V4 1700

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 30, 2002 at 12:37 #67277

      Hej igen!
      Mats, jag menar nog att en 1700 är ändå en 1700. Det kan ju sitta en frisk vev och lite annat i. Kanske det går att få tag i delar till 1700-motorn hos Ford, vem vet? Sen finns det väl vad jag förstått, gott om folk som kan plocka ut både volym och effekt ur V4:an. När jag själv åkte V4 för ca femton år sedan, så köpte jag varje nummer av tidningen Idrottsbladet. Jag satt där och dreglade över annonser om USA-fronter, hasplåtar, korsinsug, dubbelblås etc, och motorer i skiftande storlek. Hur var det nu? 1700, 1740?, 1815 osv. Man har väl varit uppe och sniffat runt 1900 också??
      Min salig far som arbetade på bilverkstad på sextiotalet, gick en s.k V4-kurs då denna motorn introducerades i Saab. Enl honom skulle man inte kunna byta vissa delar rakt av mellan Ford och Saab. Nu var det ju länge sedan, och han rörde nog ihop all info som kom om alla bilar även på den tiden. Klart är dock att han i sin ägo hade två små anteckningspärmar i litet format som är märkta med SAAB-loggan. I denna har han fört anteckningar från kursen. Jag har inte tagit mig för att läsa dessa ännu, men det kommer.
      “Tobbe”

        december 30, 2002 at 13:05 #67278

        Jaha ja. Såg inte det där med SAE. Glöggångorna är tjocka. Då var det inte mer än 75HK i 17M-super alternativet alltså. Man ska komma ihåg att Saab hade 7.2-kammen i 90Hk-kitet samt ett avgassytem som uppgavs öka effekten med 5-6 hk. Så det är väl där skillnaden kanske till stor del ligger.

          december 30, 2002 at 13:15 #67279

          Jodå Tobbe. En 1700 kan vara värd att ta rätt på. Veven kan som du säger vara frisk och så även kolvarna. Har man tur så är det normalkompkolvar som är fina och då är det kanske bara att köpa en sats ringar för en tusenlapp. Jag tror ändå att man ska utgå ifrån att allt behöver renoveras och att man sedan tar allt friskt som bonus. Och sedan ska man passa sig för vevaxlar som inte är spricktestade. Som jag har skrivit här tidigare så har jag dystra (dyra) erfarenheter av sådana. Det är tycks framförallt vara gamla axlar som har suttit i trimmade motorer man ska se upp med.

          Det svåraste idag tycks annars vara att finna fräscha toppar. Har nog plockat ner 10 motorer i år för att leta fräscha sådana och alltid är avgasventilerna inslagna och dess säten urgröpta. Ett resultat av blyfribensin.

          Vad Ford har i lager tor jag är ytterst lite. Var där för många år sedan, på 80-talet möjligen. Och då hade de varken packningssatser eller kolvar. Standardlyftare lär gå att köpa från Ford i Tyskland. Fordhandlaren här i Katrineholm sade att de inte kunde fixa detta. Ren ovilja kanske.

            december 30, 2002 at 14:13 #67280

            På den här sidan tycks det finnas mycket delar till V4-motorn. Old Cars & Parts Shop

            P5-katalog

              december 30, 2002 at 14:29 #67281

              Kanonbra länk. Det fanns en del info om motormärkning och effekter också. Bland annat här: http://www.oldcars.de/index_e.htm

              Ventillyftare standard kostade €12,18 inkl moms (SEK 875:- satsen)
              ÖD kolv 1700 HC kostade €112,52 inkl moms(SEK 4050:- per sats)

                december 30, 2002 at 14:31 #67282

                Vissa delar från v6an går att använda i v4an. T.ex lyftare, oljepumpsdelar osv.
                Vill man trimma lite så går det att montera i ventiler och fjädrar från sexan i fyran. Stakar och kolvar går förmodligen att använda.

                delar till sexorna går fortfarande att köpa hos Ford, t.ex lyftare.

                  december 30, 2002 at 14:38 #67283

                  Såvitt jag vet så är det V6:ornas pump som sitter på svarta motorer.

                    december 30, 2002 at 14:51 #67284

                    Man kan ju alltid hoppas att det är gubbkörda Taunusar som hamnat på skroten. Dessa rostade ju rätt friskt dessutom. Visst är det viktigt att sprickkontrollera vevaxeln, i alla fall om man skall åka trimmat. Själv skulle jag nog gilla en standard-V4:a med 1700, uppiffad med en Weber 36 DCD och tvåtum. Det måste ju ändå vara ett lite godare vrid i dessa. Vad är det man säger; There is no substitute for cubic-inches!

                    Tråkigt det där med topparna! Har ägarna glömt blyersättningen? Eller struntat i det eftersom bilen i övrigt sjungit på sista versen?? Går det fortfarande att rädda sådana toppar med nya härdade säten, eller är det kört??
                    “Tobbe”

                      december 30, 2002 at 15:04 #67285

                      Tobbe, En 36DCD är som att gå över ån efter vatten om det inte handlar om portade toppar och dylikt. Mitt råd är en Weber 32/36DGV. Min gode vän Opel-gurun säger att de fungerar bra upp till 120 hk på oplarna. Och så ger de bättre bränsleekonomi.

                      Toppar. Tja man har nog fuskat. Och så kanske inte blyersättningsmedlet är så bra. Man ska veta att det inte har funnits riktig blyad bensin på kanske 25 år att köpa. De här tillsatserna har funnits i bensinen. Jodå. Topparna går att rädda. Man sätter in lösa säten i dem. Motormekano i Nyköping kan rekomenderas.

                      Tobbe! Är det så att du ska ha tag i en 1700-rova så kan du väl maila mig matsj@swipnet.se så ska du få ett telefonnummer.

                      Jag var hemma hos en snubbe här i närheten i lördags och han hade ett par stycken ståendes. Till salu vad jag kunde förstå. Om det är Taunus eller Saab-rovor har jag ingen aning om. Inte vet jag heller något om skicket eller pris.

                        december 30, 2002 at 16:21 #67286

                        Hej igen

                        Ja 75/90 avser samma effektuppgift. Som jämförelse anges för ‘7H’ motorn 70hkDIN/85SAE med Solex 32 PDSIT-4 förgasare. För 7L hittar jag ingen uppgift men det kan bero på att den inte varit aktuell för den bil (15M P6) som jag har bok för.

                        Märkningen skall enligt bild sitta frampå motorn strax innanför vattenpumpen (c:a 5-10 cm ‘klockan 11’ sett från tändinställningsmarkeringen). Jag tror inte att denna märkning finns på Saabmotorerna. Vill minnas att den ford 15M RS coupe (med 1.7 l och tvåport) som jag fuskade med ett tag även hade motortypen angiven i form av en dekal på ventilkåpan.

                          december 30, 2002 at 16:29 #67287

                          Från min Ford-period kommer jag också ihåg en mycket avvisande attityd till att ta fram delar till äldre modeller. I den mån man här i Linköping orkade svara något annat än att man ‘inte hade någon service’ till dessa modeller så hänvisade man till gärna till en brand som någongång i forntiden praktiskt nog skulle ha förstört alla gamla reservdelar.

                            december 30, 2002 at 16:48 #67288

                            Det stämmer att centrallagret i Tyskland brann upp och det var inte i forntiden. Tror att det var på 70-talet.

                            Jag håller ju på och plockar ihop originalrovan till min Sonett -74:a och där finns bara motornumret angivet på blocket. Inget MX/EX eller liknande.

                              december 30, 2002 at 16:53 #67289

                              Nu börjar jag oxå bli nyfiken när ni säger att det börjar bli ont om 1700:or på skrotarna.

                              Var nämligen förbi och såg en snabbt i ögonvrån för ett tag sedan. Tyvärr har jag inga märkningar alls, såg bara att det var en V4:a och att den hade röda ventilkåpor med “1.7” i vit skrift.

                              Kanske är ide att åka tillbaka och ta en närmare titt alltså?

                                december 30, 2002 at 17:20 #67290

                                Hej igen Mats!
                                Nej, jag är inte på jakt efter någon 1700-motor. Det är snarare så att jag drömmer mig tillbaka till min V4-period när jag är inne och botaniserar bland trådarna. Som jag säkert berättat förut, så hade jag en indiskgul 74:a med extraljus, huvrem, fotbollar Sport&Rallyratt, Simons, jalusi, huvdekal (SAAB V4)varvis på rattstången, gasdämpare,kartlampa och backlampor. Det var tänkt att bli en kopia på “Stickans” bil. Tyvärr hann golvet rosta bort innan jag hann börja med prylarna som skulle få lite fart på kärran. Alla tillbehör vägde ju en del.

                                Detta var runt 1987, och jag var väl på två träffar med SAAB-registret här i GBG. Macka, kaffe och rally, samt bilträff vid SAAB i Sisjön. Idag är det 99:an som gäller, och bara original och tillbehör. Förr kunde man ju med att parkera en rostig, rallyliknande bil med dån i pipan på stormarknaden och jobbet. Idag när lillan vill sova under bilfärden har jag fått tänka om. Dock känner jag en nästan oemotståndlig längtan när jag ser och läser om V4. Har dock lite dåliga minnen av pappas gamla 79:a, där vi började svetsa rost, och först efter ett tag märkte att hela golvet under tanken var dåligt.
                                Vi fortsatte dock, och efter mycket om och men, gick den igenom besiktningen. Två år senare var det anmärkning på infästningen i golvet för dom bakre bärarmarna, rost på dragkroken (-Det där får du inte svetsa. Byt krok, eller såga av den) Dessutom tittade bakre stötdämparen in i skuffen, och dom ojämna bromsarna skall vi bara inte tala om. Minns när vi värmde och smorde upp justeringarna. Efteråt kunde man justera bromsarna med fingrarna

                                Så jag har nog haft min sista V4:a tyvärr! Jag gillar annars väghållningen, värmen, soundet, rattväxeln och framkomligheten i snö, som är helt outstanding. Kanske jag hittar en Indiskgul igen. Med fin lack, helt golv och glappfri balansaxel. Då vete tusan om jag inte slår till ändå!!
                                “Tobbe”

                                  december 30, 2002 at 22:29 #67291

                                  Hmm undrar om PerSa fick de svar han ville ha?
                                  Annars får du skika till, vi pratar liksom i munnen på varanda så det kan vara svårt att få en syl i värdret

                                  Självklart skall farbror Torbjörn ha en 96 V4 för han kan väll inte pruta runt i en sådär gubbräser som 99 Så fram med ett par skysta ex och äckal honom ordentligt

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.