Svajande framhjul

Forum Övrigt Allmänt Svajande framhjul

Detta ämne innehåller 28 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-27 11:48.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15126

    anonymous
    Deltagare

    Hepp

    För en tid sedan så lämnade jag in min 95:a på verkstad för att få spindelhuset utbytt, det gick ju ganska bra men (numer kallad klåparen) mekanikern satte aldrig tillbaks saxpinnen som håller muttern på plats på änden av drivaxeln. Resultatet är ju ganska uppenbart, så nu har muttern skruvar ut sig en bra bit så att den är nästan jämn med drivaxeln. Detta får som resultat att mit framhjul är en smula vobblande och att jag emellanåt tappar bromsarna. Nu kör jag förståss inte med bilen längre men jag undrar om hur jag enklast kan åtgärda problemet. Kan jag helt sonika banka tillbaks navet/spindelhuset och dra åt muttern? Speciella hänsynstaganden eller tillvägagångssätt?

    Hjälp! Besiktning på andra sidan nyåret å jag tänkte väl ändå ta den dit och se vad de säger, man kan ju ha tur…

    #100145

    anonymous
    Deltagare

    Är det bara navet att banka in och dra åt? Hur håler man emot på bästa sätt. Texten i verkstadshandboken är ju nog så enkel men döljer kanske en dela av sanningen…

    #100146

    stefan
    Deltagare

    det är bara att prova att dra åt igen. Risken är bara att du skadat anliggningsytor och splines en aning men jag skulle prova med att dra åt igen. Själva navet sitter med splines och det sätter sig själv när du drar åt, man behöver inte slå nånting. Den enklaste är ju en mutterdragare, annars får du ha en medhjälpare som bromsar när du drar åt.

    #100147

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Kör i alla fall inte till Bilprovningen med ett ”löst” hjul. Då kanske du inte får köra där ifrån. Gör som Stefan skriver. Dra åt (BANKA INTE) och glöm nu inte saxpinnen!

    Varför byttes spindelhuset?

    /B

    #100148

    anonymous
    Deltagare

    Nä jag kör på sin höjd till GDSen 100 meter bort.

    Ok jag ska inte banka, hoppades på att få avreagera mig en smula.

    Spindelhuset byttes för att lagret var glappt, lättare att byta hela huset istf att fippla med att pressa lager. Trodde jag i alla fall.

    Vilken dimension är det på muttern? Jag har fixat saxpinne, faktiskt riktigt sur på den däringa mekanikern som inte hade vett att sätta dit en ny.

    #100149

    Martin Sigge
    Deltagare

    Vilken dimension är det på muttern? Jag har fixat saxpinne, faktiskt riktigt sur på den däringa mekanikern som inte hade vett att sätta dit en ny.

    Mät!

    Nyckelvidden = avståndet i mm mellan parallella ytor på sexkanten.

    #100150

    anonymous
    Deltagare

    Jo men det är som så att jag inte har ngt skjutmått, så jag har tumme-pekingrat till 32, 33, 34 eller möjligen 35 mm, eller är det tum här… Jag har inte alla hylsor (inga faktiskt) så det vore topp att veta!

    #100151

    Martin Sigge
    Deltagare

    Du kan väl ta med muttern till hylsaffären. Men ta inte bilen då…

    Eller gör ett avtryck på ett papper och mät med linjal eller Clas Ohlsonkatalogens baksida.

    #100152

    roger
    Deltagare

    33 mm

    #100153

    janneh
    Deltagare

    Alltså, vad 17, du ska väl inte behöva göra något av det där det ska väl mekanikern för skams skull göra gratis!!

    #100154

    anonymous
    Deltagare

    Tack för infon.

    Jo jag ska nog ta å ringa denna där meken, han får göra en brankårsutryckning å komma till mig eftersom jag aldrig skulle våga ta bilen dit. Men det var ett tag sen å jag vet inte om han bryr sig längre. Men jag ska ringa den illbattingen. Jag är lite undrande om bromsen har tagit stryk av detta och om SBP kommer att kunna mäta upp ojämn bromskraft, ja blir så sur, mer ju mer ja tänker på´t

    #100155

    fuling
    Deltagare

    Mutter har lite större nyckelvidd än 33 så jag brukar dra dessa med en 34 hylsa.
    1/2″ dragskaft är för klena.
    Måste ha ett 3/4″ dragskaft + ca 1m rör.
    Sen drar man så man får broms-spår i understället.
    Då sitter junket fast.

    Jag sätter en halv tunna skit på att mutter inte var dragen ordentligt från början. Hadde den varit det så är jag tämligen säker på att den inte lossnat även utan saxpinnen.
    Mao saxpinnen är bara en säkerhetsgrej för OOOOOOOOM mutterjä.. skulle lossan så skall det inte hända vad som nu hände.

    #100156

    anonymous
    Deltagare

    JAg misstänkte att det var på det sättet, saxpinnen i sig är ju lite väl klen att förlita sig på i ett så viktigt sammanhang. Så jag får väl helt enkelt skaffa mig en 34 mm (33 tycks vara klurigt att hitta ändå) och dra tills jag blir grön. Finns det någon risk att dra för hårt, tex om man tar hjälp av tryckluftsdragaren?

    #100157

    stefan w
    Deltagare

    33 mm är samma nyckelvidd som hjulbultarna på de flesta tunga lastbilar, om du känner nån lastbilsförare så fråga om du får låna hans hjulbultsverktyg. Då kan du dra utav he…te om du vill men lagom är bäst. Jag brukar dra muttern med hjulet olyft, lyft först och dra tills det är stumt, sänk sedan och dra slutgiltigt.

    Har jag fel metod så tillrättavisa gärna.

    #100158

    kalle .p
    Deltagare

    Hade själv detta problem i somras när jag körde sönder låssprinten.

    Bara att dra åt mutten igen och sätta dit en ny sprnt.

    Håller med bilen har väligt konstiga vägegenskaper när denna mutter inte är dragen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng