V4 1700
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 1700
- Detta ämne har 49 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-02 08:20 av
fuling.
-
FörfattareInlägg
-
Hello !
Jag har noga följt diskussioner de senaste dagarna och tagit mycket lärdom och skall även passa på att tacka alla
som bidragit med något vettigt i ämnet (ni vet nog vilka ni är
!!)Vill även passa på att informera att den ”kvaddade” V4´n inte var utrustad med en 1700 motor utan bara en ”vanlig” 1500 rova.

Jag hade ett mycket trevligt samtal med den senaste ägaren idag om bilen och det visade sig att han bara var den andra ägaren sen 1975 och hade vårdat bilen, en Silverfärgad Jubileums 75’a, mycket ömt med regelbunden service och sparsamt körande de senaste 25 åren !!
Det var även han som körde av bilen vägen (utan personskador) Bilen var/är i gott skick så när som på det illa till skadade underredet.
Tilläggas kan även att fd. ägaren är 83 år
och såg fram emot att V4’s snart skulle bli veteranbil. Nu är det tveksamt om han kommer att leta upp en annan V4 för att damma av på Söndagarna. Snyft !!!!Nu gäller det för mig att på något hitta på något annat sätta lite extra fart på min opalgröna 76’a med ”bara” en 1500 motor.
Hur mycket mera kräm ger en Weber 36/36 DCD på min rova. (kanske dags att söka i rullorna eller starta an ny tråd :rolleyes: )
Gott Nytt på er !!!

PerSaHaha, Fuling! Nu skall du inte vara så`n!! Det mesta av godiset sen 87 ligger kvar i källaren och bara väntar på att få monteras på en juste V4:a!!
Mats: Ja, det är nog att sikta lite över målet med en 36:a DCD. Förutom tre år med V4:a och fyra med 99:a, så har jag ju hållt på med Opel och deras 1900-motor i 21 år. DGV:n kan nog tänkas hänga med upp till 120 hk. 36:an brukar man säga räcker upp till ca 130 hk. Jag har dock föredragit 36:an. Dels för att den är lättmekad (man kan dra ur halsringar och byta munstycke på mindre än en kvart med förgasaren kvar i bilen. Jag har dessutom haft lite problem med en gammal DGAV från en tvåliters Ford, pga smuts som jag aldrig fick ut. Säkert är denna förgasare alldeles utmärkt annars. Av gammal vana föredrar jag därför 36:an, men på den betydligt svagare och volymmässigt mindre V4:an är säkert DGV:n perfekt. Det går dock att bestycka 36:an även för såpass små motorer som V4:an och ändå ha en låg, läs optimerad, bränsleförbrukning.
”Tobbe”Fuling: Bilen såg inte alls speciellt massakrerad ut när jag såg den (direkt på backen utan hjul) men den har flugits/körts över ett vägräcke så den har nog fått sig en knäck.
Minimalt (lite) med rost, nya skärmar för 3-4 år sedan, bytt växellåda 95, (den såg blank ut!!), ny kopplingscylinder 2001 ….osv. Trots att bilen inte är utlagd än på bildelsbasen så har det börjats att plocka lite delar. Pga ”svågerpolitik” så har jag möjlighet till förtur om det är något som jag vill ha.
Sen är det fritt fram för ”vargarna”. 😮 Jag återkommer när den läggs ut (troligen nästa vecka)/PerSa
december 31, 2002 kl. 06:36 #67297Weber 32/36 DGV vs 36DCD. Precis som Tobbe skriver så är DGV:n mindre komplicerad att arbeta med. DGAV:n som nämns är en förgasare med automatchoke vilken inte är aktuell här.
Det fina med DGV:n är att dess originalbestyckning har visat sig fungera perfekt på en V4 med 90-100-hästar. Därtill passar länkaget nästan rakt av.
I 1700cc-satsen, dvs stora trimsatsen, ingick den, hm, beprövade Solex 32 TDID. Det visade sig emellertid att den inte var speciellt bra i Sonett III. Framför allt beroende på höjdmåttet. Därför ingick istället en Weber 32/36 DFV i sonettens trimsats. DGV:n är i det närmaste helt identisk med DFV:n. Den huvudsakliga skillnaden ligger i att spjällena går åt olika håll.
Om man nu inte har en 36DCD liggandes och att en investering ska göras så är min rekomendation en 32/36 DGV. Jag har haft sådana i bilar sedan 1987 och de har fungerat perfekt. Just nu har jag dock ingen bil med sådan i eftersom jag kör med en 40DFI i sonetten.
För att en sådan här förgasare ska komma till sin rätt, oavsett om det är en DGV eller DCD, så måste det till något mer än ett sportavgassystem. = 7.2kam och hårdare ventilfjädrar (8803983)rekomenderas. Detta koncept ger ca 80hk och det har för mig i 25 år varit en gåta att Saab inte standard monterade dessa prylar (lilla trimsatsen) i bilarna.
När Saab V4 ”Super” kom i slutet på 70-talet hade effekten nåt hiskeliga 68 hk. Och de där tre futtiga hästarna man lyckades skaka fram på 15 år var ju larvigt. Men hade man marknadsfört 80-hästarsatsen som ”Super” så hade det varit mer begripligt. Dessutom drog inte bilen mer bensin och därtill blev inte bilen på någotvis svårkörd. Saabs ovilja bottnade troligen i ett marknadsföringsproblem. Man kanske var rädd att 96:an skulle ta marknadsandelar från 99:an och där behövde man verkligen volym för att räkna hem investeringarna som gjorts. Dels på den nya (?) bilmodellen men även på den nya 2-litersmotorn med tillhörande fabrik i Södertälje.
Jag kommer ihåg att min Farfar höll på att torska på de här 3 hästarna som man fick med ”Super”-modellen. Farmor och han köpte 1969 en ny Saab 96 och han gick ständigt i bilbytar tankar. Inte så att han tänkte vara ”otrogen”, tvärtom, han ville ha en nyare 96:a. När jag på höstkanten 1978 plockade i en 80hk-sats i min 73:a, detta var innan jag hade körkort, så sådde detta ett frö hos honom. Det gamla paret hade sommarstuga utanför Strömsfors, ca 20 km norr om Norrköping. Och dit var det motorväg och stora backar. 3 hästar extra vore ju därför inte kanske så dumt.. Nu blev det inte så. Den gamla 69:an kom att hänga med ytterligare en del år och kom även att överleva min 73:a.
DGV orginalbestyckning????
Japp om den är bestyckad för detta V4 på 80-90hk ja.
DGV är en ersättningsförgase så man måste kolla vad den har för bestycking för den kan ha suttit på ett gäng olika bilar med skiftade effekt och cylinder volym.
se mer
http://www.misab.se/
eller
http://www.piercemanifolds.com/products.htmAtt tro att det bara är att hitta en Weber DCD eller DGV mm och hysta på och tro att den skall funka är man nog lite väl optimistisk.
Hmm vad nu detta har med skilander på 1500 och 1700or kan man ju fråga sig

Hej Mats,
har talat med två gubbar som var med när det begav sig på 70-talet (ingen nämnd ingen glömd……).
Din spekulation att anledningen till att ligga lågt med förbättringar på 96:an skulle vara med att få svårt att sälja 99:an och få igen pengarna på de stora gjorda investeringarna stämmer väl med den bild jag har fått. Kanske inte hela förklaringen men detta fanns med som en viktig ingrediens.
Ja, som alla känner till skruvades det friskt med motorvarianter på V4-motorn. Det fanns flera olika förslag på motorkoncept från motorsidan på Saab av vilka flera i princip inte kostade ngt alls att få i serie.
99:an var (och är…..) själva definitionen på en gubb-bil, sen kan ni komma med EMS å xtraljus så mycket ni vill!!
Idag med den konkurrens som finns i bilbranschen skulle man aldrig kunna sälja en bil så länge som man gjorde med 96:an utan kaross- och egenskapsförändringar (läs: förbättringar).
Denna strategi (om man nu kan kalla det så?) var ju en av anledningarna till att Saab nästan gick omkull innan GM köpte hela härket 1990. Då hade man ju inte kommit nån vart med ngn ny bil efter 9000. Istället blev det en ny knapp på insrumentbrädan eller färg på klädseln varje nytt modellår!
Får man skriva så här eller är det att svära i kyrkan?
december 31, 2002 kl. 12:06 #67300Ja just det. Originalbestyckning. Den bestyckning som förgasaren levereras med. Alla DGV levereras med samma grundbestyckning från fabrik. Och till en V4 med 90-hästarssats (7.2kam, stdB-system mm) har det visat sig vara i det närmaste optimalt. Jag hade en nybyggd motor inne hos ett företag som sysslar med sådant här runt 1988 och det visade sig vara en otroligt bra grundbestyckning. Har för mig att de ändrade huvudmunstycket för 2:a-porten något. Inget mer. Sedan dess har bensinens sammansättning förändrats så detta kan ju förstås spela in något men jag tror ändock att det ligger bra till att utgå ifrån. Min Sonett -73:a hade en DGV som bestyckades 1993 och den gick fortfarande kanon när jag köpte tillbaka bilen i somras. Färgen på stiften var också OK.
Vad DCD:n är grundbestyckad för har jag ingen aning om. 1500 eller 1700? Solex 32:orna i trimsatserna hade samma bestyckning för 1500 såväl 1700cc.
Hejsan!
Oj, nu blev det mycket!
Mats: Jag sa aldrig att DGV:n var lättmekad gentemot DCD:n, men skit samma. Vad man skall köpa för förgasare är inte lätt att råda. Köper man en begagnad DGV för femhundra spänn så spelar det ju ingen roll om man senare tänker trimma sin V4:a till över 120 hk. Om man däremot har för avsikt att köpa en helt ny, så är saken en annan. Jag har inte koll på vad en ny stående Weber kostar idag, men någonstans runt tre, fyra tusen får man nog räkna med. Då gäller det att välja rätt. Har man för avsikt att komma över 120 hk, så bör man trots allt välja en 36 DCD.
Att DGV:n har en bra bestyckning för en 80-90hästars V4:a är bra. Munstycken, emulsionsrör och annat är dyra grejer, och kan man få rätt från början är det ju bra. När man köper begagnad 36 DCD, så kommer den i 95% av fallen från en Opel 1900 eller en Volvo B20. Då dessa två har närmast identisk bestyckning, så blir det sällan dyrt att bestycka om för oss som även åker Opel. Hur 36 DCD är grundbestyckad vet jag inte. Köper man hos en firma som även har reservdelar, så kan man säkert få den bestyckad efter önskemål.Dock har jag en 36 DCD, som suttit på en V4:a. Hur kan jag vara säker på det?? Jodå, jag fick med ett tvåportsinsug till V4:a på köpet. Denna 36:a är den friskaste i min samling, och helst vill jag bestycka om den till min gamla Opel Admiral. Men så är det ju det där; tänk om man blir med V4:a igen! Då är det ju skönt att bara kunna ”kasta på” den.
Det låter lite tetigt att det skulle vara samma bestyckning på 1500 och 1700-satsen. Så borde det inte vara. Men har det funkat så har det.
”Tobbe”Med risk för att flyta iväg från ämnet…
Vad är egentligen grundbestyckningen på en DG(A)V? Jag krängde på en DGAV från en 2l Ford på min 1740 (7.2-kam, lite filade toppar, 2″ Simons), eftersom Solexen som satt på saligen insomnade en dag. Eftersom jag redan då jade brist på tid hade jag aldrig tid att bry mig så mycket om bestyckning, men bilen gick i alla händelser riktigt bra. Visserligen drog den närmare litern, men det gjorde den med Solexen också.
Kom på en fråga till. I hastigheten hade jag inte tid att göra något åt insuget, som ju är anpassat för två 32mm-portar. Det ska självklart fixas till innan jag börjar använda motorn igen, men hur mycket vågar man egentligen fila på ett originalinsug?
december 31, 2002 kl. 16:07 #67304Tobbe! Över 120 hk? DCD javisst.
Originalbestyckningarna mellan DGV och DGAV skiljer sig något.
Hals. 26/27 – 26/27
Spridare 3,5/3,5 – 3,5/3,5
H-munst 140/135 – 140-135
E-rör F50/F6 – F50/F50
Luftm 165/160 – 170/125
Lågfartsm 55/60 – 60/50
Accmunst 50 – 50
Nålventil 200 – 200DCD:s originalbestyckning skiljer sig beroende på vilken DCD det är. Följande finns:
36DCD12R
36DCD14R
36DCD14F23Enligt sport&rallykatalogen har Solex 32TDID samma bestyckning för både 80-hksatsen (1500cc) som för 90hk-satsen (1700cc)
Tobbe:
Betänk att detta är den första trimmade V4 jag haft att göra med, även om det knappast är något direkt monster
Jag är van att mina V4:or drar 0,6-0,7 i vanliga fall, möjligtvis uppemot 0,8 vid stadskörning.Mats:
Verkar som Ford körde med en bestyckning mer liknande DGV:ns standard i sina 2l-Granador, åtminstone om man ska tro Misabs bestyckningsschema. Det verkar som om det inte var så totalt fel att köra med den bestyckningen i alla fall. Får väl kolla avgasvärdena lite mer noggrant nästa gång jag har en bil att sätta motorn i.
Jag kan leva med att det går lite fett, men om det börjar gå snålt känns det oroligt. Man vill ju inte bränna hål i sina smidda 91mm-kolvar — känns som de vore lite omotiverat dyra att byta ut…
Avslutningsvis, ett gott nytt år till er alla. Ska strax gå på nyårsfest (tillika premiärfest för Cabary i Karlstad), där även Christer J:son lär dyka upp. Förra året trashade vi partyt fullständigt genom att prata Saab hela kvällen/natten/morgonen, får se hur det går i år…
Hej igen!!
Mats, kan någon av DCD-varianterna vara föregångaren 28/36 DCD tro?? Beteckningen på den sista var klurig!! Kan det vara en slump att det finns ett emulsionsrör till DCD som heter F23 tro?? 28/36:an känns bl.a igen på att själva drivningen mellan spjällen ligger öppet, och är av lite annan modell än 36/36:ans.Nu är det tveksamt om jag återkommer mer idag. Gratängen och steken börjar bli klart i ugnen, och sedan skall det ätas!!
Gott nytt år på er alla!!
”Tobbe” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.