Vad vill ni att klubben skall nytillverka?
Forum / Klubbinformation / Saabklubbens reservdelsförsäljning / Vad vill ni att klubben skall nytillverka?
Forum / Klubbinformation / Saabklubbens reservdelsförsäljning / Vad vill ni att klubben skall nytillverka?
- Detta ämne har 206 svar, 71 deltagare, och uppdaterades senast 2024-10-24 10:17 av sunekarlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Helt rätt Dick. Önska på. Som om du var barn och dina föräldrar frågar vad du vill ha i julklapp. 😉
Men det kommer nog kunna bli som du skriver Dick att man måste ha ett antal bokade ex innan man tillverkar.En del av det ni sagt är på gång andra kanske man kan se över.
är det inte en god ide att skriva här vad som är på gång då? Tanken är väl att reservdelsverksamheten ska vara mer öppen än tidigare och i samråd med medlemmarna ta fram saker? Nu låter det som en del saker är på G men vad det gäller för saker är visst nånting för enskilda personer.
juli 8, 2013 at 10:46 #57433@Dicst wrote:
Nu handlade väl tråden om att önska saker. Den affärsmässiga/praktiska biten får vi väl överlämna till våra för uppgiften utvalda att utvärdera när man har underlag att ta ställning till.
Är behovet och viljan tillräckligt stort kan ofta även en liten serie tillverkas om de som önskar tecknar sig för köp och vill betala vad det kostar. Att som i gamla tider ta fram och sälja från lager under många år kanske inte är genomförbart i alla avseenden, vi kanske i högre grad tvingas samla ihop en kritisk massa först innan tillverkningen blir av.
Det är ju jag menar, ju större efterfrågan desto större möjlighet att ny tillverka.
@Stefan wrote:
är det inte en god ide att skriva här vad som är på gång då? Tanken är väl att reservdelsverksamheten ska vara mer öppen än tidigare och i samråd med medlemmarna ta fram saker? Nu låter det som en del saker är på G men vad det gäller för saker är visst nånting för enskilda personer.
Info kommer när all info finns klar om vad som är möjligt mm.
Detta är en tråd för att önska och då är det väl bara bra att det kommer saker som önskas.juli 8, 2013 at 18:46 #57443Jag vill också kommentera behovet av damasker till Saab 92. Jag har en 92a som redan är renoverad, den var klar år 2000.
Nu är det så att yttre drivknutsdamaskerna har gått sönder pga ålder och nya finns inte att tillgå i dagsläget. Så snacket om att de renoverade bilarna inte behöver damasker håller inte då detta är en förbrukningsvara. Min bil har stått stilla i två år pga dessa damasker, skulle vara trevligt om den kunde komma ut på vägen igen, till glädje för mig och många i min omgivning som uppskattar dessa gamla bilar. Jag tror att vi 92 ägare som saknar dessa kan tänka oss att betala en bra slant om man kan tillverka dessa damasker då bilarna annars blir obrukbara.
Så Fredriks inlägg är verkligen klockrent. Klubbens intresse borde väl vara att vi skall kunna hålla våra gamla bilar rullande i första hand.
/ TedHåller i stort med föregående talare.
Saabklubben skall hjälpa sina medlemmar, oavsett modell att hålla igång eller få färdigt sina renoveringar.
Men det måste förstås vara i ekonomisk balans och samtidigt anpassat till vad marknaden redan erbjuder.Jag kan mycket väl tänka mig att man i **vissa fall** låter intäkterna från reservdelar med god avans **delvis** sponsrar delar som inte har så stor omsättning men som är nödvändig för att hålla tex 92;or rullande. Det får förstås inte gå till överdrift.
Om det inte redan är tänkt så, så föreslår jag att när denna tråd har samlat upp diverse förslag så sammanställer webmaster förslagen i en omröstning i tråden som är rådgivande till reservdelsgruppen. Kanske modellvis indelat? Då är det nog enklare att se behovet. Men en sådan omröstning kan bara vara rådgivande, eftersom kritiska reservdelar till en liten grupp fordon riskerar att hamna i skymundan.
Det finns en sådan sammanställning/omröstning det gamla forumet, men jag har inte letat efter den.
🙂
@Martin wrote:
Håller i stort med föregående talare.
Saabklubben skall hjälpa sina medlemmar, oavsett modell att hålla igång eller få färdigt sina renoveringar.
Men det måste förstås vara i ekonomisk balans och samtidigt anpassat till vad marknaden redan erbjuder.Jag kan mycket väl tänka mig att man i **vissa fall** låter intäkterna från reservdelar med god avans **delvis** sponsrar delar som inte har så stor omsättning men som är nödvändig för att hålla tex 92;or rullande. Det får förstås inte gå till överdrift.
Om det inte redan är tänkt så, så föreslår jag att när denna tråd har samlat upp diverse förslag så sammanställer webmaster förslagen i en omröstning i tråden som är rådgivande till reservdelsgruppen. Kanske modellvis indelat? Då är det nog enklare att se behovet. Men en sådan omröstning kan bara vara rådgivande, eftersom kritiska reservdelar till en liten grupp fordon riskerar att hamna i skymundan.
Det finns en sådan sammanställning/omröstning det gamla forumet, men jag har inte letat efter den.
🙂
Det kommer bli så i vissa fall ja. Men just nu finns det inte ekonomi till det. Ang damaskrar till 92an så har jag förstått att det kollas på det.
Omröstning har jag tänkt mig som en faktor till. Så fler får sin åsikt hörd. Sedan kommer vi vara mer offensiva i bakrutan kring reservdelar. Och om det krävs en kritisk massa med beställningar innan kommer det defenetivt gå ut till alla medlemmar.Med det går också som medlem hjälpa till att ta fram en specifik del till klubben. Klubben är då beställare och som tack får man ett ex. För man skall ofta kolla så funktionen är den rätta osv. Är du intresserad av detta ta kontakt med klubben.
Riktigt kul att det kommer så många förslag.
Dører og skjermer til 93/95/96
Hovedbrems- og hovedclutchsylinder totakt /V4 t.o.m. 1968.
(Det ble satt opp en tilsvarende tråd for ikke så lenge siden?
Var det på slutten av det forrige forumet?)Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2008 9-3 SC Aero ttid
2009 9-3 SC tid -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.