Vad kör ni för motorolja i era OG900 Turbo?

Forum Modellspecifika forum OG900 Vad kör ni för motorolja i era OG900 Turbo?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #471133
    Mags
    Deltagare

    Har just tömt motorn på olja efter en trevlig kvällsrunda med inspirerad körning på centralskånska småvägar. Låter det stå och droppa över natten (inte för att jag tror att det är viktigt, men varför inte) och tänkte därför, mest av nyfikenhet och inte så mycket av vånda över ämnet, höra vad ni brukar hälla i era OG900 Turbo.

    För egen del (jag kör bara min OG under sommarhalvåret) använde jag Castrol ”GTX” 10W40 (delsyntet) de två första säsongerna. Gick sedan av någon anledning över till Castrol ”Magnatec” 5W40. Fick väl för mig att jag ville ha helsyntet antar jag… Förra året blev det dock GM Dexos 2 5W-30 eftersom jag i samma veva gjorde oljebyte på min då nyinförskaffade 9-5 SC. Troligen är det vad jag kommer att hälla i även denna gång. Har dock även Magnatec stående.

    /Magnus
    ’92 T16 Coupé

    • Detta ämne redigerades för 1 vecka, 1 dag sedan av .
    #471151
    Lars Evertsson
    Deltagare

    Det där med inspirerad körning på skånska vägar har jag egen erfarenhet av och det sätter fina spår i själen. Smala asfalterade krokiga vägar med den kontrollerade höga fart det sunda förnuftet tillåter, är den kör glade förarens eget Targa Florio. Att använda syntetisk olja 5-30 eller 5-40 i den typ av motor du har är nog perfekt för din motor. Däremot om du kör det riktiga Targa Florio kan du byta till 10-50 racingolja.

    #471152
    martin h
    Deltagare

    Hej!

    Jag kör Q8 Formula Excel 5W 40 som jag köper på 20l dunk på Swedol. Alltid svårt med oljediskussioner, men jag tror att det är en bra olja till bra pris, och sedan kör jag tätta oljebyten (är nog minst lika viktigt som vilken olja). 1000 mil på bruksbilarna och oftast varje år på entusiastbilarna. Blir lite löjligt ibland när oljan ser likadan ut när man tappar ur den som när man hällde i den 🙂

    /Martin

    #471155
    M.Broberg
    Deltagare

    Jo byta ofta är viktigt!

    mina bilar blir det fruktansvärt ofta. har bytt 3 ggr på min nuvarande på typ 200 mil.. men då var det först gammal olja, sen bensin i oljan som fan, och sen ett byte igen efter att bensinproblemet lösts. för att var säker du vet.

    #471156
    Lsoderlund
    Deltagare

    Dexos 2 som gäller i turboladdade saab-maskiner, är i alla fall det jag kör på. Köpte en 20-liters dunk för småpengar.
    Lika viktigt är det med bra filter. Skippa Biltemas helt och hållet. Jag köpte 20 speedpartsfilter för under 1000kr, longlife och av god kvalitet.

    Täta oljebyten är viktigt, oavsett körmönster. Glöm inte byta olja i lådan då och då.

    Saab 99 GL ´83
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87
    Saab 9-3 Turbo ´99

    Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

    #471158
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kör denna i båda og900:orna och i 9-5 Griffin samt i familjens Toyota Auris (ja det är rätt spec.). Köps från http://www.oeldepot24.de 5x5L ryms i samma fraktkostnad. Kör med Saab original oljefilter för den delen.

    Genuine_GM_5W-30_dexos2_5L-500×500-1

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    Bilagor:
    #471164
    M.Broberg
    Deltagare

    Jag har alltid haft för mig att 900 turbo ska ha 5w-40

    men funkar standard GM oljan så är det ju fint. kör redan familjens två 9-3or på det och sen med 2 og900 i familjen som fått ha biltema olja..

    Sen har jag nog 6 dunkar GM olja med. ni vet, bra o ha.

    #471219
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Detta är från Saab VHB för 900.

    Clipboard03

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #471236
    turbocab
    Deltagare

    Jag kör på den GM oljan, 5w-30. Brukar ju säljas ut på Saabfestivalen. Köpte två dunkar – räcker 4 år till cabben. 🙂 Har precis hällt i en dunk nu och räknar inte med att byta förrän om två år igen och knappa 1000 mil då. Jag går inte över 1000 mil, men jag häller inte ut olja, helsyntet, som gått 500 snälla mil i en sommarbil…. 🙂 Nån kommer säkert tycka att man måste byta varje år…. Då vill jag veta varför. 🙂

    Svårt byta olja med värdighet i en og. Filtret skapar en del kladd…. Fram med lite avfettning och vatten efteråt.

    /Martin, 900 Aerocab 1991.

    #471239
    Mr_SunBear
    Deltagare

    Jag brukar ta en plastpåse modell man köper i affären för att få hem sina matvaror typ. Trä ned den under och runt om oljefiltret skruvar bort filtret oljan hamnar i påsen och ställer även ned filtret i den innan jag lyfter ur påse med filter. Klart och helt droppfritt. 🙂

    #471240
    Mags
    Deltagare

    Tack alla för kvick och talrik respons och dito kommentarer, det uppskattas!

    Lars; din formulering om krokiga småvägar och ens eget Targa Florio inom förnuftets gränser skriver jag verkligen under på! Jag får se när jag känner mig redo för den riktiga varianten, och därmed 10-50 oljan… 😉

    Mitt oljebytet blev avslutat med ca 4 l Dexos 2 5W-30, och nytt filter såklart. När det gäller det senare så brukar jag använda mig av Saab Original/GM. Köpte en kartong om 12 st för 630 kr från MapTun för ett tag sedan.

    I övrigt instämmer jag i det flera av er har skrivit – någorlunda täta oljebyten är nog viktigare än precis vad man häller i. På OG:n byter jag en gång per år och på bruksis 9-5:an två gånger per år.

    Lsonderlund; 20-liters dunk av Dexos-oljan låter som en god idé. Det går ju ändå åt ca 12 liter/år till mina två Saabar. Varifrån köpte du? Annars låter ju 5×5 liter till rimlig fraktkostnad från stället Björn nämner låter som ett bra alternativ.

    Byte av växellådsoljan ”då och då” nämns. Den har jag bytt en gång sedan jag köpte bilen 2013 (jäpp, använde ”Quadralube”). Vad tillämpar ni för intervall för detta? Går ni främst på antal mil eller förfluten tid när det gäller växellådsoljan?

    /Magnus
    ’92 T16 Coupé

    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 1 vecka sedan av .
    #471254
    turbocab
    Deltagare

    Min Aero har nu gått 5000 mil knappt på Quadraluben jag hällde i kort efter inköpet. Det kanske är dags nu igen tänker jag. 5000 mil är ju oändligt mkt bättre än Saabs original bytesintervall som var just ”Oändligt” då dom inte hade nåt. Detta har ju stötts och blötts i forum varför det var så. Elaka kommentarer säger ju att Saab aldrig räknade med att lådorna skulle hålla så länge ändå, eller att bilarna skulle rosta bort innan lådan behövde ny olja. Vi kanske inte behöver dryfta det igen, men konsensus brukar vara att Quadralube är bra som fan och gör att grejorna håller bra – bättre än original! Sen frågan om intervall? Ja, kanske 5000 mil då? Missar man ett gäng växlar då och då så kanske det skvalpar omkring för mkt skit för att det skall vara bra, även om pluggen fångar upp en hel del. Då kanske man borde korta det. Jag har aldrig behållt nån Og900 tillräckligt länge för att kunna säga att ”min låda höll 20.000 mil” på den och den oljan. Faktum är att mina 5000 mil på Aerocabben med Quadralube är absolut längdrekord för mig! Fast min röda 1992 gick nog ungefär lika långt, hårda mil på E85. 🙂 Det höll bra som fan.

    Original körde ju Saab med Mineral-olja, med nån form av tillsats. Denna tillsatsen har ju diskuterats. Kanske har folk bytt olja till bara Mineral och skippat tillsatsen – och då faktiskt försämrat oljan? Svårt säga. Hur som helst så tror jag Quadraluben löser allt detta.

    /martin.

    #471436
    Thomas Nygren
    Deltagare

    Mobile 1 5W-40 helsyntet

    #471441
    Mags
    Deltagare

    Mobile 1 5W-40 helsyntet

    OK, säkert ett utmärkt val!

    /Magnus
    ’92 T16 Coupé

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng