trilskande v4 -79

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / trilskande v4 -79

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / trilskande v4 -79

  • Författare
    Inlägg
    • juni 24, 2004 at 07:16 #10698

      Nu har jag gjort följande:

      -Bytt till en till synes fräsch 2-port solex, tillverkat nya packningar vid förgasarfoten.
      -Bytt ventilkåpspackningar + justerat ventilspel
      -Bytt brytare, justerat avstånd + ny kondensator
      -Kontrollerat tändläget
      -“Lagat” vevhusventilationsslangen
      -Bytt samtliga vakuumslangar i anlutning till förgasaren
      -Kontrollerat att choke- och kallstartsmekanism fungerar.

      Bilen går fortfarande ojämt på tomgång och ibland inte alls. Den svarar bra på gaspådrag men kan ej köras enl. “Fulings” instruktion på 1.5 varv utskruvad CO-skruv, den behöver mera ca 3-4 varv.

      Vad finns kvar att göra, insugspackningar? tändkablar? tändstift? (Lock och rotor ser bra ut)

      Tack på förhand!

        juni 24, 2004 at 08:06 #75720

        Gerdas 2portare behöver också 3-4varv ut för att gå bra trots ny skruv.

        /Fredrik

          juni 24, 2004 at 09:02 #75721

          Ok, men hur går det då med CO-halten? Man får väl skruva in vid bes?

            juni 24, 2004 at 10:35 #75722

            2-trinns Solexen har jo flere pakninger – øvre delen av forgasseren og den delen som gasspjeldene sitter på er montert sammen med en pakning mellom. Gjennom denne går tomgangskanalen. Hvis denne pakningen er litt forskjøvet kan tomgangskanalen bli delvis stengt. Hadde tilsvarende trøbbel selv, og ved demontering viste det seg å være skjev pakning.

            Du har vel sjekket selve tomgangsdysa?

            Et mulig lekkasjepunkt for falsk luft er også slangen til bremseservoen.

              juni 24, 2004 at 11:30 #75723

              grundjusteringar på förgasare utgår ju alltid från att allting är nytt och inkört, på tid och längd så kan ju detta ändras en aning. Ett bra tips är ju annars att skruva tills den går hyfsat och åka till någon med CO mätare och se vad den står på, det kan ju knappast kosta många tior och få den kollad på nån skuttverkstad. Justera kan du ju göra själv på plats och ett normal värde på en äldre bil torde ligga runt 2-3 procent.

                juni 24, 2004 at 13:47 #75724

                citat:
                “Fulings” instruktion på 1.5 varv utskruvad CO-skruv

                Japp, det har jag nog sakt som grundinställning.
                Sen får man vrida skruven in/ut så tomgången och CO-halten blir ok. Allså 1,5-varv är att ha något att börja på.

                  juni 24, 2004 at 13:51 #75725

                  Jag sätter ett par plockade kalkoner på att det är vevhusventilationen som är lite muppig. Sök i forumet på vakumventil och ovanstående så kanske du hittar nåt matnyttigt.
                  /Rasse

                    juni 24, 2004 at 20:54 #75726

                    Häll i ett gäng flaskor K-sprit innan besiktningen så blir det värden all`a bergsluft

                    Per/Haninge

                      juni 25, 2004 at 22:59 #75727

                      Min v4 har gått ryckigt mellan 35-45 på trean 45-55 påfyran har alltid tankat på statoil 98 oktan vid diskution med v4kompis körde han på 96 oktan.
                      Så vid nästa tankning så tankade jag 96 oktan på shell och fick en klart bättre gång ryckningarna försvann någon som varit ute för detta ?
                      Bilen verkade även gå tystare!

                      MVH. Roger

                        juni 25, 2004 at 23:46 #75728

                        Har Shell bättre bensin? Kan det vara så att det oktantal mackarna uppger är fel??? eller finns det nåt annat som påverkar kvaliten? Vem skulle kunna kontrollera? Jag tankade för ovanlighetens skull på Statoil en gång förra sommaren och motorn gick markant sämre…
                        Jag tankar alltid 98 i V4:an (+blyersättning) och ibland har jag haft i oktanhöjande, upplever inte att det är nån skillnad effektmässigt mellan 96 och 98 utan gör det för att vara snäll mot ventilerna. Om din bil går sämre på högre oktan så bör du se över att tändningen är rätt inställd till att börja med.
                        /Rasmus

                          juni 26, 2004 at 22:06 #75729

                          Helt riktig fyll INTE bensin fra Statoil.
                          “Sports vogn klubben” i Sandefjord har gjort et forsøk der de fant ut at 98 bensin i Norge har kun ca. 93 oktan og 95 oktan havner ca. på 90 oktan. 😮 😡

                          DETTE fikk “sports vogn klubben” IKKE lov å offentlig gjøre her i Norge……
                          Men, Dere er jo ikke i Norge.
                          Konklusjon er fyll bensin i Sverige og ikke i “olje landet” Norge….. :confused:

                            juni 26, 2004 at 22:46 #75730

                            Det är inte bensin i tankarna numera. Det är en “soppa” bestående av en massa mer eller mindre obskyra tillsatser. Moderna bilar med elektroniska bränslesystem kanske kan kompensera detta till viss del men gammelbilar har problem. De är ju byggda för riktig soppa.

                            [image]http://www.zlattes.com/koppartrans_logo_liten.jpg[/image]
                            Det var bättre förr…

                            Bilden från Bensinsidorna

                            /B


                            Bengt Åkesson
                            bengt@akesson-motorsport.se
                            Facebook

                              juni 27, 2004 at 17:38 #75731

                              Frågade på shell vad som skiljer mellan oktantalen 98 är egen 95 är egen som innehåller 5% etanol 96 blandas till i pumpen så 96 innehåller lite etanol. Märker ingen direkt efektsilnad Före soppa bytet bytte jag fördelare och provade med olika tändinställningar Bytte även innre drivknutar utan resultat Iövrigt har bilen altid startat och gått utan några problem förutom ryckningarna.

                              mvh Roger

                                juni 28, 2004 at 21:21 #75732

                                Sven Aage, vem hindrade Sportsvognklubben att offentliggöra resultaten? Är inte Norge en demokrati med tillhörande yttrandefrihet? :confused: 😮

                                Mvh Petter

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.