Snack om 9000 Talladega

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 466 till 480 (av 672 totalt)
  • Författare

Nu finns den vita Talladegan med Automat till salu.
      Har pratat med ägaren o han kunde tänka sej att sälja den..

Har stått avställd sen 02 o den har rullat ca 17500.
      Utagen 1990-05-18
      Bilen e i fint skick.

Mvh uffe

juli 20, 2010 kl. 14:58 #160496

Viggenuffe:
        Det vore självklart skojigt om all tänkbar information om denna bil kom fram, gärna med bilder.
        Bilen må vara exakt som en Talladega, men inte är den väl reggad som en -T eller -TA?

juli 20, 2010 kl. 15:16 #160498
          Rodder76 wrote:
          Viggenuffe:
          Det vore självklart skojigt om all tänkbar information om denna bil kom fram, gärna med bilder.
          Bilen må vara exakt som en Talladega, men inte är den väl reggad som en -T eller -TA?

Hej.
          Det är samma bil som omnämns i detta inlägget: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=141914#Post141914

/Martin

Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

juli 20, 2010 kl. 16:33 #160500

Nej den e inte reggad som en Ta men ändå en Ta..
            enligt erik som äger den så e den inte påbyggd efter utan kommer så från fabriken..

Mvh uffe

juli 20, 2010 kl. 16:36 #160501

uffe har pmat dig ang säte.. ..funderar på om det inte fungerar
              mvh åke

juli 20, 2010 kl. 16:39 #160503

Jo, det är ju helt rätt att bilar kunde byggas som Talladega men i annan färg än svart, och då skulle de inte registreras som Talladega.
                Av någon konstig anledning så finns det ett överflöd bilar, registrerade som Talladega, men i annan färg än svart, så denna verkar på så sätt helt rätt.

Skulle vara skoj med mer information om bilen i allmänhet, och kanske en hint om prisbilden, även om jag antar att det inte är rätt för mig (men man kan ju hoppas 😉 )

augusti 1, 2010 kl. 18:30 #160868

Hej skulle bara infomera att OEA 262 har passerat 18500 mil och mår bra . Och tog sig till Trollhättan fram och tillbaka utan problem .Kul att få se fler Talladega i Trollhättan nu när det var SAAB festival . Bengt M

augusti 21, 2010 kl. 00:45 #161485

Hej,

jag har läst alla inläggen om ”Talladegan” och undrar om nån vet nåt om ”Carlsson” bilarna? Gör min hemläxa eftersom jag tänker köpa en ”klassiker”,fast det vet min hustru inte om än! Blir en trevlig överraskning,hoppas jag!

Jag har hittat en som jag kan tänka mig att införskaffa,ser helt klart ut att vara en Talladega men är det därför en Carlsson? Skiljer det nåt?Chassi nummret borde ju avslöja vad för bil det är! Fast det är ju inte heller helt klart har jag förstått.

Nån som vet hur många som gick på expert till Storbritannien? Var dom tillverkades? Vilka färger,vilka år?

Skriv en rad om vad du/ni vet!

augusti 21, 2010 kl. 05:05 #161486

Oj… nu börjar det bli riktigt knepigt. Vi har knappt koll på Talladgea, och nu ska vi börja arbeta med syskonet Carlson 😉

Namnet Carlsson har hur som helst använts fler år, och på fler modeller, så den är inte 100% jämförbar med Talladega. Vill minnas att man 1990 kunde få både og900 och 9000CD i Carlsson-utförande. Men om man väljer en 9000CC Carlsson 1990 så blir den väldigt lik den svenska Talladegan.

Det finns inscannade carlsson-kataloger någonstans på internet… kan se om jag återfinner dem.

augusti 21, 2010 kl. 22:35 #161515

ahem, då ska jag slänga in en granat och förstöra lite i resonemanget – min 90:a hade orginal, och har hela tiden haft ett ovalt/runt avgasrör, enkel utblås och ett ovalt/runt urtag i bakre kjolen, och alltså inte det dubbla som tycks vara vanligt på 88:or och 89:or – den du 😉

augusti 22, 2010 kl. 06:08 #161519
                          Saab-Mogge wrote:
                          nja nu är det så att Aero-91 har ett eget utformat
                          stötfångar/kjol pkt som ENDAST sitter på Aero -91:an.

Talladegan /turbosportens stötfångar/kjolpkt är ju samma som airflow satsen´s.

Stämmer inte riktigt, den främre stötfångarens luftintag är olika utformade på Airflow och Talladega – Airflow har två ”hål” med en vertikal avdelare i plast i mitten, Talladegan har ett stort intag med horisontella ribbor i aluminium… (diskussionen om detta har varit uppe i ”snack om Talladega” tråden) Kjolpaket-diskussion

augusti 22, 2010 kl. 07:49 #161522

Om man kollar i tillbehörskatalogen -91 så är airflow/sport pkt
                            art :nr 900105008 lika som Talladegan´s,Den stötfångare/front som du nämner ingick i s,k, stora airflow satsen.Talladegan hade ingen modell unik stötfångar/kjol sats.Den gick att köpa över disk och hete 900105008 där ingick allt även bridge spoiler och breddare.det enda modell unika med Talladegan var
                            Röda stripes och svart grill,förövrigt var den som en välutrustad 9000 turbo

augusti 22, 2010 kl. 07:51 #161523

Ojojoj… frågan är egentligen om sådant här snack inte ska lyftas över i Talladegatråden, eller lyfta in denna tråd i Projektforumet.

Kort och koncist:
                              1988 Airflow-front
                              1989 Talladegafront och sidokjolar
                              1990 Talladegafront och sidokjolar
                              1991 Aero-paket med egen front, sidokjolar och bakkjol.

Daniel:
                              Det med runda utblåset är en konstig historia, men om du läser Talladegasnacktråden igen så ser du att jag varit och rotat i detta ämne jag med. I sanningens namn så vet jag bara en Talladega 1990 med dubbelutblås. De andra 90:or har det runda hålet som även du har.

augusti 22, 2010 kl. 08:00 #161525

Jag kastar ut en fråga – För ungefär ett år sedan var det under några veckor en ”TommybANAna” eller så aktiv i denna tråden, med info om chassienummer mm. på Talladegaor från 1990, och det kastades runt diverse information om vad som var ”äkta” eller ”falska” Talladegor – vad blev av detta?

augusti 22, 2010 kl. 08:04 #161526
                                  Saab-Mogge wrote:
                                  Om man kollar i tillbehörskatalogen -91 så är airflow/sport pkt
                                  art :nr 900105008 lika som Talladegan´s,Den stötfångare/front som du nämner ingick i s,k, stora airflow satsen.Talladegan hade ingen modell unik stötfångar/kjol sats.Den gick att köpa över disk och hete 900105008 där ingick allt även bridge spoiler och breddare.det enda modell unika med Talladegan var
                                  Röda stripes och svart grill,förövrigt var den som en välutrustad 9000 turbo

Mina kjolar är märkta med nummer 8662660 resp. 8662702…

Visar 15 inlägg - 466 till 480 (av 672 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.