Svajande framhjul

Forum / Övrigt / Allmänt / Svajande framhjul

Forum / Övrigt / Allmänt / Svajande framhjul

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      november 19, 2006 at 20:52 #100159

      Låter som ett utmärkt tips och som det faller sig så råker jag faktiskt känna just en lastbilsförare så det får ju bli det. Då slipper jag ju dessutom köra till GDSn.

        november 19, 2006 at 20:59 #100160

        177 Nm åtdragningsmoment på muttern fram och 88 Nm på bakaxeln.

        /B


        Bengt Åkesson
        bengt@akesson-motorsport.se
        Facebook

          november 20, 2006 at 15:46 #100161

          Det finns faktiskt något som kallas garanti i detta landet. Om det var mindre än ett år sedan reparationen utfördes så är det bara att åka tillbaks till verkstaden och peka med hela handen så får dom fixa det inklusive eventualla skador som uppstått i samband med den dåliga reparationen.

            november 20, 2006 at 17:57 #100162

            Har aldrig hört talas om en verkstad som har ett års garanti på utfört jobb ??????

              november 20, 2006 at 18:14 #100163

              Saxar lite ur Konsumenttjänstlagen. Tre års garanti gäller om jobbet är beställt efter 1/4 2005 (tidigare två år). För övrigt kanske skandalpressen är intresserad av att rapportera om att det kan vara direkt livsfarligt att lämna bilen på verkstad… Att det jobb verkstaden gjorde inte utfördes fackmässigt lär ju stå utom diskussion.

              Lagen är i huvudsak tvingande, vilket betyder att hantverkaren inte får ge dig sämre avtalsvillkor än vad som står i lagen.

              Konsumenttjänstlagen gäller:

              1. arbete på lösa saker (till exempel reparation av bil eller tv)….

              Hantverkaren ska

              * utföra tjänsten fackmässigt, det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman…..

              Tjänsten är felaktig om

              * resultatet avviker från vad du har rätt att kräva av utförande och material, det vill säga om tjänsten inte är fackmässigt utförd…..

              Från och med den 1 april 2005 förlängs reklamationstiden från två till tre år. Den förlängda reklamationstiden gäller alltså tjänster som du beställer den 1 april eller senare. Har du avtalat om tjänsten före detta datum gäller fortfarande två års reklamationstid.

              Är tjänsten felaktig kan du

              * hålla inne betalningen som säkerhet för ditt krav,
              * kräva att felet rättas till utan kostnad för dig, om det inte medför orimlig kostnad eller olägenhet för hantverkaren…..

              http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?ArticleID=2580

              Cheers

                november 20, 2006 at 18:20 #100164

                Wow
                Undrar just hur många som lyckas driva igenom en reklamation gällande t.e.x. en reparation på en bil efter 2 år ?
                Tack för informationen iallafall
                Kan vara bra att veta i framtiden om man får problem.

                  november 20, 2006 at 19:07 #100165

                  Dra med måtta, Verktygets hävstång kan vara uppemot metern lång eftersom hjulbultarna verktyget är avsett för kan dras uppemot 800Nm. Det är lätt att ta i för hårt.

                    Anonym
                    november 26, 2006 at 13:22 #100166

                    Ja nu så har jag då dragit åt muttrixen med nämnda hjulbultsverktyg, det funkade sjukt bra. Saxpinne på plats. Men som jag befarade så har det blivit något vajsing med bromsen. Den ligger nu an på det aktuella hjulet och bromsvarningslampan lyser. Tror någon att detta kan komma att självjustera sig eller… Antagligen inte, va? På måndag ska jag ringa meken.

                    Tack för tipsen

                      november 26, 2006 at 15:48 #100167

                      Magronius:
                      Bromsvaringslampan tänds om bromspedalen gått långt ner EN gång och måste återställas manuelt.
                      Häv dig undre instrumetpanelen vid bromspedalen så ser du en kontakt med en stång på med en platta i ändan. Peta tillbaka den så kommer lampan slockna.

                      Att bromsarna ligger på har jag svårt att se att det skulle ha med den lösa centrummutter att göra.
                      Möliga felorsaker är.
                      1. Cylinder i oket är rostangripen
                      2. Stopp i bromsslangen, ganska vanligt fel.
                      Man känner det geomom att försöka trycka tillbaka cylider i oket. Går det SKI… seg så öppna luftskruven. Går det nu lätt att få tillbaka cylinder är det slangen som är kass.
                      Går cylinder fortfarnde SKI… trökt är det oken som är kast.

                        november 26, 2006 at 16:46 #100168

                        Magronius:
                        Bromsvaringslampan tänds om bromspedalen gått långt ner EN gång och måste återställas manuelt.
                        Häv dig undre instrumetpanelen vid bromspedalen så ser du en kontakt med en stång på med en platta i ändan. Peta tillbaka den så kommer lampan slockna.

                        Att bromsarna ligger på har jag svårt att se att det skulle ha med den lösa centrummutter att göra.
                        Möliga felorsaker är.
                        1. Cylinder i oket är rostangripen
                        2. Stopp i bromsslangen, ganska vanligt fel.
                        Man känner det geomom att försöka trycka tillbaka cylider i oket. Går det SKI… seg så öppna luftskruven. Går det nu lätt att få tillbaka cylinder är det slangen som är kass.
                        Går cylinder fortfarnde SKI… trökt är det oken som är kast.

                        Om navet har suttit löst länge kan det ju naturligtvis tänka sig att anliggningsytan inåt på navet blivit skadat så att navet helt plötsligt sitter längre in än vad det ska göra. Då kommer ju skivan inåt lika mycket och kanske till och med för mycket så det hamnar fel gentemot oket.

                          november 26, 2006 at 18:32 #100169

                          Inget är väll omöligt men det brukar finnas ca 2-5mm spel på ok:et så det skulle förvåna mig kopiöst om sligaget skulle vara felet. Men men som sakt jag har faft fel förut.

                            Anonym
                            november 27, 2006 at 10:12 #100170

                            Hej på er

                            Jag tänkte precis ställa frågan om det var manuell återställning på bromsvarningskontakten men det behöver jag ju inte göra längre. Tack för det.

                            Jag är också lite fundersam kring hur det skulle kunna komma sig att bromsen ligger an. Kan det vara så att jag dragit muttern för hårt och att det är annläggningsytorna som gnisslar och att den drar snett på grund av att hjulet går trögare än på andra sidan? Hjulbultsverktyget är ju en smula grovt och svårt att avgöra hur hårt man drar. Jag ska idag införskaffa en hylsa 34 och testa å momentdra (köpte ju faktiskt en enkel momentnyckel då jag bytte cylinderlocket).

                              november 27, 2006 at 10:33 #100171

                              det ska rimligen inte ha nån betydelse hur hårt du drar. Ta av hjulet och titta om det syns var det tar i istället. Om det gnisslar så borde det ju synas ganska snart var det kommer ifrån?

                                november 27, 2006 at 11:48 #100172

                                Hylsa 33 mm är det på alla som jag har tagit isär. Använd 6kantshylsa med 3/4 fattning till ett kraftigt draghandtag.
                                Har dragit av flera 1/2 hylsnyckeltappar på gamla kärvande framhjulsnav.

                                Sabbe

                              Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.