Varför salt?

Forum / Övrigt / Allmänt / Varför salt?

Forum / Övrigt / Allmänt / Varför salt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 9, 2010 at 23:35 #24980

      Varför åker saltbilarna sina turer varje vinter i Sverige?
      Hur resonerar man?

      Nackdelar

      *Saltbilarna/Arbetarna kostar pengar. Lön.
      *Saltet kostar pengar att köpa.
      *Saltet gör att bilar rostar. (Kostar pengar)
      *Saltet gör att djur kommer upp på vägen.(Vägsalt är gott)
      *Saltet skapar bar-asfalt, som gör att dubbdäcken river sönder asfalten.(Man måste asfaltera om, kostar pengar.)
      *Dubbdäcken river upp ”farliga” partiklar i luften, som vi tydligen också skadas av.
      *Dubbdäcksförbud, nya vinterdäck ”måste” inhandlas. (Kostar pengar)
      *På de ställen där Saltbilen inte når, blir det svinhalt med dubbfria däck.(Varit nära att dö en gång)
      *Det blir blaskigt och blött.

      Fördelar

      *Isen försvinner.
      *Det blir bättre fäste för dom som köpt dubbfria. (För de som kör dubbat, blir det oftast sämre på blöt asfalt.)

      Kommentarer på detta? 🙄

        november 10, 2010 at 01:21 #179568

        @Torbo wrote:

        Fördelar
        *Det blir bättre fäste för dom som köpt dubbfria. (För de som kör dubbat, blir det oftast sämre på blöt asfalt.)

        Jo,men glöm nu inte detta nya ”moderna” med att dubbdäck numera grundat ”hällsan” –
        är förbjudna på ”vissa ställen” 🙄

        Oavsett vad,så kommer jag bara att gilla salt på ett enda sätt –
        i maten 😆

          november 10, 2010 at 06:53 #179569

          Vitsen är såklart halkbekämpning och tyvärr är det så att saltet många gånger fungerar bättre än sandning.
          Sandning har definitivt sina nackdelar det också och fungerar nog bäst på vägar med lite trafik.

          Problemet med saltet är att det används på fel sätt. Det vräks på salt när det inte är halt och istället för att ploga när det snöat – jävla ärthjärnor!

          Jag är definitivt emot saltet och tack å lov kör jag bara på saltfria vägar 😎

            november 10, 2010 at 10:51 #179579

            Snackade med nån däckfirma då jag skulle just köpa vinterdäck och frågade om jag skulle ha dubbad eller ej,han svarade om du inte har antisladd kör dubbad
            vet ej om det va ett bra svar men dubbad blev det.Men här i trakten häver dom på lite mycket salt tycker jag nog

            Mvh Nisse

              november 10, 2010 at 14:53 #179586

              Gillar inte salt p.g.a den enkla anledning att det är sååå mycket lömskare på saltade vägar när temperaturen kryper neråt.
              Runt 7-8 gader minus så funkar inte salt nåt mer… Och då blir det svartis på blöta/saltade vägar. Blir lite lattjo då!
              Jag förespråkar vinterväglag med en rejält packad snöskorpa som då automatiskt blir uppruggad av dubbdäck. Då vet man i alla fall att det är lite halt hela vägen!
              Men de däringa folket från stockholm kan ju köra lika fort oavsett väglag med sina suv:ar har ja märkt….eller dom tror det iaf 😆

              Riktig vinterväg ska det va!! 😛

                november 10, 2010 at 18:27 #179597

                Dom håller på att testa nya metoder. Socker ska visst vara något som är på gång, blandat med en speciell grus som inte alls är av samma tjocklek som den vi ser idag på vägarna.

                  november 11, 2010 at 10:09 #179622

                  Allting visar ju att det är bättre, att inte salta över huvudtaget.

                  Vi skulle även slippa uttryck som ”Blixthalka” när det blir 3cm snö. För om det inte saltas, då skulle
                  folk förstå att det blir HALT när det är snö/is/minus. 🙄

                  Varje vinter ska folk vara idioter och krocka när det blir halt.
                  Förstår inte hur man lyckas… 😆

                  Edit:

                  Istället för att ”anpassa hastigheten efter väglag” har det blivit, ”anpassa väglag efter hastigheten”. 😯

                    december 2, 2010 at 21:01 #178274

                    Det som har glömts är att att saltet även är dåligt för miljön. Vid överdriven saltning så går detta ner i marken och försurar marken.
                    Sen är det som ni andra säger. Vägarna blir lömska när tempen kryper neråt mot -10 grader. Körde med friktion förra vintern och nu när vi fick rätt så mö snö nu för någon vecka sedan så har det blivit plogat så de blev packad snö och is. Då funkade dubbfritt lika bra som att köra med sommar på. Men nu har jag dubbdäck och hur lycklig som helst. Nä ploga som det gjordes förr och ut och sanda.

                    Nu idag så saltas det så att vägarna rinner bort typ. Har en bro här i stan som jag åker på varje dag till jobbet. När de blir minusgrader så har de saltat den vägen över bron så att de bokstavligt talat rinner saltvatten på vägbanan. Sen blir de så att folk litar blint på saltet och kör som om det vore sommar. Sen kommer de till en väg som inte är det och så får de känna att de är halt och då blir de så rädda att de kryper fram på vägen. Nä det var bättre förr!

                    Tacka vet jag en ren vinterväg som är fint plogad.

                      december 3, 2010 at 09:14 #180334

                      @Beeos wrote:

                      Dom håller på att testa nya metoder. Socker ska visst vara något som är på gång, blandat med en speciell grus som inte alls är av samma tjocklek som den vi ser idag på vägarna.

                      Denna glukosblandning är komplett livsfarlig och slabbar igen bromsar och förstör torkarbladen samt går knappt att spola/tvätta bort. Bildar stora klumpar som ger skador på framrutan.
                      Finns inget positivt, även om ”experterna” hävdar att det sänker fryspunkten.

                      Men som flera eller nästan alla vet; Vägsaltet förstör allt! Inklusive naturen.

                      I alla tester av vinterdäck står att läsa att de dubbfria däcken har sämre greppkofficient på våt vägbana än dubbdäck och bra sommardäck.
                      Att salta är att göra vägbanan våt med ökad bromssträcka och sämre väggrepp totalt.

                      Och, som nån ovan nämnde, blixthalka fanns inte ens som uttryck innan man började salta vägarna.

                      Men våra myndigheter gör allt för att överleva. Även ljuga officiellt.

                        december 3, 2010 at 14:24 #180339

                        @icecream wrote:

                        I alla tester av vinterdäck står att läsa att de dubbfria däcken har sämre greppkofficient på våt vägbana än dubbdäck och bra sommardäck.
                        Att salta är att göra vägbanan våt med ökad bromssträcka och sämre väggrepp totalt.

                        Tror dock inte dubbfria eller andra däck har längre bromssträcka på vått väglag än på snö/is vilket är det man får bort genom att salta.

                          december 3, 2010 at 20:26 #180346

                          @Torbo wrote:

                          Varför åker saltbilarna sina turer varje vinter i Sverige?
                          Hur resonerar man?

                          Nackdelar

                          *Saltbilarna/Arbetarna kostar pengar. Lön.
                          *Saltet kostar pengar att köpa.
                          *Saltet gör att bilar rostar. (Kostar pengar)
                          *Saltet gör att djur kommer upp på vägen.(Vägsalt är gott)
                          *Saltet skapar bar-asfalt, som gör att dubbdäcken river sönder asfalten.(Man måste asfaltera om, kostar pengar.)
                          *Dubbdäcken river upp ”farliga” partiklar i luften, som vi tydligen också skadas av.
                          *Dubbdäcksförbud, nya vinterdäck ”måste” inhandlas. (Kostar pengar)
                          *På de ställen där Saltbilen inte når, blir det svinhalt med dubbfria däck.(Varit nära att dö en gång)
                          *Det blir blaskigt och blött.

                          Fördelar

                          *Isen försvinner.
                          *Det blir bättre fäste för dom som köpt dubbfria. (För de som kör dubbat, blir det oftast sämre på blöt asfalt.)

                          Kommentarer på detta? 🙄

                          En amatörmässig fundering:

                          Plogning är ju ett precisionsjobb om det ska bli bra. Dessutom måste man ploga mycket ofta för att snön inte ska bli tillkörd. Saltning är bara att köra, med rätt god fart dessutom. Det funkar även om man inte kör lika ofta.
                          Alltså gissar jag att det är mycket billigare att försöka salta bort snön än att ploga den… och därför kommer man att fortsätta med idiotsaltandet.

                          Personligen tycker jag saltet har sin stora mission vid frosthalka plus i ett fåtal besvärliga korsningar. I övrigt ser jag hellre god plogning. Körde f ö gamla E4:an/riksettan mellan Linköping och Norrköping idag, bara för att slippa saltskitet på motorvägen.

                            december 4, 2010 at 10:23 #180355

                            @Anderslindh wrote:

                            @icecream wrote:

                            I alla tester av vinterdäck står att läsa att de dubbfria däcken har sämre greppkofficient på våt vägbana än dubbdäck och bra sommardäck.
                            Att salta är att göra vägbanan våt med ökad bromssträcka och sämre väggrepp totalt.

                            Tror dock inte dubbfria eller andra däck har längre bromssträcka på vått väglag än på snö/is vilket är det man får bort genom att salta.

                            Om man får så mycket snö som vi har fått här Trollhättan så hjälper det föga med att salta den packade snön/isen. Då de bara blir så mycket modd som är värre att köra i än på det blir efter att de har plogat. Sen om de slutar att salta så tar folket det lugnare i trafiken. Saltet ger en falsk säkerhet. Även om asfalten ser vart ut, så kan det vara svart is. Detta uppstår när det vattnet som saltet har skapat har frusit.

                            Jag tycker att det är bortkastade pengar att salta vägarna. Lägg de pengarna på annat till vägarna!

                              december 4, 2010 at 17:02 #180366

                              @Turbo4 wrote:

                              @Anderslindh wrote:

                              @icecream wrote:

                              I alla tester av vinterdäck står att läsa att de dubbfria däcken har sämre greppkofficient på våt vägbana än dubbdäck och bra sommardäck.
                              Att salta är att göra vägbanan våt med ökad bromssträcka och sämre väggrepp totalt.

                              Tror dock inte dubbfria eller andra däck har längre bromssträcka på vått väglag än på snö/is vilket är det man får bort genom att salta.

                              Om man får så mycket snö som vi har fått här Trollhättan så hjälper det föga med att salta den packade snön/isen. Då de bara blir så mycket modd som är värre att köra i än på det blir efter att de har plogat. Sen om de slutar att salta så tar folket det lugnare i trafiken. Saltet ger en falsk säkerhet. Även om asfalten ser vart ut, så kan det vara svart is. Detta uppstår när det vattnet som saltet har skapat har frusit.

                              Jag tycker att det är bortkastade pengar att salta vägarna. Lägg de pengarna på annat till vägarna!

                              Inte det jag svarade på 🙂 Jag svarade på i de fall där saltet ger en våt vägbana – ej snö alltså. Jag är emot saltning, tycker det förstör miljön för mycket och inte minst precis som du skriver en ”falsk” säkerhet, men bara för det får man inte bättre grepp på snö än på våt asfalt.

                                december 4, 2010 at 17:20 #180369

                                @Anderslindh wrote:

                                @icecream wrote:

                                I alla tester av vinterdäck står att läsa att de dubbfria däcken har sämre greppkofficient på våt vägbana än dubbdäck och bra sommardäck.
                                Att salta är att göra vägbanan våt med ökad bromssträcka och sämre väggrepp totalt.

                                Tror dock inte dubbfria eller andra däck har längre bromssträcka på vått väglag än på snö/is vilket är det man får bort genom att salta.

                                Det var den mest korkade citering jag läst på länge.
                                Om du läst en enda annan rad av det jag skrev så fattar alla andra att på en våt vägbana, som har varit det ”normala” i stora delar av landet vintertid de senaste decennierna, så blir det de facto farligare att färdas med alla plattskallar som inte fattar att salt och dubbfritt inte passar ihop på något sätt.

                                Ursäkta men du gör mig förbannad, som plockar ur brottstycken ur andras inlägg. Lägg av med det.
                                Det är just sådär vissa politiker håller på och skapar en massa halvlögner genom att just plocka brottstycken ur vetenskapligt framlagda undersöknigar.
                                Ett exempel är följande; i en rapport från VTI, Statens väg och trafikrorskningsinstitut, står att läsa att ”personbilars dubbdäck endast har marginell betydelse för vägslitage och bildandet av partiklar!”
                                I Miljöpartiets propaganda för dubbfritt och mer vägsalt för några år sedan skrev de att samma rapport hade skrivit som ” personbilars dubbdäck…. har…. betydelse för vägslitage osv…………!”
                                Märk mellanrummen jag gjorde.
                                Vilka ord saknas?
                                vad får texten för betydelse.

                                Förbjud vägsaltet. Ploga och sanda. Då kan även de som vill köra dubbfritt framföra bilen säkrare än idag.

                                  december 4, 2010 at 18:05 #180370

                                  @icecream wrote:

                                  @Anderslindh wrote:

                                  @icecream wrote:

                                  I alla tester av vinterdäck står att läsa att de dubbfria däcken har sämre greppkofficient på våt vägbana än dubbdäck och bra sommardäck.
                                  Att salta är att göra vägbanan våt med ökad bromssträcka och sämre väggrepp totalt.

                                  Tror dock inte dubbfria eller andra däck har längre bromssträcka på vått väglag än på snö/is vilket är det man får bort genom att salta.

                                  Det var den mest korkade citering jag läst på länge.
                                  Om du läst en enda annan rad av det jag skrev så fattar alla andra att på en våt vägbana, som har varit det ”normala” i stora delar av landet vintertid de senaste decennierna, så blir det de facto farligare att färdas med alla plattskallar som inte fattar att salt och dubbfritt inte passar ihop på något sätt.

                                  Ursäkta men du gör mig förbannad, som plockar ur brottstycken ur andras inlägg. Lägg av med det.
                                  Det är just sådär vissa politiker håller på och skapar en massa halvlögner genom att just plocka brottstycken ur vetenskapligt framlagda undersöknigar.
                                  Ett exempel är följande; i en rapport från VTI, Statens väg och trafikrorskningsinstitut, står att läsa att ”personbilars dubbdäck endast har marginell betydelse för vägslitage och bildandet av partiklar!”
                                  I Miljöpartiets propaganda för dubbfritt och mer vägsalt för några år sedan skrev de att samma rapport hade skrivit som ” personbilars dubbdäck…. har…. betydelse för vägslitage osv…………!”
                                  Märk mellanrummen jag gjorde.
                                  Vilka ord saknas?
                                  vad får texten för betydelse.

                                  Förbjud vägsaltet. Ploga och sanda. Då kan även de som vill köra dubbfritt framföra bilen säkrare än idag.

                                  Jasså, tråkigt att läsa. Genom att vara så orättvis i ditt klandrande gör du mig ganska pissed också. Anledningen till att jag kortade ner det du skrev och endast citerande en del av det, var att det var den enda del som behandlade det jag besvarade/bestred. Detta för att förtydliga vilken del jag svarade på. Dessutom blir trådarna förbannat långa om man ska citera Allt som skrivs var gång.
                                  Du pratade om
                                  1. Glukosblandningens egenskaper – irrelevant att ha med.
                                  2. Huruvida salt förstör naturen – irrelevant att ha med.
                                  3. Att blixthalka inte fanns innan man saltade – irrelevant att ha med.
                                  4. Att myndigheten skulle ljuga för att överleva – ytterst irrelevant.
                                  Jag står fast i att mitt citat var korrekt och att det inte var missvisande.

                                  Jag läste vartenda ord du skrev, som jag allt som oftast gör och fann däri en osanning – den del jag citerade. Det blir ”de facto” inte längre bromssträcka (sämre koEfficient) med/på våt vägbana än med/på snö vilket du hävdade.

                                  I ditt exempel är en marginell betydelse en betydelse även om den är i mindre omfattning. Missvisande i det fallet, men inte osanning. Hoppas du inte jämför min citering med ditt exempel.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.