Vad vill ni att klubben skall nytillverka?
Forum / Klubbinformation / Saabklubbens reservdelsförsäljning / Vad vill ni att klubben skall nytillverka?
- Detta ämne har 217 svar, 76 deltagare, och uppdaterades senast 2025-04-18 12:11 av
anka.
-
FörfattareInlägg
-
juli 7, 2013 kl. 21:19 #57410
1. Bromssköldar fram till SAAB 99
2. Vindrutelister SAAB 96 både stor och liten ruta
3. Div kylarslangar alla mod varianterDetta är mina 3 heta tips.
Med vänlig hälsning
MichaelSsr avgassystem 99 Cc/sedan. Fanns för något år sedan?
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)juli 8, 2013 kl. 05:56 #57423Bromssköldar 99/900
Stötfårngarhöljen bak (men även fram) 99/900
Div kylslangar som tål olja/bensin
Lyktglas till V4 Super (vet att det blir tokdyrt)
Lyktglas Saab 99 bak
Skummgummi till främre stolar (för att renovera sina befintliga)Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juli 8, 2013 kl. 06:42 #55415Yttre drivknuts damasker till Saab 92!
Motorkuddar till Saab 92.
Lister runt rutor till 92/93/96, likaså dörrtättningslister.
Mer delar till 92 i generellt, utbudet är inte stort i nuläget.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Nedre delen på kortnos framskärm runt blinkers! Brukar alltid vara sopslut och massor av i övrigt fina skärmar skrotas av just denna anledning, då den böjer sig i tre plan och är lite för svår för Medelsvensson att knacka till på frihand.
Finns säkert motsvarande behov för V4, fast där är utbudet av begagnade skärmar större.juli 8, 2013 kl. 07:09 #53117Mer rep-plåtar i generellt, hela hjulhus sidor bak till 92/93/96, stötdämpartorn m.m. Stötdämpartorn bak till Saab 92 skulle nog många uppskatta om det fanns nytillverkade.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
juli 8, 2013 kl. 07:12 #57424Här kom ju många förslag direkt, genomgående var tydligen bromssköldar till 99 / 900.
Stora serier är ju förmodligen lite billigare att tillverka, tvärtom vad det blir till en 92:a.
Spontant känns det som om de 92:or som skall renoveras redan är det, borde inte finnas
så stor efterfrågan till 92 delar längre. Jag ser när jag själv säljer delar, idag ligger fokus
framför allt på og 900, sedan på 99 och sedan V4, 9000, och sist på 92 / 93.1 användare tackade författaren för det här inlägget.
juli 8, 2013 kl. 07:20 #57425Okej, då kan jag ju lägga ned min renovering av min 92a och skicka rubbet på skrot om alla bilar som borde blivit renoverade redan är det.
Konstigt resonemang, så då ska inte en ända del till 92 nytillverkas bara för att ”alla” bilar är renoverade?
Jag tycker dom vanligare slitdelarna som drivsknutsdamasker, motorkuddar, avgassystem m.m borde finnas att köpa för sånt slits och måste bytas ut för eller senare, oavsett modell. Annars får vi köra med våra 92or tills dom går sönder och ställa undan dom då, och ta dom på släp till träffar och dylikt, det kanske är bättre?!
juli 8, 2013 kl. 07:37 #57426Det är ju upp till dig, MEN det finns många fler 99 / 900 som säkert väntar på renovering.
Det jag menar är att det kanske rent ekonomiskt är bättre och billigare att ta fram 200 bromssköldar än att
än att som du föreslår tillverka fjädertorn och kanske då ett antal om 10-15 st för att täcka det verkliga behovet.Dessutom känns det som om klubben redan historiskt har haft fokus på just 92 delar vid nytillverkning längre tillbaks.
Så klart behövs det nya delar till ALLA SAAB modeller men av olika anledningar kan man ju inte tillverka allt.
Jag sökte själv ”Viggen” emblem på SAAB, har utg. Tror inte det är speciellt försvarbart att nytillverka med endast 76 bilar kvar, mao ett antal som
är i paritet med 92:orna!!Om bilarna är ovanliga så är det väl desto viktigare att Saabklubben går in och hjälper till med nytillverkning? Det är väl därför vi är medlemmar i en klubb?? Fokus i Saabklubben borde väl vara att bevara gamla Saabar och inte i första hand på att tjäna pengar??
/Fredrik
Ja, bromssköldar har flera andra nämnt.
Rutlister till 99/900. Jag vet inte om det går att tag till sena varianter men till tidiga 99or är det toksvårt att hitta.
Plåt till hjulhus bak och bagagerumsgolv 99.K-G
Saab 99 1969, 1970
Saab 90 1985
Saab 9000 Aero 1996
Opel Manta A 1972Nu handlade väl tråden om att önska saker. Den affärsmässiga/praktiska biten får vi väl överlämna till våra för uppgiften utvalda att utvärdera när man har underlag att ta ställning till.
Är behovet och viljan tillräckligt stort kan ofta även en liten serie tillverkas om de som önskar tecknar sig för köp och vill betala vad det kostar. Att som i gamla tider ta fram och sälja från lager under många år kanske inte är genomförbart i alla avseenden, vi kanske i högre grad tvingas samla ihop en kritisk massa först innan tillverkningen blir av.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.