Snack om 9000 Talladega
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Snack om 9000 Talladega
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Jag har mina tankar om vad som är och inte är Talladega.
Hur såg en Talladega ut i försäljningsmaterial m,m jo de var svarta.
Således skall en Talladega vara svart, svårare än så är det inte. Sedan om det skall stå TA i regget eller inte, det är förmodligen en fråga som ingen kommer kunna garantera till 100 % vad det skall stå.
Vissa har T och det är enligt mig pga platsbrist när de har fått in T 16 i typbeteckningen.Vi kan gissa att just TA är det som fick plats och inte hela raden Talladega.
Detta är min Talla SAAB 9000 CD55L SR TA och detta SAAB 9000 AERO CD55M-SR är en av mina aerosar fron -91.
Skulle TA stått före CD55L som Aeron har, så har det kunde gjort klart för oss och då haft utrymme för hela Talladega. Och att få rätt där beror mycket på dagsformen hos de som reggar.Dessa tre är samma typ av bil.
SAAB 9000 AERO CX65R-SR
SAAB 9000 AERO 2,3T/225
SAAB 9000 2,3TDet är tre st scarabegröna Aerosar -96, den sista har ej sollucka, men ändå så olika hos transportmyndigheten.
Får man sedan över till min Viggen. Den har nummerplåtar som är tryckta 981221 och första dagen i trafik är 000324. Detta pga att det är Saabs fotobil. Jag gissar att sådant som denna hittar man inte hos BMW, Audi m,m men hos en liten verkstad som Saab. Dock gissar jag att dessa konstigheter är ett avslutat kapitel hos Saab.
Om man tar Viggen som tex, den kunde du inte beställa hos Saab ÅF som modell -01. Känner till en som ville göra det. Men vad hittar du idag ute på marknaden. Jo både -01 och -02:or. Det finns ett gäng Viggen -02:or som är USA specade och kvar i Sverige
Återgår vi till Talladega så går det inte heller att söka på vilka som har 185 hk i regget, hur många vanliga fick inte detta program installerat?
Om man fick tag på alla tänkbara Tallor som inte är svarta och den första ägaren, jag gissar att då kommer det klarna något. Och det är typ Cavali Björkman som promt vill ha en vit, någon fotobil, några sk exportbilar som blev kvar, någon som har Tallapakete som tillbehör, några promotionbilar, någon testbil.
Enligt tidigare tråd om Tallor, så skall mitt exemplar vara lackad svart som vanlig turbo, sedan tagen till Nyköping och blivit Talladega specad, vilket för mig skapar alla möjligheter till att bli konstiga saker.
Under den tid som Tallor tillverkades och fram till början på 2000 talet så hade Saab sk ”tjänstebilar” som ej var sålda via ÅF utan tagna från linan, dessa bilar skulle inte säljas på den öppna marknaden utan kördes till sk krockbanan för demontering. Jag är helt övertygad över att det finns bilar som skulle dit men klarade sig från att bli demonterad. En gammal bekant har just en röd Talladegautrustad bil som var testbil, dock minns jag inte reggnumret för att verifiera vad den kallas i regget.
Konklusionen är för mig är att Tallor skall vara svarta enligt marknadsföringen men det finns många avarter som är specade rätt men fel färg.
Blev riktigt med ordbajs detta
Till Saab-Mogge
Det är väldigt trevligt att läsa Rodders, med flera, initierade inlägg i tråden. Som ganska nybliven Saab-entusiast är det glädjande att någon vill lägga ner sådant jobb och dela med sig av kunskapen.
Om du själv har jobbat med bilarna ifråga – varför inte tillföra tråden kunskap du har istf att ifrågasätta kunskapen hos de som bidrar.
Att fråga var informationen kommer ifrån är en sak men att ifrågasätta med den attityd du visar i skrift är bara tråkigt och för inte kunskapen om Talladega framåt.
/N
Niclas wrote:Att fråga var informationen kommer ifrån är en sak men att ifrågasätta med den attityd du visar i skrift är bara tråkigt och för inte kunskapen om Talladega framåt./N
Nu har jag letat efter ett inlägg från Rodder76 vs Mogge, och där snäste Rodder76 av Mogge ganska duktigt, hittar som sagt inte det igen pga det förmodligen är raderat.
Där hade Rodder76 lite för överlägsen attityd.
Och frågan är/var vad har Roder76 för bakgrund och den frågans svar finns här ovan.//MH
cabmange wrote:Nu har jag letat efter ett inlägg från Rodder76 vs Mogge, och där snäste Rodder76 av Mogge ganska duktigt, hittar som sagt inte det igen pga det förmodligen är raderat.
Där hade Rodder76 lite för överlägsen attityd.
Och frågan är/var vad har Roder76 för bakgrund och den frågans svar finns här ovan.//MH
Avsnäsningar är alltid tråkigt att läsa. Inget sänker hjälpa-till-viljan och stämning som det.
Men så som Mogge uttryckt sig i senaste ”vem-är-du-och-varför-ska-vi-tro-på-dig?”-inlägg tycker jag han har bädddat för det.Tack övriga för mycket intressant tråd.
/N
Kul att bli ”strykpojke” bara för att man vill ha fram fakta,
källangivelser,
Och skall vi snacka attityd så har jag vid flera tillfällen blivit avspisad,men tydligen så raderas dom inläggen.Men jag bryr mig inte längre, alla som har en 9000 med spoilerpkt kan ju få tro att de har en Talladega, för på detta forum finns det många Wannebe`s
Vi som är samlare vet ju iallafall vad som gäller.
Är det nån mer som tycker att jag har tråkig attityd så är ni välkommna att ringa 070-6960936
Häls MorganOavsett vem som har anledning att känna/visa attityder och/eller medvetet/omedvetet missförstå rent historiskt sett här (vilket är en diskussion jag mer än gärna håller mig utanför), så har Morgan lyft fram en viktig aspekt: Källdata.
Jag har till och från följt denna tråd i delar och stycken för jag drömmer även jag om att äga en svart stripad 9000 Talladega någon gång, även om det inte känns realiserbart just i detta nu med praktiska möjligheter.
När jag väl hittar en sådan vill jag känna mig tillräckligt säker på att jag köper rätt sak, så inte någon hugger mig i ryggen med något fel i någon beteckning. Finns det mer att tillföra detta ämne i form av att verifiera källdata, så känns det bra om vi kan göra det på ett sätt vi alla är nöjda med, eller hur?Inte för att jag vill dra några paralleller med tveksam koppling, men ett ganska känt exempel för oss alla där tveksamma källdata framfördes utan att det verifierades slutade med att man invaderade Irak igen… 😮
Låt oss återgå till trådens kärna: 9000 Talladega
Tilläggas bör att jag tycker alla bidrar bra till den här tråden, tack för infoutbytet! :worshippy:
Saab-Mogge wrote:Kul att bli ”strykpojke” bara för att man vill ha fram fakta,
källangivelser,
Och skall vi snacka attityd så har jag vid flera tillfällen blivit avspisad,men tydligen så raderas dom inläggen.Men jag bryr mig inte längre, alla som har en 9000 med spoilerpkt kan ju få tro att de har en Talladega, för på detta forum finns det många Wannebe`s
Vi som är samlare vet ju iallafall vad som gäller.
Är det nån mer som tycker att jag har tråkig attityd så är ni välkommna att ringa 070-6960936
Häls MorganHej.
Jag tänker inte ge mig in i er ”min pappa har….”-lek utan undrar bara varför du inte ställer din fråga eller ditt påstående rakt ut? Som jag läser nu anser inte du att alla -TA registrerade bilar är Talladegas? Rätt eller fel? Du verkar veta vad ändelsen -TA står för, så varför inte berätta? Tråden är ju till för att få fram uppgifter om just Talladega, så varför inte berätta?Mvh Martin
Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.
Bovy wrote:Hej.
Jag tänker inte ge mig in i er ”min pappa har….”-lek utan undrar bara varför du inte ställer din fråga eller ditt påstående rakt ut? Som jag läser nu anser inte du att alla -TA registrerade bilar är Talladegas? Rätt eller fel? Du verkar veta vad ändelsen -TA står för, så varför inte berätta? Tråden är ju till för att få fram uppgifter om just Talladega, så varför inte berätta?Mvh Martin
Håller med – om du eller någon annan har relevant information, presentera då den, utan antydningar om att någon försöker dölja/missleda osv… Vi är intresserade av relevant och riktig information, och helst då presenterad på ett vänligt och tillmötelsegående sätt, utan pajkastning och pinka-längst tävlingar…
Ok. Here we go again.
Saab-Mogge. Jag säger inte att det är fel att ifrågasätta, eller att kritiskt granska källdata. Jag reagerade bara på hur du uttryckte dig i ”första-inlägget”. Du vet likaväl som jag, att jag aldrig uttrykt att jag skulle vara någon expert, och i synnerhet inte på Aero som jag har dålig egen koll på.
Har man följt tråden från start, och läst alla inlägg, så vet man att det inte finns någon vettig källdata. Allt är baserat på indicier ,berättelser och bilder.
Jag vet ”ingenting” om Talladega från början, och de trådar jag försökt bedriva har primärt varit för att jag skulle lära mig mer om de visuella skillnadera mellan årsmodellerna. Jag har valt att hålla så mycket som möjligt offentligt, eftersom jag reagerat på att det i vissa andra fall finns massor kunskap, som hemlighålls, och som bara delas med riktigt initierade människor. Jag ogillar detta, och vill sprida ”kunskapen” så gott det går.
Men allt är uppbyggt på det det som jag själv kan finna, och vad andra kan berätta.Om du Saab-Mogge har kunskap att dela med dig av, så tror jag att vi är många som blir överlyckliga över att få in ”ny information”.
Problemet för mig, när jag analyserat, är att jag hela tiden varit tvungen att själv överväga trovärdigheten i uttalanden. Många frågor jag haft, har blivit obesvarade, eftersom jag inte vetat på vilken fot man ska stå.
Som exempel så finns det flera personer som frågat ”hur många Talladega finns det”, och jag kan inte redogöra för det entydigt, vilket många retat upp sig på. Jag sitter och säger att jag har register, men kan inte redogöra för vad jag har. Anledningen är att jag inte vet om alla bilar registrerade med -TA är Talladega eller inte. Så jag brukar försöka redogöra för hur många -TA som är svarta och hur många -TA det är totalt i registret.Tyvärr kan jag inte heller svara med säkerhet på varifrån jag fick veta att en Talladega skulle vara registrerad med -TA. Det enda jag kan säga är att det inte är via Saab, eftersom kontakten med dem varit liten… speciellt i början av detta ”forskningsprojekt”.
En hypotes är att jag först fått en ledtråd via något forum (antagligen STCS), som jag sedan försökt få verifierat. På ett eller annat sätt har jag upplevt det verifierat, och när en efter en Talladega dyker upp, och stämmer in på -TA, så har jag istället blivit övertygad. Problemen med trovärdigheten i detta är alla olikfärgade bilar, och ni ska inte tro annat än att även jag är skeptisk till att så många ickesvarta bilar finns registrerade med -TA.
Tittar man i registret så finns det även en del bilar som har lite ”lustiga” fordonsbeteckningar. Det är uppenbart att den mänskliga faktorn är inblandad, och det gör självklart att det kan slinka in bilar som inte är Talladegas, precis som det kan finnas Talladegas som inte ligger i -TA eller -T registrena (precis som Cabmange påtalade med några andra modeller som exempel).Vad min trovärdighet är, är för mig irrelevant. 90% av all ”fakta” jag gett, kan du härleda till denna tråd, och själv följa mina fotspår hur jag lagt ihop ett plus ett. Ibland har jag ifrågasatts, och jag är inte den som envist tänker hävda att jag har rätt, men jag lägger över en del bevisbörda till den som ifrågasätter, ty jag har kommit till en slutsats med hjälp av den informationen jag kunnat behandla.
Så Saab-Mogge. Låt oss gräva ner stridsyxan och istället samarbeta för en mer komplett historik runt Talladega.
En sak till.
Jag är nyfiken på vad Cabmange hade upplevt som att jag snäst av Saab-Mogge. Jag är såhär i efterhand inte medveten om att detta skett, och skulle gärna läsa för att försöka dra mig till minnes varför jag gjort detta.Det föregick för ett antal månader sedan en diskussion som spårade lite lätt, den rensades och de som jag ansåg behövde på ett pekfinger på näsan fick det då. Så vitt jag kommer ihåg var det egentligen ganska lindrigt men vår policy är att stävja sådant och rensa inlägg. Det försvann då inlägg av flera användare.
Jag tycker därmed att vi kan lämna det därhän och fortsätta fokusera på Talladega istället. Det gör ni ju rätt bra allihopa! 🙂
// Emil i egenskap av moderator
Hej, jag satt precis och läste lite Saabkataloger och tittar ni i Bytesguiden Saab 1984-1988 så ser ni på sista sidan, längst ner.
Citat – ”9000 Talladega levereras endast svartlackerad med mörkgrå läderklädsel ”Buffalo”” slut citat.
Detta gäller iaf 1988….
Mvh Lars, (som ännu inte har sett ljuset och inhandlat en 9000)
Lars M wrote:Hej, jag satt precis och läste lite Saabkataloger och tittar ni i Bytesguiden Saab 1984-1988 så ser ni på sista sidan, längst ner.Citat – ”9000 Talladega levereras endast svartlackerad med mörkgrå läderklädsel ”Buffalo”” slut citat.
Detta gäller iaf 1988….
Mvh Lars, (som ännu inte har sett ljuset och inhandlat en 9000)
Jag tror inte detta är riktigt hela sanningen. Man kanske möjligen kan kalla det för den ”officiella sanningen” 🙂
I slutet av 80-talet och i början av 90-talet verkar Saab ha släppt ut ganska många bilar som inte finns officiellt i modellprogrammet. Tänker inte bara på Talladega utan det gäller även andra modeller som t.ex. Aero där det finns bastarder med fel utrustning etc
Jag är övertygad att med rätt kontakter gick det ordna t.ex. en röd eller vit Talladega etc.Sannolikt är många av dessa bastarder gamla provbilar som sålts via anställda när de gjort sitt som provbilar. Jag har två ”aerobastarder” stående på gården, båda med ”fel” utrustning.. En sak dom har gemensamt är att Saab ägt bilarna de första 2-3åren
september 2, 2010 kl. 05:57 #161964Samma här. Min 1990 9000 Talladega är ”Talladegaröd”.
Saab beställde bilen själva & hade den i ungefär ett år som demo/visningsbil innan den såldes för 330.000:- över disk 1991 hos återförsäljare i Ystad.Det är ju inte helt otroligt att någon som tillverkar bilar och vill sälja dom kan sätta ihop den produkt som köparen vill ha utan att följa ”bibeln” slaviskt. Detta är ju inget nytt om vi tittar på Saabs äldre modeller. Skulle Ferrari tveka om någon skulle vilja ha lila läderklädsel i sin nya bil?
Kan det vara så att man började 1988 med svarta bilar och att de som finns som variantioner är efterföljande år?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.