V4 på E85

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4 på E85

Detta ämne innehåller 34 svar, har 17 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-11-18 12:22.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98578

    gammsaaben
    Deltagare

    Visst vore det smidigt att koppla till ett relä, men det kan också bli katastrof den dagen reläet inte fungerar… Menar du att den givaren du pratar om skulle slå av glödstiftet då den mäter 92 grader? Isf kan det också bli katastrof! Etanol har en kokpunkt på 78 grader. Om bilen startar utan förvärmning vid normal utetemperatur så kanske förvärmning av bränslet till ca 40-50 grader är tillräckligt, beroende på hur kallt det är och hur mycket bränslet hinner kylas ned igen innan det nått cylindrarna.

    Säkrast och smidigast är nog startgas ändå…

    Humm… undras förresten om en bensinvärmare fungerar med E85?

    #98579

    saab-jonte
    Deltagare

    glödstiftet är ej att rekomendera! etantolen kokar vid låg temperatur och utövaren kommer inte att ha någon förgasare kvar samt om utövaren befinner sig som oftast mekaniker gör med huvudet under huven så riskerar utövaren att bli renrakad från både hår och ögonbryn.

    bensinen i våra pumpar i dag är:

    statoil 5%
    jet 10%
    ok 10%
    shell 5% (99 oktan V-Power 10%)

    gammelbilen går bättre på bensin utan sprit men en lite justering så löser det sig.

    etanolkonvertering är ett lysande alternativ för att spara lite pengar (i längden) få gladare miner på bilprovningen, samt hålla förbränningsrummen kliniskt rena. det här med brända ventilsäten och bensin kan i vissa fall stämma, jag själv har inte stött på det, men med etanol som har lägre förbränningstemperatur är det inget problem. så man kan med glädje köra utan blyersättning

    gammelbilen med 2T spis kan det vara kinkigare med alla oljor, spriten och oljan vill gärna dela sig oavsett om den är vegetabilisk eller inte. i speedway sammanhang så kör dom på metanol och olja. vilken olja som blandas in vet jag inte men det fungerar i alla fall.

    tändstiften tar slut fortare. ingen aning om varför?!

    vid standard kompression så är etanolen perfekt tändbar från ca 8+ grader celcius och uppåt lägre än så så blir det ”mala” processen. och då ligger den fräsha rovan på ungefär 12 12 12 12 i komp… om man ökar kompressionen till 14-15 kilo i stället så sänker man ner processen till ungefär 12-13 minusgrader. då man oftast använder motorvärmare i alla fall. detta frambringas genom att plana topparna (std) 2 milimeter, detta är max innan det börjar ta i enligt beräkningar. men då får man arbeta ner insuget så det passar även.

    avgassystemen försvinner på 1 år ungefär om man kör med biltema kvalite. rostfria rör är att rekomendera, etanolens avgaser är starkt rostframbringande i röret och dämpare.

    om något är oklart… fråga gärna, har jobbat med detta idiellt i flera år!

    p.s. bästa förslaget är nämmnt ovan och det är med separata tankar. båtdunk i bagagen är utmärkt. själv använder jag mig av en modifierad orginalreservdunk som jag bara bytt korken på och fyllt med bensin… har 2 stycken rostfria kulkopplingar bredvid handbromsen inne i bilen som jag skiftar på ungefär 5 minuter innan jag är hemma med normal marsch fart vintertid.

    #98580

    janneh
    Deltagare

    Det här låter ju som en otroligt enkel, billig och framtidssäker lösning! En fundering bara kring den av Martin Olsson i golvet tappade insprutningsgrejen: Att inte kunna starta vid halvarm motor verkar vara ett generalfel på 8-ventilers insprutarna av 900. Själv körde jag med frsächt batteri och efter c:a 10 sekunders malande hoppade den igång (oavsett om pedalen var uppe eller i botten). En gubbe jag träffade körde alltid med startgas i dörrsidofacket – när han varit borta från bilen längre än en timme men mindre än över natten så sprejade han lite i slangen från luftburken. Är det någon som känner till orsaken till detta inte livsavgörande men irriterande fel?

    #98581

    stefan w
    Deltagare

    På lite äldre lastbilar typ Volvo F12 sitter det förvärmning, en stöddig elektrisk glödspiral precis där röret från intecoolern är fäst i insugningsröret. En sådan lösning strax före förgasaren borde fungera, dock tillräckligt långt ifrån för att det inte skall stänka etanol på den vid en ev baktändning. Luftburken kan bytas ut mot nån lämplig att sätta på innerskärmen t.e.x. Detta kräver ett värre batteri och att man inte bara kör kortkörningar. På sommaren kan man ju byta tillbaka originalluftburken.

    Eller denna förvärmning i snabeln ner till förvärmningen. Jag undrar bara vad ett pappersluftfilter gillar hetluft? Lite lär det väl tåla i alla fall.

    #98582

    hoggarn
    Deltagare

    Hej, jag vill inte vara negativ men etanolen är ganska stygg mot en del material, kan i det närmaste jämnföras med ättika. Jag har i jobbet sett en hel del skumma effekter som E85 har på bla. tankarmaturer, spridare & spridarbrygga på bilar som är gjorda för E85.Redan efter 3000 mil om bilen körts uteslutande på E85. Förra sommaren körde jag min gräsklippare på E85, när jag i år skulle starta den var alla membran i förgasaren söndervittrade.

    Nåväl, jag hoppas att ni tänker efter innan ni utsätter era älsklingar för träspriten.

    Roger.

    #98583

    olof mogren
    Deltagare

    Jag tror på en uppvärmning av flottörhus med glödstift som sitter utanpå (men i kontakt med) förgasaren. Något i stil med detta:

    http://rides.webshots.com/album/452002192FxwpHb

    Normala glödstift har en effekt på cirka 100W vad jag förstår, och godset i förgasaren skulle förmodligen transportera runt värmen så det skulle kunna bli lagom. Om effekten blir för hög kan man stoppa i glödstift för 24V-system, som på 12V skulle gå på en fjärdedel av effekten.

    Min tanke är också att ha antingen en termometer i flottörhuset med visare inne i kupén, eller en bimetalltermostat som styr glödstiften automatiskt, tex 2455R-L 60C från ELFA (finns för olika temperaturer, så man man kan hålla sig ordentligt under etanolens kokpunkt).

    Följande tråd har gett mig mycket inspiration i mitt planerande:

    Eluppvärmning före start (etanol.nu).

    Träsprit är det inte tal om. Den kan man bli blind av 😉 På forskningssidan verkar det som att man menar att etanol är skonsammare än bensin mot de flesta material. Nu är ju slangar och övrigt gjorda för bensin i gamla bilar, men till exempel följande dokument menar på att de flesta material som tål bensin, också tål etanol.

    http://www.hydroscand.se/catalogues/brochures/swe/kemtab.pdf

    Hrodgar: menar du att detta är bluff, eller testar de inte de material som du märkt att etanolen har angripit?

    gammsaaben: på etanol.nu finns några trådar om bensinvärmare, verkar som om det kan fungera bra!

    #98584

    sabbe
    Deltagare

    Skulle vilja veta varifrån SAAB-Jonte fått uppgifterna på etanolhalten i handelsbensinen? Innehållet i bensin är noggrant specifierat och det finns inget bolag i Sverige som får blanda in mer än 5 % etanol i 95 oktanig bensin i dag.
    De flesta äldre bilar som inte från början är gjorda för E85 klarar inte 10 % inblandning under någon längre tid. Bl.a. löses plasttankarna sakta upp. Det är därför tillverkarna inte rekommenderar någon konvertering. I dagsläget är det inte heller någon ekonomisk vinst att köra på E85. Flera som har bilar anpassade för E85 uppmäter 30 % bränsleökning. 8:14 kr ggr 1.3 ger besinpris på 10:58 kr. Motoroljan bör bytas med halva intervallet då spriten, som dras ner vid kallstarter, förstör smörjegenskaperna.

    Sabbe

    #98585

    peter engqvist
    Deltagare

    Humm… undras förresten om en bensinvärmare fungerar med E85?

    har kört en ebersprächer på ren sprit så den borde fungera på E85

    #98586

    stefan w
    Deltagare

    Appropå bränsleslang för E85, så kollade jag runt lite idag.
    Den rekomendation jag fick var att köpa ”Blå svetsslang”???
    Slangen är väl för oxygen.

    Jaha!?? Vad säger ni om det?

    Den var märkt EN 559 om jag minns rätt

    #98587

    hoggarn
    Deltagare

    Jag har ingen aning vad för material som använts, jag ser bara hur materialet påverkats av E85. Det bästa vore väl att klippa av ett hörn på tanken, ta lite bränsleslang, en skrotförgasare & en bränslepump mm, och lägga i en balja med E85 i en månad & se vad som händer. Eller bara prova på en bil man inte är så rädd om. Det kan ju uppstå material-vandringar som Volvo hade problem med i slutet på 70:talet. Det märker man väl bara genom att prova, antar jag.

    #98588

    saab-jonte
    Deltagare

    brukar inte vara så aggresiv åtgång på plastmaterial och slangar som påstås på etanol.nu japanska/asiatiska plaster och gummiprodukter har visat på sämmre hållbarhet för etanol. den mekaniska pumpen är det oftast som membranet lägger av i. vill man köra på etanol så är detta ett bra alternativ. med rätt bestyckning så fungerar det utmärkt. det man kan ha i åtanke är att se över gummidetaljerna mellan tanken och förgasaren med jämmna mellanrum. och ha en reservpump med sig i bagagen samt lite slang så är det absolut inga problem med detta!

    #98589

    hanna
    Deltagare

    Bra gjort!
    Köpte min gamla brutta med samma tanke i skallen, nu står hon tyvärr och är lite ledsen i garaget, men en vacker dag ska jag bli lika ren i hjärtat och sinnet som du!

    #98590

    saab-jonte
    Deltagare

    Slänger in lite uppdaterad fördjupad information.

    Lagligheten sett med e85 kan ställa till bekymmer men med äldre v4:or så är det absolut inga problem, problemen uppstår när en bil är tillverkad efter 1989 då det är förbjudet enl naturvårdsverkets bestämmelser för avgasvärden, detta är en stark diskussion då avgaserna är mycket rena från etanoldrivna bilar, enda problemet är att det blir för mycket 02 rester (väte,vatten).

    men innan 1989 års så är det inget större problem, dock behöver bilar med katalysator och insprutning en sorts ”luft dispens” inom lagen, har aldrig sett något sådant tillstånd men tydligen ska det finnas, och som nu veterligt så är det inte så många saabmodeller före 1984 som har insprut förutom då räknat turbo, gli, gle, ems mfl. och dom är minder vanliga än trogna GL, Gls och senkommande 900C. bilar som är veteranklassade alltså bilar med tillverkningsår 1976 och äldre är det fritt fram att exprimentera med etanol så länge avgasvärdena är inom rimmlig gräns, eftersom o2 värdet inte mäts på bilar utan katalysator m.m. så kan inte SBP sätta 2:a på att värdet är för högt, dom kan möjligtvis gnälla lite och tycka att man kan justera lite när man kommer hem.

    #98591

    gammsaaben
    Deltagare

    Tack för informationen, Jonte!

    Jag siktar på att ha Gurkan E85-konverterad till sommaren. Senaste idén är att montera en ebersprächer, som förutom det vanliga användningsområdet dessutom borde råda bot på kallstartsproblemen.

    #98592

    kaparn
    Deltagare

    Jag hävdar med en dåres envishet att det är förbjudet att framföra en bil på annat bränsle än det som den är registrerad för.
    Dock finns undantag för bilar äldre än -75 har jag för mig.
    Tittar man på vägverkets hemsida så finns det ett förslag till en förenklad form av registreringsbesiktning för etanolkonverterade bilar, men det är trots det inte lite dom begär bla. att konverteringen ska göras av legetimerad fackman och att endast godkända konverteringssatser får användas.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.