ursäkt, men är ju flera som tycker det.
Tackar Rodder för allt arbete som du lägger ner på detta……Hejsan Saab-Mogge.
Jag blir allt lite förbryllad över ditt inlägg. Har jag sagt något olämpligt? Det känns som ”ett påhopp”. Den diskussionen kan vi i så fall ta via PM för att hålla tråden ren. Men jag ska självklart svara på dina frågor här, så även andra får ta del utav svaren, om det finns fler med samma funderingar.Jag heter David och är född 1976. Härstammar från Linköping, och har efter några år i Luleå återkommit till Linköping. Jag har aldrig jobbat på Saab, om vi bortser från prao-tiden när man var 14-15år, men det var på flyget (här i Linköping).
Om jag ska komma med en riktig skräll (för vissa) så har jag aldrig stått på ägarbeviset på en Saab. Trots detta så har jag tillryggalagt majoriteten av alla mil bakom ratten i en Saab (företrädelsevis 9000)Jag har aldrig ansett mig vara någon expert, aldrig utryckt att jag skulle vara någon expert och skulle inte i min vildaste fantasi utge mig för att vara en expert, så var detta kommer från förstår jag inte riktigt.
Jag hoppas verkligen att alla som har varit delaktiga i denna tråd eller som jag varit i kontakt med på annat sätt, tar åt sig och är glada för att vi tillsammans lyckats få fram så pass mycket information som vi fått. Detta är sannerligen inget ensamarbete och inte enskilt min förtjänst. Utan alla inlägg, frågor och svar, hade vi aldrig kunnat vara där vi är idag.
Min målsättning har hela tiden varit att få veta hur en Talladega sett ut från fabrik, och att hålla så mycket information som möjligt offentlig. Det visade sig betydligt svårare än jag först trodde, eftersom Talladegan förändrats mer än jag först trodde, och viss information om individer har jag fått hålla för mig själv eftersom ägarna har velat detta.Hela denna ”forskning” började med att jag började få ett sug efter en fin Talladega samtidigt som jag förbryllades lite över att Talladega fallit i skym undan för CC-Aero. Jag ansåg att många redan hade full koll på CC-Aero, och att Talladega behövde få sin upprättelse.
9000 Talladega bekom att bli en drömbil för mig 89-90, men jag har av någon anledning alltid köpt något annat att skruva på. Nu fick jag för mig att jag skulle försöka hitta en lämplig bil som jag skulle hålla koll på, för att sedan försöka köpa loss den dagen jag fick jobb (jag studerade när jag började med detta).När jag började leta efter en fin bil, eller åtminstonde skaplig bil, så började jag stöta på infomation som var generalliserande eller direkt felaktig, och vissa bilar jag stötte på stämde inte överens med hur en Talladega skulle vara (enligt min dåvarande föreställning). Det dök upp bilar i diverse färger, felaktig utrustning ”and you name it”. I många fall var det ägare som ansåg att tilläggsnamnet ”Talladega” var tufft och använde det som ”ögonbrynshöjare”.
Detta ”retade” mig, och jag ville hitta en äkta svart Talladega, så det lilla jobbet att finna en Talladega växte sig större och större. Jag började surfa dag och natt, satte mina studier på spel och snöade fullkomligt in på Talladega. Jag letade efter information i varenda vrå på internet. Extremt många timmar var fullkomligt fruktlösa, men några smådetaljer snappade jag upp, som jag sedan kunde arbeta vidare med.
I min desperassion efter information så började jag med en tråd, liknande denna, på STCS, som snabbt dog ut. Testade på Saab9000.se, men även den dog av klent intresse. Lite småsaker fick jag ut av dessa, men i stora drag fick jag fortsätta på egen hand. Rent principiellt så blev det bara fler och fler frågor, och färre och färre svar.
Jag fortsatte i min ensamhet och ett av mina större genombrott kom när jag fick ett register på ”alla” bilar registrerade med -TA från dåvarande Vägverket. Tyvärr innehöll inte detta register regnummer, färg eller annan rolig information. En kraftig generalisering så var det bara en massa chassinummer, årsmodell, registrerad ort samt modell. Under mitt tidigare sökande hade jag sparat alla bilder jag hittat på Talladegor, och nu kunde jag sortera in dem genom att kolla regnummer på bilder, leta upp chassinummer and so on. Det var nu som jag började få struktur på informationsbehandlingen. Innan var det svaga anteckningar, men nu var det lättare att sortera skillnader och likheter på de bilar jag hade bilder på. Jag började i större utsträckning maila till dem jag hitta bilder på (alla på Garaget.org som exempel), och jag mailade även en massa personer som felaktigt angivit att deras bil var en Talladega (då visste jag självklart inte att det var felaktigt). Informationen jag fick från olika ägare behandlades, skillnader uppstod, huvudet kliades, nya frågor mailades, bilder detaljstuderades, nya frågor uppstod…… Ja så där höll det på.Jag var sedan tidigare aktiv forumdeltagare här på Saabklubben, men upplevde intreset för modernare bilar än Saab 99 som klent eller obefintligt, men en dag kände jag att det var dags att göra ett försök med en Talladegatråd här (detta i samband med att Per-Erik lagt ut en bild på sin Talladega under ”våra bilar”. Något förvånad visade det sig att det var här intresset fanns, Talladegaägarna fanns, och massor med uppdämd kunskap fanns.
Nu började det bli svettigt att hinna behandla all information som kom in. Vad var sant, vad var falskt? Vad var fabriksoriginal, när ändrades detaljer och tusen andra småfrågor fick behandlas. Fortfarande med interiöra och exteriöra skillnader som primär nyfikenhet.
Under resan fick jag via andra entusiaster, lägga vantarna på ett uråldirigt register innehållande ca 180st regnummer på bilar registerade med -TA. En efter en kollades de mot Vägverkets hemsida och fördes in i det excelark jag fått från Vägverket. Nu hade jag möjlighet att sätta samman regnummer med chassinummer, registrerad ort, färg, däckstorlek och annan information som framkommer hos Transportstyrelsen.
Detta ”kompletta” register var en stor seger för mig, men samtidigt en besvikelse, när jag insåg hur många bilar som inte var svarta. Innerst inne hade jag bara accepterat svarta bilar innan, även om jag visste om att det fanns ett fåtal olikfärgade.När detta ”kompletta” register var i hamn så var möjliheterna maximala för att hålla koll på fordonen. Tyvärr kanske detta var början till ”slutet” på de dagliga arbetspassen att söka efter svar på alla frågor.
Nu låter det som jag slutat helt och hållet, men det är inte sant. Jag försöker fortfarande hålla koll och uppdatera med ojämna mellanrum, men tiden och orken är inte densamma, men än återstår en hel del frågor.Ja… på den vägen är det. Vi fick veta en jäkla massa om Talladega, mina studier gick åt helsike och jag äger fortfarande ingen Saab. Massor frågor är fortfarande obesvarade, men viktigast av allt. Många verkar ha fått upp ögonen för dessa bilar.
Så nä…. Någon expert tänker jag aldrig utge mig för att vara, men jag tänker leva i det fördolda med en tro om att jag väckte en del intresse för denna specialmodell. Och ALLA är fortfarande välkomna att höra av sig med frågor, svar och information.Är det svar nog Saab-Mogge?
Jag har bara en fråga, som du kan besvara via PM. På vilket sätt ”predikar” jag? Jag upplevde nämligen inte detta uttryck som något positivt.Min frågor var inte tänkt som nått påhopp på dig,utan av egen intresse.Och du behöver inte heller ta ”story of your life”
Jag är intresserad av vart/vem som är källan till dom olika uppgifter som du har i tråden T,e,x
1.Hur vet du att TA i regbeviset är = Talladega bil ?
2.Hur vet du att röda,vita,grå,blå bilar är Talladega ?Jag anser att jag har rätt att ifrågasätta en del uppgifter
i tråden, och detta utan att du skall ta det personligt.
Jag var själv verksam hos Saab 84-92 när dessa bilar var aktuella.No Hard Feelings
häls
Saab moggeSaab-Mogge:
Detta inlägg kanske blir lika ohövligt som jag upplevde ditt föregående.Alla som har minsta möjliga intresse av Talladega får självklart vara delaktig, men att ställa frågor med begrepp som självutnämnd expert (dessutom med stora bokstäver), och sedan ”predika”. Ja, då går du in med fel approach för att få trevliga svar.
Om du anser att det där var ”story of my life” så kan du läsa ditt inlägg igen. Du frågade efter den!Självfallet är det helt rätt att ifrågasätta informationen i denna tråd. Jag har en uppsjö frågor jag fortfarande vill ha svar på. Men som man lär barnen. Fråga snällt!
Åter till ämnet:
Om man lusläser tråden, så inser man att även jag ställer frågan om och om igen, hur man definierar en Talladega. Att -TA måste finnas var grundförutsättningen. När en massa olikfärgade dök upp var ingen mer besviken än jag. Det blev synnerligen besvärligt att hålla reda på allt när man dessutom skulle försöka få rätt på specifika ägare till specifika olikfärgade bilar, för att få in information. Samtidigt kunde jag inte annat än att acceptera dess existens. Bilarna hade -TA.
Senare framkom att det fanns ett fåtal -T bilar och att de som var svarta passade överens med Talladega till 100%. Men här fanns även ett antal olikfärgade bilar registrerade med -T.Så om man ska vara riktigt krass.
Vad definierar en Talladega?
Jag kan inte till 100% säga att alla svarta bilar är Talladegor, eftersom jag inte sett alla. Jag kan bara utgå från uppgifter från ägare och Transportstyrelsen.Hur vet jag att de olikfärgade är Talladegor?
Åter till: Vad definierar en Talladega?
Vad jag vet, som framkommit under min efterforskning, är att två stycken vita byggdes som Talladegor med stripes, till en framgångsrik industriperson. Sedan är det upp till var och en, att avgöra sanningshalten i alla inlägg och påståenden.Så eftersom vi ändå pratar ”Vad definierar en Talladega”.
Jag skulle tro, att det finns ett antal personer som inte accepterar andra än svarta. Om jag ska köpa en Talladega så är en svart enda alternativet (säg aldrig aldrig… 😉 )
Men under denna utgrävning, så kan jag inte förneka de olikfärgade bilarnas existens, och måste behandla dem. Om det gör dem till Talladegor tycks idag vara en individuell fråga. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.