Vad vill ni att klubben skall nytillverka?

Forum / Klubbinformation / Saabklubbens reservdelsförsäljning / Vad vill ni att klubben skall nytillverka?

Forum / Klubbinformation / Saabklubbens reservdelsförsäljning / Vad vill ni att klubben skall nytillverka?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 207 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 8, 2013 at 10:25 #57431

      Helt rätt Dick. Önska på. Som om du var barn och dina föräldrar frågar vad du vill ha i julklapp. 😉
      Men det kommer nog kunna bli som du skriver Dick att man måste ha ett antal bokade ex innan man tillverkar.

      En del av det ni sagt är på gång andra kanske man kan se över.

        juli 8, 2013 at 10:36 #57432

        är det inte en god ide att skriva här vad som är på gång då? Tanken är väl att reservdelsverksamheten ska vara mer öppen än tidigare och i samråd med medlemmarna ta fram saker? Nu låter det som en del saker är på G men vad det gäller för saker är visst nånting för enskilda personer.

          juli 8, 2013 at 10:46 #57433

          @Dicst wrote:

          Nu handlade väl tråden om att önska saker. Den affärsmässiga/praktiska biten får vi väl överlämna till våra för uppgiften utvalda att utvärdera när man har underlag att ta ställning till.

          Är behovet och viljan tillräckligt stort kan ofta även en liten serie tillverkas om de som önskar tecknar sig för köp och vill betala vad det kostar. Att som i gamla tider ta fram och sälja från lager under många år kanske inte är genomförbart i alla avseenden, vi kanske i högre grad tvingas samla ihop en kritisk massa först innan tillverkningen blir av.

          Det är ju jag menar, ju större efterfrågan desto större möjlighet att ny tillverka.

            juli 8, 2013 at 11:08 #57435

            Repplåt till hjulhus fram 96/V4 står högst upp på min önskelista.

              juli 8, 2013 at 11:22 #57436

              Baklycktor till saab 900 sedan

              Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

                juli 8, 2013 at 15:46 #55434

                @Stefan wrote:

                är det inte en god ide att skriva här vad som är på gång då? Tanken är väl att reservdelsverksamheten ska vara mer öppen än tidigare och i samråd med medlemmarna ta fram saker? Nu låter det som en del saker är på G men vad det gäller för saker är visst nånting för enskilda personer.

                Info kommer när all info finns klar om vad som är möjligt mm.
                Detta är en tråd för att önska och då är det väl bara bra att det kommer saker som önskas.

                  juli 8, 2013 at 17:15 #57439

                  Stötfångarplast, plastspoilers kjoldelar mm plastdelar till 900/9000/9-3/9-5 kommer bli aktuellt i framtiden

                    juli 8, 2013 at 18:46 #57443

                    Jag vill också kommentera behovet av damasker till Saab 92. Jag har en 92a som redan är renoverad, den var klar år 2000.
                    Nu är det så att yttre drivknutsdamaskerna har gått sönder pga ålder och nya finns inte att tillgå i dagsläget. Så snacket om att de renoverade bilarna inte behöver damasker håller inte då detta är en förbrukningsvara. Min bil har stått stilla i två år pga dessa damasker, skulle vara trevligt om den kunde komma ut på vägen igen, till glädje för mig och många i min omgivning som uppskattar dessa gamla bilar. Jag tror att vi 92 ägare som saknar dessa kan tänka oss att betala en bra slant om man kan tillverka dessa damasker då bilarna annars blir obrukbara.
                    Så Fredriks inlägg är verkligen klockrent. Klubbens intresse borde väl vara att vi skall kunna hålla våra gamla bilar rullande i första hand.
                    / Ted

                      juli 9, 2013 at 07:19 #57457

                      Rep.plåt till hjulhus bak på 93 & 96.
                      Bakre stötdämparinfästningar till 93.

                        juli 9, 2013 at 07:54 #57458

                        Håller i stort med föregående talare.
                        Saabklubben skall hjälpa sina medlemmar, oavsett modell att hålla igång eller få färdigt sina renoveringar.
                        Men det måste förstås vara i ekonomisk balans och samtidigt anpassat till vad marknaden redan erbjuder.

                        Jag kan mycket väl tänka mig att man i **vissa fall** låter intäkterna från reservdelar med god avans **delvis** sponsrar delar som inte har så stor omsättning men som är nödvändig för att hålla tex 92;or rullande. Det får förstås inte gå till överdrift.

                        Om det inte redan är tänkt så, så föreslår jag att när denna tråd har samlat upp diverse förslag så sammanställer webmaster förslagen i en omröstning i tråden som är rådgivande till reservdelsgruppen. Kanske modellvis indelat? Då är det nog enklare att se behovet. Men en sådan omröstning kan bara vara rådgivande, eftersom kritiska reservdelar till en liten grupp fordon riskerar att hamna i skymundan.

                        Det finns en sådan sammanställning/omröstning det gamla forumet, men jag har inte letat efter den.

                        🙂

                          juli 9, 2013 at 09:02 #55461

                          fast en sån här diskussion kan väl med all rätta löpa på här men ska man lägga ut ett antal förslag för vidare bearbetning så ska det väl ut i tidningen så alla får ta del av det ?

                            juli 9, 2013 at 09:15 #55458

                            Hjulhus bak, inre och yttre, samt repplåt golv fram vä + hö till SAAB 99.

                              juli 9, 2013 at 10:30 #55449

                              @Martin wrote:

                              Håller i stort med föregående talare.
                              Saabklubben skall hjälpa sina medlemmar, oavsett modell att hålla igång eller få färdigt sina renoveringar.
                              Men det måste förstås vara i ekonomisk balans och samtidigt anpassat till vad marknaden redan erbjuder.

                              Jag kan mycket väl tänka mig att man i **vissa fall** låter intäkterna från reservdelar med god avans **delvis** sponsrar delar som inte har så stor omsättning men som är nödvändig för att hålla tex 92;or rullande. Det får förstås inte gå till överdrift.

                              Om det inte redan är tänkt så, så föreslår jag att när denna tråd har samlat upp diverse förslag så sammanställer webmaster förslagen i en omröstning i tråden som är rådgivande till reservdelsgruppen. Kanske modellvis indelat? Då är det nog enklare att se behovet. Men en sådan omröstning kan bara vara rådgivande, eftersom kritiska reservdelar till en liten grupp fordon riskerar att hamna i skymundan.

                              Det finns en sådan sammanställning/omröstning det gamla forumet, men jag har inte letat efter den.

                              🙂

                              Det kommer bli så i vissa fall ja. Men just nu finns det inte ekonomi till det. Ang damaskrar till 92an så har jag förstått att det kollas på det.
                              Omröstning har jag tänkt mig som en faktor till. Så fler får sin åsikt hörd. Sedan kommer vi vara mer offensiva i bakrutan kring reservdelar. Och om det krävs en kritisk massa med beställningar innan kommer det defenetivt gå ut till alla medlemmar.

                              Med det går också som medlem hjälpa till att ta fram en specifik del till klubben. Klubben är då beställare och som tack får man ett ex. För man skall ofta kolla så funktionen är den rätta osv. Är du intresserad av detta ta kontakt med klubben.

                              Riktigt kul att det kommer så många förslag.

                                juli 9, 2013 at 11:37 #53590

                                Fjäder torn bak till 93 i tjockare material än std,

                                  juli 9, 2013 at 13:28 #57464

                                  Dører og skjermer til 93/95/96

                                  Hovedbrems- og hovedclutchsylinder totakt /V4 t.o.m. 1968.

                                  (Det ble satt opp en tilsvarende tråd for ikke så lenge siden?
                                  Var det på slutten av det forrige forumet?)

                                  Been a Saab owner since 1987.
                                  I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                                  1960 93F
                                  1967 96 Monte Carlo 850
                                  1975 96 V4
                                  1989 900i 8V 5 dørs
                                  1992 900S 5 dørs
                                  2008 9-3 SC Aero ttid
                                  2009 9-3 SC tid

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 207 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.