Forum › Modellspecifika forum › Sonett › Sonett-vxllåda?
- Detta ämne har 27 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-13 07:57 av .
- FörfattareInlägg
- 10 mars, 2008 kl. 15:06 #17596
emul
ModeratorJag skulle fått med en extra motor och växellåda när jag plockade hem mina två från USA, men så blev det inte. Har inte orkat ta itu med att sälja paketet, men nu är det dags. Pratade med säljaren (alltså han jag köpte bilarna av) och fick lite kort. Han har fått för sig att paketet kommer från en annan Sonett. Då vore jag ju dum om jag inte bad honom demontera lådan och skicka de intressanta bitarna till mig.. För det sitter väl en annan slutväxel i Sonettlådorna?
Frågan är, kan man utan att demontera den komma fram till det via idnummer?
På korten på lådan ser man följande nummer;
708061 uppe på lådan, 708115 på vänster gavel och sen står det 800_109precis vid vä drivaxel.
Någon som kan hjälpa till?
10 mars, 2008 kl. 15:36 #119175fuling
DeltagareDet ända som skilger är slutväxen.
Sonett=9:42
std 95/96=8:3910 mars, 2008 kl. 15:54 #119177mats jonsson
DeltagareDet enda säkra sättet att ta reda på vilken slutväxel som sitter i en lösmonterad låda är i princip att demontera kopplingshuset och läsa av siffrorna på kronhjulet. Är kronhjulet och pinjongen i fint skick är de värda att ta rätt på, finns det skador är det tveksamt om det är värt fraktkostnaden.
10 mars, 2008 kl. 16:46 #119181emul
ModeratorSå numren säger inget egentligen? Tack för infon så långt!
Då är frågan bara om jag ska bemöda mig om att be honom skruva isär lådan och plocka ur grejerna.. Hum.
10 mars, 2008 kl. 18:22 #119184mats jonsson
DeltagareNej. Nuffrorna säger ingenting. Växellådsnumret sitter på kopplingskåpan och den kan vara utbytt. Det kan sitta precis vad som helst i din växellåda. Good Luck man…
10 mars, 2008 kl. 23:28 #119202emul
ModeratorIngenting? Illa! Får helt enkelt bli att öva sin övertalningsförmåga och se om man kan få honom att demontera den.. Jag har suttit å letat lite på forumet, men inte lyckats besvara min egen fråga.
Så, hur identifierar man kronhjulet & pinjongen? Vore bra om jag kan förklara det när jag ber den stackars amerikanen öppna lådan.. =)
Har fått lite mer bilder nu, hade bara kort på numren innan. Urk. Inte för att jag hade tänkt ta hem den, men stackars motor.. :crying:
11 mars, 2008 kl. 06:32 #119204mats jonsson
DeltagareAlltså: Slutväxeln sitter i växellådan. Växellådsnumret sitter på kopplingskåpan. Men även om det är originalkåpan kan så behöver det inte vara originallådan som den är monterad på. Och slutväxeln kan vara utbytt. För att avgöra om det är den ursprungliga kopplingskåpan måste du ha tillgång till original växellådsnummer och till detta behöver du bilens vagnkort från fabriken i Arlöv.
11 mars, 2008 kl. 07:01 #119206stefan
Deltagareom det nu skulle vara en sonettlåda då, är den slutväxeln så svår att hitta i sverige att det motiverar frakten av det hem hit? Kanske lika enkelt att leta reda på en slutväxel i sverige och köpa den för 2000 istället för att betala frakt……….
11 mars, 2008 kl. 10:45 #119212fuling
DeltagareSonett slutväxlar växer inte på trän.
Är slutväxen frisk är det helt klart värt att betala 2000kr, om nu frakten kostar detta.11 mars, 2008 kl. 11:27 #119214emul
ModeratorJaja, jag förstår såklart att den sitter i lådan och att lådan måste isär. Ska som sagt försöka övertala. Lådorna i mina bilar ska vara original, vi får hoppas det är så. Det murkiga paketet på bilden är lite osäkert om den kommer från en Sonett eller en 96:a, min förhoppning är Sonett, sannolikheten säger väl 96:a har jag en känsla av.. Vore dumt att ge bort en Sonettslutväxel om det är det som sitter i..
Ang frakt så kostar det definitivt inte så mycket som 2000 att skicka lite lösa prylar, däremot hela lådan kan bli lite dyrt. Alltså – jag ska be honom plocka isär lådan!
11 mars, 2008 kl. 11:45 #119216sabbe
DeltagareDen lådan som är på bilden ser ut att vara den gamla släta lådan före 1969. Jag skulle inte tro att den har någon sonettslutväxel.
Hur gammal är sonetten som den kommer ifrån?
Denna låda kan möjligen ha suttit i en II:a.
III:an har en annan växelförare som ansluts på högersidan på locket.Sabbe
11 mars, 2008 kl. 16:20 #119224fuling
DeltagareSonett V4 67-68 skall ha släta hus och 9:42.
Hmm hur det är med 69orna är en bra fråga.Mellan 67-69 finns det 3st olika växellådshus.
2st slät och 1 ribbat.Tittar han i reservdelslistan på husen blir man konfus.
ett hus i V4 och III
ett hus i III
ett hus i V4Men samma hus som sitter i III sitter även i II(2T)
Det TROR jag är fel.Borde vara ett hus som sitter i II och V4 (slätt)
Sen V4 (slätt)
sen kanske V4 69 och III (ribbat)
Ca ca ca ca halva 68 bytte man huvudaxel och splinses på drivknutarna, därav 2st släta hus.Tittar man sen på gaven i stället finns det 2st varinater.
En för släta och en för ribbade lådor.
Reservdelslistan säger.
En gavel för V4(II) och en för III
Detta talar för att 69an har slät låda.11 mars, 2008 kl. 17:29 #119226lelle f
DeltagareEn liten tanke bara ???? Oljelocket sitter vänsterbak , var inte detta vanligare på Sonetten ????? Mina 96 har haft det på höger fram , vet att man kan sätta kåporna hursomhelst . Men en lite fingervisning kanske ???
11 mars, 2008 kl. 17:38 #119227mellow yellow
Deltagare11 mars, 2008 kl. 17:43 #119228emul
ModeratorIntressant tanke.. =) Allt som hjälper är välkommet.
Det står på förgasaren (fomoco)
11623
233
..och ett par siffror jag inte kan läsa, 2xx nånting. Kan man dra någon slutsats från det? Vilken förknasare det är -> vilka den suttit i åtminstone om den är original på paketet?EDIT:
För skojs skull är här ett kort på Grodan gröns drivpaket också, Sonett III -73. (Ja Jonas, jag ska uppdatera projekttråden, snart.. :/ ) - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.